[showcase] Zwitserland / Alpen

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Deze zomer ben ik twee weken naar Zwitserland geweest en heb daar een aantal foto's gemaakt. Alle foto's zijn gemaakt in of vlakbij het kanton Wallis.

De gebruikte camera is een Canon Eos 350D + Kitlens waar een aantal keer een polarisatiefilter op heeft gezeten.

De onderstaande foto's zijn niet alle foto's voor de rest van de foto's klik hier
1
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/laukui/Fotos/Internet/fotos/400x600/IMG_3085a.JPG

2
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/laukui/Fotos/Internet/fotos/400x600/IMG_3179a.JPG

3
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/laukui/Fotos/Internet/fotos/400x600/IMG_3301a.JPG

4
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/laukui/Fotos/Internet/fotos/400x600/IMG_3314a.JPG

5
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/laukui/Fotos/Internet/fotos/400x600/IMG_3317a.JPG

6
linkje

7
linkje

8
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/laukui/Fotos/Internet/fotos/400x600/IMG_3495a.JPG

9
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/laukui/Fotos/Internet/fotos/400x600/IMG_3516a.JPG

10
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/laukui/Fotos/Internet/fotos/400x600/IMG_3525a.JPG

11
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/laukui/Fotos/Internet/fotos/400x600/IMG_3547a.JPG

12
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/laukui/Fotos/Internet/fotos/400x600/IMG_3605a.JPG

rest van de foto's klik hier

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 11:48
mooi hoor, ja, ik vind 't wel een showcase waard, sommige niet top, maar #1 en de laatste, strak hoor. Je moet alleen nog wat doen aan je postprocessing

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TomSwinnen
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 14-06-2024

TomSwinnen

Is er ook helemaal klaar voor!

Showcase spul. De foto met de visser is echt énorm knap. Vind ik echt prachtig. Als je de reeks hier een beetje uitdunt (vooral de zwart/wit foto's zijn iets minder) is het wel degelijk een mooie showcase, hoor.

Feiten in de audio zijn zoals feiten in de liefde, redelijk onbestaand of op z'n minst zeer persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• djengizz
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
:Y

Mooie berg landschappen.
6 en 7 vind ik er een beetje buiten vallen, niet alleen door het z-w ook qua kwaliteit en inhoud. Op sommige platen zou ik het contrast van met name de achtergrond (en bij 11 de hele plaat) proberen te verhogen.Verder mooie compo's en lekkere kleuren.
Goed gedaan :).
favo's: 1, 3 en 5

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens
  • Niet online
@Simon en Tom: bedankt voor jullie commentaar.
Foto 6 en 7 zal ik veranderen in linkjes.

@Djengizz: Ik heb bij de meeste foto's al aardig wat contrast toegevoegd, maar dat is over de gehele foto. Mijn photoshop skills zijn bijna nul, dus ik heb geen idee hoe ik in een gedeelte van de foto het contrast kan aanpassen. Ik gebruik ACD-See of de standaard Canon Software voor een kleine nabewerking. "Kunnen" photoshoppen wil ik al heel lang, maar ik besteed er vrijwel geen tijd aan 8)7
PS: De filters stuur ik met een weekje terug

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• shades
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-07 13:45

shades

huh ?

Ik ben geen fotograaf, ik pruts wat met een ixus 750 en geef eigenlijk ook nooit commentaar op test/showcases omdat ik er toch geen verstand van heb in technische zin maar deze foto's zijn wel helemaal mijn ding..

#1: Wow wat een diagonalen.. je wordt echt de foto ingetrokken. _/-\o_ Grotere plaat welkom

#2: In kleur en de open lucht iets meer naar het centrum

#4: Heerlijke plaat. Kijkt lekker (geldt ook voor #8)

#5: Wat is hier zo knap/bijzonder aan ? (Serieuze vraag)

#10 en #11: Beetje blurry

Zeg waar in zwitserland heb je die fotos genomen ? Die gletscher komt me nogal bekend voor (heb ook ff je fotosite bekeken). Welke is dat in Wallis want volgens mij ben ik daar een paar jaar geleden ook geweest. Start het pad bij een stuwmeer ?

https://k1600gt.nl

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Erg gaaf die foto's. Vooral nr 3 en 5!! Van die foto's zou ik wel eentje in groot formaat willen hebben voor mijn wallpaper _/-\o_ !! (je mag ze gerust mailen hoor ;))

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens
  • Niet online
@Shades:
Bedankt voor je commentaar :) Foto 10 en 11 zijn idd wat "blurry", maar dat heb je op 3000 meter hoogte :P
Ons huisje stond in het Lötschentall in het Kanton Wallis. Van daaruit zijn we steeds gaan wandelen of met de auto ergens heen gereden.
Foto 1,2 en 8 zijn in het Lötschentall gemaakt.
Foto 3,4 en 5 zijn vanaf een stuwdam gemaakt (weet zo snel niet meer waar precies)
Foto 9, 10 en 11 zijn vlakbij de Aletchgletcher gemaakt. Dat is de grootste gletcher van Europa (volgens mij), hij is 24km lang. En loopt helemaal tot aan de jungfraujoch. (Om bij deze gletcher te komen, moet je gebruik maken van de kabelbaan, want je moet naar 3000m hoogte. (Of een gigantisch eind klimmen :P)
Foto 12 is meer naar het zuiden. Vlakbij Crans-Montana.

Grotere versie Foto 1

@John1979:
Thx :) Ik ga de foto's nu naar je toe mailen. Je mailadres kan ik niet vinden in je profiel, dus dan maar even 2 linkjes:

Foto 3
Foto 5

Ik heb de foto's geresized, naar 1600x1066. Houd er rekening mee dat ze een verhouding hebben van 3:2 en je beeldscherm (waarschijnlijk) 4:3 is.

[ Voor 16% gewijzigd door Laurens op 01-09-2006 14:18 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Prachtige serie _/-\o_

Een paar van die foto's leken mij als heel mooi voorbeeld te dienen voor het werkelijke nut van de zgn. "HDR" plugin (ipv de truc-effecten die je veel ziet):

Zie bv deze:
origineel
Afbeeldingslocatie: http://members.home.nl/laukui/Fotos/Internet/fotos/400x600/IMG_3085a.JPG

na HDR
Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/f/322824d7fc32398e11a1c39743444fc9/full.png

Ik vind dat hij zo meer het gevoel/idee geeft van een mooie zonnige dag in de alpen. Het origneel doet mij iets te donker aan . Maar wat vind je zelf ?

Disclaimer: ik ben fan van de HDR plugin, maar vergeef me dat ;)

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2006 21:50 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens
  • Niet online
Verwijderd schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 21:47:
Prachtige serie _/-\o_

Een paar van die foto's leken mij als heel mooi voorbeeld te dienen voor het werkelijke nut van de zgn. "HDR" plugin (ipv de truc-effecten die je veel ziet):

Zie bv deze:
origineel
[afbeelding]

na HDR
[afbeelding]

Ik vind dat hij zo meer het gevoel/idee geeft van een mooie zonnige dag in de alpen. Het origneel doet mij iets te donker aan . Maar wat vind je zelf ?

Ik snap van HDR nog steeds niet erg veel (en heb daarom ook niet mee gedaan aan de weekopdracht :( ). Ik zou me er eens meer in moeten gaan verdiepen denk ik, want er zijn meerdere mensen "fan" van ;)
Leuk om te zien dat iemand met behulp van mijn foto me enigszins duidelijk probeert maken wat HDR is!

Het origineel is inderdaad wat donkerder, maar ik vond dit zelf wel mooi. Ik kan eigenlijk niet zeggen dat ik heeeel erg veel verschil zie tussen de 2 foto's behalve dat de één wat lichter is dan de ander. Krijg je in dit geval niet hetzelfde effect als je de helderheid iets hoger zet? Wel laat hij inderdaad beter zien dat het een mooie zonnige dag was in de alpen :)
Dus als dit de bedoeling was dan ben ik het helemaal met je eens ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Mooie serie!! zeker een showcase waard. 1,3 en 4 zijn echt prachtig, je wordt er echt in getrokken

@G_M_C: Ik vind het origineel zonder HDR wat mooier. De contrasten zijn dan wat mooier, vind ik persoonlijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• rimave
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 09:50
Die visser op foto 5 is mooi. Vanaf een brug genomen?
Ben nog nooit in Zwitserland geweest, maar wat is het water daar super helder.

The only thing better than a cow, is a human. Unless you need milk. Then you really need a cow.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens
  • Niet online
@Thijsvds: Bedankt voor je commentaar :)

Er zijn meerdere mensen die het een showcase waard vinden :) Kan dat nog gewijzigd worden dan?

@rimave: Foto 5 is genomen vanaf het begin van een stuwdam.

En het (smelt) water in Zwitserland is inderdaad vaak heel erg helder en schoon. Als je er nog nooit geweest ben, dan moet je er echt een keer heen gaan ;) (ik ben er al een stuk of 8 keer geweest nu en het blijft super!)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 13:38

Zoefff

❤ 

Gezien de foto's, het commentaar, en meerdere TR's met de suggestie heeft dit topic wel een upgrade naar showcase verdiend. Mooie foto's :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Laurens
  • Niet online
Zoefff schreef op zondag 03 september 2006 @ 14:45:
Gezien de foto's, het commentaar, en meerdere TR's met de suggestie heeft dit topic wel een upgrade naar showcase verdiend. Mooie foto's :)
Bedankt :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Foto 1 en 8 vind ik erg mooi, de rest wat minder. Met wat meer nabewerking kun je er inderdaad meer uithalen, maar dat is iets waar je spelenderwijs wel achterkomt denk ik.
Verwijderd schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 21:47:
Prachtige serie _/-\o_

Zie bv deze:
origineel
[afbeelding]

na HDR
[afbeelding]

Wat heeft jouw bewerking met HDR te maken :? Je hebt maar één foto, daarvan kun je moeilijk een HDR foto maken. Het lijkt dan ook gewoon alsof je de brightness hebt opgeschroefd en eerlijk gezegd vind ik het niet echt een verbetering.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 12-09-2006 16:23 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
cas.fm van een Raw kun je al een tonemapped file maken, dat is ook HDR...

|>

• deCube
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 13-09 09:14
Ja, maar G_M_C heeft alleen een jpg gebruikt denk ik. Die plugin maakt alleen de donkere delen wat lichter.

Errug nette foto's vind die van die visser onwijs gaaf! Bij #4 had je mischien die schaduwen van de wolken wat lichter kunnen maken maar dit dat laat ik aan jou over.

In de serie op je website vind ik die foto van dat kruis ook netjes!

Keep up the good work! ;)

[ Voor 0% gewijzigd door deCube op 13-09-2006 14:01 . Reden: Vage zin ]

Work hard & be brave.

• Laurens
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 12 september 2006 @ 16:21:
Foto 1 en 8 vind ik erg mooi, de rest wat minder. Met wat meer nabewerking kun je er inderdaad meer uithalen, maar dat is iets waar je spelenderwijs wel achterkomt denk ik.
[...]
Wat heeft jouw bewerking met HDR te maken :? Je hebt maar één foto, daarvan kun je moeilijk een HDR foto maken. Het lijkt dan ook gewoon alsof je de brightness hebt opgeschroefd en eerlijk gezegd vind ik het niet echt een verbetering.
Leuk dat er nog steeds commentaar gegeven wordt op mijn topic :)

Bedankt voor je commentaar! En wat betreft de nabewerking: Ik heb net Photoshop geinstalleerd en daar ga ik de komende tijd eens mee spelen:)

En hoe het zit met de HDR... dat bekijken jullie zelf maar :) Zoals ik al zei vond ik ook dat het leek alsof de helderheid was opgeschroefd.

@deCube: De wolken hadden inderdaad wat lichter gekund, dat was me zelf nog helemaal niet opgevallen, maar nu je het zegt, is het misschien toch wel storend.

[ Voor 8% gewijzigd door Laurens op 14-09-2006 10:19 ]

Verwijderd

Die plugin verandert niet alleen de helderheid, maar ook het contrast en de kleurverzadiging. E.a. volgens een principe wat de kleur/lichtperceptie van de ogen naboodst (meer verzadigde kleuren "lijken" helderder bijvoorbeeld)

In het bovenstaande geval heb ik idd de instellingen van de plugin niet helemaal goed gehad, ik heb bijvoorbeeld het zwart-punt (en de minimum helderheid + minimum-verzadiging voor bewerking) niet goed ingesteld. Ik heb de plugin volledig op "auto" laten staan, vandaar dat ie niet optimaal is geworden.

Maar dat schrijf ik ook bij mijn post; Het is voornamelijk een voorbeeld, en persoonlijk vind ik hem wel mooier (ondanks de niet gelukte kleuren) omdat de foto nu een veel betere indruk geeft van het vastgelegde moment. Het was een behoorlijk zonnige dag in de bergen, aan een mooi meertje met een heel mooi lichte lucht. Dat komt gewoon beter naar voren na toepassing van de HDR.

En overigens HDR heeft werkelijk niets met de 3 foto's of RAW of zoiets te maken. Het is een afkorting voor een fenomeen, waarbij helderheid/contrast/kleuren zo worden weergegeven dat ze de waarneming van menselijke ogen naabootsen. Net als het HDR-gebeuren in games.

Denk maar eens aan een heel helder zonnige dag. Als je dan zelf om je heen kijkt (zonder zonnebril) zie je vrij fletse kleuren terwijl sommige kleuren er juist weer "uit spatten" en sommige dingen zie je helemaal niet omdat de zon "in je ogen schijnt" (brightness-blowing). HDR probeert deze natuurlijke situatie/waarneming na te bootsen.

• simon
Nee, nu moet ik toch even wat recht stellen. Dat is HDR juist niet, dat kan misschien zo lijken, maar dat is een effect dat het in games geeft. HDR staat voor High Dynamic Range. De Dynamische Range is het bereik van uiterst wit tot uiterst zwart. Bij een HDR plaat heeft deze een enorme breedte, zoals in 't echt, want uiterst zwart is er niet. Sensoren en film kunnen alleen een bepaalde DR registreren, zo'n 8 stops. Dat betekent dat er 8 stops aan informatie in zit. Met HDR kun je dit verbreden. Dus zo kun je de enorm wit uitgebeten lucht toch nog informatie geven. RAW heeft de volle 8 stops aan licht informatie, jpeg volgens mij maar 4. Dat betekent dat wit sneller uitgebeten wit en zwart sneller uitgebeten zwart wordt.

Een HDR file heeft dus een grotere DR dan een jpeg, Raw is dus eigenlijk een HDR file, met een niet al té extreme DR. Als je meerdere foto's maakt en ze samenvoegt met verschillende belichtingen schuif je eigenlijk de randen op van de DR naar de uitersten van je uiterste belichtingen. De informatie die overlapt wordt vergeten, en zo kijg je een aan eengesloten belichting.

Wat de Tonemapping plugin doet is eigenlijk die enorme DR comprimeren, want een beeldscherm kan dat niet laten zien. Dus, het voegt die enorm breede DR samen naar een 4 stops jpeg. Dat geeft een apart effect, met heftige wolken veelal, en andere dergelijken.

Dat is HDR, HDR kun je eigenlijk niet zien. Wel een tonemapped HDR, die 't aparte effect geeft.

|>

• Exirion
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 14:22

Exirion

Gadgetfetisjist

Ik vind het bijna allemaal heel erg mooie foto's :) Goed gevoel voor compositie en de foto's zijn ook goed genomen. Met wat nabewerking heb je hier en daar voer voor posters :P

"Logica brengt je van A naar B, verbeelding brengt je overal." - Albert Einstein

• Laurens
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 14 september 2006 @ 10:59:
Die plugin verandert niet alleen de helderheid, maar ook het contrast en de kleurverzadiging. E.a. volgens een principe wat de kleur/lichtperceptie van de ogen naboodst (meer verzadigde kleuren "lijken" helderder bijvoorbeeld)

In het bovenstaande geval heb ik idd de instellingen van de plugin niet helemaal goed gehad, ik heb bijvoorbeeld het zwart-punt (en de minimum helderheid + minimum-verzadiging voor bewerking) niet goed ingesteld. Ik heb de plugin volledig op "auto" laten staan, vandaar dat ie niet optimaal is geworden.

Maar dat schrijf ik ook bij mijn post; Het is voornamelijk een voorbeeld, en persoonlijk vind ik hem wel mooier (ondanks de niet gelukte kleuren) omdat de foto nu een veel betere indruk geeft van het vastgelegde moment. Het was een behoorlijk zonnige dag in de bergen, aan een mooi meertje met een heel mooi lichte lucht. Dat komt gewoon beter naar voren na toepassing van de HDR.

En overigens HDR heeft werkelijk niets met de 3 foto's of RAW of zoiets te maken. Het is een afkorting voor een fenomeen, waarbij helderheid/contrast/kleuren zo worden weergegeven dat ze de waarneming van menselijke ogen naabootsen. Net als het HDR-gebeuren in games.

Denk maar eens aan een heel helder zonnige dag. Als je dan zelf om je heen kijkt (zonder zonnebril) zie je vrij fletse kleuren terwijl sommige kleuren er juist weer "uit spatten" en sommige dingen zie je helemaal niet omdat de zon "in je ogen schijnt" (brightness-blowing). HDR probeert deze natuurlijke situatie/waarneming na te bootsen.
Bedankt voor je uitleg. Zoals ik ook al gezegd heb vind ik zeker dat je gelijk hebt dat het de zonnige dag beter weergeeft, maar ik vind niet dat de foto er mooier door geworden is. Maar dat is mijn mening, en jouw mening is anders. En over smaak valt niet te twisten :)

En Exirion... ook jij bedankt. Ik heb 5 foto's al laten afdrukken op 20x30 en ben er zeer tevreden mee :)
Pagina: 1