Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[100 dollar PC] De mogelijkheden

Pagina: 1
Acties:
  • 727 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Khaine
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 16:05

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
De mogelijkheden van de 100 dollar PC.

Afbeeldingslocatie: http://tweakers.net/ext/i.dsp/1156508164.jpg
Voorwoord

Dit topic is bedoelt om ideeen te delen over 1 van de laatste ontwikkelingen op de o-zo-mooie markt van de ICT. Qua prestaties zal de 100-dollar PC totaal niet meelopen met de huidige generatie computers, maar de prijs valt goed mee. Geheel naar verwachting zal dit bakje bij release 100 dollar moeten gaan kosten. Helaas verwacht ik dat dit zich in Europa relateerd aan 100 euro, zoals je al veel ziet met b.v. (console-)games. Ik kwam op het idee van dit topic omdat ik wel eens wil weten wat je in ons land, met een overweldigende stroom aan hardware, en waar 99% v/d mensen al een PC bezit, nog met een 100-dollar PC kunt doen.

Indien een mod vind dat dit topic hier niet op z'n plek is, mag deze worden geschoven naar een categorie naar keuze :).
Technische Feiten

Leuk natuurlijk allemaal, zo'n verhaaltje, maar wat zit er nou eigenlijk allemaal op/in? Hier een lijstje van de inhoud, schaamteloos ge-copy-past van het artikel op T.net forntpage:
• SiS550-chipset
• 166MHz geklokte x86-cpu
• Northbridge en Southbridge
• Geheugencontroller
• AGP4X-videokaart
• Geluidskaart en softmodem.
• Vastgesoldeerde module van 128MB SDRAM, waarvan 8MB toegewezen kan worden aan de Gpu

Via LinuxDevices.com ben ik er achter gekomen dat de volgende opties van toepassing zijn:
• IDE
• 10/100 Mbps Ethernet
• 3 x USB V1.1
• Optional RS232 (in de vorm van 2x Com Poorten achter op de PC)
• Expansion -- CompactFlash slot
• 2.5-inch hard drive mounting

Op de voorkant van de kast zien we ondermeer:
• 2x USB
• 2x Geluid (mic en line out)
• 1x CF-expension
• Power button

Aan de achterkant valt het volgende te ontdekken:
• Ingang power-cable + Power switch.
• PS2 uitgang voor toetsenbord
• VGA-uitgang standaard
• 10/100 Lan-uitgang
• 1x USB
• Wireless Lan aansluiting

Volgens NorthTec, de site van de producenten van dit kleine schepsel, moet dit alles een verbruik gaan hebben van onder de 8 Watt! Men claimt een kleine 4 Watt bij Idle-stand, oplopend naar 7 Watt bij gebruik van de harde schijf. Een lachertje in vergelijking tot de huidige 350+ Watt voedingen!

Bovendien is de afmeting van die miniwonder nog net geen 12x12 CM , en compleet fanloos! Dus het is klein, licht ( iets meer dan een pond) en geluidsarm. Yummie :D
Voor- en nadelen.

Alle voorgenoemde punten zorgen bij elkaar voor een klein scala aan voordelen, en nadelen, die deze kleine vorm van een PC met zich meebrengt. Hier en kort opsomming:
Voordelen
• Verbruik van 8 Watt max !!
• Gangbare aansluitingen
• 12x12 CM
• Nagenoeg Geluidloos
• Draadloos is een mogelijkheid.

Nadelen
• Lage specs. (slechts 166 mhz proc, 128 MB ram)
• Geen mogelijkheden tot upgrade vitale componenten (ram/gpu/proc etc.)
• Ook geen upgrade minder vitale componenten (extra USB/firewire/LAN)
• Geen harde schijf standaard.
• "Slechts" 512 MB Flash geheugen
De ideeen:

Eindelijk zijn we aangekomen bij het onderdeel waar dit topic nu voor bedoeld is. Wat kun je nu allemaal met zo'n kleine hardwaredoos ? Ik had er zelf al wat ideeen over, maar natuurlijk zullen er veel meer zijn. Hier is mijn lijst:

• CarPC
Of het geheel mogelijk is weet ik niet precies, maar het moet toch gedeeltelijk te doen zijn. PDA's worden al een tijdje gebruikt als navigatiesysteem met het populaire TomTom, en MP3-tjes afspelen moet volgens mij ook lukken. Als er navigatiesoftware op kan, en een harde schijf een mogelijkheid is, dan voorzie ik een sterke/goedkope speler als concurrent voor de via Epia bordjes.

• Router/firewall/server
Uiteraard leent een kleine bak als deze zich ook uitstekend voor routersoftware. Ik vermoed ook dat het niet moeilijk zal zijn dit er op te configureren, en menig tweaker zal het ook wel lukken daarom. Hij is net ietjes krachtiger dan die andere router, en qua prijs zal hij er niet voor onder doen. Een upgrade tot een 2e netwerk-uitgang is een mogelijkheid, alhoewel ik vermoed dat dit veel te veel zal gaan kosten! Dan maar WiFi?

• Download PC .
Wat is er nou leuker dan een geluidloze PC op je kamer te hebben waarmee je de laatste (uiteraard legale ;) ) software binnen slurpt? Ook hierbij zal een harde schijf benodigd zijn, maar dit moet geen punt meer zijn dezer dagen :).

Kom maar op met alle suggesties! Wat gaan we doen als tweakers met dit schitterende bakje?

Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?

Verwijderd

Dat is inderdaad een heel mooie bakkie wat ideaal is voor lichtere functies die jij net hebt opgenoemd.
Vraag me af waar en wanneer deze te koop is. En hopelijk blijft de prijs dan ook echt 100$ ;)

Eventueel een leuk vervanger van mijn router, maak ik er meteen nog een webserver van. Je kan er dan waarschijnlijk ook nog dingen als ircbot/bnc op hosten etc.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2006 15:00 ]

• Hahn
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17:54
Geheel naar verwachting zal dit bakje bij release 100 dollar moeten gaan kosten.
De '100-dollar laptop' wordt duurder en krijgt andere naam :?

Ow, sinds wanneer komt er ook een $100 PC? Ik dacht dat er alleen een $100 laptop (zie nieuws) zou komen :X

[ Voor 23% gewijzigd door Hahn op 29-08-2006 13:52 ]

The devil is in the details.

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
Jij verwart de 100-dollar laptop met de 100-dollar PC :) . Die is ook van een andere leverancier!

• Cheezus
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 18:29

Cheezus

Luiaard

Ziet dit eruit als een laptop?
Dat nieuwsbericht gaat dus duidelijk ergens anders over..

edit:

Eerst even refreshen voordat ik reageer 8)7

[ Voor 27% gewijzigd door Cheezus op 29-08-2006 13:56 ]

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:25

BCC

Jammer dat er geen tv-out op zit. Anders was het een prachtig home-theater bakje!

[ Voor 18% gewijzigd door BCC op 29-08-2006 14:02 ]

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• Barracuda_82
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 19-12-2024

Barracuda_82

mkTime(), not war!

BCC schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 14:02:
Jammer dat er geen tv-out op zit. Anders was het een prachtig home-theater bakje!
Met een 166Mhz processor...

• jnice
  • Registratie: Maart 2005
  • Niet online
ik snap niet echt hoe home theater te combineren is met een 166mhz cpu

• Dr_NighT101
  • Registratie: Augustus 2006
  • Laatst online: 14:16
.

[ Voor 99% gewijzigd door Dr_NighT101 op 24-07-2018 22:53 ]

• all_by_myself
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 30-10 14:22

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

Iedereen is wild van dit ding en ik snap dat niet.

- Er zit een 166Mhz. processor in, Leuk, en volgens de verhalen is het een heel snelle 166Mhz., maar dan nog. De chipset bestaat al sinds 2001, dus is extreem verouderd. Een Via EPIA is veel sneller, uitgebreider en heeft veel meer mogelijkheden (natuurlijk ook duurder.. maar ok)
- Er zijn USB poorten beschikbaar, maar die zijn 1.1 ipv 2.0 is. In het geval voor 1.1 kun je een downloadbakkie wel vergeten, veels te langzaam.
-Standaard geen 2,5inch HDD, die komt er nog bij als je hem als server wilt gebruiken, komt dus zo nog 50 euro bij.
- Leuk klein doosje, maar een toetsenbord en muis en scherm zijn nog steeds heel groot, dus waarom is klein dan zo handig ?

Ik heb zelf een server (P3-800) die inderdaad veel groter is, maar was goedkoper (50 Euro) en kan veel meer.

Zolang dit apparaat geen processor heeft waarmee 'normaal' gewerkt kan worden vind ik het leuk ding, maar niet bruikbaar..

AMD Ryzen 9 PRO 3900, 32GB, Win11 x64

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-11 00:04

EMP

Krulloos!

Waar dit bakje mij ideaal voor lijkt is om een fatsoenlijke thuis (web)server te draaien.

Het internet in Nederland is qua upload de laatste jaren vrij ruim bedeeld, en ik denk dat er net als ik veel tweakers thuis een website draaien.

Ook zie ik veel behoefte aan low-power NAS-achtige oplossingen (getuige de hoeveelheid vragen hiernaar en het terugkomende onderwerp in het OM forum).

Voor een thuis-webserver (waar je volledige root acces hebt, onbeperkte databases, keuzevrijheid, schijfruimte en ga zo maar door) gebruikt men vaak OF een gewone computer (inclusief bewegende (en dus slijtende) onderdelen, stroomverbruik van >60 Watt) OF een low-power oplossing zoals de NLSU2 van Linksys (waarop je wel apache kwijt kunt, maar een fatsoenlijke database, PHP of anderzijds zwaarder werk is niet echt wenselijk bij mijn weten).

Voor thuis-NAS achtige opslag is een low-power oplossing vaak erg duur of heeft het baggerslechte performance en is het niet uitbreidbaar.

Qua NAS-performance is dit dingetje waarschijnlijk niet geniaal, maar 10 MBit moet hij gok ik wel vol kunnen krijgen, en is (in principe onbeperkt) uitbreidbaar via externe harde schijven. Qua webserver lijkt hij mij ook perfect!

Dit alles gecombineert met de lage aanschafprijs en het lage stroomverbruik (waardoor je, zoals bij mij het geval is, wanneer je als thuis-server een normale PC gebruikt de aanschaf er redelijk snel weer uit hebt door het verminderde stroomgebruik) gaat er waarschijnlijk toe leiden dat als dit beestje een beetje stabiel blijkt, en goed verkrijgbaar wordt dat mijn XP2000+ (die nu uit zijn neus staat te vreten en herrie staat te maken) vervangen gaat worden door zo'n dingetje.

Kort voor mij de toepassingen dus:
- webserver met de functionaliteit van een normale PC
- NAS met waarschijnlijk beperkte snelheid, maar de mogelijkheden (functionaliteit) zijn enorm

@ all_by_myself: USB 1.1 is voor NAS oplossingen wel een streep door de rekening, maar een 166MHz CPU, waarom zou daar niet "normaal" op te werken zijn? (En een toetsenbord/muis/monitor hang je toch juist niet aan een server? ;)

[ Voor 5% gewijzigd door EMP op 29-08-2006 14:34 ]

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

• houthakker
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 09:21

houthakker

Poehé

Is dit ding eigelijk wel te bestellen voor rijke europeanen? Ik heb dan eigelijk ook meer interesse in zon' 100 dollar laptop :P

Specs

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:52

sapphire

Die-hard pruts0r

all_by_myself schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 14:15:

- Leuk klein doosje, maar een toetsenbord en muis en scherm zijn nog steeds heel groot, dus waarom is klein dan zo handig ?
Lang leven remote acces :D
Ik heb zelf een server (P3-800) die inderdaad veel groter is, maar was goedkoper (50 Euro) en kan veel meer.
Gebruikt die ook 8 watt en volledig fanloos?

Hmmm....voor 100€ en een 2,5´ schijfje (of 2gb CF kaartje oid) kan je er best een leuk ftp servertje van maken voor de kleine gebruiker :D
En dat ding gebruikt bijna niks qua stroom, das echt zo'n voordeel in mijn geval emt zeurende ouders .

Gabriël AM5

Verwijderd

Overklokken >:)
Maar dan gaat het energieverbruik omhoog en moet je meer fans toe gaan passen.

Wat voor OS draait hier eigenlijk standaard op?

Windows moet je installeren via CD-Rom, XP gaat bijna niet lukken.
Linux moet je ook vanaf CD-Rom/Diskette installeren, ook voor net-install.

Maar.. Je bent tweaker of je bent het niet >:)

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Zit er niet stiekum gewoon een mini-pci slot in dat ding, gezien de uitbreidingsmogelijkheden?
Dan zou een uitbreiding ervan zeker tot de mogelijkheden behoren. (USB 2.0, tv-kaart, etc)
Voor 100 euro zou ik er ook wel een willen om gewoon wat mee te klooien (al trekken de linksys en asus bakjes ook wel mijn aandacht).

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
Voor de mensen die zich afvragen of er een OS bijgeleverd word, is hier een quote van de NorthTecsite:
Software:

We can pre-install the unit with GNU/Linux or Windows, as per your requirement.

Available Options & MSRP (US$):

Base units do not include any software. Prices exclude shipping. Keyboards / mice are not provided. Any PS/2 or USB keyboard and mouse is compatible with all of our systems.

• hessel
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 05-11-2024
Ben benieuwd naar de inside pics

Grutte Pier fansels

Verwijderd

ja, ik ben idd ook wel nieuwsgierig naar wat meer info over dat dingetje :D . Ik heb jaren gedownload op een 166 MMX, maar die hoorde je nog wel, als je hier een flashkaartje oid bijzet heb je een redelijk knap download pctje, iig een stille :) .

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
Inside pics verwacht ik binnenkort wel op de T.net frontpage. Iig wanneer het ding wordt gelanceerd zullen tom's hw-guide en aanverwante sites hoogstwaarschijnlijk direct (p)reviews plaatsen :).

• RainofDeath
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 20-11 21:02

RainofDeath

DYUVSDFJ

Is er mogelijkheid met dit bakkie om er films op af te spelen ( Als in: heeft ie er de kracht voor)? Divx bijv via een externe harde schijf/ streamen via netwerk? Als dit mogelijk kan ik zon ding mooi gebruiken als HTPC :)

• roborobbie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-10 19:17
mogelijke functies:

- antwoordapparaat
- keukencomputer met dsl en simpele browser voor www.keukenprinses.nl te bekijken.
- Netwerkdoeleinden, fantastisch laag stroomgebruik.
- internetradio, mp3 en dergelijke.
- home-control server
- als client via vpn verbinding met normale pc op zolder.. tja.. va nalles is mogelijk. ik denk dat je er nog heel veel mee kunt. je hebt geen 64 bit athlon nodig om een beetje email en internet te draaien. je bent iig wel aangewezen op linux.

just because i rock, it doesn't mean i'm made of stone

Verwijderd

Wat dacht je van een retro-game-console? Je downloadt een paar emulators(bvb ScummVM, DOS emulator, etc) en je kan je oude games terug spelen!

Ook kan je hem als internet-PC of muziek-center gebruiken of je eigen website hier op hosten.

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
all_by_myself schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 14:15:
- Er zijn USB poorten beschikbaar, maar die zijn 1.1 ipv 2.0 is. In het geval voor 1.1 kun je een downloadbakkie wel vergeten, veels te langzaam.
waarom niet? usb 1.1 heeft een doorvoersnelheid van 12 MBit, dat haalt de gemiddelde internetverbinding echt niet dus lijkt me dat voor downloaden geen probleem? Lekker linux erop met sabnzb (automatisch usernet downloadertje) en een externe harddisk ernaast. Ik vind het wel wat hebben en het kan perfect!

doet niet aan icons, usertitels of signatures

• Colan
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 02-09 19:32

Colan

sucks @ solderen

kan je dit ding niet precies bovenop een externa HD zetten, of andersom...dat zou een prima download combo zijn, als je hem niet direct doorstuurt

Simplicity is de bom...

• all_by_myself

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

Er vanuitgaande dat die 100 dollar excl. verzendkosten en eventuele invoerrechten is, dan is de onderstaande configuratie een veel betere optie gevonden bij een webwinkel in Nederland:

- + PcChips M789CLU +CPU VIA C3 2000+ 51,90
- + 256 MB DDR/400 takeMS 25,90
- + Codegen 6001-L ATX 350W beige 28,90
- + 3,5" Floppy 1,44 MB beige+Cardreader 10,90

Subtotaal € 117,60
Totaal (inclusief BTW) € 117,60
BTW (19%) € 18,78

Voordelen :
- minimaal 4x snellere CPU
- meer intern geheugen
- USB 2.0
- floppydrive met cardreader voor veel verschillende geheugenkaarten
- standaardonderdelen te gebruiken

Nadelen :
- groter (ookal is dit een FlexATX mobootje, kleiner dan mATX)
- alleen standaardonderdelen die dus ook weer groter zijn
- niet zo zuinig (ookal gebruikt deze computer met zo'n setup minder dan 20 Watt)
- nagenoeg dezelfde prijs

.... just my two cents

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:21
all_by_myself schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 09:57:
Er vanuitgaande dat die 100 dollar excl. verzendkosten en eventuele invoerrechten is, dan is de onderstaande configuratie een veel betere optie gevonden bij een webwinkel in Nederland:

Subtotaal € 117,60
BTW (19%) € 18,78

Voordelen :
- minimaal 4x snellere CPU
- meer intern geheugen
- USB 2.0
- floppydrive met cardreader voor veel verschillende geheugenkaarten
- standaardonderdelen te gebruiken

Nadelen :
- groter (ookal is dit een FlexATX mobootje, kleiner dan mATX)
- alleen standaardonderdelen die dus ook weer groter zijn
- niet zo zuinig (ookal gebruikt deze computer met zo'n setup minder dan 20 Watt)
- nagenoeg dezelfde prijs
- Word warmer

.... just my two cents

• all_by_myself

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

Hij wordt niet veel warmer,.... je kunt deze CPU prima koelen met een fanless koelblokje..

• Vincenz0
  • Laatst online: 25-09 14:06

Vincenz0

Coder

we hebben het niet over andere oplossingen maar over wat we met dit beestje kunnen ;-)

mijn iedee:

windows server 2003 servertje met AD,DNS etc.

geen stroom verbruik, en een mooie active Directory thuis, mooi om je zusje NO RIGHTS te geven op het netwerk en geen ouders te hebben die zeiken over stroom verbruik..

alleen: win server 2003 heeft 128 mb ram nodig, en de gpu haalt al weer 8 mb er af zodat win serv niet wil installeeren, uberhaupt, hoe installeer je iets zonder cdrom?

eerst win installen op compact flash in andere pc en dan in deze pc douwen??

Coding 4 Fun!

• Meelobee
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03:05

Meelobee

¯\_(ツ)_/¯

Vincenz0 schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 11:21:
we hebben het niet over andere oplossingen maar over wat we met dit beestje kunnen ;-)

mijn iedee:

geen stroom verbruik, en een mooie active Directory thuis, mooi om je zusje NO RIGHTS te geven op het netwerk en geen ouders te hebben die zeiken over stroom verbruik..

alleen: win server 2003 heeft 128 mb ram nodig, en de gpu haalt al weer 8 mb er af zodat win serv niet wil installeeren, uberhaupt, hoe installeer je iets zonder cdrom?

Yeah right, ga jij ff een 2003 server op een 166Mhz machine installeren.....veel plezier....:z

Ryzen 7 7700X | ROG Strix B650-E Gaming Wifi | ROG Strix RTX 4070Ti | 32Gb GSkill RipJaws S5 | 980Pro 2Tb | Corsair RM850x Shift | Fractal Design North Black

Verwijderd

Wat ik heb begrepen zal die processor misschien wel sneller zijn dan dat hij lijkt. Het is misschien een 166MMX, maar misschien functioneert ie toch wat sneller dan de originele echte 166MMX.

Een beetje het AMD + rating idee.

Uiteraard zal Windows 2003 nog altijd niet easy zijn voor dat ding ;) Alhoewel ik niet denk dat de CPU kracht het grootste probleem zal zijn.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2006 12:20 ]

• Vincenz0

Vincenz0

Coder

ik draai gewoon xp op een 166 mhz p1 64 mb... goed voor mp3/file server... windows 2003 heeft minder eisen aan de processor wel meer aan het ram..

gaat zeker goed hoor..

Coding 4 Fun!

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21-11 10:36

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

Ik zou hem gaan gebruiken in combinatie met een 19 inch tft scherm. Namelijk om mijn streaming TV (word analoog door mijn server ontvangen en gestreamed op mijn draadloos netwerk) te kunnen ontvangen en te kunnen laten afspelen. Dit red hij makkelijk want ik heb nu ook een pentium 233mzh staan die het prima doet! Moet denk ik net lukken.

Zo kan ik toch een goedkoper plat beeldscherm in mijn slaapkamer hebben + als leuk fotolijstje laten fungeren.

[ Voor 12% gewijzigd door Falcon op 01-09-2006 12:22 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• m3gA
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 21-11 19:04
Vincenz0 schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 11:21:

mijn iedee:

met 128MB kun je hooguit 2003 installeren en wat backups laten draaien oid. wil je meer (dus extra functionaliteit) dan vereist 2003 minimaal 256mb

• Vincenz0

Vincenz0

Coder

dus, is er mogenlijkheid tot vergroten ram?

Coding 4 Fun!

Verwijderd

Vincenz0 schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 13:13:
dus, is er mogenlijkheid tot vergroten ram?
Dat is je minste zorg, 166 mhz voor Windows 2003? Zoals al eerder is gezegt |:(

• houthakker

houthakker

Poehé

Verwijderd schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 14:43:
[...]

Dat is je minste zorg, 166 mhz voor Windows 2003? Zoals al eerder is gezegt |:(
Een AMD Geode oid op 166Mhz != Intel Pentium 166Mhz 1996 |:(

Hij ondersteund iig een hogere bussnelheid

Weet niet of deze bron betrouwbaar is maar:
http://puppylinux.org/fiesta/node/2#comment-2.
The SiS55x is considerably faster than the MediaGX and Geode CPUs that it competes with even at lower speeds.

[ Voor 33% gewijzigd door houthakker op 01-09-2006 15:42 ]

Specs

Verwijderd

wel grappig draadje en zeker grappig kastje maar wat ik hier lees is gelijk

wat is er te upgraden....

koop dan gewoon een atx systeem. Een geode is trouwens wel veel meer geoptimaliseerd dan een p1 mmx dus hij zal het ook wel iets beter doen maar ja ik zou niet van grote performance uitgaan en een divx filmpje ofzo zal wel ruim te zwaar zijn verwacht ik.

wel grappig, in het t.net artikel zegt de verkoper dat je erop kunt gamen :) ik neem aan dat dat om pacman danwel space invaders gaat. Er kan dan wel een agp 4x kaart in maar dan nog, zoiezo is een beetje grafische kaart duur, verbruikt veel (zwaai zwaai 8 watt) en maakt daardoor dus ook relatief veel geluid.

[ Voor 30% gewijzigd door Verwijderd op 01-09-2006 15:58 ]

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
Verwijderd schreef op vrijdag 01 september 2006 @ 15:55:
wel grappig draadje en zeker grappig kastje maar wat ik hier lees is gelijk

wat is er te upgraden....

koop dan gewoon een atx systeem. Een geode is trouwens wel veel meer geoptimaliseerd dan een p1 mmx dus hij zal het ook wel iets beter doen maar ja ik zou niet van grote performance uitgaan en een divx filmpje ofzo zal wel ruim te zwaar zijn verwacht ik.

wel grappig, in het t.net artikel zegt de verkoper dat je erop kunt gamen :) ik neem aan dat dat om pacman danwel space invaders gaat. Er kan dan wel een agp 4x kaart in maar dan nog, zoiezo is een beetje grafische kaart duur, verbruikt veel (zwaai zwaai 8 watt) en maakt daardoor dus ook relatief veel geluid.
Ik denk dat het voornamelijk om games zal gaan uit het begin van het 2000 tijdperk. Dat mag ik wel hopen met een vrij redelijke grafische kaart (voor zo'n klein systeem), en toch 128 MB ram. Tux racer wellicht?

En zoals al eerder is vermeld is een nieuwere Geode wel een stuk sneller als de conventionele P1 166 mhz die we kende.

Ik vermoed dat het bakje slechts 1 ram-slot heeft, die tevens dichtgelast is. Waarom men hiervoor heeft gekozen ben ik ook niet zeker? Het beidt geen herkenbaar voordeel, enkel een nadeel omdat een upgrade op die manier uitgesloten wordt.

Tweakers zullen uiteraard wel aan de slag gaan vermoed ik, om hier van 128 toch minimaal 256 te maken?

Verwijderd

.... just my two cents
Alleen is die niet meer leverbaar, en kom je nu al duurder uit voor alleen mobo/proc als je naar de Epia's kijkt.

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

En je hebt nog geen case er om heen .. :)

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 18:21
The Real Falcon schreef op zondag 03 september 2006 @ 17:55:
Snor je toch ff een oude ATX kast op marktplaats op voor €5-, ofzo :P

• The Eagle
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17:52

The Eagle

I wear my sunglasses at night

Ideaal bakkie om als terminal server client in een bedrijfsomgeving te richten. Stuk = nieuwe neerzetten. Booten vanaf CF of USB. Neemt weinig plaats in. vergelijk dat eens met de wat normalere Thin Clients...die zijn een stuk duurder en vaak nog propietary ook. Deze kun je gewoon laten booten met Citrix of Windows of whatever :)

Al is het nieuws nog zo slecht, het wordt leuker als je het op zijn Brabants zegt :)

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
The_Eagle schreef op zondag 03 september 2006 @ 22:25:
Ideaal bakkie om als terminal server client in een bedrijfsomgeving te richten. Stuk = nieuwe neerzetten. Booten vanaf CF of USB. Neemt weinig plaats in. vergelijk dat eens met de wat normalere Thin Clients...die zijn een stuk duurder en vaak nog propietary ook. Deze kun je gewoon laten booten met Citrix of Windows of whatever :)
Ik ben idd wel benieuwd hoe zo'n bakje het met citrix doet! Technisch gezien zou het goed genoeg moeten zijn, maarja ;)

Tot zover zijn er voornamelijk server-functies genoemd, dat valt me op.

• Falcon

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

ThinkPadd schreef op zondag 03 september 2006 @ 21:47:
[...]

Snor je toch ff een oude ATX kast op marktplaats op voor €5-, ofzo :P
AT toch? :)

• all_by_myself

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

The Real Falcon schreef op zondag 03 september 2006 @ 17:55:
.... just my two cents

Kast met voeding dus....

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
all_by_myself schreef op maandag 04 september 2006 @ 16:46:
[...]

.... just my two cents

Kast met voeding dus....
Dat is dus alleen de voeding he! Hij had het ook nog over een kastje!
En je kunt wel kleine kastjes scoren maar dan kom je toch ook weer hoger uit.

Daarbij gaat het topic niet om alle alternatieven die dit bakje zal kennen, maar juist om wat je met deze kunt doen! Ik kan zelf ook wel verzinnen dat een uATX bord ook voordelen heeft.

• roborobbie
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 26-10 19:17
clusteren met beowulf , 10 op een rijtje ofzo

[ Voor 17% gewijzigd door roborobbie op 04-09-2006 17:34 . Reden: niet goed geschreven ]

just because i rock, it doesn't mean i'm made of stone

• XplodingForce
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 12-11 13:15

XplodingForce

NEE GEEN COLA GEVEN!!!!

Zijn er al serverracks voor deze dingen? :o ;)

[ Voor 5% gewijzigd door XplodingForce op 04-09-2006 18:04 ]

Everybody lies

• houthakker

houthakker

Poehé

Khaine666 schreef op maandag 04 september 2006 @ 17:11:
[...]

Dat is dus alleen de voeding he! Hij had het ook nog over een kastje!
En je kunt wel kleine kastjes scoren maar dan kom je toch ook weer hoger uit.

Daarbij gaat het topic niet om alle alternatieven die dit bakje zal kennen, maar juist om wat je met deze kunt doen! Ik kan zelf ook wel verzinnen dat een uATX bord ook voordelen heeft.
Sinds wanneer zijn voedings beige? :Y)

Google maar eens op die kast, kom je gewoon bij een atx kast uit.

Specs

• all_by_myself

all_by_myself

Per Ardua ad Astra

houthakker schreef op maandag 04 september 2006 @ 22:29:
[...]

Sinds wanneer zijn voedings beige? :Y)

Google maar eens op die kast, kom je gewoon bij een atx kast uit.
Inderdaad,.. het voor sommige mensen zo enorm moeilijk om te lezen,..maar goed, als men het niet WIL begrijpen dan doe je daar niets tegen...

• emeth
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 07-11 13:19
Ik kwam dit nog tegen op de site van NorhTec
MicroClient Jr. evaluation unit 120.00
MicroClient Jr. 1000 units+ 90.00

Accessories (Add to price)

RS232 port x 1 (up to 2) 5.00
Wireless LAN (WiFi) 50.00
2 GB CF (Compact Flash) 50.00
Full Screen Browser (kiosk mode, installed) 50.00
Firewall/VPN Software 50.00
Puppy Linux installed in 512 CF 35.00
SAIS Thin Client Software 50.00
En de inport koste (linkje)
Word nog een duur geintje zo :P

• Jape
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-11 10:20
Even een inkoopactie organiseren dan, misschien kun je via een of andere grote inkoper wat regelen. De douanekosten ed ben je natuurlijk kwijt, maar een hoop korting is natuurlijk nooit weg.

• RoBBS
  • Laatst online: 09-10 22:42
Dit is misschien niet snel genoeg als HTPC maar ik zie mogelijkheden als HTPC-client (dus het rekenwerk word gedaan door een backend, dit speeltje zou alleen maar de stream van je netwerk af hoeven plukken) :D

I said I'd be back...

Verwijderd

* denkt aan 24/7 Maplestory pc voor verslaafde mensen zoals hijzelf *
Of 80gb'tje eraan en downen 8)

trouwens, kan hij Maplestory wel aan :X :| 166Mhz ???? processor (k dacht een Geode :? )
*denkt aan oc''en met dat ding :9 TTBT erop :o en dan gamen 8)

[ Voor 14% gewijzigd door Verwijderd op 07-09-2006 07:36 ]

• Jape
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11-11 10:20
RoBBS schreef op donderdag 07 september 2006 @ 07:16:
Dit is misschien niet snel genoeg als HTPC maar ik zie mogelijkheden als HTPC-client (dus het rekenwerk word gedaan door een backend, dit speeltje zou alleen maar de stream van je netwerk af hoeven plukken) :D
Maar bij het lezen van een stream moet er toch ook nog wat gerekend worden? Ik weet wel dat DivX niet draait op een p2 233MMX met 192 MB ram. Op een Celeron 433 met 192 MB ram draait het redelijk.

Nu is DivX relatief zwaar, maar ook als je het rekenwerk door een andere pc laat doen, krijg je een stream met vrij veel data, wat al te veel kan zijn voor zo'n proc.

• TEAMIKKE
  • Registratie: Februari 2006
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 07 september 2006 @ 07:35:
* denkt aan 24/7 Maplestory pc voor verslaafde mensen zoals hijzelf *
Of 80gb'tje eraan en downen 8)

trouwens, kan hij Maplestory wel aan :X :| 166Mhz ???? processor (k dacht een Geode :? )
*denkt aan oc''en met dat ding :9 TTBT erop :o en dan gamen 8)
TTBT is serieus een zware overkill. Een 80 mm fannetje zou al werken ;) Als ie al over te clokcen valt. Lijkt me niet dat dat ding een uitgebreide bios heeft?

Verwijderd

Nog updates?

Heb nog steeds wel interesse in deze..

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
Verwijderd schreef op zondag 22 oktober 2006 @ 22:26:
Nog updates?

Heb nog steeds wel interesse in deze..
Ik heb zelf niet rondgekeken of de boel gevolgd nog. Maar mocht je zelf updates hebben verwerk ik ze graag in de TS :) .

• Maarten-NForce
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 07-03 12:28

Maarten-NForce

Swipe een tweedehands boot!

Ik blijf toch liever bij een desktop pc'tje

www.koopeendroom.nl

• Egg
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-03-2021

Egg

In der Schweiz jah!

Prima deluxe, een voor 100 dollar een nieuwe pc. Maar kijk eens wat je voor 2e hands pc hebt voor 100 euro. Met wat eigen inspanning heb je ook een heel compact en stil systeem, maar dan met 256 mb ram, bv. een PIII +/- 1ghz en 20gb hardeschijf ruimte.

Maar het lijkt me dan ook een uitvinding voor de minder bedeelde landen... Waar voor 100 euro geen 2e hands pc te koop is.. (en voor 200 ook niet... eigenlijk helemaal niet 8)7 )

MSI GX660R for the win!

Verwijderd

Ik vind de specs meer iets voor een router dan voor een pc. 8)7

• Ernie
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 20-11 18:50
Ik vind dit echt een heel goed idee.
Ik denk dat dit goed gebruikt kan worden voor lichte thuisservers of als router o.i.d.
Als hij genoeg rekenkracht heeft om films en muziek af te kunnen spelen koop ik er waarschijnlijk wel eentje. Je kunt hem prima in een 5.25" bay inbouwen in je gewone desktop pc denk ik.
Het energieverbruik is de belangrijkste reden dat ik dit doosje zou kopen. Dan hoeft mijn 350 W verbruikende pc niet de hele nacht aan te staan.

• Croga
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 14:57

Croga

The Unreasonable Man

Egg schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 03:48:
Prima deluxe, een voor 100 dollar een nieuwe pc. Maar kijk eens wat je voor 2e hands pc hebt voor 100 euro. Met wat eigen inspanning heb je ook een heel compact en stil systeem, maar dan met 256 mb ram, bv. een PIII +/- 1ghz en 20gb hardeschijf ruimte.
En hoeveel stroom verbruikt hij dan?...... Ofwel: Wat kosten ze beiden na een jaar gebruik? Zeker als je denkt aan 24*7 gebruik kan het verschil in kosten behoorlijk uiteen gaan lopen....

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 04:33:
Ik vind de specs meer iets voor een router dan voor een pc. 8)7
Ligt eraan wat je verwacht van een PC...
M'n eerste laptop was een 133MHz Pentium met 48MB geheugen (meer kon er niet in), en dat was m'n ontwikkelmachine wanneer ik op locatie bij de klant maatwerk moest doen: NT4, Delphi 2 compiler/IDE, Interbase 4.2 database server, en nog een hoop tools en tooltjes.

Tot 1,5 jaar geleden heeft mijn moeder die laptop gebruikt om te internetten, emailen, Word 97 briefjes en verhalen te tikken, haar digitale foto's op te slaan en te ordenen (bewerken is teveel gevraagd voor zo'n dingetje, maar meer dan croppen doet ze toch niet), en ze is er altijd heel gelukkig mee geweest.
Ze heeft nu een 2.4GHz P4 laptop, en vindt 't wel leuk dat 'ie sneller reageert, maar is niet blij met de herrie die de koeling soms maakt. Die oude Toshiba was fluisterstil.

"Elluk foordeel hep se nadeel" :)

• Egg
  • Registratie: Juli 2004
  • Laatst online: 14-03-2021

Egg

In der Schweiz jah!

Croga schreef op woensdag 25 oktober 2006 @ 07:56:
[...]

En hoeveel stroom verbruikt hij dan?...... Ofwel: Wat kosten ze beiden na een jaar gebruik? Zeker als je denkt aan 24*7 gebruik kan het verschil in kosten behoorlijk uiteen gaan lopen....
Mensen die een 100-dollar pc kopen, laten hem niet 24/7 aanstaan, met oog op het doel van de pc.
En dan nog, wat verbruikt een PIII nou eenmaal, met een puur functionele videokaart en 1 hdd. Practisch niets vergeleken bij de systemen die we tegenwoordig gewend zijn.

MSI GX660R for the win!

Verwijderd

Mooie Thin Client. :*)
Lekker stil...
Ideaal voor in de huiskamer...

• sapphire
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 14:52

sapphire

Die-hard pruts0r

Egg schreef op vrijdag 27 oktober 2006 @ 15:57:
[...]

Mensen die een 100-dollar pc kopen, laten hem niet 24/7 aanstaan, met oog op het doel van de pc.
En dan nog, wat verbruikt een PIII nou eenmaal, met een puur functionele videokaart en 1 hdd. Practisch niets vergeleken bij de systemen die we tegenwoordig gewend zijn.
Vast meer dan die 100$ pc.

Als je leest dat eht vervangen van een gewone gloeilamp door een spaarlamp al 75€ kan schelen...nou kan je nagaan wat PIII Vs. die 100$ pc scheelt.

[ Voor 5% gewijzigd door sapphire op 27-10-2006 16:54 ]

Gabriël AM5

Verwijderd

Ik ben wel geïnsteresseerd in een inkoopactie in deze dingen. Volgens Google was nog niemand een inkoopactie begonnen, zal ik dan maar met een beginnen?

• EMP
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 13-11 00:04

EMP

Krulloos!

Als je begint zet hier even een linkje neer

Ik ben er nog niet helemaal over uit of ik zo'n bakje wil maar hij maakt een zeer goede kans :9

Verbouwblog van mijn Schrootjespaleis uit 1925.
My anime addiction.

• djneo-nl
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21-11 23:59
is die kliener dan de mac mini 19.6x16.5x5

maar mgz is toch niet performes het is toch het aantel stages van de processor (sorry geen idee hoe je dat schijft)

• Neok_
  • Registratie: Februari 2005
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 08 november 2006 @ 17:09:
Ik ben wel geïnsteresseerd in een inkoopactie in deze dingen. Volgens Google was nog niemand een inkoopactie begonnen, zal ik dan maar met een beginnen?
Dat zou nog wel eens aan kunnen slaan als je duidelijk maakt wat je er allemaal me kan doen :)

• Djeen
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 16-12-2021
.

[ Voor 98% gewijzigd door Djeen op 07-01-2015 19:29 ]

Verwijderd

ik zag net nog een 700mhz voor 75euro op marktplaats staan................

166mhz is niet realistisch voor hedendaags gebruik... in m'n telefoon zit nog meer.

Verwijderd

Tja, op de HCC dagen had je voor 100 euro al een pentium 4 barebone systeempje (of voor een euro of 50: p!!! 933, 256MB, 10GB met mooi kastje en slimline cdrom)

• Khaine

Khaine

Python liefhebber

Topicstarter
Zo . Dit draadje begint al aardig vol te stromen.

We kunnen denk ik met een gerust hart vermelden dat dit bakje zich op 2 fronten nog vrijwel onverslagen mag noemen:
- Energieverbuik. Geen andere is zo zuinig!
- Omvang. Het is wel een heel klein kastje!

Discussier gerust verder over de mogelijkheden. En kijk eens of we bovenstaande punten ook kunnen evenaren?

Verwijderd

http://www.ewayco.com/51-...ient-embedded-system.html

"The $99 price is for quantity 1, TU system with Fanless 200Mhz CPU, 128mb ram, board, adapter. (Lower cost for quantity.)"

Zelfde bakkie, 20usd goedkoper en 200mhz.

Ik zie wel mogelijkheden, het is alleen erg jammer dat er maar 1 ethernet op zit.

Als we een grote bestelling doen kunnen we de verzendkosten drukken.

• djneo-nl
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 21-11 23:59
tv gids
mp3 bakje via netwerk
geen film mischien via dos of linux
internet tv (als film kan)
retro gamen

dingen die ik nu doe op mijn oude pc (1 ghz 512mb op zelfgeschreven rotzooi)

Verwijderd

Ik zou hem aan een netwerk hangen en dan als downloadbakkie gebruiken.
Je hoeft er dan niet eens een hd in te zetten, gewoon via het netwerk naar een netwerkschijf in bijvoorbeeld je main-rig. Je moet die dan natuurlijk ook aan laten staan, maar die hoeft niet per-se in dezelfde kamer te staan.

Verder is het met die specs een leuke onderzetter, digitale frisbee, en internetbakkie voor iemand die alleen ff mail kijkt en google.nl op zijn kop zet.

Ik zie best wel wat in dit bakkie eigenlijk.

Verwijderd

ik zelf ook wel
internet bakkie\ media bakkie voor in je slaapkamer (porno)
lekker stil
verder die geheugen kan je die niet los solderen ?
bij de xbox kan je ook een extra modeulen er op solderen .

Verwijderd

Zou die 200mhz versie sterk genoeg zijn voor zo;n soort clarkconnect (of andere) functie? Dus router/firewall?
Op de site van clarkconnect staan namelijk een stukje hogere eisen.

Ik heb namelijk ook wel interesse voor een eventuele inkoop actie.
Op de site staan trouwens nog andere aantrekkelijke PC's:
http://www.ewayco.com/51-...PC-mini-ITX-low-cost.html

[ Voor 42% gewijzigd door Verwijderd op 02-12-2006 22:15 ]

Pagina: 1