| De mogelijkheden van de 100 dollar PC. |
![]() |
| Voorwoord |
Dit topic is bedoelt om ideeen te delen over 1 van de laatste ontwikkelingen op de o-zo-mooie markt van de ICT. Qua prestaties zal de 100-dollar PC totaal niet meelopen met de huidige generatie computers, maar de prijs valt goed mee. Geheel naar verwachting zal dit bakje bij release 100 dollar moeten gaan kosten. Helaas verwacht ik dat dit zich in Europa relateerd aan 100 euro, zoals je al veel ziet met b.v. (console-)games. Ik kwam op het idee van dit topic omdat ik wel eens wil weten wat je in ons land, met een overweldigende stroom aan hardware, en waar 99% v/d mensen al een PC bezit, nog met een 100-dollar PC kunt doen. Indien een mod vind dat dit topic hier niet op z'n plek is, mag deze worden geschoven naar een categorie naar keuze |
| Technische Feiten |
Leuk natuurlijk allemaal, zo'n verhaaltje, maar wat zit er nou eigenlijk allemaal op/in? Hier een lijstje van de inhoud, schaamteloos ge-copy-past van het artikel op T.net forntpage: • SiS550-chipset • 166MHz geklokte x86-cpu • Northbridge en Southbridge • Geheugencontroller • AGP4X-videokaart • Geluidskaart en softmodem. • Vastgesoldeerde module van 128MB SDRAM, waarvan 8MB toegewezen kan worden aan de Gpu Via LinuxDevices.com ben ik er achter gekomen dat de volgende opties van toepassing zijn: • IDE • 10/100 Mbps Ethernet • 3 x USB V1.1 • Optional RS232 (in de vorm van 2x Com Poorten achter op de PC) • Expansion -- CompactFlash slot • 2.5-inch hard drive mounting Op de voorkant van de kast zien we ondermeer: • 2x USB • 2x Geluid (mic en line out) • 1x CF-expension • Power button Aan de achterkant valt het volgende te ontdekken: • Ingang power-cable + Power switch. • PS2 uitgang voor toetsenbord • VGA-uitgang standaard • 10/100 Lan-uitgang • 1x USB • Wireless Lan aansluiting Volgens NorthTec, de site van de producenten van dit kleine schepsel, moet dit alles een verbruik gaan hebben van onder de 8 Watt! Men claimt een kleine 4 Watt bij Idle-stand, oplopend naar 7 Watt bij gebruik van de harde schijf. Een lachertje in vergelijking tot de huidige 350+ Watt voedingen! Bovendien is de afmeting van die miniwonder nog net geen 12x12 CM , en compleet fanloos! Dus het is klein, licht ( iets meer dan een pond) en geluidsarm. Yummie |
| Voor- en nadelen. |
Alle voorgenoemde punten zorgen bij elkaar voor een klein scala aan voordelen, en nadelen, die deze kleine vorm van een PC met zich meebrengt. Hier en kort opsomming: Voordelen • Verbruik van 8 Watt max !! • Gangbare aansluitingen • 12x12 CM • Nagenoeg Geluidloos • Draadloos is een mogelijkheid. Nadelen • Lage specs. (slechts 166 mhz proc, 128 MB ram) • Geen mogelijkheden tot upgrade vitale componenten (ram/gpu/proc etc.) • Ook geen upgrade minder vitale componenten (extra USB/firewire/LAN) • Geen harde schijf standaard. • "Slechts" 512 MB Flash geheugen |
| De ideeen: |
Eindelijk zijn we aangekomen bij het onderdeel waar dit topic nu voor bedoeld is. Wat kun je nu allemaal met zo'n kleine hardwaredoos ? Ik had er zelf al wat ideeen over, maar natuurlijk zullen er veel meer zijn. Hier is mijn lijst: • CarPC Of het geheel mogelijk is weet ik niet precies, maar het moet toch gedeeltelijk te doen zijn. PDA's worden al een tijdje gebruikt als navigatiesysteem met het populaire TomTom, en MP3-tjes afspelen moet volgens mij ook lukken. Als er navigatiesoftware op kan, en een harde schijf een mogelijkheid is, dan voorzie ik een sterke/goedkope speler als concurrent voor de via Epia bordjes. • Router/firewall/server Uiteraard leent een kleine bak als deze zich ook uitstekend voor routersoftware. Ik vermoed ook dat het niet moeilijk zal zijn dit er op te configureren, en menig tweaker zal het ook wel lukken daarom. Hij is net ietjes krachtiger dan die andere router, en qua prijs zal hij er niet voor onder doen. Een upgrade tot een 2e netwerk-uitgang is een mogelijkheid, alhoewel ik vermoed dat dit veel te veel zal gaan kosten! Dan maar WiFi? • Download PC . Wat is er nou leuker dan een geluidloze PC op je kamer te hebben waarmee je de laatste (uiteraard legale Kom maar op met alle suggesties! Wat gaan we doen als tweakers met dit schitterende bakje? |
Is this question retorical? No? Then what is the point of retorical questions?