HD - WD Raptor: SP1 snel SP2 sloom

Pagina: 1
Acties:
  • 222 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• mistaoutlaw
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 09-12-2025
Hallo,

Ik heb de volgende onderdelen in mijn pc:

AMD Athlon 64 X2, 4600+, Socket AM2, Boxed
Asus M2N-E
MDT 1 GB PC2-6400
WD Raptor 10.000 RPM 16MB Cache

Nadat ik Windows XP (alleen SP1) had geinstalleerd en daarna de chipset drivers etc van de Mobo CD, startte mijn computer super snel op. Het windows logo kwam niet eens 1 sec in beeld.

Echter na het er op zetten van SP2 gaat het opstarten veel minder snel.
Het gaat nog steeds heel snel hoor, 20 sec ofzo maar ik vraag me gewoon af hoe dit kan....

Ik heb ook een thread lopend bij het computertotaal forum, daar hebben ze me ook op weg geholpen.
http://forum.computertota...pic.php?p=1136996#1136996

Heeft iemand anders misschien meer ideeën hier over/ervaring hier mee?

Alvast bedankt :)

I was born intelligent - education ruined me

• Werkbouwtuig
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online
Ik denk gewoon dat SP2 een stuk zwaarder is dan SP1, met alle nieuwe beveiligingsdingetjes enzo.
Kijk gewoon even kritisch naar de services die er opstarten en of je niet toevallig spyware of een virus hebt opgelopen. Verder zou ik het ook niet zo snel weten, maar volgens mij is het vrij normaal.

• Outerspace
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 22:49

Outerspace

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

AFX Ghey Edition by HlpDsK

Waarom wacht je het ene antwoord niet eerst af voordat je hetzelfde hier vraagt ;) Volgens mij maakt het verder niet zoveel uit qua snelheid, zie ook deze topics waar men ervaringen uitgewisseld hebben: [XP] SP2 echt noodzakelijk? en Windows door SP2 alleen maar langzamer? * :)

Zoekt nieuwe collega's (jr/sr engineers, servicedeskmedewerkers of managers in de Randstad)

• mistaoutlaw
nou, meer mensen die er naar kijken betekent meer ideeën :)
Op dit moment is het enige antwoord dat SP2 de boel langzamer laat lopen, en daar kan ik niks aan veranderen..
dus ik hoopte op een andere oplossing :)

Nieuwere NForce drivers maakt geen verschil, ook niet in de HDTune benchmark...

*Zucht*

• Xander
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 08:34
Is je HDTUne benchmark met SP1 ook sneller dan met SP2 trouwens? Als je daar kennelijk toch al mee aan het testen bent...

Dát zou ik redelijk apart vinden. Trager opstarten lijkt me gewoon een kwestie van meer werk hebben tijdens het opstarten... :)

PC specs!---Pulse mee voor GoT!
[22:49:37] <@Remy> ik wil een opblaasbare dSLR :+

• mistaoutlaw
Afbeeldingslocatie: http://student.hro.nl/0759127/hd.png

Dit is wat ik krijg in SP2...
die access time is toch heel traag of niet?
als ik naar de site van WD kijk bij de specs dan staat er:

Seek Times
Read Seek Time 4.5 ms
Write Seek Time 5.9 ms (average)
Track-To-Track Seek Time 0.7 ms (average)
Full Stroke Seek 10.2 ms (average)

Transfer Rates
Buffer To Host (Serial ATA) 1.5 Gb/s (Max)
Buffer To Disk 72 MB/s (Sustained)

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 22:21
Heb je tussentijds nog iets gewijzigd aan de hardware? Bij mij bleek het vervangen van een IDE harddisk door een SATA harddisk voor het omgekeerde effect te zorgen: van 20 sec naar 2 sec.

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 22:02
Scores zijn redelijk hetzelfde als de mijne met een WD raptor onder SP2.

SP1 start inderdaad VEEL sneller op als SP2. Hoef je je geen zorgen om te maken. Als je dan ook nog eens Net.framework1.1 en 2.0 laat installeren tijdens het updaten, is SP2 gewoon niet meer te vergelijken met SP1. Van de week nog een laptop geinstalleerd met SP1 en dan geupdate naar SP2 . Hier precies hetzelfde; in het windows Xp scherm van 1 "gele balk move over het scherm" naar 5 tot 6 "blauwe balk moves over het scherm". Opstart tijd dus van ongeveer 1 seconde SP1 naar 6 tot 8 seconden voor SP2.

Na installatie van al je drivers zou je een keer Microsoft Bootvis kunnen draaien. Lees wel eerst alle instructies, want het wordt officieel niet ondersteunt.

"That was left handed..." - JJH

• mistaoutlaw
Nee ik heb niks gewijzigd, het is een gloednieuwe pc, afgelopen vrijdag avond in elkaar gezet.

Bij de eerste install en de eerste keer de mobo drivers installeren ging het rebooten super snel.
Daarna ging het sloom.

37 seconden op dit moment...... Luxe probleem, maar toch.

Ik heb er nu al verscheidene malen windows opnieuw op gezet (winXP pro + sp1, daarna winXP pro sp2, en ook gewoon WinXP pro inclusief SP2), maar het helpt niets.
Heb nu ook de nieuwste drivers van internet, nforce 9.16...

• mistaoutlaw
Jouke74 schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 11:40:
Scores zijn redelijk hetzelfde als de mijne met een WD raptor onder SP2.

SP1 start inderdaad VEEL sneller op als SP2. Hoef je je geen zorgen om te maken. Als je dan ook nog eens Net.framework1.1 en 2.0 laat installeren tijdens het updaten, is SP2 gewoon niet meer te vergelijken met SP1. Van de week nog een laptop geinstalleerd met SP1 en dan geupdate naar SP2 . Hier precies hetzelfde; in het windows Xp scherm van 1 "gele balk move over het scherm" naar 5 tot 6 "blauwe balk moves over het scherm". Opstart tijd dus van ongeveer 1 seconde SP1 naar 6 tot 8 seconden voor SP2.

Na installatie van al je drivers zou je een keer Microsoft Bootvis kunnen draaien. Lees wel eerst alle instructies, want het wordt officieel niet ondersteunt.
dat bedoel ik dus.......
8 seconden??? ik 37 lol

edit: ik zie nu trouwens dat de drivers op de CD van mijn mobo net zo recent zijn als de drivers die ik van de NVIDIA site heb gedownload (dus de nforce drivers). Daar kan het dan (denk ik) niet aan liggen...

[ Voor 10% gewijzigd door mistaoutlaw op 30-08-2006 11:45 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Check eens http://balusc.xs4all.nl/frm/list_messages/33 om de XP boot te finetunen. Begin bij voorkeur direct met bootvis. Kijk onderaan de TS aldaar.

• mistaoutlaw
thanks balusC ;)

[ Voor 6% gewijzigd door mistaoutlaw op 30-08-2006 13:05 . Reden: typo ]

• Jouke74
8 seconden alleen het windows XP scherm dus he :) Dan volgt nog een blauw laad scherm, een inlog scherm en dan nog een desktop met heel wat gereutel van de harde schijf. Het is onontkoombaar vrees ik.

Vink bij de Nvidia drivers wel even de Native Command Queing uit bij je SATA verbinding onder het channel van de raptor. Dit kost tijd bij de Raptor, omdat ie dat zelf doet met TCQ en NCQ niet ondersteunt.

• mistaoutlaw
Jouke74 schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 11:50:
......

Vink bij de Nvidia drivers wel even de Native Command Queing uit bij je SATA verbinding onder het channel van de raptor. Dit kost tijd bij de Raptor, omdat ie dat zelf doet met TCQ en NCQ niet ondersteunt.
Dank je wel Jouke74.
Hoe en waar kan ik die setting vinden? Bij Add/remove software kan ik alleen de drivers verwijderen, niks instellen.

Afbeeldingslocatie: http://student.hro.nl/0759127/bootvis.PNG

Ik krijg trouwens deze melding met bootvis, is dat goed??

• Jouke74
De diskwrite caching zou enabled moeten zijn... tenzij je HD voor removable disk wordt aangezien. Ook dit kan je instellen bij het menu waar ik je naar toe breng...

Kies,
- Configuratie scherm
- Prestaties en Onderhoud
- Tab hardware
- Apparaatbeheer
- IDE ATA/ATAPI controlers
- Primaire of secundaire SATA controller (afhankelijk waar je schijf aan hangt).
- Kies eigenschappen met right klik
- (Geavanceerde) instellingen
- Vink hier NCQ uit en write caching aan.
- Herstart.

Bootvis werkt trouwens het eenvoudigste door ergens in het menu op "optimize system" te klikken. Sluit van te voren wel alles af, want hij gaat dan automatisch herstarten.

Mocht je nog meer vragen hebben mag je ook mailen : hottenga@hotmail.com

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Je write cache *hoeft niet* uit te staan. Bij sommige controllers (Promise als ik het goed heb) staat ie altijd aan en kun je de instelling in Windows dan ook niet wijzigen.

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

• mistaoutlaw
NCQ is nu uit, en write caching stond al aangevinkt toen ik in het menutje kwam.. dus hoe bootvis nou ziet dat cache writing uit staat...??

• Jouke74
Kan zijn dat ie tijdelijk door bootvis wordt uitgezet. Ik gebruik dit programma niet dagelijks :P

Anyway, hoop dat je nu verder kan. Je hebt vast nog veel nog meer vertragende programma's en drivers te installeren...

Verwijderd

BIj mijn laptop doet bootvis het gewoon niet. Hij start de laptop opnieuw op en dan begint het optimizen maar daarmee is hij nooit klaar. Ik heb wel een halfuur het laten aanstaan maar hij blijvt maar optimizen. Maar er staat wel een groen vinkje voor het optimizen. Alsof hij al klaar is, maar dat is hij dus niet?
Edit: Oh en voor jullie het vragen, de hdd is ide :P

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2006 13:52 ]

Pagina: 1