ADSL voor 20+ mensen

Pagina: 1
Acties:
  • 216 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Binnetie
  • Registratie: November 2000
  • Nu online
Ik ben voor een stichting van ons aan het uitzoeken wat de kosten zijn voor het aanleggen van ADSL verbindingen op meerder locaties in Drenthe. Het betreffen zorginstellingen.
De loacties hebben verschillende groepen clienten. Er zijn groepen van 2,4,8,10 16 en zelf 20 mensen. De meeste clienten internetten via een telefoonlijn zodat ze de kosten zelf betalen. Nu komt er steeds meer de vraag naar een mogelijkheid tot onbeperkt internetten voor een vast bedrag per maand. Ook gebeurd het bijvoorbeeld vaak dat clienten zelf maar even een ADSL verbinding aanvragen, wat niet de bedoeling is.

Onderstaande schema heb ik even snel opgesteld. Hetgaat om gewone ADSL lijnen.
Watik nogmoet uitzoeken is de prijs van extra routers bij locaties met meer dan 4 personen (standaard modem heeft vaak maar 4 aansluitingen en ik wil door plaatsen van extra routers het aantal aanslutingen uitbreiden. Deze extra kosten zitten nog niet in de prijs berekend).
De kosten voor het aansluiten zijn 125 - 150 euro voor trekken en wegwerken van UTP kabel door installatie bedrijf.

Afbeeldingslocatie: http://img246.imageshack.us/img246/3272/tabelng6.jpg
Vinden jullie dit een beetje redelijk schema? Op deze manier is toch nog redelijk goedkoop een internetverbinding te realiseren.
Bij locaties met meer dan 12 personen kunnen 2 ADSL verbindingen aangevraagd worden op 2 telefoonlijnen.

[ Voor 3% gewijzigd door Binnetie op 29-08-2006 11:44 ]

• jjbstolk
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:18
Is het neit handige om bij de zwaardere abb te kijken naar Wanadoo 20/1 verbinding? Dat is wat goedkoper dan Solcon en je hebt meer bandbreedte!

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 16:42
1. Het mag niet (een consumentenlijn tegen betaling aan derden verhuren)
2. 1 router is genoeg, met een 16prt switch regel je de onderlinge verdeling
3. Zorg voor een GOEDE router, met QOS, of een smootwall/ipcop/whatever oplossing

Optie 3 is imho t belangrijkst: Cap elke client op een max van 1 of 2 mbit, en idem voor de upload. Een spyware-PC of een bittorrent-freak trekt dan tenminste niet de hele upload dicht waardoor de hele zooi niet meer vooruit te branden is.
Verder poort 25 (smtp) dicht.
Tenslotte moet je misschien nog meer filteren en/of via een proxy doen. Ik weet niet wat je clienten zijn. Een pand hier in de buurt heeft het ook. Die clienten zijn echter "begeleid wonen". Dwz: Geen geweldig nivo (nofi). Je moet hier wel indirect rekening mee houden: Het is een groep die dus, als ze internet hebben en het kunnen gebruiken, wel een hoop rommel (spyware) binnenhalen. Je kan zo'n groep niet altijd goed uitleggen hoe/wat spyware enz is.
En een verbinding die continue afgesloten wordt is ook niet alles.

Verwijderd

We hebben hier een netwerk van 60 PC's met een behoorlijk aantal externe werkplekken. Ongeveer de helft heeft internet en de externe objecten werken allen via TS. We hebben hier Fast ADSL van XS4ALL en wanneer ik de MRTG statistiekjes bekijk zie ik dat we nog genoeg bandbreedte over hebben dus we zouden zelfs nog een tandje minder kunnen ware het niet dat Fast 1024 up heeft.

Hetnet heb ik zelf hele slechte ervaringen mee, het gegeven dat je bij de meeste provider je modem (bij xs4all zelfs een 716 wireless !) gratis krijgt en geen aansluitkosten hebt spreekt zeker niet in hun voordeel maar dat even terzijde.

Solcon kan ik weinig over zeggen.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2006 12:06 ]

• fagao
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 27-01 12:06
Ik kan wel wat over Solcon zeggen. Verbinding is altijd goed. Heb het ook thuis en nooit problemen.
Solcon maakt daar nooit zo'n probleem van.

Verwijderd

Solcon is toch gefilterd internet?

• Arnout
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 10-02 17:38
Je zegt zorginstellingen.

Ik heb internetverbinding geregeld voor een gezondheidscentrum (g.o.e.d.) en dat was eerst met een XS4ALL Basic abbonement (oude snelheid). Dit was overkill, dus gedowngrade naar Lite. Als ik naar de MRTG kijk dan pieken ze niet eens de maximale download/upload. Oftewel, zelfs basic zou kunnen.

We praten hier over 5 bedrijven (in totaal 20 personen) die via 1 consumenten ADSL lijn op internet gaan.

Verder zou ik je niet druk maken over eventueel zakelijk gebruik van consumenten lijnen; daar wordt niet moeilijk over gedaan.

• Binnetie
  • Nu online
fagao schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 12:07:
Ik kan wel wat over Solcon zeggen. Verbinding is altijd goed. Heb het ook thuis en nooit problemen.

[...]

Het bedrijf wat op mijn huis draadloos internet aanbied in mijn woonplaats maakt ook gebruik van Solcon lijnen. Die doen idd echt niet moeilijk wanneer je met 20 man op 1 consumenten lijn zit.

• Binnetie
  • Nu online
DJSmiley schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 12:01:
2. 1 router is genoeg, met een 16prt switch regel je de onderlinge verdeling
3. Zorg voor een GOEDE router, met QOS, of een smootwall/ipcop/whatever oplossing

Optie 3 is imho t belangrijkst: Cap elke client op een max van 1 of 2 mbit, en idem voor de upload. Een spyware-PC of een bittorrent-freak trekt dan tenminste niet de hele upload dicht waardoor de hele zooi niet meer vooruit te branden is.
Verder poort 25 (smtp) dicht.
Tenslotte moet je misschien nog meer filteren en/of via een proxy doen. Ik weet niet wat je clienten zijn. Een pand hier in de buurt heeft het ook. Die clienten zijn echter "begeleid wonen". Dwz: Geen geweldig nivo (nofi). Je moet hier wel indirect rekening mee houden: Het is een groep die dus, als ze internet hebben en het kunnen gebruiken, wel een hoop rommel (spyware) binnenhalen. Je kan zo'n groep niet altijd goed uitleggen hoe/wat spyware enz is.
En een verbinding die continue afgesloten wordt is ook niet alles.
De clienten hier zijn ook begeleid wonen. En hebben dus idd een niet zo hoog niveau. Kan je aangeven waarmee je de verbinding kunt cappen?

Wat betekent MRTG?

• Binnetie
  • Nu online
jjbstolk schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 11:57:
Is het neit handige om bij de zwaardere abb te kijken naar Wanadoo 20/1 verbinding? Dat is wat goedkoper dan Solcon en je hebt meer bandbreedte!
Vond ik ook een hele mooie oplossing, maar helaas is op veel locaties in Drenthe geen Orange ADSL leverbaar, bijvoorbeeld Assen niet, Emmen niet.

• Termi
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 16:59
fagao schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 12:07:

[...]

Onthoud dat zorginstellingen geen bedrijf zijn, dat is namelijk ook zo met fysiotherapeuten. Maar heel vaak is er iemand die de administratie doet in zo'n bedrijf en die kan je de duidelijkheid geven :).

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:41
Verwijderd schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 12:10:
Solcon is toch gefilterd internet?
Nee, maar met zo'n opmerking krijg je wel de geruchten in de wereld.

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• mhr-zip
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 13:41
Ik zou trouwens inventariseren hoeveel verbindingen je nodig hebt. En dan kijken of je niet wat met Solcon kan regelen, als je ze allemaal daar doet.

Je kan bijv. partner worden bij solcon, en dan krijg je een telefoonnr. van de zakelijke helpdesk (en heeft nog meer voordelen). En hoef je niet altijd 40 min in de wacht te hangen.

Verder is de helpdesk ook voordeliger, en als je regelmatig (vanaf thuis) een telefoontje moet plegen is dat ook wel handig (dat krijg je als je veel verbindingen in beheer hebt).

Verder is de snelheid bij solcon meestal hoger, dan bij de kpn-adsl variant, hiervan is vooral de hogere upload handig met veel personen.

Mocht het nodig zijn zit er QOS in de modem van solcon.

En verder vind ik het wel een fijn bedrijf, je word er tenminste normaal geholpen.

Sowieso zou ik alle verbindingen bij 1 bedrijf doen (ook als je een ander bedrijf kiest).

[ Voor 5% gewijzigd door mhr-zip op 29-08-2006 19:21 ]

Zijn vijftig was nog schoon. Drinkwaterkaart.nl Drinkwaterspots

• Binnetie
  • Nu online
mhr-zip schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 19:17:
Ik zou trouwens inventariseren hoeveel verbindingen je nodig hebt. En dan kijken of je niet wat met Solcon kan regelen, als je ze allemaal daar doet.

Je kan bijv. partner worden bij solcon, en dan krijg je een telefoonnr. van de zakelijke helpdesk (en heeft nog meer voordelen). En hoef je niet altijd 40 min in de wacht te hangen.

Verder is de helpdesk ook voordeliger, en als je regelmatig (vanaf thuis) een telefoontje moet plegen is dat ook wel handig (dat krijg je als je veel verbindingen in beheer hebt).

Verder is de snelheid bij solcon meestal hoger, dan bij de kpn-adsl variant, hiervan is vooral de hogere upload handig met veel personen.

Mocht het nodig zijn zit er QOS in de modem van solcon.

Ohjah Solcon is inderdaad een fijn bedrijf. Alleen veel mensen kennen het niet....

En verder vind ik het wel een fijn bedrijf, je word er tenminste normaal geholpen.

Sowieso zou ik alle verbindingen bij 1 bedrijf doen (ook als je een ander bedrijf kiest).
Dankjewel voor je antwoord. Wil willen gewoon voor alle locaties internet "aanleggen" wanneer hier groen licht voor gegeven wordt Dus 300 clienten = 300 aansluitingen verdeeld over zeg maar 24 locaties. Met locaties met 2 4 8 10 12 16 20 man...
Ik zal jullie antwoorden meenemen in de bespreking...

[ Voor 3% gewijzigd door Binnetie op 30-08-2006 13:23 ]

Verwijderd

Waar je ook heel goed naar moet kijken, is wat noodzakelijk is voor die werkplekken. Ik bedoel, willen ze er allemaal HQ streaming video mee bekijken, of is het puur om te surfen? Daarnaast moet je bekijken hoeveel mensen tegelijkertijd op internet bezig zijn met zware toepassingen.

Bedenk dat je, net als internetproviders ook doen met (veel) internetverbindingen, gebruik kan maken van overboeking. Bij een consumentenaansluiting is het vaak dat (bij bijvoorbeeld een 1 Mbit abonnement) die ene Mbit aan 25 mensen wordt toegewezen. Ze gaan er gewoon vanuit dat die 25 mensen niet tegelijk een download starten.

Als je uitgaat van het redelijke, dat internet puur gebruikt wordt voor informatie vergaren, dus normaal surfen en eventueel een incidentele video (wat ik zelf niet zou toestaan als het niet perse noodzakelijk is) en een download (zou ik ook niet toestaan eerlijk gezegd), dat je gerust 20 mensen kan laten werken op een eenvoudige 2 Mbit verbinding. Zelfs trager is zo gek nog niet bij normaal surfen, ik heb zelfs 20 mensen hun incidentele surfneigingen laten botvieren op een 64-Kbit ISDN-lijntje, al is dat met de huidige websites toch wel wat traag. Maar het geeft wel aan dat je echt niet het snelste van het snelste moet neerleggen, maar geef wat meer uit aan een betrouwbare DSL-partner.

• Binnetie
  • Nu online
De clienten moeten kunnen internetten zoals ze het thuis ook zouden doen. De mensen wonen in een begeleidende woonvorm die zoveel mogelijk moet lijken op de situatie bij hun thuis. Dus wanneer iemand films download moet dat mogelijk zijn. Maar hiervoor gaan komen er natuurlijk uitsluitend snelle lijnen.

Wat we vooral zien bij telefonie is dat er 's avonds veel clienten bellen, elke locatie (afhankelijk van de grootte) heeft een telefooncentrale met 1 of meer ISDN 2 aansluitingen. Dus vooral 's avonds zal het best druk zijn op internet. Ook werken veel clienten niet of nauwelijks. Dit betekent dat er dus veel gesurft of gedownload wordt.
We willen wel iets gaan zoeken in het cappen van de verbinding. Ik heb ooit eens gezien bij een bedrijfje dat wanneer iemand ging downloaden hij de eerste 10 sec de volledige snelheid krijg daarna werd er ingegrepen door een server die de 2 mbit verbinding voor die persoon kneep tot 80 kilobyte/s. Na 1 minuut werd dat weer 10 sec losgelaten en kreeg de persoon weer volledige bandbreedte.
Pagina: 1