Hoe een boek inscannen en verwerken naar PDF?

Pagina: 1
Acties:
  • 3.294 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105758

Topicstarter
Ik heb hier een boek liggen, berusten geen kopierecht oid op, is ooit 30 jaar geleden gemaakt door een vereniging. En dit is volgens mij het laatste exemplaar, om deze niet nog langer te laten slijten wil ik hem digitaal vastleggen.

Heb een goede scanner, en scannen lukt wel. Maar wat daarmee daarna? Ik wil het in een PDF verwerken zodat leden het makkelijk via internet kunnen inzien.

Maar hoe doe ik dit.

Iedere gescande pagina in word plaatsen om het daarna om te zetten naar PDF? Of kan ik beter met Acrobat Professional werken?

En inscannen, met grijstinten of zwart wit?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 09-05 23:45

SmartDoDo

Woeptiedoe

Je vraag lijkt me vooralsnog beter in CSA te passen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 07-05 20:49

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

Ik denk dat je het beste grijstinten in kunt scannen, dan met een grafisch programma kunt converteren naar zwart wit (meestal netter dan de scanner z/w uit te laten poepen), dan door een OCR programma (dus echt tekst ervan proberen te laten maken) en *dat* dan (al dan niet via word) op te slaan naar PDF (nadat je alle fouten uit de hele tekst hebt gehaald, want OCR is nooit 100%). Ter indicatie, een "plaatje" (al staat er tekst op) in PDF doet meestal zeker 1MB in je PDF, ruwe tekst doet een paar KB. Denk dat je leden niet vrolijk worden van een boek van 50MB of meer.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• F_J_K
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

F_J_K

Moderator CSA/PB

Front verplichte underscores

Met Word zou ik oppassen als je de opmaak wilt bewaren. Als de opmaak (precieze locatie van plaatjes, alinea-eindes, etc) niet zo belangrijk is, zou ik inderdaad voor de Word tussenstap gaan. Belangrijk zijn (imho) een goed OCR programma, een goede scanner en vooral veel tijd om de OCR fouten er uit te halen. En voor de laatste stap is inderdaad Word (of een andere tekstverwerker met een goede spellchecker in de juiste taal) erg handig.

Bewaar hoe dan ook ook een TIFF (of zelfs BMP) versie van de pagina's, zodat je altijd nog opnieuw kan beginnen zonder opnieuw te scannen.

'Multiple exclamation marks,' he went on, shaking his head, 'are a sure sign of a diseased mind' (Terry Pratchett, Eric)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 159192

Een beetje scanner (bijvoorbeeld van HP) kan achter elkaar de pagina's inscannen (vraagt tussen elke pagina of je nog een pagina wilt scannen) en kun je dan direct opslaan in bijvoorbeeld pdf.

Ik heb hier een Scanjet 5400c, die kan dit (is echt niets iets bijzonders).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 70781

Een pdf maken van ingescande paginas kan tegenwoordig zo goed als elk pakket dat bij de scanner bijgeleverd wordt. Indien dit niet zo is bij jouw scanner kan je bv dit gratis programma gebruiken.

Let wel, zulke pdf bestanden kunnen heel groot zijn, afhankelijk van de resolutie waarin gescand werd. Een beter alternatief om pdfs via internet te verspreiden is ipv de scans zelf in een pdf te 'gieten', een OCR programma los te laten op de scans en een volledige digitalepdf te maken.Zo'n pdf kan gemakkelijk 100 x kleiner zijn dan een pdf die puur uit afbeeldingen bestaat. Er bestaan verschillende programma's die het scannen, OCR en maken van een pdf combineren binnen 1 pakket. Een bekend programma (waar trouwens dikwijls een oudere of in functie beperkte versie gebundeld zit bij veel scanners) is abby finereader.

OPGEPAST! Op een boek rust automatisch copyright. Er zijn een aantal regels waaraan een boek moet voldoen om in het public domain te belanden. Deze regels zijn verschillend voor veel landen, maar in het algemeen kan men stellen dat een boek in het public domain is wanneer het:

-gepubliceerd werd vóór 1923.

en / of

-De auteur meer dan 70 jaar overleden is

(een uitgever kan copyright jaarlijks verlengen indien 1 of beide bovenstaande vervallen zijn)

of

Er een schriftelijke verklaring van de auteur en uitgever is dat het boek vrij gecopieerd mag worden zonder beperkingen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 105758

Topicstarter
De Drukkerij staat er niet in vermeld. Niet eens dat er rechten op zitten. Alleen het jaartal. Maar het is wel professioneel gebundeld, iig na de jaren 70 standaarden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• urwie
  • Registratie: Oktober 2006
  • Laatst online: 26-01-2017
Goeie tip van die PDF software; mijn Mustek 1200 CU wordt niet echt lekker ondersteund door Adobe CS3

TOP!
Anoniem: 70781 schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 11:57:
Een pdf maken van ingescande paginas kan tegenwoordig zo goed als elk pakket dat bij de scanner bijgeleverd wordt. Indien dit niet zo is bij jouw scanner kan je bv dit gratis programma gebruiken.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Witte
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 01-04 17:01
wij hebben een multifunctional (nashua) die de functie "scan to email" (en "scan to networkshare") ondersteunt. Ideaal, je legt een x aantal originelen in de invoerunit, en ik krijg in mijn mailbox een multipage-pdf.
Dit apparaat is eventueel te koppelen aan een OCR-module.

[ Voor 5% gewijzigd door Witte op 07-01-2008 18:25 ]

Houdoe

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 84021

Met Finereader of Paperport gaat het ook wel goed.

Ik gebruik altijd Paperport, werkt perfect.
Pagina: 1