NForce 5 icm Core 2 Duo processor

Pagina: 1
Acties:
  • 222 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Warf!y
  • Registratie: Augustus 2006
  • Niet online
Hoi all

Binnenkort ben ik van plan nieuwe pc onderdelen te kopen en mijn oog viel in eerste instantie op de AMD x2's. Nu de Core 2 Duo's heel wat meer blijken te presteren en in ongeveer dezelfde prijscategorie vallen als ik op het oog had, leek het me een betere beslissing toch te gaan kijken naar deze Intels. Probleem is dat ik al die jaren me geconcentreerd heb op AMD processoren en bijbehorende chipsets, dus ik ben niet zo op de hoogte van de ontwikkelingen op Intel gebied.

Ik heb veel plezier gehad van de NForce 2 die ik toendertijd had op mijn MSI K7N2-Delta. Na wat gegoogle kwam ik er achter dat de NForce inmiddels ook verkrijgbaar is voor Intel Core 2 Duo's (hier en hier), te weten de NForce 5. Ik ben betrekkelijk nieuw op dit forum, hoewel ik toch wel een aantal jaartjes op de frontpage van tweakers kom ;). Omdat ik na al die jaren er zeer van overtuigd ben geraakt dat dit hét forum is om dit soort dingen te bespreken, wil ik jullie mening vragen over de NForce 5, of dit een goede keus zou zijn voor een mid- tot highend gaming pc en dus of deze goede prestaties kan leveren icm een Core 2 Duo.

MvG en bedankt voor eventuele reacties.

• JeroenNietDoen
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 15:01
Het probleem met de Nforce 5 is dat er nog maar weinig bordjes van te krijgen zijn. De bekendste wellicht is de P5NSLI van Asus welke gebasseerd is op de NForce 570. Ook het aantal reviews van deze chipset valt best tegen.

Wat ik gelezen heb is dat voor overklokkers de Nforce 570 op het Asus bord geen goede keus is. Hij wordt vrij snel instabiel als het geheugen overklokt wordt. Het e.e.a. zou wel dmv bios updates verholpen kunnen worden.

Men draagt op meerdere forums echter aan dat dit bewust gedaan is omdat Asus zijn Nforce 590 plank een OC "god" moet worden, en dat mag ook wel met de features die er op zitten, nog maar niet te spreken over de prijs, geschat op 250 Euro of meer.

Punt is dat ik niet weg ben van Ati chipsets of Intel, Nvidia heeft mijn voorkeur. Ik wacht dus ook bewust met upgraden tot er meer keuze is in Nforce 5 bordjes voor Intel.

Verwijderd

ik ben ook van plan om een conroe upgrade te gaan doen binnekort. Maar ik omdat ik ook wel meer geneigd ben om voor een nvidia nforce chipset te gaan ga ik nog even wachten: erg veel keuze is er immer nog niet op de markt.
(ik dacht enkel de Asus P5NSLI)
Afbeeldingslocatie: http://www.alternate.nl/pix/prodpic/450x450/g/gpea50.jpg
lijkt me wel een interessant topic voor de mensen die er al eentje hebben en die hun ervaringen willen delen met ons

edit: kaap was me net voor :-)

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2006 10:04 ]

• Dethroned
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 10-11-2025

Dethroned

Liev

Modbreak:*knip*
Niet zo flamerig doen. Doe het subtieltjes of post gewoon een TR.

Ontopic:
Kijk ook even hier.
Maar goed, het is heel jammer dat met name de nForce590 nergens, maar dan ook nergens beschikbaar is. Het blijkt dat het voor de chipsetbakker en de mobofabrikanten onvoldoende stabiliteit valt te bereiken.
Eigenlijk heel raar, want andere modellen hebben nooit zo'n vertraging opgelopen.

[ Voor 21% gewijzigd door BalusC op 29-08-2006 11:28 ]

I got a problem-solver and its name is revolver

• JeroenNietDoen
Klopt, er gaan veel geruchten de ronde dat er problemen zijn met de stabiliteit van de Nforce 5 chipsets voor Intel, terwijl de AMD varianten geen problemen geven.

Ook * JeroenNietDoen heeft wel interesse in een Nforce 5 Intel Edition topic _/-\o_

• Dethroned

Dethroned

Liev

Zoals ik mijn vorige gesloten topic heb gemeld heb ik DFI gesproken over hun DFI Lanparty UT nForcce590 SLI Intel Edition en die is inmiddels uitgesteld tot half oktober....

Wat dus apart is, is dat deze chipset al wel goed te verkrijgen is met AM2 socket....
Dus het ligt echt aan de intel specs met de conroe dan dat het aan de pcb en mem ligt

Verwijderd

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=113639

http://www.xtremesystems.org/forums/showthread.php?t=113498

DFI 590 word momenteel getest.

[ Voor 26% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2006 12:30 ]

• Warf!y
  • Niet online
Klinkt niet zo best, instabiliteit. Misschien toch maar de 570 dan? Wat heeft de 590 überhaupt meer dan de 570, extra features of meer performance? Overigens was ik niet van plan te gaan overklokken, het lijkt mij al een goed presterend systeem. Daarnaast heb ik er nog niet zoveel kaas van gegeten ;).

• JeroenNietDoen
Warf!y schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 12:03:
Klinkt niet zo best, instabiliteit. Misschien toch maar de 570 dan? Wat heeft de 590 überhaupt meer dan de 570, extra features of meer performance? Overigens was ik niet van plan te gaan overklokken, het lijkt mij al een goed presterend systeem. Daarnaast heb ik er nog niet zoveel kaas van gegeten ;).
De Nforce 90 heeft 2 * PCIE 16 ter beschikking voor SLI waar de Nforce 570 het met 2 * 8 moet doen.

Tevens allerlei andere fratsen die je op ubah mobo's vindt.

Verwijderd

zover ik gezien heb is er niks mis met de stabiliteit van de nf590, testen zien er goed uit, zeker vergeleken met nf4.

Enige nadeel zover (maar het is nog vroeg) is dat de nf590 nog lang niet zover overklokt als de i975 en 965.

Als je overklokken zoiezo niet belangrijk vindt maar featureset wel, dan kan de nf590 best een hele goede keuze zijn.

• Dethroned

Dethroned

Liev

Kaap schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 12:26:
[...]
De Nforce 90 heeft 2 * PCIE 16 ter beschikking voor SLI waar de Nforce 570 het met 2 * 8 moet doen.

Tevens allerlei andere fratsen die je op ubah mobo's vindt.
Totaal heeft ie 48 pci-e lanes, dus bijvoorbeeld 2x16, 1x8, 1x4 en 4x1.

Verwijderd

Dethroned schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 17:47:
[...]

Totaal heeft ie 48 pci-e lanes, dus bijvoorbeeld 2x16, 1x8, 1x4 en 4x1.
andere aansluitingen zoals de G-bit aansluiting gebruiken ook nog lanes hoor ;)

• harrald
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 26-03 21:18
quote uit de link van Ferry82 :

------------------------------------------------------
Guys, I just spoke with DFI and they told me that the selling point for this board is SLI. If you're looking for over 400FSB, the Infinity 975X/G is the best they have ATM... until RD600 is released.

So, this board is seriously for Conroe + SLI and you need a high-multi CPU to get the best of this board due to low FSB overclocking. It does about 350FSB, which is clearly a chipset limitation. DFI is only doing their best to work around the chipset. Nevertheless, pair this board with an X6800 and 2x7900GTX, and you should have a mean machine.

Btw, the selling price will be around USD$240 and the board will be available in Oct.

Cheers!

----------------------------------------

ik weet niet of je het moet geloven, maar ik word er erg verdrietig van... :'(
want wat heeft dat bord een mooie feature set! :9~ jammer genoeg niet the best of both worlds(als het klopt natuurlijk)

• JeroenNietDoen
http://www.anandtech.com/mb/showdoc.aspx?i=2820&p=1

Review van Anandtech. Er blijkt dat de NForce 570 chipset een geheugen voltage limiet heeft van 2.1V. Daarnaast werd het systeem al vrij snel instabiel bij overklokken en het aanpassen van de timings etc. Conclusie van deze review was dan ook dat dit bordje in ieder geval geen keuze voor overklokkers is.

Wat ik lees op diverse fora is dan ook dat de beperkte resultaten van deze chipset wellicht de reden kan zijn waarom andere fabrikanten nog geen borden hebben gereleased.

Verwijderd

harrald schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 21:18:
quote uit de link van Ferry82 :

------------------------------------------------------
Guys, I just spoke with DFI and they told me that the selling point for this board is SLI. If you're looking for over 400FSB, the Infinity 975X/G is the best they have ATM... until RD600 is released.

So, this board is seriously for Conroe + SLI and you need a high-multi CPU to get the best of this board due to low FSB overclocking. It does about 350FSB, which is clearly a chipset limitation. DFI is only doing their best to work around the chipset. Nevertheless, pair this board with an X6800 and 2x7900GTX, and you should have a mean machine.

Btw, the selling price will be around USD$240 and the board will be available in Oct.

Cheers!

----------------------------------------

ik weet niet of je het moet geloven, maar ik word er erg verdrietig van... :'(
want wat heeft dat bord een mooie feature set! :9~ jammer genoeg niet the best of both worlds(als het klopt natuurlijk)
Kijk naar de resultaten op XS, daar komen ze niet over de 325fsb pi stable, dus da's nog niet eens 24/7 stable. De nf5 IE is zoals iedereen nar de nf4 IE niet zo'n goede overklokker.

Ik weet genoeg en ga voor de abit aw9d max denk ik.
sli, 6x sata raid, goeie koeling en een hoop features.
En klokt over als een gek (zie XS)

• JeroenNietDoen
Ik vind nu ik er aan denk, de resultaten erg zuur, want feitelijk is de Nforce 5x0 de enigste optie voor mensen die een Conroe willen i.c.m. SLI, want op zon 975X bordje kan ik 2 * 7900GT shaken i.v.m. Crossfire.

• Dethroned

Dethroned

Liev

Kaap schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 09:30:
Ik vind nu ik er aan denk, de resultaten erg zuur, want feitelijk is de Nforce 5x0 de enigste optie voor mensen die een Conroe willen i.c.m. SLI, want op zon 975X bordje kan ik 2 * 7900GT shaken i.v.m. Crossfire.
Eh :? Haal je nu niet wat door elkaar ?
SLI is van nVidia, Crossfire van ATi.

• JeroenNietDoen
Dethroned schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 11:09:
[...]

Eh :? Haal je nu niet wat door elkaar ?
SLI is van nVidia, Crossfire van ATi.
Klopt dan toch? Als je Conroe wilt en 2 NVidia videokaarten, zul je dus perse een Nforce 570 bord moeten nemen omdat alle andere Conroe compatible bordjes voornamelijk Crossfire chipsets hebben en dus geen 2 NVidia kaarten ondersteunen.

• lo3k
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08-05-2024
Is dat wel zo? Je kunt toch ook gewoon een 975X bordje pakken en dan met modified drivers alsnog SLI erop draaien?

Ik zit hier zelf ook een beetje op te wachten.

Ik wil een moederbord dat:
  1. Core2Extreme ondersteund (of course)
  2. dual x16 lanes heeft (zodat ik in de toekomst mogelijk quad sli/crossfire kan draaien met beide pci-e sloten op x16 draaien)
  3. een 975X chipset heeft zodat ik native crossfire kan gebruiken, en met modified drivers ook SLI kan draaien. Dit zou wat meer upgrade mogelijkheden bieden, op zich wel handig met dx10 om de hoek ;)
Helaas lijkt zo'n bordje nog niet te bestaan? ;(

Voor die eerste 2 puntjes zou ik een nf590 board kunnen pakken, maar dan kan ik wens #3 vergeten... ;(

Moet ik dan toch maar voor nf590 gaan? En mocht ik dan in de toekomst besluiten voor een crossfire setup te gaan, dat ik dan mn board maar vervang? 8)7

• JeroenNietDoen
Voorlopig is de NForce 590 nog niet beschikbaar en het zou in het geval van Asus gaan om een bord van 250 a 300 Euro.

Met modified drivers kun je dus wel SLI doen op Crossfire alleen met de laatste driverupdate is dit niet meer mogelijk volgens mij.

De kans is echter wel groot dat nu ATI en AMD samen zijn, NVidia zijn heil bij Intel zoekt en de drivers dus openzet voor SLI op Crossfire.

Verwijderd

uit de 8x.xx serie zijn er hacked drivers beschikbaar die je op een 975x boardje sli ondersteuning geven.

Dus je kunt zoiezo beginnen.
Of nvidia het officieel gaat ondersteunen is de vraag, ze hebben geroepen van wel.

• JeroenNietDoen
Ik denk gezien de prijzen van bordjes met I975X chipsets, ik maar gewoon voor de Nforce ga. 200+ Euro is me toch iets teveel.

Verwijderd

Kaap schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 14:08:
Ik denk gezien de prijzen van bordjes met I975X chipsets, ik maar gewoon voor de Nforce ga. 200+ Euro is me toch iets teveel.
volgens mij meld je hierboven dat de asus nf5 ook 250 euro gaat kosten.
Volgens mij was mijn p5w dh niet duurder.

• JeroenNietDoen
Verwijderd schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 14:43:
[...]

volgens mij meld je hierboven dat de asus nf5 ook 250 euro gaat kosten.
Volgens mij was mijn p5w dh niet duurder.
Dat is de NForce 590 en die moet flink wat kosten. De Nforce 570 plank van Asus gaat voor 110-125 Euro.

• Warf!y
  • Niet online
Conclusie is denk ik dus dat het beter is om te wachten. Is het niet voor de beschikbaarheid van moederborden (m.n. de 590), dan is het wel voor de prijs. 200+ euro vind ik idd ook teveel van het goede.

• JeroenNietDoen
Ik heb zelf vanmorgen de Gigabyte DS4 besteld. Goede prijs. De kans dat ik 2 videokaarten ga draaien is vrij klein. Tevens zal het wellicht nooit officieel mogelijk worden SLI te doen op een crossfire chipset.

Vandaar dus voor de I965P chipset gegaan.

• westergas
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-05 13:16

westergas

rikkie_pc

hier word wel leuk gebabbeld over de nforce/conroe bordjes. De DFI 590 is gecancelled en het lijkt er niet op dat de Ausus er wel komt. Wat mij betreft is er nog geen geschikt bord op de markt voor mijn toekomstige Conroe systeem.

Ik wacht op de nieuwe C55 chipset van Nvidia met alle poespas die wél goed overklokt :Y)

rikkie de zwerver TweakersIII (TandjeBij!)

Pagina: 1