Hoi ik krijg binnekort ADSL ik wil een VPN opzetten met linux mbv de VPN Howto iemand hier ervaring mee en zin om eventueel mee te doen ik heb dit nog nooit gedaan dus
Wij hebben een tunneltje tussen twee linux machientjes, en daravoor starten we aan beide kanten een scriptje als dit:
De host aan de andere kant heet dus Harrie (en is ook berijkbaar, dwz ping-baar onder die naam). Aan Harrie's kant hebben ze twee subnetwerkjes, 192.168.1.x en 192.168.4.x, die we dus keurig kunnen zien.
Dit levert trouwens wel een ongecodeerde, ongecomprimeerde tunnel. We hebben hem eigenlijk ook meer voor de gein, dus dat is niet echt belangrijk. Wil je dat wel, dan moet je dingen als VPN gebruiken (zie freshmeat). Die gebruiken allemaal echter een ppp verbinding, en dat zit in onze kernel, en we willen geen nieuwe kernel vanwege onze uptime :)!
code:
1
2
3
4
5
6
7
| modprobe ipip ifconfig tunl0 192.168.0.1 up route add harrie dev tunl0 route add -net 192.168.1.0 netmask 255.255.255.0 gw harrie tunl0 route add -net 192.168.4.0 netmask 255.255.255.0 gw harrie tunl0 route del harrie tunl0 route del -net 192.168.0.0 netmask 255.255.255.0 dev tunl0 |
De host aan de andere kant heet dus Harrie (en is ook berijkbaar, dwz ping-baar onder die naam). Aan Harrie's kant hebben ze twee subnetwerkjes, 192.168.1.x en 192.168.4.x, die we dus keurig kunnen zien.
Dit levert trouwens wel een ongecodeerde, ongecomprimeerde tunnel. We hebben hem eigenlijk ook meer voor de gein, dus dat is niet echt belangrijk. Wil je dat wel, dan moet je dingen als VPN gebruiken (zie freshmeat). Die gebruiken allemaal echter een ppp verbinding, en dat zit in onze kernel, en we willen geen nieuwe kernel vanwege onze uptime :)!
I don't kill flies, but I like to mess with their minds. I hold them above globes. They freak out and yell "Whooa, I'm *way* too high." -- Bruce Baum