Toon posts:

[XP] C:\formatteren, nieuw mobo en windows wil niet meer*

Pagina: 1
Acties:
  • 102 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

ik heb vorige week mijn pc geupgrade van een pentium 4 3.2ghz naar een core 2 duo 6600. dit betekende dat ik ook een nieuw mboard moest aanschaffen en een nieuwe grafische kaart. dat is natuurlijk nooit erg maar nu komt het probleem; ik heb op aanraden van iemand vooraf mijn C:\ partitie geformatteerd(waar windows op stond) en daarna alle hardware geinstalleerd. nu krijg ik enkel nog de melding:
"ntldr ontbreekt druk op ctrl+alt+del om de computer opnieuw op te starten"

ik heb al de bootfloppies geprobeerd, ik heb geprobeerd vanaf de windows xp home edition cd te starten ik heb de bootpriority al veranderd maar het helpt allemaal niet. het lijkt of hij een windows wil starten die er simpelweg niet is.

aangezien hier ruim 700 topics in het zoekvenstertje verschijnen waarvan de eerste 50 allemaal problemen waren met al geinstalleerde windozen lijkt het toch dat ik weer es wat bijzonders heb :(

ik hoop dat iemand mij tips kan geven over hoe ik het op kan lossen. in iedergeval bedankt!

Jeffrey :/ :/ :/ ;(

• Edwin van Cleef
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 23-11-2025

Edwin van Cleef

Werk veilig of werk niet

in principe heb je een nieuwe pc als ik het zo lees gezien je upgrade.
Wanneer je in de bios als eerste van je opstartvolgorde de cdrom instelt moet je xp home cd gewoon gelezen worden en kan je installeren.

Mischien is het probleem dat je ipv een normale copy van windows home een imagecd hebt welke via een apparte partitie op de harde schijf windows installeerd (zgn image terugzetten)

Geef eens wat meer specs van je systeem dan kunnen we er wat mee omdat het nu alleen raden is van wat je eerst had en nu hebt.

Bij het ontbreken van je ntldr kan het zijn dat je een illegale versie hebt van windows xp want bij kopieen werkt dat soms ook niet.

[ Voor 11% gewijzigd door Edwin van Cleef op 29-08-2006 00:30 ]

computer voor alle werkzaamheden

Verwijderd

Klinkt naar een verkeerde instelling in de bios. Zet daar even cdrom/dvd als first boot.
Kijk of het dan werkt om vanaf de cd de setup aan de gang te krijgen.

• Alfa Novanta
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:40

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Verwijderd schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 00:24:

"ntldr ontbreekt druk op ctrl+alt+del om de computer opnieuw op te starten"
... dus komt ie door de bios heen en begint ie vervolgens de devices af te zoeken naar een geschikt bootable medium, hierbij stuit ie op de originele MBR van jouw hardeschijf waar nog steeds de verwijzing aanwezig is naar die C-partitie die dus leeg is en logischerwijs de genoemde melding veroorzaakt.

M.a.w. hij vind geen DVD/CD-rom station met bootable medium erin. Aldus, bootvolgorde aanpassen of er is wat mis met je station of medium.
ik heb al de bootfloppies geprobeerd, ik heb geprobeerd vanaf de windows xp home edition cd te starten ik heb de bootpriority al veranderd maar het helpt allemaal niet. het lijkt of hij een windows wil starten die er simpelweg niet is.
Er is echt iets niet goed aan jouw instellingen óf aan de bootable-media. Je merkt gauw genoeg of ie naar het diskette station kijkt want dan hoor je hem wel stampen en kraken. Idem voor CD-rom omdat die gaat draaien en het lampje gaat branden. Doet ie dat allemaal niet, kijkt ie toch écht naar je harde-schijf.

Weet je zeker dat je jouw veranderingen wel hebt opgeslagen?

[ Voor 44% gewijzigd door Alfa Novanta op 29-08-2006 00:37 ]

My Youtube channel: Alfa Novanta
AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

Verwijderd

Topicstarter
ik had hiervoor een intel pentium 4 3.2 ghz met 2 maxtor s-ata schijven op socket 478. omdat deze nieuwe conroe een hele andere socket nodig heeft heb ik dus een nieuw mb gehaald en daar pastte mijn agp radeon ook niet meer op dus toen ook maar een nieuwe videokaart. het enigste wat nog origineel is zijn mijn 2 hdd's en 2 dvd drives.
mijn 1e schijf bestaat uit 2 partities: C en D, waarbij C mijn windows partitie was maar deze is dus leeg.
als ik nu opstart krijg ik een scherm waar mijn dvd brander beschreven staat. echter als ik mijn boot priority daar op zet vind hij ook niets.
ook met de software die tinyempire.com beschrijft lukt het niet. dus via floppy booten werkt ook niet.
voor de duidelijkheid dit heb ik nu nieuw;

Mobo: Asus P5B Deluxe
Proc: Intel Pentium Conroe 6600
Graf: Asus Nvidia EN7600GS

Verwijderd

Topicstarter
ik heb overigens een 100% legale windows versie!

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
hij wil niet booten... omdat je je windows eraf gegooit hebt ;)

Dus nu moet je em opnieuw installeren....Stel daarvoor je cddrive in als eerste bootdevice... en stop de xp cd erin..... en ff een reboot doen..... en installeren.. klaar is kees

• stefanmarchal
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 22-02 20:38
druk f8 als je het blauwe scherm ziet met p5bdeluxe en dan krijg je vanzelf een menu welk boot device je wilt gebruiken.

||

Verwijderd

Een snelle "fdisk /mbr" doet ook wonderen.
Dit haalt je Master Boot Record leeg.

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 09-03 08:45
het probleem ligt hem aan bestandje ntdlr dit is 1 van de 3 nodige bestandjes om windows aan de gang te laten gaan met opstarten dit bestandje is beschadigt of niet meer aanwezig (gebeurt bij het formateren). wat die andere 2 bestandjes waren weet ik niet meer maar je kunt ze erop nieuw opzetten via de boot cd functie repareren dan kom je in dos, typ dan fixmbr.
na ja gekozen te hebben doe je ook nog voor de zekerheid fixboot weer ja.
nu moet je pc weer opstarten.

• lammert
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 06-02 16:20
Mijn advies: volg het advies en de aanwijzingen van ing._Buttje op! hier heb ik maar 1 ding aan toe te voegen aangezien je je HD's en DVD drives opnieuw hebt aangesloten: check ff of alle drives goed herkend worden in de BIOS.

Verwijderd

Topicstarter
ik kan niks in dos doen het is bios scherm dan krijg je een scherm waar in het groen mijn dvdspeler staat aangegeven. als je die als primary boot device instelt dan gaat hij wel draaien maar daarna springt hij alsnog op dezelfde fout. ik kan dus alleen maar ctrl alt delete doen en klaarie. overigens is dit spul vandaag opnieuw ingebouwd door de pc dealer omdat het vorige type bord dat ik had helemaal niet compattible bleek te zijn voor deze pentium(was aangegeven van wel maar dat werd vrijdagmiddag pas bekend gemaakt door asus)
lijkt me dus dat alles wel goed aangesloten is, hij ziet in bios:
maxtor pm 160 etc..
maxtor ps 160 etc
nec dvd r/rw
atapi cdrom(dit zou mijn dvd speler moeten zijn)
floppy drive 3.5"

hij ziet alles dus wel (drives gaan ook draaien) maar hij start geen windows install

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Aloys Akkerman schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 00:43:
hij wil niet booten... omdat je je windows eraf gegooit hebt ;)
joh :/
Dus nu moet je em opnieuw installeren....Stel daarvoor je cddrive in als eerste bootdevice... en stop de xp cd erin..... en ff een reboot doen..... en installeren.. klaar is kees
wat denk je dat de TS probeert?
Verwijderd schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 00:45:
Een snelle "fdisk /mbr" doet ook wonderen.
Dit haalt je Master Boot Record leeg.
Klopt, kun je doen .. dan zul je een melding krijgen dat er _helemaal_ geen bootable medium gevonden wordt, maar het klopt wel. Een verse installatie overschrijft ook je mbr dus daar hoeft TS zich verder helemaal geen zorgen over te maken. :)

edit: wat je hier nu wél mee bereikt, is dat de PC dit medium NIET langer als bootable-medium kenmerkt en verder gaat zoeken. Als de volgorde verkeerd staat is dit wel een oplossing om te zorgen dat hij iig verder gaat zoeken. Maar de basis van je probleem ligt er in dat hij nu VOOR de HDD niet een ANDERE bootable medium vind.

edit: btw, fdisk /mbr werkt overigens alleen vanaf een fatsoenlijke bootflop of rescue-mode van je XP cd-rom .................. en laat hij nu nét die devices niet willen booten! ;)
dezejongeman schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 00:46:
het probleem ligt hem aan bestandje ntdlr dit is 1 van de 3 nodige bestandjes om windows aan de gang te laten gaan met opstarten dit bestandje is beschadigt of niet meer aanwezig (gebeurt bij het formateren). wat die andere 2 bestandjes waren weet ik niet meer maar je kunt ze erop nieuw opzetten via de boot cd functie repareren dan kom je in dos, typ dan fixmbr.
na ja gekozen te hebben doe je ook nog voor de zekerheid fixboot weer ja.
nu moet je pc weer opstarten.
ALS winsows er nog op stond jah, maar die heeft ie weggekieperd om voor de hand liggende reden!
Lammert schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 00:46:
Mijn advies: volg het advies en de aanwijzingen van ing._Buttje op!
O+
hier heb ik maar 1 ding aan toe te voegen aangezien je je HD's en DVD drives opnieuw hebt aangesloten: check ff of alle drives goed herkend worden in de BIOS.
Klopt ... je kunt ook eerst eens 1 schijf en 1 DVD losgooien, zodat je PC slechts kan kiezen uit 4 devices, floppy, usb, dvd óf HD. Maakt het weer iets simpeler :P

[ Voor 10% gewijzigd door Alfa Novanta op 29-08-2006 07:50 ]

AMD Ryzen 7 5800X | ASRock X470 Taichi | 32GB Kingston HyperX Predator DDR4-3200 RGB | Gigabyte RTX3090 Gaming OC 24GB GDDR6 | Windows 10 x64 | HP Reverb G2

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Verwijderd schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 00:52:
ik kan niks in dos doen het is bios scherm dan krijg je een scherm waar in het groen mijn dvdspeler staat aangegeven. als je die als primary boot device instelt dan gaat hij wel draaien maar daarna springt hij alsnog op dezelfde fout. ik kan dus alleen maar ctrl alt delete doen en klaarie. overigens is dit spul vandaag opnieuw ingebouwd door de pc dealer omdat het vorige type bord dat ik had helemaal niet compattible bleek te zijn voor deze pentium(was aangegeven van wel maar dat werd vrijdagmiddag pas bekend gemaakt door asus)
lijkt me dus dat alles wel goed aangesloten is, hij ziet in bios:
maxtor pm 160 etc..
maxtor ps 160 etc
nec dvd r/rw
atapi cdrom(dit zou mijn dvd speler moeten zijn)
floppy drive 3.5"

hij ziet alles dus wel (drives gaan ook draaien) maar hij start geen windows install
Ik BLIJF erbij dat het in de volgorde zit. Wat je KUNT doen (maar is een lapmiddel want het moet gewoon werken), is je oude HD er tijdelijk uit te halen (stekkers los), en dan zal hij hem iig NIET vinden tijdens het booten en kan hij niet die MBR lezen waarop staat dat hier Windows op staat. Hij zou dan verder meoten gaan met zoeken en dan kun je gewoon je Windows op de andere HD installeren.

Imho kun je dát dus in ieder geval wel doen, overbodige HD los en overbodige DVD drive los. Windows kan dat spul later wel vinden.

Je hebt een nieuw mobo, het is altijd ff wennen aan een nieuwe bios. Dit mobo ondersteunt heel erg veel mogelijkheden en je hebt ook heel veel aansluitingen, echter moet je zoeken dat hij IDE boot vóór SATA. Als je dat vinden kunt bent je de man!

Oók zou je moeten kijken hoe het zit met je MASTER-SLAVE volgorde op je IDE poort. Wellicht staan beide devices op CS of zijn ze beide MASTER, of beide SLAVE. Het is iig iets wat je moet controleren en wat je kunt omzeilen door iig 1 van de 2 drives los te gooien.

Je kunt voor bios specifieke vragen ook een Asus P5B Deluxe-topic opzoeken en de BIOS vragen die je hebt dáár nog eens vragen.

Wellicht wil een modje de titel van dit topic dan ook ff aanpassen naar: Asus P5B Deluxe ziet geen andere bootable medium dan HDD .. oid ;)

[ Voor 6% gewijzigd door Alfa Novanta op 29-08-2006 07:49 ]

Verwijderd

Topicstarter
dit zijn goeie tips en ik zal ff kijken of er iets idd in de volgorde van stekkeren zit. hij ziet het allemaal wel als primary master en primary slave. ik ga ff proberen die ide voor sata te krijgen!

Verwijderd

Topicstarter
na van alles geprobeerd te hebben heb ik de dealer gebeld en samen nog wat geprobeerd maar ik krijg nu ook memory overflow errors etc dus de dealer denkt dat ik een doa heb gehad. dat wordt mobo 3 in 4 dagen...
i'll keep you posted

• Alfa Novanta

Alfa Novanta

VRRROOOAAARRRP

Ik snap niet hoe je een memory overflow krijgen kunt tijdens booten en bios settings fixen ?? :?

Anyway, ik zie dat je nieuw bent. Welcome @ GoT :w

Verwijderd

Topicstarter
he he we hebben hem aan de praat ,hij staat nu te formateren.
we zijn terug gegaan naar informatique en zij hebben gekeken of het moederbord werkt ,deze was ok
daarom een verse hardeschijf er bij gekocht en deze gemonteerd.
helaas nog niet werken ,ik heb toen uit paniek eigenlijk de slave dvd/cd recorder los gekoppeld en toen de boel weer gestart nu zag hij wel de Asus master dvd/cd recorder hier nu een windows xp in geplaatst en weer gestart ,toen deed ie het eindelijk.
al met al dus eigenlijk een reeks problemen achter elkaar .vandaar dat we er in eerste instantie niet uitkwamen. b.t.w. ik ben schtem zijn vader .
Pagina: 1