SMD Solderen

Pagina: 1
Acties:
  • 135 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Gman
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 14-03 20:42
Ik wil dus andere led'jes in mijn telefoon zetten.
Ze radem een SMD soldeerbout aan.

Weet iemand of dat reteduur is?

Ik kan echt geen prijzen vinden op inet.

Verwijderd

Ik heb een tijdje met SMD gewerkt. Op zich vallen de prijzen behoorlijk mee. Ik kan je aanraden om een Hele grote loep te gebruiken, of een cameraatje die je aanluit op een tv.

Voor een SMD led betaal je zo'n piek, een een soldeerbout betaal je iets van een tientje.

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Een SMD-soldeerbout (want daar heeft TP70 het over) kost een beste bak geld.
ik weet niet hoe goed je in solderen bent; een goeie (Weller) soldeerbout met een fijn puntje kan ook, maar dan moet je goed kunnen solderen!

• JeroenTheStig
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21:57
Is dat niet een vreselijk gekloot om SMD te solderen? Ik heb dat ooit gedaan, maar dan moest je van dat pasta op die eilandjes smeren, en dan kon je die kleine SMD-dingetjes erop drukken. Daarna even in de oven, en klaar is kees

• Kaj.
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online

Kaj.

1 LED is niet genoeg

Klopt, het is een ongelooflijk gepriegel. Vooral het desolderen van die dingen, want je moet er ook voor zorgen dat je print heel blijft.
Het solderen van die dingen kan ook met pasta, zoals jij dat beschrijft, maar ook die kosten bakken met geld.
Dat gaat met infra-rood straling, waarbij de pasta eerder smelt dan de onderdelen :)
Ik heb ooit eens een soldeerpunt gemaakt voor SMD-soldeerwerk; een stukje (ringetje) koperpijp aan een ouwe punt gesoldeerd (hardsoldeer), en de ring toen doorgeknipt.
Vervolgens verbuig je de eindjes zo, dat er een soort vorkje ontstaat, waarmee je die SMD's aan beide zijden tegelijk kan desolderen.
Kost geen ruk, maar je bent wel ff bezig, en je moet al een beetje hadigheid hebben in het solderen met SMD's.

Zo, hopelijk kan je hier wat mee?