Toon posts:

A8N-E upgraded met X2 4800+ hangt 1 van 10 keer bij POST

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo allemaal,

2 dagen geleden heb ik een nieuwe processor geïnstalleerd; AMD Athlon X2 4800+ (2x 2.4GHz, 2x 2MB L2 Cache, S939). Sindsdien heb ik het rare probleem dat mijn pc heel af en toe bij z'n na-POST scherm blijft hangen (Het samenvattings- configuratiescherm na de POST) en dat hij dan niet meer verder boot. Het systeem zit helemaal vast (Numlock en CTRL ALT DEL reageren niet meer). Als ik op de reset toets druk start de computer daarna wel gewoon probleemloos op.

Dit probleem doet zich niet altijd voor, maar circa 1 op de 10 keer. Het probleem heeft tot nu toe zich alleen nog maar bij een koude boot vertoond.

Overige specs:
Voeding: Tagan TG480-U22 (480 Watt)
Mobo: Asus A8N-E
Geheugen: Kingston ValueRAM 2GB (3-3-3-8, Dual Channel)
Videokaart: MSI Geforce 7800GT
Soundcard: SB Audigy 2
HD: Seagate Barracuda 7200.7 200GB (7200rpm, 8Mb L2 Cache, IDE)
ODD: Lite-On SOHD-16P9S
ODD2: Plextor PX-716A

Zou iemand weten waardoor dit probleem veroorzaakt wordt?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Symptomen doen me denken aan een gare voeding of mobo. Zie ook de Hangen en Opstartproblemen troubleshooter. 480W moet an sich ruim voldoende zijn en de A8N is in feite een prima moboserie. Hoe oud zijn de voeding en het moederbord? Welke CPU had je hiervoor?

[ Voor 12% gewijzigd door BalusC op 29-08-2006 08:18 ]

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-05 13:27
Welke BIOS versie gebruik je? Niet de meest recente? Probeer eens een BIOS update.

[ Voor 47% gewijzigd door kalizec op 29-08-2006 08:25 ]

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• phoenix
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 19-01 10:14
Ik heb het zelfde probleem gehad. Laatst had ik het ook een keer, maar toen bleek er een boek op mijn spatiebalk te liggen.

De specs die ik ongeveer hetzelfde heb zijn:

Voeding: Tagan 480W-U22
Mobo: A8N-SLI Premium
Processor: AMD X2 3800+
Geluidskaart: Audigy 2 ZS

Ik heb de processor overgeklokt door mijn geheugen op 333MHz te zetten, de boel met 20% omhoog te gooien waardoor het geheugen op 400MHz draait en de processor op 2.4GHz (4600+). Mijn geheugen timings zijn 2-3-3-6-1T (Corsair TWINX2048C2). Het probleem deed zich bij mij voor na het overklokken, echter heb ik het niet veel getest voor het overklokken. De behuizing is een Stacker 810.

Het kwam vaker voor toen ik het voltage op de cpu had verhoogd. Toen ik later merkte dat het standaard voltage goed genoeg bleek te zijn voor 2.4GHz had ik het dus verlaagd en toen kwam het minder vaak voor, maar het gebeurde nog steeds.

Ik weet niet hoe het probleem is opgelost maar het komt bij mij nu niet meer voor. Wat ik wel heb gemerkt (maar ik kan ook gek zijn) is dat het minder vaak of niet voorkwam als ik de pc 's ochtends voor het eerst aanzet (of 's middags als ik thuiskom) nadat ik voor het eerst het stekkerblok aan zet. Het kwam dus wel voor als de pc is aangestaan, uitgezet terwijl het stekkerblok gewoon aanbleef, en een paar uur later is aangezet. Wat dit betekent weet ik niet.

Het is ook twee keer bij mij voorgekomen dat de voeding kortsluiting gaf. De eerste keer toen ik hem "handmatig" wilde opstarten (om het geluid te horen) door middel van het verbinden van de groene pin met een zwarte pin op de 24-pins connector, de tweede keer toen ik de power cable achter in de voeding stopte. Beide keren was het met de (flexibele) bijgeleverde power cable en viel de stroom in het halve huis uit. Ik doe nu wat voorzichtiger met het aansluiten van de stroom door de stroom eerst uit te zetten d.m.v. de knop op m'n stekkerblok maar ik denk dat ik de kortsluiting zo kan herproduceren.

Misschien dat je jouw bevindingen met die van mij kan vergelijken om iets te vinden. Het is een raar probleem! Geef me eens het voltage dat nu op je cpu staat. Ik zelf vermoed de voeding, maar omdat het probleem zo inconsistent is durf ik niks zeker te zeggen.

Verwijderd

Topicstarter
De FAQ heb ik doorgenomen, maar ik kom hier niets gerelateerd tegen aan mijn probleem.

Mijn voeding is nu circa een jaar a anderhalf jaar oud.
Mijn moederbord is nu 8 maanden oud.
Mijn vorige processor was een AMD Athlon 64 3700 (San Diego, 2.2GHz, 1MB L2 Cache).
Mijn BIOS versie is 1008 (dus niet de recenste versie), maar deze ondersteund de AMD Athlon X2 4800+ processor (herkend hem ook gewoon in de BIOS) en hier heeft mijn vorige processor ook altijd goed op gedraaid.

Ik heb mijn vorige processor nooit overgeklokt, ook deze heb is nog niet overgeklokt, alles draait gewoon op standaard snelheden.

Ik begon zelf eerst m'n HD te verdenken, maar heb de SMART status bekeken, met Seatools Online een "Short Drive Test"gedaan en met HD Tune een quick oppervlakte scan en daar bleek uit dat alles nog goed was.

Ik heb verder voor mijn pc een voedingsbalk (met aparte stroomknop) en diverse surge protection opties, deze zet ik altijd uit zodra ik mijn pc en andere apparatuur die daar op aangesloten is uitgezet is.

Gisteravond was de 2e keer dat het probleem zich voor deed, ik heb daarna mijn pc circa 5 a 6x opnieuw opgestart en toen deed het probleem zich helemaal niet voor.

EDIT:

BTW nog een raar probleem: Ik heb op mijn pc een ConvertX PVR-TV402U aangesloten op mijn USB poort, soms als ik mijn pc reset, mijn pc opnieuw opstart met dit ding in de stroom zit en aangesloten krijg ik soms al heel vroeg het BIOS scherm te zien (al bij detectie van de processor, dit was vroeger nooit, het probleem dat hij de PVR na boot niet zag, heeft zich verder maar 1 malig voorgedaan met de vorige processor) zodra de pc dan doorstart wilt Windows naar de laadbalk wel eens heel lang een zwart beeld geven (bijna 20 a 30 seconden) voordat mijn pc Windows ingaat. Zodra windows dan is gestart ziet hij de PVR ook niet, deze ziet hij pas zodra ik de stroom in en uit de PVR heb gedaan.

EDIT 2:
Ik zal het CPU voltage vanavond plaatsen (ik zit nu namelijk op m'n werk).

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2006 12:51 ]

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verhoog de CPU voltage met een stapje of 2, 3 en kijk of het probleem hiermee wordt verholpen.
Is de CPU trouwens tweedehands of nieuw?

Verwijderd

Topicstarter
BalusC schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 12:57:
Verhoog de CPU voltage met een stapje of 2, 3 en kijk of het probleem hiermee wordt verholpen.
Is de CPU trouwens tweedehands of nieuw?
De CPU is nieuw (Zaterdag gekocht bij Alternate).
Ik neem aan dat je bedoelt de VCore te verhogen, zover ik weet staat deze momenteel op automatisch, maar ik zal er vanavond zodra ik thuiskom wel eens wat mee spelen en kijken of het helpt, thx voor de tip :).

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 23-05 13:27
Kijk eens op de site hieronder bij de note van BIOS 1013.....

http://support.asus.com/d...anguage=en-us&model=A8N-E

1- Fixed system hangs on POST while installing some PCI-E x16 VGA cards.

Dit is op zich niet precies hetzelfde probleem. Maar het lijkt er wel op. Wellicht is het in ieder geval de moeite waard om een BIOS update te proberen. (Je kunt altijd nog downgraden).

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb zonet de CPU VCore bekeken, deze draait op 1.35 a 1.36
EDIT: Inmiddels ook al de BIOS geflashed naar 1013

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2006 18:58 ]

• aeroxtaxi
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 08-10-2024
heb je als de windows hotfix geinstalleerd en de amd dual-core optimizer driver?

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

aeroxtaxi schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 18:26:
heb je als de windows hotfix geinstalleerd en de amd dual-core optimizer driver?
Heb je de TS wel gelezen? De zooi blijft hangen bij het POST-en.

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

aeroxtaxi schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 18:26:
LEES!

Ie hangt nog in de post! Dat heeft niets te maken met Windows

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Verwijderd

Topicstarter
Okay update:

Naar BIOS update nog steeds hetzelfde probleem....alleen lijkt het er op dat het probleem zich alleen voordoet wanneer de pc langere tijd heeft uitgestaaan raar probleem (heb hem een paar uur geleden zo maar eens een half uur uit laten staan en had geen problemen). Ik heb hem daarnet zo'n 2 uur uit laten staan en toen bleeft hij dus weer hangen...

EDIT: Het kan ook niet aan de ConvertX liggen btw, die lag er af tijdens de laatste cold boot.

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2006 21:58 ]

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09-2025
Verwijderd schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 21:54:
Okay update:

Naar BIOS update nog steeds hetzelfde probleem....alleen lijkt het er op dat het probleem zich alleen voordoet wanneer de pc langere tijd heeft uitgestaaan raar probleem (heb hem een paar uur geleden zo maar eens een half uur uit laten staan en had geen problemen). Ik heb hem daarnet zo'n 2 uur uit laten staan en toen bleeft hij dus weer hangen...
ik zou toch 'ns aan de voeding denken...

Verwijderd

Tagan maakt hele goede voedingen, maar er kan altijd een keer een maandagmorgenmodel bijzitten. Als je met een andere kunt testen zou ik dat zeker doen.

Is het een idee om eens eea los te koppelen en vervolgens steeds 1 ding aan te koppelen om te zien welke onderdeel het probleem veroorzaakt? (als het al te herleiden is tot 1 ding). Ik begrijp dat dit lastig is bij een probleem dat zich alleen bij een cold-boot voordoet, maar mss als last-resort ofzo.

Verwijderd

Topicstarter
The_Stickie schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 21:57:
[...]

ik zou toch 'ns aan de voeding denken...
Oke, bedankt voor de tip, maar hoe kan ik zeker weten dat het aan de voeding ligt, want anders koop ik straks een nieuwe voeding en ligt het daar helemaal niet aan en het probleem is dat ik geen andere ATX 2.0 voeding heb liggen.
Verwijderd schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 22:04:
Tagan maakt hele goede voedingen, maar er kan altijd een keer een maandagmorgenmodel bijzitten. Als je met een andere kunt testen zou ik dat zeker doen.

Is het een idee om eens eea los te koppelen en vervolgens steeds 1 ding aan te koppelen om te zien welke onderdeel het probleem veroorzaakt? (als het al te herleiden is tot 1 ding). Ik begrijp dat dit lastig is bij een probleem dat zich alleen bij een cold-boot voordoet, maar mss als last-resort ofzo.
Dat is wel een optie, om alles maar eens los te gaan koppelen...verder heeft de voeding naar mijn weten nooit problemen gegeven en altijd goed gewerkt...eerst met m'n oude AMD Athlon XP 3000 met Asus A7N8X en daarna 8 maanden met mijn Asus A8N-E/AMD Athlon 64 3700 combo.

EDIT: Zou het eventueel aan de processor kunnen liggen?? (al hoewel dit me sterk lijkt dat dit een processor probleem is...), ik heb namelijk de oude processor nog liggen, ik zou die er eventueel terug in kunnen doen en kijken wat dat doet...

[ Voor 59% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2006 22:14 ]

• Dazsur
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 20-09-2022
Een 3700+ heeft veel minder stroom nodig dan een X2 4800+!
Wat voor koeler heb je op dit moment?
Hoe is je casekoeling/flow?
Als je koeling goed is dan kun je de Vcore verhogen tot het maximum, 1.5 volt?!

Verwijderd

Topicstarter
Dazsur schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 00:22:
Een 3700+ heeft veel minder stroom nodig dan een X2 4800+!
Wat voor koeler heb je op dit moment?
Hoe is je casekoeling/flow?
Als je koeling goed is dan kun je de Vcore verhogen tot het maximum, 1.5 volt?!
Op dit moment heb ik een Zalman CNPS7700AlCu koeler erop zitten
De kaseflow wordt gedaan met 1 120mm fan die op 1300rpm draait en een andere fan die 2000rpm draait geloof ik (die wordt niet uitgemeten fan van voren. De kast is een alluminium thermaltake kast dus dat zit ook wel goed.

Bedankt voor de tips allemaal, ik zal morgenavond eens met de V-Core spelen (daar heb ik nu namelijk nog weinig tijd voor gehad, eerst andere dingen geprobeerd...)

Verwijderd

Topicstarter
Oke, nog steeds hetzelfde probleem dat zich voordoet.

Het probleem doet zich nu elke keer voor bij een coldboot als de pc langer dan een aantal uur uit staat (bij bijvoorbeeld 3 kwartier of een uur is er geen probleem, bij langere tijden doet het probleem zich wel voor vreemd genoeg). Dit is met de stekkerdoos uitgeschakeld (ik ga ook eens kijken wat hij doet als ik deze gewoon aan laat staan).

Verder nog iets vreemds is dat ik zonet mijn pc aanzette en dat er iets in de pc een enorm zoemgeluid te maken waar ik van schrok, weet helaas niet waar het vandaan kwam aangezien ik me pc door de schrik gelijk weer uitzette.

EDIT: De fan had dit probleem net weer en als ik SpeedFan mag geloven wordt dit probleem veroorzaakt door mijn chipset fan.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2006 19:15 ]

• Remond_FRL
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17:03
is het mischien eens een idee om een andere stekkerdoos te gaan gebruiken ?
is lees telkens dat je praat over die stekkerdoos, en de coldboots daarmee

maar dat je eigenlijk geen probleem hebt als de stekkerdoos al een tijdje aan heeft gestaan
doe eens gek, probeer een andere stekkerdoos

het is ûs lieke folle, as de ko skiet of de bolle

Verwijderd

Als je chipset fan blijft hangen en je hebt thermal protection aan o.i.d., zal je pc niet zo snel booten, je bios denkt dan dat er een een fan niet loop en sluit af, loopt vast. Ook kan het zijn dat hierdoor je chipset te warm wordt en je pc hangt. Je voeding kan ook het probleem zijn, misschien een fan in je voeding die niet draait.
Kijk anders ook eens of je poweron kabeltjes op je mobo geen kortsluiting maken o.i.d..
Het lijkt mij het meest waarschijnlijk dat dit een voedingsprobleem is. Kijk eens naar je temp. van je chipset. Anders lijkt het mij ook een zeer goed idee om eens met zo minmogelijk spul in je pc te gaan werken, alleen het broodnodige. Kan je gelijk kijken of je voeding het dan wel trekt. En inderdaad, je voeding is van een goed merk, maar er kan ook echt een productiefoutje in zitten, ik heb inmiddels, zonder mijn eigen toedoen, ook al 4 DFI moederborden versleten (DOA's)
terwijl dit toch zeker een goed merk is.

suc6 verder!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 05 september 2006 @ 19:52:
Als je chipset fan blijft hangen en je hebt thermal protection aan o.i.d., zal je pc niet zo snel booten, je bios denkt dan dat er een een fan niet loop en sluit af, loopt vast. Ook kan het zijn dat hierdoor je chipset te warm wordt en je pc hangt. Je voeding kan ook het probleem zijn, misschien een fan in je voeding die niet draait.
Kijk anders ook eens of je poweron kabeltjes op je mobo geen kortsluiting maken o.i.d..
Het lijkt mij het meest waarschijnlijk dat dit een voedingsprobleem is. Kijk eens naar je temp. van je chipset. Anders lijkt het mij ook een zeer goed idee om eens met zo minmogelijk spul in je pc te gaan werken, alleen het broodnodige. Kan je gelijk kijken of je voeding het dan wel trekt. En inderdaad, je voeding is van een goed merk, maar er kan ook echt een productiefoutje in zitten, ik heb inmiddels, zonder mijn eigen toedoen, ook al 4 DFI moederborden versleten (DOA's)
terwijl dit toch zeker een goed merk is.

suc6 verder!
Minimal RPM speed staat uit. De chipset draait idle zo'n 35 graden, verder begin ik me ook af te vragen of de voeding niet gewoon te zwak is om dit systeem te trekken bij boot-up, ik denk dat ik maar gewoon eens een nieuwe voeding bestel. Weer tagan :P, maar dan gewoon een 530 of 580 watt versie en dan m'n huidige gewoon in m'n server zetten want daar zit nu zo'n noname voeding in die bij de kast geleverd werd.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 05-09-2006 21:49 ]

Verwijderd

Ik zou eerst eens even een voeding van iemand anders lenen als ik jou was om zeker te weten of het inderdaad aan de voeding ligt. Je kan een atx 2.0 voeding gewoon op een atx aansluiting stoppen hoor, je gebruikt dan alleen de laatste 4 pins niet, geen probleem.
Probeer ook eens een ouwe grafische kaart, bijv. een pci kaartje om te kijken of je voeding het dan wel trekt. Underclock je cpu anders eens, op bijv. 1000 mhz, scheelt ook een hoop watt. Heb je de P4 stekker ook wel aangesloten?
Hoop dat je er uitkomt.

Verwijderd

Topicstarter
Iemand toevallig nog een ATX2.0 voeding te leen dan om te testen?

Anyway, ik heb 3 dagen geleden mijn pc losgekoppeld om de eventuele stof tussen het asus chipset fannetje uit te halen omdat deze plots een herrie begon te maken en nog maar op 2000 a 300 rpm liep, naar asus gebeld, fannetje is waarschijnlijk kapot dus hebben ze me een nieuw toegestuurd welke ik nog moet installeren (is voor als ik teveel tijd heb, aangezien ik daar me moederbord helemaal voor los moet maken :P). De momentele oplossing is de fan met een schroevendraaier een klein tikje mee te geven, dan houdt de herrie op en draait hij ook gewoon weer op 6250rpm.

Het vreemde is dat mijn pc de laatste 3 dagen helemaal geen hangers heeft gehad bij een cold boot en gewoon doorstartte (dit deed hij de eerste keer wel elke keer bij een koude boot), tot daarnet toen ik hem een cold boot gaf, toen bleef hij plots weer wel hangen :?.

Verwijderd

Ik had ook het zelfe probleem dat mijn a8n-e mobo niet wou opstarten.
ik heb amd64 3500+ @2.6
het probleem lag hem in de instellingen van het moederbord,
Het volgende moet je doen:
typematic rate 30 en die er onder 250
plug and play op yes en detect pci-e als eerste
usb instelling op deze volgorde enable
enable
disable
paralel port disable
game port disable en midi ook
en cool n quiet technology moet ook uit(kun je vinden bij adv cpu)

je moet zelf ff zoeken war het allemaal staat nu zou je pc normaal moeten opstarten en is nu ook gereed voor overclocken je moet voor ocen alleen nog geheugen devider naar beneden zetten

veel geluk:)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 19-06-2007 21:00 . Reden: foutje(A) ]

Pagina: 1