Toon posts:

PC start pas na 2x warmdraaien! (of 2x vastlopen)

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een beetje een vreemd probleem met mn computer. Als hij eenmaal loopt, doet ie het perfect overigens, alleen het opstarten is een beetje vervelend.

Het probleem is alsvolgd: Als ik mijn computer start blijft ie vervolgens hangen vlak voor het moment dat normaal gesproken het win xp logo moet komen. Na het resetten doet ie dat weer, maar als ik een aantal keer gereset heb start de pc wel goed. En loopt vervolgens probleemloos...

Weet iemand waar dit aan kan liggen? Vaker van dit probleem gehoord?

Mijn hardware:
AMD XP3000
1gb DDR400 geheugen
2x Maxtor 180gb sata HD
Gigabyte 7vaxp ultra mobo
Radeon 9800pro

Verwijderd

welke voeding heb je?

Verwijderd

heb je die al lang?
het lijkt me zo op het eerste zicht een voedingsprobleem
ik zou is proberen met een andere, sweex staan nu niet bepaald gekend voor zijn kwaliteit.

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 23:16:
heb je die al lang?
ik zou is proberen met een andere, sweex staan nu niet bepaald gekend voor zijn kwaliteit.
ehm heb hem denk ik nu een half jaartje. Ongeveer 4mnd geleden ging mn voeding stuk, dus had ik deze gekocht. Het probleem speelde toen echter ook al.

• djexplo
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 21-12-2025
Staan de condensatoren naast de processor soms bol?
Heb je al getest met alle overbodige hardware verwijderd, zoals cdroms, geluidskaart etc..?

'if it looks like a duck, walks like a duck and quacks like a duck it's probably a duck'

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

Wat had je hiervoor voor PSU dan? Als dat een even sterk merk is als Sweex, zou je kunnen overwegen een A-merk voeding te kopen.
Het klinkt mij in de oren als onvoldoende power, op sporadische basis.

Verwijderd

Topicstarter
Exorcist schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 23:29:
Wat had je hiervoor voor PSU dan? Als dat een even sterk merk is als Sweex, zou je kunnen overwegen een A-merk voeding te kopen.
Het klinkt mij in de oren als onvoldoende power, op sporadische basis.
ja die zat standaard in de kast. Ik ga morgen ff een A-merk voeding halen. Kan dat altijd proberen. Hopen dat het dan over.
Zo ja: blij :D
Zo nee: terugbrengen, huilen en verder op onderzoek

Verwijderd

Lijkt wel een trend, om te zeggen dat het aan de voeding ligt.
Als je het met de vorige voeding ook had dan zou ik toch eens verder gaan kijken.
Heb je al gekeken naar de condensatoren die bol kunnen staan. Zoals hier boven beschreven staat.

• hamsteg
  • Registratie: Mei 2003
  • Nu online

hamsteg

Species 5618

De CMOS batterij gecontroleerd? Als het Windows logo nog niet eens ophoog komt (low res) geloof ik nooit dat dit puur een voedingsprobleem is, hij zou dan bij zware load vanuit windows pas vast moeten lopen. Of je hebt echt een super lichte voeding.

Hoor je ook piepjes (POST)?
Heb je een BIOS update nodig?

[ Voor 21% gewijzigd door hamsteg op 29-08-2006 12:00 ]

Niet quoten, zorgvuldige reacties volgens de regels worden zo weggewerkt: *knip*, reactie op geknipte reactie.

• Roelant
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 00:21:
ja die zat standaard in de kast. Ik ga morgen ff een A-merk voeding halen. Kan dat altijd proberen. Hopen dat het dan over.
Voor je geld uitgeeft aan een voeding, lijkt me dat je eerst wil uitsluiten dat het aan iets anders ligt?

Trek alle overbodige hardware los, kijk of het systeem dan wel vlekkeloos boot. Als dat het geval is kun je de items één voor één weer bijprikken, zodra het dan fout gaat heb je vrij zeker het gebrekkige stuk hardware gevonden.

Als het met de kale configuratie al misgaat, dan is inderdaad één van de basiscomponenten 'de dader', maar dat kan net zo goed het moederbord zijn bijvoorbeeld. :)

• Pong
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 12-08-2024
Ik heb hetzelfde gehad (met compleet andere hardware) en ik kreeg hier last van nadat ik mijn geheugen van 512 naar een gieg had vergroot. Waarom weet ik niet, maar hij vertikte het constant om in een keer te booten.

Geen Ping, wel Pong

• Pheace
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 14-02-2025

Pheace

The Eviler of Evil

Ik heb zoiets ook. Als ik mijn computer koud uitzet en weer opstart dan biept ie als ie bij de harde schijven komt. vaak moet ik hem dan nog een keer opstarten (of soms vaker) voordat ie het werkelijk doet (dan begint de HD ook pas te draaien).

Erg vreemd maar zolang ie het nog doet kan ik er mee leven, zo vaak gaat ie toch niet uit ;)

• KneppaH
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online

KneppaH

Singleplayer/Co-op

heb je die al lang?
offtopic:

Ik kan me er zo over ergeren dat zodra er de naam Sweex of Q-teq genoemd wordt meteen het hele probleem bij de voeding komt te liggen. Mensen kijken niet eens meer verder of het probleem wel aan de voeding ligt.
Ze maken mindere voedingen ja, en het wattage wat ze opgeven zal wel piekwattage zijn, maar hier op heel het forum in talloze topics begint meteen iedereen te bléren dat het aan de voeding ligt, (wat in 99% van de gevallen achteraf nieteens het geval was.)
Ik vind dit mensen onnodig op kosten jagen.
Ik heb zelf een Tagan voeding maar heb ook ooit een Q-tec gehad. Allebei de systemen zijn retestabiel.

Er is al in verschillende topics aangegeven dat met dat hersenloze sweex/q-tec geblaat eens snel gekapt moet worden.
Hier komen mensen die een probleem met hun systeem hebben geen ene meter verder mee.

Ik heb trouwens hetzelfde probleem van de TS ook wel eens gehad en dit met een 480w Tagan voeding. Dit kan aan van alles liggen. (bv. Slechte printbanen op mobo, die pas goed gaan geleiden als ze iets warmer worden?) ik noem maar wat.

sorry, voor deze post, maar ik denk dat er meer zijn die zich hier goed aan kunnen ergeren.

Ik ben het er overigens wel mee eens dat als je een (paar) duizend euro aan een systeem uitgeeft je niet moet bezuinigen op de voeding.

[ Voor 25% gewijzigd door KneppaH op 02-09-2006 12:58 ]

AMD X6 1055T @ 3,6Ghz, 2x AMD HD6850 Toxic @ 1Ghz/4,8Ghz, 8GB DDR3, Asrock Extreme III, Anteq HCG 620, Scythe Mugen 2

Verwijderd

Pheace schreef op zaterdag 02 september 2006 @ 12:26:
Ik heb zoiets ook. Als ik mijn computer koud uitzet en weer opstart dan biept ie als ie bij de harde schijven komt. vaak moet ik hem dan nog een keer opstarten (of soms vaker) voordat ie het werkelijk doet (dan begint de HD ook pas te draaien).

Erg vreemd maar zolang ie het nog doet kan ik er mee leven, zo vaak gaat ie toch niet uit ;)
Heb precies hetzelfde probleem. Aangekomen bij de harde schijven wil hij niet doorladen omdat de HD's niet worden herkend. Een volgende koude boot en het loopt weer. Het is een P3-866 met 512 Ramm erin op een old fuuk ASUS MoBo. Niet dat dat veel zegt allemaal maar het is gekomen na een windows update. Heb er geen logische verklaring voor, kast is stof vrij, heeft het verder altijd goed gedaan en werkt nog steeds goed het systeem. Vreemd is wel dat het niet altijd gebeurt na een koude start. Systeem in nu bijna 6 jaar oud. Moet wel zeggen dat het systeem veel draai uren heeft gehad, mogelijk dat toch het MoBo gaar begint te worden, een andere verklaring kan ik niet bedenken.

• Chillem
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 00:14
Kijk eens naar de elco's,

Staan die bol? Vooral rond de Socket en in de buurt van je Videokaart kijken.

het lijkt me geen voedings probleem omdat het probleem hiervoor ook al speelde.

Heel mischien de hardeschijf. moet eens testen met een andere schijf.

of probeer het eens met een nieuwe installatie..

check je BIOS eens.

[ Voor 28% gewijzigd door Chillem op 02-09-2006 12:41 ]

• El_Hefe
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 18-05 00:53
dit probleem heb/had ik ook, ik heb alles geprobeerd en kom erop uit dat er iets met het moederbord is, maarja mijn geval is niet jou geval...

• SKiLLa
  • Registratie: Februari 2002
  • Niet online

SKiLLa

Byte or nibble a bit ?

Heb zoiets meegemaakt met m'n oude i386 ... bij koude starts (en heel toepasselijk uitsluitend 's winters) deed de muis het niet. Ff 'warm draaien' en rebooten en daarna deed ie het weer vlekkeloos. Toen opgelost door voor 1 gulden een 2e hands 8bits I/O kaart (waar de seriele muis op aangesloten zat) te kopen op een computerbeurs :)

Toen jaren later m'n HDD van m'n P3 het ging begeven - eerst SMART errors, later herkende ie de HDD niet meer bij koude starts - werkte 'warm draaien' weer; gewoon ff wachten, rebooten en daarna deed de HDD 't weer vlekkeloos. HDD vervangen en die PC draait nu nog steeds bij m'n ouders :)

In dit geval denk ik eerder aan rot RAM of idd een rot moederbord (lees: rotte componenten, slechte contacten, etc.). Werkt koud booten vanaf CD (pak een willekeurige *Nix distributie of ander CD-bootable OS) wel ?

'Political Correctness is fascism pretending to be good manners.' - George Carlin

Verwijderd

Topicstarter
Nou ik heb een hele week redelijk van mn pc kunnen gebruik maken, tot vandaag...

Hij is pas na 5uur (!!) weer opgestart.
Steeds bij het windows xp logo rebootte de pc weer. Dacht dat het deze keer aan mn processor lag, want die was 60C. Na herplaatsing van de cooler en coolpasta blijft deze 45C (AMD XP3000).
Ook weet ik dat het niet aan de voeding ligt, want heb ff sterke en A-merk voeding van mn huisgenoot geleent, maar geen effect.

Ook heb ik geen verotte batterijen op mn mobo gevonden. Dat zag er allemaal nog puik uit.
Maar toch denk ik dat het aan het mobo ligt, want de rest van de hardware moet goed zijn.
Denk dus dat ik deze ga vervangen.

Weet iemand nog of er voor mijn configuratie nog moederborden ((waarmee ik niet tov m'n huidige achteruit ga; Gigabyte 7vaxp ultra) te koop zijn?
(zie openingspost)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 16-09-2006 21:01 ]

Verwijderd

ik had dit probleem doordag mijn bios batterijtje bijna leeg was, misschien dit even checken?

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 05:59
Ik zou eens ff een andere, A merk voeding van iemand lenen en dan ff chechen als die het weer doet :)

• djgeronimo
  • Registratie: Februari 2006
  • Laatst online: 29-11-2025
hello_moto schreef op zondag 17 september 2006 @ 08:57:
Ik zou eens ff een andere, A merk voeding van iemand lenen en dan ff chechen als die het weer doet :)
heeft ie al gedaan:
Ook weet ik dat het niet aan de voeding ligt, want heb ff sterke en A-merk voeding van mn huisgenoot geleent, maar geen effect.

Verwijderd

Ik heb het zelfde als jij gehad bij mij lag het de aan dat een jumper op de sata schijf niet goed stond.

Verwijderd

Topicstarter
Nou het is weer helemaal mis hoor!!
Gister er de hele dag mee wezen prutsen, maar denk dat er nu echt iets gaar is.
Je ziet nog het scherm van druk op del om setup in te gaan, maar dan restart ie al.

Mn gevoel zegt dat processor gaar is. Hoor steeds een tik in de buurt van de processor als ie restart.
Maar ik zit er aan te denken om een nieuw mobo en processor te nemen. Verstandig of zal er toch nog een oplossing voor me zijn?
Pagina: 1