Bandbreedte op de 2.4GHz band

Pagina: 1
Acties:

• j.bouwmeester
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-05-2023
Ik ben om dit moment in de VS bij een bedrijf aan het werk dat samenwerkt met een ISP om mensen in afgelegen gebieden van breedband internet te voorzien. Ik kan echter niet goed inschatten hoe kundig deze kleine ISP is en ik heb het idee dat ze iets over het hoofd zien.
Het systeem wordt namelijk pas financieel aantrekkelijk als er ongeveer 100 mensen op een accespoint zitten. Ze hebben het zelf over 500 mensen naar een punt (wel op meerdere kanalen). Met de 1W versterkers die ze hebben en de high power netwerk kaarten die ze erbij leveren kunnen ze tot 10km radius dekken met een accespoint op grote hoogte.

Hier is mijn probleem:
Als je een wireless-accesspoint gebruikt met het 802.11b protocol dan is het theoretisch maximum 11Mbit/s. Als je meerdere computers met dit accesspoint verbind en ze downloaden allemaal maximaal, kunnen zij dan allemaal 11Mbit/s krijgen of wordt de bandbreedte evenredig verdeeld (dus 5.5 met 2 compu's, 3.7 met 3 compu's,etc)?

Ik heb het idee dat als je 100 mensen op 1 kanaal zet, dat het ongelooflijk traag gaat worden omdat je niet kan 'switchen'.

Kan iemand me hier meer inzicht in geven?

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-04 16:03

Jimbolino

troep.com

500 / 11 channels = 45 mensen per channel
54mbit / 45 mensen = 1.2mbit per persoon

allemaal erg theoretische waardes.

Sowieso hebben channels een bepaalde overlap waardoor je maar 3 of 4 channels de volledige snelheid (tegelijkertijd) kunt halen.

Ik neem aan dat ze op het centrale punt antennes gebruiken die maar een bepaalde hoek hebben, waardoor je met 1 antenne een beperkt aantal mensen bereikt.

De huis-tuin-keuken wireless accesspoints kunnen meestal niet overweg met veel gebruikers en degene met het beste signaal zal de meeste bandbreedte wegtrekken.
Ik neem aan dat ze speciaal (voor isp geschikte) accesspoints gebruiken, waarbij de traffic redelijk te verdelen is. Want in princiepe is wireless gewoon een grote hub, en geen switch.

[ Voor 29% gewijzigd door Jimbolino op 28-08-2006 22:43 ]

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• j.bouwmeester
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 28-05-2023
Ze gebruiken inderdaad een speciale accesspoint en gaan in de toekomst waarschijnlijk het systeem uitbreiden naar directionele antenna's. Op dit moment helaas nog niet.
Ik wist dat er maar 3 kanalen zijn zonder overlap, maar ik weet niet of dat ook betekent dat de totale bandbreedte 'maar' 3x54 is op zijn max.

Bovendien vraag ik mij af hoe het internet gemiddeld gebruikt wordt. Er zijn mensen die alleen hun email checken en er zijn mensen (zoals ik) die 24/7 data binnenslurpen.
Als je bv 10Mbit/s ter beschikking hebt en je garandeerd mensen 95% van de tijd (mbv van QOS) 1Mbit/s, hoeveel mensen zou je dan aan kunnen sluiten?

[ Voor 34% gewijzigd door j.bouwmeester op 28-08-2006 23:31 ]

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 01-04 16:03

Jimbolino

troep.com

ik geloof dat de meeste adsl providers hier een overboeking hanteren van 1:25

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall