Toon posts:

2 x Samsung Raid-0, access time vraag

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hoi,.

Heb hier

Asus P5B Deluxe
Intel Core 2 Duo E6600
Corsair TWIN2X2048-6400C4
2x Samsung Spinpoint SP2504C, 250 GB, 7200 rpm, 8 MB, Serial ATA300 (RAID-0, intel ich8r)
Asus EN7900GT TOP/2DHT
Creative SoundBlaster X-Fi XtremeMusic
Hiper HPU-4B580, 580W.

Iemand die ik ken heeft praktisch hetzelfde systeem, op de voeding na. en hij heeft een gewone 7900GT (of dat van invloed is weet ik niet.)

Nu hebben we allebei een benchmark gedraaid met HD-Tune.
Gemiddelde van 71 a 72 mb/sec....

Het rare is.. bij hem geeft ie een access time van 14 aan en bij mij elke keer 19.8 of 19.9..
Als ik op de site van HD-Tune kijk hebben andere samsungs ook een access time van 14.0 tot 14.4
We hebben allebei dezelfde bios versie(0507) en dezelfde Intel storage driver.

Enig idee waar dit aan kan liggen?
Is er iets mis, en/of kan ik er iets mee?...
of valt het mee?...

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Schijven met SMART/Samsung tool gechecked?
Kabels goed vast?
Kabels goed? vervangen?
Raid instellingen hetzelfde? Stripe size?
Software die op de achtergrond draait?

:)

specs

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-02 13:56
Hoe staat het met het 'acoustic management' van de schijven? Dit kun je met een ATA commando aanpassen en heeft dacht ik invloed op de access time. (Door de koppen sneller of minder snel te laten verplaatsen, beïnvloed door het 'acoustic management', veroorzaakt de schijf meer dan wel minder geluid in bedrijf.) (Tooltje voor dit management: Google op: 'ATAAC.zip'.)

-edit- typo

Verwijderd

Topicstarter
gladiool schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 22:11:
Schijven met SMART/Samsung tool gechecked?
Kabels goed vast?
Kabels goed? vervangen?
Raid instellingen hetzelfde? Stripe size?
Software die op de achtergrond draait?

:)
-stripe size?

• maratropa
  • Niet online
Nja die floepte er ook uit in het rijtje, dus de grote van de blokken die over de schijven verdeeld worden, vaak kun je kiezen uit 8,16,32,64 en 128k. Op een intilligente raid controller kan dat ook schelen in de tijd dat hij bij een bestand komt, maar volgens mij is dat hier niet aan de orde,

ja ken beter eerst checken wat die knakker hierboven zegt, misschien dat acoustic management aan staat :)

specs

• frankknopers
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 10-12-2025

frankknopers

Goud is geen geld

In de nieuwste PCM las ik dat schijven een lagere accestime hebben wanneer ze stevig in de behuizing worden gezet. Het zou de weerstand van de schijfkoppen verlagen en zodoende de zoektijd verkorten.

Zelf geloof ik hier niet zo in, maar misschien toch iets om naar te kijken. :?

Waarschijnlijker is:
1. Stripesize is anders
2. Andere harddiskfirmware
3. Brakke kabels
4. Andere chipsetdrivers
5. Veel temperatuursverschillen :?

In die volgorde. :P

Goud is geen geld

• maratropa
  • Niet online
Frank_Knopers schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 22:49:
In de nieuwste PCM las ik dat schijven een lagere accestime hebben wanneer ze stevig in de behuizing worden gezet. Het zou de weerstand van de schijfkoppen verlagen en zodoende de zoektijd verkorten.

Zelf geloof ik hier niet zo in, maar misschien toch iets om naar te kijken. :?

Waarschijnlijker is:
1. Stripesize is anders
2. Andere harddiskfirmware
3. Brakke kabels
4. Andere chipsetdrivers
5. Veel temperatuursverschillen :?

In die volgorde. :P
volgens mij is dat wel zo, als je harde schijven bijvoorbeeld in rubber elastieken ophangt hebben de koppen wat meer moeite om hun plekkie te vinden.

specs

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 20-12-2025
Als je ook maar enig moment na denkt over de verhoudingen in massa zou je weten dat de ophanging niets te maken heeft met de access times. Het heen en weer bewegen van de kop gaat echt geen invloed hebben op de bewegingen van de harddisk. De enige beweging die die maakt is die van de oscilallatie veroorzaakt door de lagers en het motortje. En die type oscillaties zijn veel te laagfrequent om ook maar enig effect te hebben dat merkbaarder zou zijn met rubberen ophanging.

Mijn advies, loop die 5 punten van Frank Knopers nog eens na.

[ Voor 6% gewijzigd door kalizec op 29-08-2006 00:44 ]

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

• ParkOverall
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 27-02 13:56
Kalizec schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 00:44:
Als je ook maar enig moment na denkt over de verhoudingen in massa zou je weten dat de ophanging niets te maken heeft met de access times. Het heen en weer bewegen van de kop gaat echt geen invloed hebben op de bewegingen van de harddisk. De enige beweging die die maakt is die van de oscilallatie veroorzaakt door de lagers en het motortje. En die type oscillaties zijn veel te laagfrequent om ook maar enig effect te hebben dat merkbaarder zou zijn met rubberen ophanging.

....................
Het zit niet in de bewegingen van de disk, maar in de krachten die optreden ten gevolge van het versnellen en vertragen van het koppen-mechanisme. Waarschijnlijk gaat dit met minder vibraties gepaard als het deel dat deze krachten opvangt (de behuizing) steviger bevestigd is.

Verwijderd

Is er eigenlijk wel eens iemand geweest die dat empirisch heeft vastgesteld? Gewoon een zootje schijven van verschillende merken uitgebreid benchen in een stijve ophanging en vervolgens zwevend in elastiek. Ik geloof er namelijk ook niets van dat dat van enige invloed is op de access time. De mechanica/electronica in de schijf en de mechaniek van spoel, kop en actuator zijn zo licht en nauwkeurig dat ze echt niet 'van de wijs' worden gebracht door het feit dat de (ongeveer honderd maal zwaardere) metalen behuizing zelf niet stevig vast zit.

• maratropa
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 09:07:
Is er eigenlijk wel eens iemand geweest die dat empirisch heeft vastgesteld? Gewoon een zootje schijven van verschillende merken uitgebreid benchen in een stijve ophanging en vervolgens zwevend in elastiek. Ik geloof er namelijk ook niets van dat dat van enige invloed is op de access time. De mechanica/electronica in de schijf en de mechaniek van spoel, kop en actuator zijn zo licht en nauwkeurig dat ze echt niet 'van de wijs' worden gebracht door het feit dat de (ongeveer honderd maal zwaardere) metalen behuizing zelf niet stevig vast zit.
Dat vroeg ik me ook af, ik heb het ergens gelezen maar ik weet niet meer waar. Ik ga nog wel even googlen :)

specs

• Astennu
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-02 16:55
Dan denk ik dat dat je probleem kan zijn. Grotere Stripe size is sneller. Maar maak je minder efficient gebruik van je opslag capaciteid. Dus daar moet je een balans tussen zoeken.

Mocht je een bestand hebben van 132 K en je gebruikt bloks van 128 k gebruik je dus 2x 128k. Gebruik je bloks van 16. gebruik je maar 9x16=144 k aan ruimte.

Maar dit hoeft het niet te zijn. Ik zou er wel even goed naar kijken :)

[ Voor 27% gewijzigd door Astennu op 29-08-2006 09:28 ]

LET OP!!! dyslectisch Dus spelling kan verkeerd zijn!!! -- RIP CJ, The ATi Topic wont be the same without you.....

• Ravefiend
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 27-02 14:29

Ravefiend

Carpe diem!

Hier wordt er gesproken over het verschil in accesstime:

http://tweakers.net/reviews/588/last

De ene zegt dat het een verschil van 0,8ms maakt maar dat wordt dan weer tegengesproken door iemand anders. Bottom line: wat er ook van moge zijn, het zal geen gigantisch verschil maken (14ms vs 19ms volgens de TS).

• maratropa
  • Niet online
@nare man, hier wat info van maxtor en seagate.

Maxtor zegt iig dat er door trillingen een hogere seek kan ontstaan
http://www.maxtor.com/_fi...ect%20to%20seek%20time%22

En seagate heeft onderzoek gedaan naar isolators, en het effect op de seek. Ze zeggen dat er niet zo heel veel effect is, maar dat het er wel is, en ze concluderen niks definitiefs.
http://www.seagate.com/su...olators_mount_drives.html

Ik kan me voor stellen dat verder het type schijf en de manier van ophangen een rol speelt.

"Conclusion

The dominance of structure-borne acoustics over airborne acoustics in today’s PC chassis has created a diminishing returns effect when it comes to reducing disc drive acoustic emissions. Reductions in disc drive acoustics no longer produces a significant improvement in the end-users acoustic environment. If PC systems need to improve their acoustic quality related to disc drive noise, then isolator mounting is necessary to achieve any significant change. The possible performance impact due to using isolators should be reviewed by each system supplier. If they agree with our conclusion that long seeks play a small part in today’s PC operation, then the use of isolators should provide a very cost-effective way of reducing acoustic levels."

[ Voor 38% gewijzigd door maratropa op 29-08-2006 09:40 ]

specs

• GarBaGe
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 08:34
Verwijderd schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 09:07:
Volgens mij heeft iemand op GoT die inderdaad wel eens empirisch vastgesteld.
De koppen zijn relatief heel licht tov de schijf en de behuizing, maar vergeet niet dat de koppen heel nauwkeurig moeten worden gepositioneerd en een kleine (extra) overshoot bij het positioneren kan ervoor zorgen dat ie er al een track naast zit.
Maar goed, ik kan dat oude topic (nog) niet vinden, dus ik ben zelf ook wel benieuwd of iemand nu wat definitieve empirische data naar boven kan lepelen...

Ryzen9 5900X; 16GB DDR4-3200 ; RTX-4080S ; 7TB SSD

Pagina: 1