[9800 Pro] Waarom krijg ik artifacts?

Pagina: 1
Acties:

• Bateau
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 08-07 13:03
Ik heb al 2,5 jaar een Sapphire Radeon 9800 Pro 128 Mb waar ik heel blij mee geweest ben. Ik heb alleen sinds een week hele vage artifacts (zie plaatje). Het gebeurt vooral als de kaart veel werk moet verrichten (Far Cry, AtiTool-test enz.) Ik zou graag uitvinden hoe het komt en of ik er wat aan kan doen.

Het lijkt niet aan de temperatuur te liggen. Mijn Mobo blijft rond de 30 graden en CPU zit stressed rond de 45° - 50°, dus ik ga ervan uit dat de temperatuur in mijn kast goed is. Er zit geen temperatuur sensor op de kaart zelf dus dat kan ik helaas niet testen.

Zijn er nog andere dingen waar ik naar kan kijken?

Verdere Specs:

Proc: Intel Pentium 4 2.80Ghz
Mobo: Asus P4C800-E Dlx
Geheugen: 2xKingston 512Mb DDR PC3200

Afbeeldingslocatie: http://www.gijs.webgenetics.nl/Thumbartifacts.jpg

• Thierry88
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 29-07 05:51
Je kan altijd voelen of je videokaart heet is, maar of dat veel helpt weet ik niet, je weet wel in ieder geval of hij echt warm wordt. Helaas voel je vaak het verschil boven de 50-60 graden niet meer, dan voelt het gewoon heet. Doe dit natuurlijk wel als je pc uit staat en de restspanning eraf is door ff de aan en uit knop paar keer in te drukken terwijl de schakelaar van de voeding uit staat.

AMD Ryzen 7 5800X, MSI X570 Gaming Edge Wifi, MSI GeForce RTX 3070 Gaming X TRIO, 2x 16GB G.Skill DDR4-3600, Samsung 970

• Exphy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 27-06 23:56
het lijkt erop dat je gehoegen van je kaart het noet goed meer doet

"If I drive fast enough at the red light, it'll appear green."

Verwijderd

Heb je eraan gedacht dat wellicht je fan van je videokaart niet goed meer werkt?
Controleer dat eerst eens.

• matel
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-07 10:41
Exphy schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 21:45:
het lijkt erop dat je gehoegen van je kaart het noet goed meer doet
Inderdaad. Het komt heel erg veel voor bij de radeon 9800. De één na de ander lijkt ermee te maken te krijgen.

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Kaart kapot, komt door slechte coolers, zoek eens op 9800 en artifacts, topics vliegen je om de oren

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

inderdaad de fan, ik hoop overigens dat het verder je kaart niet beschadigt heeft... verder willen 9800Pro's door overclocken wel eens langzaam rot geheugen krijgen, als de fan nog prima (snel en redelijk stof vrij) draaid moet je geheugen of core gaan onderclocken en kijken of het stopt... zo ja is je kaart waarschijnlijk stervende en anders is hij al half dood... zo nee kan je kijken of het niet aan je voeding ligt of je drivers/OS

Bikemounts.nl Zelf ontworpen & op maat gemaakte houders voor bikeradars & fietscomputers.

• StefSOFT
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-06 15:16

StefSOFT

Caravanshaker Nr. 1

Check in ieder geval in een of ander systemtooltje ook hoeveel geheugen hij nu aangeeft. Ik heb een Ati M9 Mobility en hij heeft soms ook last van artefacts. In DXdiag geeft hij aan dat ik 32 mb ipv 64 heb. Dus deel van mijn geheugen zal wel gaar zijn. Wat ik vreemd vind is als ik de computer opnieuw opstart de artefacts ook gelijk weer weg zijn.

'I'm nearly thirty you know. I'm not 15. By now I should be able to talk to a woman without accidentally saying "nipples" or "gusset". Or, or, "Did you know you can make candles out of human fat"'

• matel
  • Laatst online: 25-07 10:41
Dat is niet zo raar als je bedenkt dat het geheugen dan weer leeggemaakt wordt. Dus je gebruikt bij het opnieuw opstarten maar een paar MB videogeheugen.

• StefSOFT
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 12-06 15:16

StefSOFT

Caravanshaker Nr. 1

Hmmm, maar is het misschien dan mogelijk om in windows zo'n soort geheugenreset te doen, word namelijk wel eens moe van dat ik dan steeds mijn computer opnieuw moet opstarten.

'I'm nearly thirty you know. I'm not 15. By now I should be able to talk to a woman without accidentally saying "nipples" or "gusset". Or, or, "Did you know you can make candles out of human fat"'

• Bateau
Verwijderd schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 21:48:
Heb je eraan gedacht dat wellicht je fan van je videokaart niet goed meer werkt?
Controleer dat eerst eens.
Stom, vergeten te vermelden dat ik de kast al open heb gehad. Ik best wat stof verwijdert maar omdat de fan op de kaart naar beneden wijst zat daar weinig stof op. Verder draait de fan nog wel. Ook heb ik de geluidskaart een slotje lager gezet zodat de GPU fan meer ruimte heeft.
GoldenSample schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 22:03:
....... moet je geheugen of core gaan onderclocken en kijken of het stopt... zo ja is je kaart waarschijnlijk stervende en anders is hij al half dood...
Zal hier eens naar kijken. Bedankt

[ Voor 23% gewijzigd door Bateau op 28-08-2006 22:53 ]

• peke
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-07 09:28
Wellicht is je kaart stuk.
Wat je wel nog eens kan proberen is de contacten van je kaart en agp slot te reinigen met een alcoholoplossing. Slechte contacten kunnen de oorzaak zijn van bepaalde soorten artifacts.
Echter heb je het vooral bij games, wanneer je kaart dus veel werkt heeft, ze zal dus stuk zijn helaas.

Verwijderd

Ziet er exact het zelfde uit als de drie radeons die ik versleten heb. Tijd voor een nieuwe kaart dus. De vervangende XT had tenminste een behoorlijke koeler erop zitten. Niet dat ik 'm lang gebruikt heb sinds ik net een Bliss 7800GS+ geinstalleerd heb en geloof me, die heeft een super cooler :)

• glangeveld
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 04-01 22:45
de 9xxx serie heeft na aantal jaren zowiso problemen .
komt als mede ook door de piep kleine koelertjes die de beestjes koel moest houden.
tja als ie altijd erg warm is ...gaat de levensduur in de achteruit

• Admiral Freebee
  • Niet online
Ik heb ook eens ongeveer dezelfde artifacts gehad en dat lag aan het geheugen van de videokaart. Alleen zwaar underklokken hielp (een beetje) dus ik vrees dat je kaartje aan het overlijden is.

• Bateau
GoldenSample schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 22:03:
inderdaad de fan, ik hoop overigens dat het verder je kaart niet beschadigt heeft... verder willen 9800Pro's door overclocken wel eens langzaam rot geheugen krijgen, als de fan nog prima (snel en redelijk stof vrij) draaid moet je geheugen of core gaan onderclocken en kijken of het stopt... zo ja is je kaart waarschijnlijk stervende en anders is hij al half dood... zo nee kan je kijken of het niet aan je voeding ligt of je drivers/OS
Bij onderclocken wordt het alleen maar erger dus waarschijnlijk is mijn kaart kapot :( 5 maanden nadat de garantie verlopen is, |:( alsof ze het er om doen.

Opvallend is wel dat als ik 3D acceleratie uitzet (onder beeld-eigenschappen > probleem oplossen) de artifacts weg zijn. Ik kan nog wel office werk doen totdat ik een nieuwe kaart koop.

• eppie
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
(overleden)
Heb hier ook een stel 9800's liggen allemaal zelfde probleem :(

• Gersomvg
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-11-2025
ik heb zelf ook een ati radeon (niet hetzelfde type) die ook veel te heet wordt met als gevolg: artifacts. Gelukkig heb ik het vooral in grafische spelmenu's en minder onder het spelen.

Verwijderd

Mijne heeft het ook zojuist begeven. Ook 4 strepen door het beeld. Maar even een 7600GS gehaald. Beeld is meteen veel beter, ook 2d.

• Bateau
Ik ben ook van plan een 7600GS te halen. Ik wil de Asus maar die is alleen nog te preorderen.
Pagina: 1