Toon posts:

Stock bureau's

Pagina: 1
Acties:
  • 2.219 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hoe werken deze bureau's? Is het de bedoeling dat je foto's voor ze aanleverd
voor hun database en dat klanten daar foto's uit kunnen kiezen die ze willen
gebruiken en dat het stock bureau jou vervolgens uitbetaald?
Er staat deze maand een heel artikel over in Zoom.nl, aan allerdaagse foto's
zou een nijpend te kort zijn, ik zie er wel brood in;)

Wie kan eens een goede uitleg over de werking geven, zoom.nl gaat er niet
verder op in namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 17:23

Garyu

WW

Ja, dat is precies het idee. Veel meer valt er niet uit te halen :). Maar reken niet op enorme bedragen...

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk
  • Registratie: Februari 2003
  • Laatst online: 29-09 13:02
Nee, en als iemand je foto koopt mag hij hem onbeperkt gebruiken.... voor vaak iets van 20cent ofzo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
RedXraD schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 19:15:
Nee, en als iemand je foto koopt mag hij hem onbeperkt gebruiken.... voor vaak iets van 20cent ofzo...
Zo weinig maar? Niet de moeite waard dus lijkt me zo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Cyclonist
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 00:11
Als meerdere mensen je foto's kopen, en als je veel verschillende soorten foto's online hebt,
dan kun je er wel wát mee verdienen, maar verwacht niet meer dan een piepklein 'zakcentje' :z

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 14:34
Artikel is onzin, je verdient er niets mee, alleen de stockbureaus worden rijk, die verdienen bakken aan hun onder geprijsde verkoop van rotzooi

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zijn veel soorten stock bureau's. De prijzen die ze vragen voor het gebruik van foto's loopt enorm uiteen. Er zijn stockbureau's waar je al voor een paar dollar een foto kunt kopen (meestal in klein formaat voor publicatie op internet) maar de prijzen lopen op tot tientalle euro's voor gebruik in een tijdschrift (hogere kwaliteit, grotere resolutie)

Ik ga zo eerst eten en de deur uit, maar dan zal ik een lijstje neerzetten van stockbureau's die er nu zijn. (En inderdaad er zit handel in, zelf hebben we ook een aantal domeinnamen geregistreerd :P)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Simon schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 19:30:
Artikel is onzin, je verdient er niets mee, alleen de stockbureaus worden rijk, die verdienen bakken aan hun onder geprijsde verkoop van rotzooi
Ben het gewoon niet met je eens.
  • Je kunt er leuk mee verdienen door foto's op die manier te verkopen, maar je moet er natuurlijk wel wat voor doen. (als je foto's niet opvallen verkopen ze niet)
  • Stockbureau's worden er misschien wel rijk van, maar wat is daar fout aan, dat wordt de bakker ook van brood.
  • Waarom zouden de foto's van stockbureau's rotzooi zijn? slaat nergens op.
Er zijn zoals ik al eerder zei veel verschillende stockbureau's. De fotografen die daar aan leveren zijn meestal amateurs en professionals die tijdens perioden van weinig werk gewoon op een andere manier wat geld verdienen.

Verwacht inderdaad geen miljonair te worden van de verkoop van stockfoto's, maar je kunt er best leuk aan verdienen.

neem nou eens de nationale beeldbank als voorbeeld (heb er zelf niets mee te maken). Die betalen goed voor foto's, zitten niet onder de prijs en hebben een leuke afzetmarkt...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 19:45:
[...]

neem nou eens de nationale beeldbank als voorbeeld (heb er zelf niets mee te maken). Die betalen goed voor foto's, zitten niet onder de prijs en hebben een leuke afzetmarkt...
Tanks, met deze beeldbank ga ik eens aan de slag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
Verwijderd schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 19:45:
[...]

Ben het gewoon niet met je eens.
  • Je kunt er leuk mee verdienen door foto's op die manier te verkopen, maar je moet er natuurlijk wel wat voor doen. (als je foto's niet opvallen verkopen ze niet)
  • Stockbureau's worden er misschien wel rijk van, maar wat is daar fout aan, dat wordt de bakker ook van brood.
  • Waarom zouden de foto's van stockbureau's rotzooi zijn? slaat nergens op.
Er zijn zoals ik al eerder zei veel verschillende stockbureau's. De fotografen die daar aan leveren zijn meestal amateurs en professionals die tijdens perioden van weinig werk gewoon op een andere manier wat geld verdienen.

Verwacht inderdaad geen miljonair te worden van de verkoop van stockfoto's, maar je kunt er best leuk aan verdienen.

Waarom, omdat het de markt ondermijnt met kwalitatief slechte foto's die voor weinig geld verkocht worden, ook te weinig. Hierdoor zullen mensen die inkopen doen niet meer kijken naar kwaliteit. Je verdient niet veel geld aan een foto die je voor 40 cent verkoopt en tig keer gebruikt wordt. Misschien is de nationale beeldbank eerlijk, maar de meeste ministock sites zoals istock hebben draken van voorwaarden en zijn verre van prettig voor de koper

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koraks243
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

koraks243

Last quoth the raven...

Al meerdere keren hier gepost, maar dit artikel op Luminous Landscape is verplicht leesvoor voor fotografen die geinteresseerd zijn in stockfotografie.

This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Simon schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 20:35:
[...]

Waarom, omdat het de markt ondermijnt met kwalitatief slechte foto's die voor weinig geld verkocht worden, ook te weinig. Hierdoor zullen mensen die inkopen doen niet meer kijken naar kwaliteit. Je verdient niet veel geld aan een foto die je voor 40 cent verkoopt en tig keer gebruikt wordt. Misschien is de nationale beeldbank eerlijk, maar de meeste ministock sites zoals istock hebben draken van voorwaarden en zijn verre van prettig voor de koper
Als de foto's kwalitatief slecht zijn verkopen ze niet, dus dat vind ik een onzin reden. De koper heeft bij stockbureau's immers een ruim aanbod en kan dus zelf kiezen wat hij wil kopen. Vergeet ook niet wie en wat de klanten zijn van dit soort bureau's he. Glossy's, magazines enz laten hun foto's over het algemeen gewoon maken en kopen niet bij Istockphoto en dat soort bureau's. Het zijn eerder de internet bedrijven die een website bouwen en folder knutselaars, daar is toch al zelden budget voor een fotograaf, dus dat verziekt de markt niet.

Bovendien, sinds de komst van goedkope digitale camera's zijn er zat fotografen die voor weinig op pad gaan en precies maken wat je wilt, welkom in de vrije markt economie. Dat stockbureau's daar op inspelen is een gevolg, maar niet de oorzaak.

Zoals eerder afgesproken hier wat links.

De Nationale Beeldbank
Shutterstock
StockXpert
DreamsTime
Istockphoto
123Royaltyfree
BigStockphoto
FotoLia

Verder ook nog een linkje naar een weblog dat uitleg geeft over het verkopen van foto materiaal aan stockbureau's.

Bedenk goed dat foto's leveren aan dit soort bureau's alleen leuk is voor erbij. Je zult er nooit van kunnen leven. Lever je foto's aan een relatief duur stockbureau zoals de nationale beeldbank dan verkoop je weinig foto's maar krijg je er goed voor betaald, lever je aan goedkopere bureau's dan verkoop je veel meer foto's (een goeie foto verkoopt zomaar 100 tot 500 keer) maar krijg je weinig geld per verkochte foto.

Persoonlijk zou ik nooit in zee gaan met een stockbureau dat je verbied je foto's ook nog elders aan te bieden. Mijn mening is dat je altijd zelf de baas bent en blijft over de levering van je fotomateriaal tenzij je in opdracht hebt gewerkt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
DSLR, kijk zelf eens goed naar de stock foto's op istock, op DNB, er zit zoveel rotzooi bij, dat zou een fatsoendelijk stockbedrijf nooit verkopen, maar het verkoopt omdat 't goedkoop is, de markt raakt verzadigd met goedkope rotzooi, het is wel leuk voor erbij, maar ministock sites zijn gewoon een bedreiging voor de pro, een site als photographersdirect (ook een stock bureau) is weer geen bedreiging, omdat het hier om eerlijke prijzen, overleg en eerlijke handel gaat. Ik ben gewoon principieel tegen ministock

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Grrrrrene
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Hmm, ik ben het toch eens met DSLR: als mensen blijkbaar meuk tegen een lage prijs willen, laat ze lekker. Dit klinkt een beetje als Canon die klaagt dat Trust zulke goedkope prutscamera's verkoopt en de consument daardoor geen fatsoenlijke A-merk camera koopt.

Blijkbaar is er een markt voor slechte foto's voor een paar cent. De serieuze klanten komen echt wel naar de pro's voor foto's.

Ik kan me nml niet voorstellen dat een bedrijf z'n naam te grabbel gooit door te besparen op foto's.

Edit: Zal een en ander nog ff verduidelijken...

Als je geld aan je foto's wil verdienen heb je een portfolio met je werk. Online of ouderwets analoog in mapvorm kun je dan laten zien wat je kunt. Als men echt blijkbaar alleen naar de prijs kijkt, wat heeft zo'n portfolio dan nog voor zin? Wordt daar tegenwoordig dan ineens niet meer om gevraagd? Ik geloof er niks van.

Ik vraag me echt af of de pro's in de problemen komen met dit soort prijzen.

[ Voor 42% gewijzigd door Grrrrrene op 29-08-2006 12:08 ]

Imitation is the sincerest form of flattery
Stressed is desserts spelled backwards

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• koraks243
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online

koraks243

Last quoth the raven...

Grrrrrene schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 11:47:
Blijkbaar is er een markt voor slechte foto's voor een paar cent.
Het probleem van het 'markt-verzieken' zit ook niet in de slechte foto's voor een paar cent, maar juist in het feit dat er ook heel goede ('professionele') beelden worden aangeboden voor een paar cent, in veel gevallen door goedbedoelende amateurs. En daar schuilt het probleem voor de prof-fotografen. Maargoed, het is een ontwikkeling in de markt waar ook de professionele fotograaf zijn plek in zal moeten vinden. Klagen heeft weinig zin, dat is achter de feiten aanhollen. De vraag is hoe een professionele fotograaf deze veranderde marktsituatie kan omvormen van probleem tot opportunity.

This is the way the world ends. Not with a bang but a whimper. -T.S. Eliot

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

koraks schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 12:54:
[...]

De vraag is hoe een professionele fotograaf deze veranderde marktsituatie kan omvormen van probleem tot opportunity.
Dat is inderdaad de vraag. En mijn inziens ligt het antwoord in het beperkt insturen van goede foto's zodat je ook bij die bureau's naamsbekendheid veroorzaakt. Vervolgens vinden echte geïntreseerden je wel op je eigen website. Zie het dus als een manier van reclame maken die nog een klein beetje geld oplevert ook. (scheelt weer adverteren in de Adformatie enz.)

Nogmaals, het merendeel van de gebruikers van stockfoto's had toch al geen budget voor een fotograaf, en wees eerlijk, werkt een goeie fotograaf voor een habbekrats?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik denk dat je met en paar goede bureau's zoals de nationale beeldbank en nog zo een in die klasse best wel een zakcentje kunt bij verdienen naast je eigenlijke baan. Een aantal foto's uploaden kan in ieder geval geen kwaad, als je die foto's op je harddisk laat staan ziet niemand zo ooit en met zo'n bureau verdien je er nog wat mee. Ik ga in ieder geval eens aan de slag ermee. Ik laat die ministock bureau's ff links liggen want daar staat inderdaad een zooi op :X
Ik denk dat er dagelijks vele duizenden potentieele klanten rondneuzen op die site's op zoek naar geschikte foto's, dus waarom zouden onze foto's niet goed genoeg zijn? Tis juist de kunst om allerdaagse foto's te maken waar men naar op zoek is. Ben je goed daarin heb je aan een bureau als de nationale beeldbank een goudmijntje, zij betalen je 35 euro inclusief btw per gedownloade foto uit.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

€35,- per foto :o ? Dan ga ik daar ook maar eens wat foto's uploaden 8) .

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 16:50:
€35,- per foto :o ? Dan ga ik daar ook maar eens wat foto's uploaden 8) .
Ik denk zelf dat als je eenmaal een mooie serie hebt staan op b.v de nationale beeldbank je er best wel een mooie cent aan kunt verdienen. Je moet alleen ff goed doorhebben wat er wordt verstaan onder "allerdaagse dingen". 35 euro inclusief btw vind ik een redelijk goed bedrag per gedownloade foto. Stel je hebt er 10 te pakken per maand als je er 200 hebt geupload. De beeldbank geeft zelf al aan in Zoom.nl dat er een schat aan bruikbaar materiaal moet staan op de harde schijven van fotograferend Nederland waar zij naar op zoek zijn.
Het kan dus geen kwaad om wat foto's te uploaden die voldoen aan de term "allerdaags" die anders toch maar rondslingeren op je harde schijf, baat het niet dan schaad het niet;)
Wandel eens door de stad, park of over de markt en schiet je geheugenkaartje vol, er zal best wel bruikbaar materiaal tussen zitten lijkt me zo. Ze stellen wel als voorwaarde dat de foto's minimaal 5 MP groot zijn.
Ik ga me er in ieder geval eens in verdiepen.

[ Voor 3% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2006 17:20 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ook, aangezien ik nog geen echte baan heb, alleen een krantenwijkje kan ik dat geld goed gebruiken. Als ik me nieuwe camera heb (Fuji Finepix S9500) ga ik wel eens de stad in met de camera en wat foto's schieten voor die site. Heb wel al de gebruikersvoorwaarden en alles doorgelezen dus moet alleen nog foto's maken en dan een account aanmaken :).

Maar hoe check ik nou of mijn foto 5mp is? Want dat staat niet in de EXIF :? . En maakt het uit hoe groot de foto is die je daar upload, qua pixels?

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2006 17:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Zouden foto's zoals dit wat kunnen opbrengen op zo'n site?

[ Voor 46% gewijzigd door Verwijderd op 28-05-2013 14:38 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Niet geschoten is altijd mis, oftewel je kan het proberen. Het is zeker geen troep.

[ Voor 17% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2006 18:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Silent Thunder
  • Laatst online: 20-09 21:52
Wat bedoelt de NBB met rechtenvrij?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[De Nationale Beeldbank]
Rechtenvrij betekent niet dat de koper van de foto er alles mee mag doen. Rechtenvrij betekent alleen dat de koper de foto redactioneel mag gebruiken en hergebruiken in de publicatie waarvoor hij de foto heeft gekocht en op de bijbehorende website. De koper mag de foto echter niet gebruiken in andere titels, niet gebruiken voor advertenties of andere commerciële uitingen, niet doorverkopen en hij ook niet gebruiken als dragend element van een product dat hij verkoopt. Denk daarbij aan commercieel verkochte affiches, muismatten, bedrukte mokken, placemats en dergelijke. Die zaken vallen onder het begrip 'herdistributie'.
Klanten die een foto wel commercieel willen gebruiken kunnen contact opnemen met De Nationale Beeldbank.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• QuestionMarc
  • Registratie: Maart 2006
  • Laatst online: 01-10 10:20
Ik heb me ook op de Nationale Beeldbank aangemeld, ben toegelaten (ze zijn volgens mij niet streng ;) ) maar wat ik me afvroeg, zijn er hier gebruikers die ooit wel eens iets hebben verkocht?

Op de fiets vervuil je niets!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• simon
idd, ben benieuwd waar je dan straks fotos vind van je zelf

|>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Perrush
  • Registratie: November 2006
  • Laatst online: 04-12-2022
Via http://www.photofacts.nl/fotografie/ kwam ik hier terecht.

Ik heb een artikeltje geschreven over mijn eigen ervaringen op die microstock sites. Sommige van jullie kritieken zul je bevestigd zien, andere moet ik dan weer helemaal ontkennen. De meesten vinden het best een helder stukje. Je kan het vinden op :

http://www.perrush.be/art_micro_1_N.htm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Dank je wel Perrush, dit maakt al een heleboel duidelijk. Nou las ik dat er ook mensen zich hebben aangemeld bij de Nationale beeldbank, en daar lees ik op jouw site niks over.

Zijn er hier lui die zich hebben aangemeld, veel foto's hebben geplaatst en waarvan de teller loopt?
Ik lees nl. niets over statistieken oid op die site? Persoonlijk verkoop ik liever minder tegen een goede prijs, dan dat ik overal foto's plaats :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Sorry voor de ongelofelijke kick :N , maar het leek me niet nodig hier een nieuw topic voor te starten.

Mijn vraag:

Is er iemand die met www.denationalebeeldbank.nl werkt? En zoja, krijg jij je foto's wel geupdate want bij mij als ik foto's update komt het balkje wel helemaal vol maar dan gebeurt en niks meer. En als ik dan op verwerk foto's klik staat er helemaal geen foto. Oftewel hij upload de foto gewoon niet. Iemand die me kan uitleggen wat ik fout doe?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Zoefff
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14:21

Zoefff

❤ 

Waarom stel je die vraag hier? Die kan je toch beter aan de Nationale Beeldbank stellen? :)

FotoblogWerkaandemuur.nlMoestuincursus.nlTwitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Omdat ik eerst niet wist hoe ik de vraag moest stellen. Inmiddels heb ik hun e-mail gevonden en een mail gestuurd. En ik dacht dat het handiger was als ik het aan mensen vroeg die het ook gebruikten en misschien hetzelfde probleem hadden gehad, zodat ze het me heel duidelijk konden uitleggen. En ten derde dacht ik dat ik zo sneller antwoord zou krijgen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Frank|A
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16-01-2013
Hoeveel mensen zitter er hier eigenlijk bij een microstock buro? Ik ben zelf net begonnen bij bigstock en heb inmiddels al 3 hele dollars verdient (mijn portfolio . Het is niet veel, maar ik vindt het wel super gaaf. sommige mensen zeggen dat ze de tarieven te laag vinden maar ik als amateur vindt dat totaal niet. Ik hoop ooit m'n foto tegen te komen ergens in een blad, advertentie of website. Ondertussen leer ik enorm veel. Mijn studio fotografie is al echt verbeterd en ik ben nu voornamelijk opzoek naar truckjes om m'n voedsel fotografie wat op te krikken. Ik zou van mening willen wisselen over dit onderwerp. Naar mijn idee wordt het nogal in de doofpot gestopt. Mischien tips over goeie onderwerpen, etc.

Pentax k10d - Blog - Flickr

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Frank|A schreef op donderdag 01 februari 2007 @ 15:40:
Hoeveel mensen zitter er hier eigenlijk bij een microstock buro? Ik ben zelf net begonnen bij bigstock en heb inmiddels al 3 hele dollars verdient (mijn portfolio . Het is niet veel, maar ik vindt het wel super gaaf. sommige mensen zeggen dat ze de tarieven te laag vinden maar ik als amateur vindt dat totaal niet. Ik hoop ooit m'n foto tegen te komen ergens in een blad, advertentie of website. Ondertussen leer ik enorm veel. Mijn studio fotografie is al echt verbeterd en ik ben nu voornamelijk opzoek naar truckjes om m'n voedsel fotografie wat op te krikken. Ik zou van mening willen wisselen over dit onderwerp. Naar mijn idee wordt het nogal in de doofpot gestopt. Mischien tips over goeie onderwerpen, etc.
Voedsel fotografie.
Geen voedsel fotograferen :Y) Al het "lekkere eten" in tijdschriften is vaak nep.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Roeligan
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22-07 11:37

Roeligan

Feyenoord

Perrush schreef op zaterdag 09 december 2006 @ 10:18:
Via http://www.photofacts.nl/fotografie/ kwam ik hier terecht.

Ik heb een artikeltje geschreven over mijn eigen ervaringen op die microstock sites. Sommige van jullie kritieken zul je bevestigd zien, andere moet ik dan weer helemaal ontkennen. De meesten vinden het best een helder stukje. Je kan het vinden op :

http://www.perrush.be/art_micro_1_N.htm
Humor Perrush, wilde net een link dumpen.

Voor alle zogenaamde pro's hioerboven met hun mening, zoals je op Perrsuh zijn site kunt lezen kan je tussen de 100 en 300 dollar per maand vangen door deze microstocks. Als jij dat beter kunt doen, goed bezig. Laat je foto's liever verstoffen op je HD, be my guest, als je een klein zakcentje bij wilt verdienen, gooi ze op een (of meerdere) stocksites.

[edit]
Ik las alleen de bovenste aantal posts... niet de kick vraag |:( stom sorry (mening veranderd er niet door :P maar toch)

[ Voor 6% gewijzigd door Roeligan op 01-02-2007 16:43 ]

A real man fears not mortality for it's death, he fears mortality for it's lack of life!
RatPack #814

Pagina: 1