Simon schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 20:35:
[...]
Waarom, omdat het de markt ondermijnt met kwalitatief slechte foto's die voor weinig geld verkocht worden, ook te weinig. Hierdoor zullen mensen die inkopen doen niet meer kijken naar kwaliteit. Je verdient niet veel geld aan een foto die je voor 40 cent verkoopt en tig keer gebruikt wordt. Misschien is de nationale beeldbank eerlijk, maar de meeste ministock sites zoals istock hebben draken van voorwaarden en zijn verre van prettig voor de koper
Als de foto's kwalitatief slecht zijn verkopen ze niet, dus dat vind ik een onzin reden. De koper heeft bij stockbureau's immers een ruim aanbod en kan dus zelf kiezen wat hij wil kopen. Vergeet ook niet wie en wat de klanten zijn van dit soort bureau's he. Glossy's, magazines enz laten hun foto's over het algemeen gewoon maken en kopen niet bij Istockphoto en dat soort bureau's. Het zijn eerder de internet bedrijven die een website bouwen en folder knutselaars, daar is toch al zelden budget voor een fotograaf, dus dat verziekt de markt niet.
Bovendien, sinds de komst van goedkope digitale camera's zijn er zat fotografen die voor weinig op pad gaan en precies maken wat je wilt, welkom in de vrije markt economie. Dat stockbureau's daar op inspelen is een gevolg, maar niet de oorzaak.
Zoals eerder afgesproken hier wat links.
De Nationale Beeldbank
Shutterstock
StockXpert
DreamsTime
Istockphoto
123Royaltyfree
BigStockphoto
FotoLia
Verder ook nog een linkje naar een
weblog dat uitleg geeft over het verkopen van foto materiaal aan stockbureau's.
Bedenk goed dat foto's leveren aan dit soort bureau's alleen leuk is voor erbij. Je zult er nooit van kunnen leven. Lever je foto's aan een relatief duur stockbureau zoals de nationale beeldbank dan verkoop je weinig foto's maar krijg je er goed voor betaald, lever je aan goedkopere bureau's dan verkoop je veel meer foto's (een goeie foto verkoopt zomaar 100 tot 500 keer) maar krijg je weinig geld per verkochte foto.
Persoonlijk zou ik nooit in zee gaan met een stockbureau dat je verbied je foto's ook nog elders aan te bieden. Mijn mening is dat je altijd zelf de baas bent en blijft over de levering van je fotomateriaal tenzij je in opdracht hebt gewerkt.