Newbie problemen.

Pagina: 1
Acties:
  • 47 views sinds 30-01-2008

• m0nkey
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 09-10-2023
Hoi, alvast mijn excuses voor dit zeer waarschijnlijk uiterst overbodige topique. :P

Ik ben nu aan het leren te programmeren, loop ik meteen al vast bij het heilige "Hello world"-syntaxje.

2 Programma's geprobeerd: Visual C# 2005 Express Edition en SharpDevelop 2.0, terwijl het boek wel Visual Studio .NET (Visual Studio 7.0) aanraad, deze kon ik niet vinden vandaar de twee andere.

De 2 onderstaande scriptjes heb ik geprobeerd:

Stukje van Wikipedia
using System;

public class Hello {
        static void Main() {
                Console.WriteLine("Hello World");

// Door de regel hier onder sluit de applicatie zich
                // niet meteen, maar pas nadat een toets is ingedrukt

Console.ReadKey();
        }
}

Stukje uit het boek:
//Een "Hello world!"-programma in C#
class Hello {
	public static void Main()
	{
		System.Console.WriteLine("Hello world");
	}
}

Met Visual C# 2005 Express Edition gebeurt er niks als ik op F5 druk ("Run") , slecht een leeg schermpje verschijnt.

Als ik IDE Sharpdevelop2 gebruik krijg ik de volgende melding.
Error: "Compiling single files is not supported, please create a project!"

Makkelijker gezegd dan gedaan.. ik kan het namelijk nergens vinden, als ik Sharpdevelop2 opstart is wel in het hoofdscherm Start te zien maar dat doet ook niks als er op geklikt wordt, New Solution ken ik ook niet, totaal nieuwe term voor mij, staan ook allerlei extensies bij waaronder ik de 'Solution' kan opslaan..

Waarschijnlijk heb ik het meest aan een erg uitgebreide handleiding voor leken maar ik weet dus totaal niet waar ik moet zoeken. ;(

• RobIII
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

RobIII

Admin Devschuur®

^ Romeinse Ⅲ ja!

(overleden)
Ik neem aan dat je een console application hebt gemaakt en geen Windows application? Als ik je code namelijk copy/paste in een lege console application en ik mep run krijg ik meteen de gewenste output.

Met Sharpdevelop heb ik geen ervaring, maar je maakt mij niet wijs dat je geen project kunt aanmaken. Als je kunt kiezen voor allerlei extensies maar je weet niet welke te kiezen kun je het uiteraard gewoon proberen (of even googlen ofzo).

Anyway, met een beetje zoekwerk, manuals lezen (F1 ?) en wat doorzettingsvermogen moet je er wel uit kunnen komen lijkt me.

Zojuist eens Sharpdevelop gedownload en geïnstalleerd. Kom op zeg.... ik ken het programma nog geen 10 seconden: Ik heb eerst de UI language op Engels gezet (bah, NL IDE :P ), vervolgens "New solution" -> "Windows Application" -> "Console application" -> Copy/paste je "Hello world" sample en runnen die hap. Voila. En dat, ik zweer het je, binnen de minuut na installatie.

[ Voor 5% gewijzigd door RobIII op 28-08-2006 23:25 ]

There are only two hard problems in distributed systems: 2. Exactly-once delivery 1. Guaranteed order of messages 2. Exactly-once delivery.

Je eigen tweaker.me redirect

Over mij

Dit topic is gesloten.