Toon posts:

Digital Raptor WD360ADFD met Maxtor Ultra Ata 120GB

Pagina: 1
Acties:
  • 118 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hey,

Momenteel heb ik een Maxtor Ultra Ata 120GB. Aan 120GB heb ik in principe wel genoeg, maar ik ben nu een stil, maar vooral erg snel nieuw systeem in elkaar aan het knutselen. Daarom is mijn oog gevallen op de Raptor van 36GB. Een rappe hardeschijf, waar windows XP + wat programma's op zouden moeten komen te staan. Games en data zouden op de 120GB HDD kunnen.

Maar nu, ik heb zelf zo'n gevoel dat dit Beauty and the Beast is. Een suppersnelle Raptor en een Ultra Ata 120GB MAXTOR. Maxtor is sowieso niet al te best geloof ik, en ultra ATA kwam volgens mij nog voor SATA-1.

Doe ik er verstandig aan om toch de Raptor in huis te halen en te laten draaien met de Maxtor? Op de manier zoals ik me dus voorstel. Of gaat de snelheid van het booten en draaien van windows verloren door die lompe Maxtor?

Mvg,

Tim_K

• maratropa
  • Registratie: Maart 2000
  • Niet online
Waarom? Lijkt me een prima plan. En zet de games die kunnen ook gewoon op de raptor. (gewoon al je applicaties eigenlijk, want die hebben vooral baat bij een snelle schijf)

Die oude schijf zal de nieuwe niet tegenhouden iig.

[ Voor 48% gewijzigd door maratropa op 28-08-2006 17:58 ]

specs

• corniels
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 27-01 14:48
beetje kromme post, je wilt een stil systeem en dan neem je een raptor.

Zoek dan eens naar een seagate baracuda 320 ghz is een snelle 7200 rpm schijf, die minder geluid maakt.

dat was het dan weer voor deze post

• itons
  • Registratie: Oktober 2003
  • Niet online
een raptor is inderdaad alles behalve stil :)

• maratropa
  • Niet online
Stil in welke context? De een vind het piepen door het draaien belangrijk, de andere het "kraken" van de kop.

Daarnaast is de ADFD raptor best stil, Idle stiller dan een barracuda 7200.9 iig.

specs

Verwijderd

Topicstarter
Is Raptor dan niet stil? Als dat enorme stofzuigers zijn dan an ik inderdaad beter voor een andere gaan. Maar het gaat me nog wel het meest om de snelheid. Ik wil graag met een TV-kaart TVkijken op mijn PC kijken. Dan mag die wel lekker snel opstarten. En daarnaast gebruik ik de PC best veel ( scripting, school, photoshop etc.) dus zou het gewoon een hele verademing zijn als de PC lekker snel werkt.

Maar hoe groot is het verschil tussen 7200 en 10000 nou eigenlijk? Als het echt goed merkbaar is ga ik voor de Raptor. Als een grote harde schijf voornamelijk leuk is voor je spec-lijstje hoef ik hem niet. :)

EDIT: Dat een hardeschijf wat geluid maakt tijdens het lezen en schrijven is voor mij niet al te belangrijk. Ik werk toch meestal met muziek aan. Maar 's avonds een beetje stil werken zou wel prettig zijn. Nogmaals, het geluid wat die maakt tijdens het lezen en schrijven vind ik niet enorm hinderlijk, het constant 'stofzuigen' echter wel.

[ Voor 21% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2006 18:05 ]

• maratropa
  • Niet online
Dat heb ik hetzelfde. Kijk hier eens:

http://www.storagereview..../200601/WD1500ADFD_7.html

[s]"The Raptor WD1500 posts an objective sound pressure measurement of 42.5 dB/A and matches the level turned in by its predecessor, the WD740GD. Subjectively speaking, the two drives' idle noise profiles are quite similar... totally unobtrusive and virtually silent. Though on paper drives such as Samsung's SpinPoint P120, Seagate's Savvio 10K.1, and WD's own WD4000KD all appear quieter, in practice, the difference is negligible and will be overshadowed by the noise produced by other fans in the system."[s/]

Hij piept dus niet, maar kraakt alleen wat meer tijdens gebruik.

En een raptor is, zover pc dingen dat zijn, een goeie investering. De harde schijf is sowieso al vaak een beperkende factor. Vooral als boot-schijf is een raptor erg fijn.

specs

• Deadsy
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 27-02 16:46
Verwijderd schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 18:03:
Is Raptor dan niet stil? Als dat enorme stofzuigers zijn dan an ik inderdaad beter voor een andere gaan. Maar het gaat me nog wel het meest om de snelheid. Ik wil graag met een TV-kaart TVkijken op mijn PC kijken. Dan mag die wel lekker snel opstarten. En daarnaast gebruik ik de PC best veel ( scripting, school, photoshop etc.) dus zou het gewoon een hele verademing zijn als de PC lekker snel werkt.

Maar hoe groot is het verschil tussen 7200 en 10000 nou eigenlijk? Als het echt goed merkbaar is ga ik voor de Raptor. Als een grote harde schijf voornamelijk leuk is voor je spec-lijstje hoef ik hem niet. :)

EDIT: Dat een hardeschijf wat geluid maakt tijdens het lezen en schrijven is voor mij niet al te belangrijk. Ik werk toch meestal met muziek aan. Maar 's avonds een beetje stil werken zou wel prettig zijn. Nogmaals, het geluid wat die maakt tijdens het lezen en schrijven vind ik niet enorm hinderlijk, het constant 'stofzuigen' echter wel.
een raptor is stil maar de nieuwe ADFD 36Gb raptor is eens tuk stiller dan de ouwe.
het lawaai dat die maakt kun je zelf eenvoudig dempen met wat schuim of met een hardeschijf ophanging.

Verwijderd

Topicstarter
Maar zoals ik al zei, ik zou gaan voor die ADFD.

Is 'de nieuwe' onder een andere naam te vinden of is het gewoon een verbetering onder de zelfde naam? Zo ja, wanneer kwam die dan en hoe kan ik zien of ik met een 'nieuwe' te maken heb? :)

Verwijderd

Dat had ik ook gedaan, en toen werd ie te warm...

Wanneer het stil en koel moet zou je misschien beter twee spinpoints in raid-0 kunnen zetten. Is stiller, koeler, even duur, even snel, en je hebt 10x (!!!!) zoveel ruimte.

• Satch
  • Registratie: Mei 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 18:15:
Dat had ik ook gedaan, en toen werd ie te warm...

Wanneer het stil en koel moet zou je misschien beter twee spinpoints in raid-0 kunnen zetten. Is stiller, koeler, even duur, even snel, en je hebt 10x (!!!!) zoveel ruimte.
Sneller/even snel is het niet altijd. De STR (sustained transfer rate) is misschien hoger, maar de accestime is door 7200rpm en raid 0 weer flink hoger. + dat raid 0 minder veilig is. (alhoewel dat minder van belang is als je goede backups maakt) :)

Verwijderd

Topicstarter
Dus, als ik de keuze heb tussen een Raptor 74 GB (149 euro) óf twee x Samsung SpinPoint 250GB ( 72 + 72 = 144 euro) in raid 0, dan zouden die Samsung's even snel zijn en even stil zijn?

Backups van gevoelige bestanden maken doe ik in dat geval dan wel, geen enkel probleem. Als het even snel en even stil én even koel zijn? Klopt dat?

Dan is het dus gigantisch dom om voor een Raptor te gaan? Of sla ik de plank mis?

• maratropa
  • Niet online
Tja, je moet maar de benchmarks en testen bekijken en zelf beslissen. Ik zou voor een raptor gaan(, en er later misschien nog eentje naast zetten.) Maar die 2 samsungs voldoen ook prima voor jou heb ik het idee.

Je kent de benchmark database?

http://tweakers.net/benchdb

[ Voor 13% gewijzigd door maratropa op 28-08-2006 19:51 ]

specs

• Deadsy
  • Laatst online: 27-02 16:46
Verwijderd schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 18:15:
Maar zoals ik al zei, ik zou gaan voor die ADFD.

Is 'de nieuwe' onder een andere naam te vinden of is het gewoon een verbetering onder de zelfde naam? Zo ja, wanneer kwam die dan en hoe kan ik zien of ik met een 'nieuwe' te maken heb? :)
die nieuwe versie kwam toen WD met de 150GB raptor kwam.
Vlak erna (of tegelijk) kwamen nieuwe versies van de 36GB en 74GB versies die beide de nieuwe firmware en technieken kregen van de 150GB versie.

een goede webshop zal erbij hebben staan dat het om de nieuwe ADFD versie gaat.
Het andere waaraan je een verschill tussen de oude en nieuwe 36GB raptor kunt zien is dat de nieuwe 16MB cache heeft.

Verwijderd

Topicstarter
@Gladiool

Ik zie dat de doorvoersnelheid bij een single raptor en single raid ongeveer gelijk is. Hoe de SpinPoint het er in raid 0 vanaf brengt weet ik niet. Maar dat zou toch sneller moeten zijn? Ik neig daarom te zeggen dat die SpinPoints gewoon sneller zijn en ook nog íets goedkoper. Ik zal straks nog eens kijken naar de geluidsproductie.

@Bigbot,
Bedankt! Ik zie nu op Alternate.NL dat ze de 16mb cache versie verkopen. Dat zit dus in ieder geval goed. :)

• maratropa
  • Niet online
De snelheid van een schijf of set schijven wordt door heel veel dingen bepaald. 2 7200rpm schijven zullen zeker meer doorvoer halen, maar de "accestime" licht lager dan bij een raptor. En dan heb je nog de cache, en weetikveelwatmeer.

Maar door bijvoorbeeld de snelle zoektijd zal de raptor toch sneller kunnen zijn.

specs

• _Dune_
  • Laatst online: 24-02 21:46

_Dune_

Moderator Harde Waren

RAID is geen BACKUP

Verwijderd schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 17:54:
Hey,

Momenteel heb ik een Maxtor Ultra Ata 120GB. Aan 120GB heb ik in principe wel genoeg, maar ik ben nu een stil, maar vooral erg snel nieuw systeem in elkaar aan het knutselen. Daarom is mijn oog gevallen op de Raptor van 36GB. Een rappe hardeschijf, waar windows XP + wat programma's op zouden moeten komen te staan. Games en data zouden op de 120GB HDD kunnen.

Maar nu, ik heb zelf zo'n gevoel dat dit Beauty and the Beast is. Een suppersnelle Raptor en een Ultra Ata 120GB MAXTOR. Maxtor is sowieso niet al te best geloof ik, en ultra ATA kwam volgens mij nog voor SATA-1.

Doe ik er verstandig aan om toch de Raptor in huis te halen en te laten draaien met de Maxtor? Op de manier zoals ik me dus voorstel. Of gaat de snelheid van het booten en draaien van windows verloren door die lompe Maxtor?

Mvg,

Tim_K
Ten eerste wil ik even kwijt dat er niet echt iets mis is met Maxtor, ik gebruik al een jaar of 8 Maxtor schijven en maar weinig uitval gehad. Op dit moment draaien er acht 200GB Diamondmax 10 schijven in mijn systeem @RAID5. Overigens met ik zeggen dat de geluidsproduktie reuze meevalt.

Daarnaast geef je aan een stil systeem te willen hebben, de Raptor schijven zijn in iedergeval niet de stilste schijfen en naar wat ik begrepen heb moet je een goede airflow hebben voor de nodige koeling van de Raptor schijf.

Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/

Verwijderd

Topicstarter
Zoals ik zei is vooral de snelheid voor mij belangrijk, en maakt het geluid bij het schrijven en lezen wel wat harder zijn. Maar als ik bijvoorbeeld iets aan het typen ben, dan hoeft die niet zo veel te schrijven/lezen en dan mag die wel lekker rustig zijn.

Maxtor schijven hoor ik vaker slechte verhalen over dan bij andere merken. Mijn pa's hardeschijf heeft nu twee keer het loodje gelegd, iemand die ik ken had een Maxtor die om de haverklap stuk ging. Nu is het ook zo dat ik nog nooit anders dan de standaard goedkope Maxtor heb gehad, maar desalnietemin heb ik er gewoon minder vertrouwen dan met de naar mijn gevoel betere merken. :)

Ik twijfel nu alleen wel gigantisch tussen het kopen van een raptor en die samenlatenwerken met mijn good-old-Maxtor ( eerlijk is eerlijk, die van MIJ is nog niet stuk gegaan) óf twee Samsung Spinpoints in raid 0.

Verwijderd

Die Samsungs blijven een stuk stiller, zelfs met z'n 2-en. Bovendien kun je ze nog stiller maken door ze ergens in te hangen. Dat zou ik met die Raptor niet doen, want dat heeft mij dus een schijf gekost (wel weer keurig een nieuwe 74GB gekregen van WD _/-\o_ ... maar toch).

Verders zijn die Samsungs een stuk sneller met lezen en schrijven, maar is de toegangstijd een stuk hoger.
HT tach maximale lees snelheid
HF tach gemiddelde toeganstijd

Volgens mij betekend dat bij spellen dat ze allebij ongeveer even snul zullen zijn.
(reacties zijn welkom ;) )

Dan blijft het grote verschil in ruimte, 500GB versus 37GB. Ik zou voor die Samsungs kiezen. Ik heb nog nooit van een kapotte Samsung gehoord btw.

Verwijderd

Ik heb hier de nieuwe 36gig Raptor schijf ben er erg tevreden over gebruik hem puur voor Windows en programmas en daarvoor is ie denk net iets sneller dan de 74gig versie.

Tijdens heftig gebruik kraakt de kop iets wat absoluut niet storrend is vind ik.
Pagina: 1