Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Wenskaart chip (laten?) maken

Pagina: 1
Acties:
  • 254 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• MikeyC
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 23-07-2023

MikeyC

Infiltrate Mapper

Topicstarter
Ik wil graag een chip (laten?) maken die een melodietje afspeelt bij het openen van een boek.
Nou is het idee dat ik zelf die melodie wil bepalen. Heeft iemand enig idee of je dit zelf kunt maken (hoe?) of dat ik toch echt ben aangewezen op professionele bedrijven.
Ik moet er 250 stuks hebben, dus als ik het zelf zou kunnen doen, dan is het ook de vraag hoe lang je er over doet.

<insert sig here>

Verwijderd

Depends.

Mijn eerste idee gaat uit van een PIC met een 24LC I²C eeprom, maar das op zich nogal groot om in een kaartje te steken, en je moet er nogal veel hebben om allemaal te proggen. In SMD moet het haalbaar zijn, maar zoals ik al zei, moet je elke pcb apart proggen.

Of je die dingen kan laten maken, wsl wel, maar denk dat je dan wat hoger zal moeten mikken dan 250 stuks.. geen idee waar however..

• naftebakje
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 08:44
Dat wordt moeilijk om zelf te maken. SMD kom je niet van uit, anders wordt het veel te dik. Misschien kan je eens kijken naar wat ze hierin gebruiken, verder zou ik zo niet weten wat je gemakkelijk kan gebruiken.

In principe moet het idd wel werken met een PICje en wat geheugen (misschien kan je alles wel in het flash geheugen proppen, hoe groot zou je melodietje zijn?), in het beste geval zit je dan met een SMD chipje (@scud_racer: alle PIC's bestaan als SMD hoor, en SMD EEPROM geheugen is helemaal geen probleem), een speakertje, een batterijtje, en nog een paar weerstandjes en een condensator.

Voor zover ik kan inschatten, is TS niet in staat om het zelf te maken, dus moet ie het wel uitbesteden. 250 stuks is weinig voor professionele bedrijven, veel voor een hobby'ist. Misschien zitten er op circuits online wel mensen die je kunnen een offerte maken.

[ Voor 16% gewijzigd door naftebakje op 28-08-2006 18:10 ]

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
Ik heb voor 8 euro een Hallmark kaart gekocht (F1006695) waar je zelf iets op kan nemen...
Wordt alleen wel erg duur (1600 euro), maar dat zou het sowieso worden...

U vraagt, wij antwoorden.

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Overschat vooral de hoeveelheid noten die nodig zijn, niet: een standaard PC-speaker-bliepbliep-melodietje zoals ook uit die kaarten komt heeft maar een paar bytes nodig. (2 bytes per noot, 1 voor de lengte en 1 voor de hoogte, en daar dan een 100tal van om een melodietje te maken) Als dat is wat je wil zou je genoeg hebben aan een knoopcelletje, een piezo-bliepertje en een kleine PIC of AVR. Uit nieuwsgierigheid: Wat is het idee van een boek wat een melodietje weergeeft eigenlijk?

[ Voor 12% gewijzigd door Sprite_tm op 29-08-2006 08:50 ]

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• rg-mohwa
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-11 15:45

rg-mohwa

Phoe Hé

Sprite_tm schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 08:50:
Wat is het idee van een boek wat een melodietje weergeeft eigenlijk?
Dat je het boek niet meer hoeft te lezen maar dat die word voorgelezen zodra je het boek opent :9

[ Voor 42% gewijzigd door rg-mohwa op 29-08-2006 08:54 ]

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 21-11 16:16

YellowCube

Wait...what?

in bliepjes?

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• rg-mohwa
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 21-11 15:45

rg-mohwa

Phoe Hé

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01:16

BHQ

of zo'n Intel-tune als je 'm openslaat.. nou goed? ;) Enuff' with the kidding..

Verwijderd

Voor 250 stuks een asic laten maken kan je al vergeten. Kan je beter aan 10 000+ stuks denken ;)

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 09:41:
Voor 250 stuks een asic laten maken kan je al vergeten. Kan je beter aan 10 000+ stuks denken ;)
Sea of gates wil wel werken voor een laag aantal (ze etsen dan alleen de interconnect, de transistoren zitten dan al op de dye in keurige rijtjes) maar 250 is sowiso een te laag aantal om de ontwikkelkosten eruit te halen.

Ik zou idd voor een kleine pic gaan (de kleinste is 3 bij 3 mm op dit moment) en een knoop celletje en zo'n ultraplat piezo spiekertje (gebruiken ze altijd in dat soort zenuw tergende melodie kaartjes)

• MeMoRy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 17-07 12:50
Asic of sea-of-gates is allebei onbetaalbaar! Die maskers alleen zijn al peperduur!
Een simpel (E(E))Prommetje met countertje zou vele malen goedkoper zijn.

U vraagt, wij antwoorden.

• robbertb
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

robbertb

winter

Hoe is dit afgelopen?

Ik ben nu met hetzelfde bezig en ben al zover dat ik geluid uit een piëzo elementje kan toveren m.b.v. een pic (16f628). Maar het volume is wel heel erg laag. Als ik er een gewoon speakertje op zet, dan is het volume wel hard genoeg. Iemand suggesties?

Ik gebruik:
-pic 16f628
-piezo element
-crownhill proton ide(en het 'HPWM'-commando om geluid uit de piezo te krijgen)

• naftebakje
Je speakertje in brug aansturen, dus als je op de ene kant van het speakertje een '1' zet, zet je op de andere kant een '0', en omgekeerd, daarmee verdubbel je de spanning waarmee je het speakertje aanstuurt (daar kan je eventueel de ingebouwde comparator voor gebruiken, gebruik em als invertor).

Als de boer zijn koeien kust, zijn ze jarig wees gerust. Varkens op een landingsbaan, leiden nooit een lang bestaan. Als de boer zich met stront wast, zijn zijn hersens aangetast. Als het hooi is in de schuur, zit het wijf bij den gebuur.

• robbertb
  • Registratie: September 2000
  • Niet online

robbertb

winter

naftebakje schreef op zondag 14 januari 2007 @ 16:58:
Je speakertje in brug aansturen, dus als je op de ene kant van het speakertje een '1' zet, zet je op de andere kant een '0', en omgekeerd, daarmee verdubbel je de spanning waarmee je het speakertje aanstuurt (daar kan je eventueel de ingebouwde comparator voor gebruiken, gebruik em als invertor).
Maar dan wordt het dus wel een stuk complexer om zelf toonhoogtes te creëren. Daarnaast weet ik niet hoe ik 2 uitgangen gelijktijdig kan aansturen, waarbij ook nog eens de ene uitgang precies gelijktijdig het tegenovergestelde doet. Heb je hier een voorbeeld voor?

• naftebakje
naftebakje schreef op zondag 14 januari 2007 @ 16:58:
...(daar kan je eventueel de ingebouwde comparator voor gebruiken, gebruik em als invertor).
Dat in combinatie met "comparator inverter" in google (eerste linkje, die PDF van microchip met handige tips voor PIC's).
Vin je het raar dat ik vind dat je mijn post niet hebt gelezen, aangezien ik dit binnen de 12 seconden vind?

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 20-11 21:12

SA007

Moderator Tweaking
Bij atmels kan het iig erg simpel, begin van je code zet je: (als je pin 1/2 van portb gebruikt)
DDRB=3;
PORTB=1;
En dan bij elke begin/eind van toon:
PINB=3;
Dan invert je pin 1 en 2.
Pagina: 1