Toon posts:

[XP] Internet Explorer overal uitschakelen?*

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Dit topic klinkt simpel en ik vraag daarom aan de moderator om het helemaal te lezen inplaats van een slotje :)

Ik heb een aantal PC's dat om veiligheidsredenen geen Internet Explorer mag draaien. Nou zit er in Windows XP SP2 een handig tooltje waarmee je IE kunt verstoppen.

Tot mijn verbazing krijgt men dan nog steeds IE 6 voor hun neus als zij een webpagina intypen in een Explorer window als bv "Deze computer" met alle gevolgen zoals spyware :)

Wanneer je Internet Explorer 7 Beta 3 installeerd is dit ineens niet meer het geval en word Firefox of Opera geopend (afhankelijk welke als primaire browser is ingesteld)

Mijn vraag is: Kun je dit ook instellen zonder IE7 te installeren ? Is dit mogelijk met 1 of andere register instelling?

Kortom IE is evil en ik wil het weg hebben :D

EDIT: Firefox is natuurlijk als standaardbrowser ingesteld.

[ Voor 7% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2006 15:48 ]

• andreict
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 12-12-2025
Je bedoelt gewoon instellen dat firefox de standaard browser is? Dat kan je in firefox zelf doen, kijk maar eens bij de opties.

• TheZeroorez
  • Registratie: September 2005
  • Niet online
Gewoon explorer.exe blokken in je firewall :?
andreict schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 15:28:
Je bedoelt gewoon instellen dat firefox de standaard browser is? Dat kan je in firefox zelf doen, kijk maar eens bij de opties.
Anders lees je het topic even ofzo :|

[ Voor 75% gewijzigd door TheZeroorez op 28-08-2006 15:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
TheZeroorez schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 15:29:
Gewoon explorer.exe blokken in je firewall :?
[...]

Anders lees je het topic even ofzo :|
Hmm ja kan ook alleen heb ik liever dat "Deze computer" window gewoon Firefox opent inplaats van Internet Explorer. Ik wil het gewoon niet zien om verwarring bij gebruikers te voorkomen.

(Dit gebeurt dus al als je IE 7 Beta 3 installeert. Nu moet het volgens mij dus ook kunnen zonder IE7 te installeren)

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2006 15:46 ]

Verwijderd

Topicstarter
andreict schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 15:28:
Firefox is als standaard ingesteld... Echter krijg je nog steeds IE 6 als je bv een www adres in "Deze computer" intypt

• Tijntje
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 21:41

Tijntje

Hello?!

Wil je nu internet compleet blokeren of alleen IE

Als het niet gaat zoals het moet, dan moet het maar zoals het gaat.

Verwijderd

Topicstarter
Tijntje schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 15:48:
Wil je nu internet compleet blokeren of alleen IE
Alleen IE natuurlijk anders zou ik er Firefox toch niet opzetten :)

Ik wel gewoon gebruik blijven maken van Explorer zoals File Explorer ("Deze Computer"). Dit is al prima mogelijk met IE7B3

Ik wil het dus zonder IE7 voor elkaar krijgen. IE7 werkt volgens mij niet meer op elke Windows versie. Bovendien is het belachelijk om dit telkens te moeten installeren.

Ik zoek dus naar een registerkey of iets dergelijks.

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2006 15:53 ]

• Janssen
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-08-2024
Je zult het register in moeten duiken als je internet explorer echt wilt verwijderen, maar ik raad het ten strengste af. volgens mij werken programma's als Outlook, Word etc. ook niet meer goed wanneer je IE verwijderd. Dit komt doordat die applicaties de rendering engine van IE gebruiken. Om over windows update nog maar te zwijgen (ff heeft geen active-x)

Verwijderd

Topicstarter
Janssen schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 15:56:
Je zult het register in moeten duiken als je internet explorer echt wilt verwijderen. maar ik raad het ten strengste af. volgens mij werken programma's als outlook,word etc ook niet meer goed wanneer je ie verwijderd. Dit komt doordat die applicaties de rendering engine van ie gebruiken. Om over windows update nog maar te zwijgen (ff heeft geen active-x)
Ik wil IE niet echt verwijderen. Alleen simpel dat het niet meer toegankelijk is... IE is nog steeds toegankelijk via File Explorer zoals "Deze Computer"

En de updates vind ik niet erg. Daar gebruik ik eventueel Autopatcher wel voor.

• Janssen
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 09-08-2024
Je kunt ook de rechten op de IE executable aanpassen.

[ Voor 25% gewijzigd door Janssen op 28-08-2006 16:02 ]

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

IE echt er uit halen kan misschien met XP Lite (geen idee, ik heb het niet geprobeerd) - maar zoals hierboven ook al aangehaald wordt is IE niet zo zeer een programma maar is het gewoon een systeem component dat gebruikt wordt door andere programma's :)

Outlook Express, de search, de Add/remove software dialog zijn allemaal zaken die min of meer van Internet Explorers' componenten afhankelijk zijn :)

Verwijderd

Topicstarter
elevator schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 16:02:
IE echt er uit halen kan misschien met XP Lite (geen idee, ik heb het niet geprobeerd) - maar zoals hierboven ook al aangehaald wordt is IE niet zo zeer een programma maar is het gewoon een systeem component dat gebruikt wordt door andere programma's :)

Outlook Express, de search, de Add/remove software dialog zijn allemaal zaken die min of meer van Internet Explorers' componenten afhankelijk zijn :)
Mensen lees a.u.b. mijn beginpost. Ik wil helemaal niet IE uit Windows XP slopen. Daarvoor stel ik de vraag niet op Tweakers want dat kun je gewoon in google vinden.

• TheZeroorez
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 15:45:
[...]

Hmm ja kan ook alleen heb ik liever dat "Deze computer" window gewoon Firefox opent inplaats van Internet Explorer. Ik wil het gewoon niet zien om verwarring bij gebruikers te voorkomen.
Ik denk dat Windows dit niet gaat pikken. Als je via Firefox naar 'deze computer' bijvoorbeeld gaat (doe maar 'ns..) kun je geen enkel bestand openen, het wordt dan gezien als open dir, en alles wordt naar de download-locatie op je HDD 'gedownload'.
(Dit gebeurt dus al als je IE 7 Beta 3 installeert. Nu moet het volgens mij dus ook kunnen zonder IE7 te installeren)
Als je IE7 installeert open je 'Deze Computer' Met Firefox? Lijkt me sterk.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Verwijderd schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 16:35:
Mensen lees a.u.b. mijn beginpost. Ik wil helemaal niet IE uit Windows XP slopen. Daarvoor stel ik de vraag niet op Tweakers want dat kun je gewoon in google vinden.
:?
Kortom IE is evil en ik wil het weg hebben :D

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:59
TheZeroorez schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 17:31:
[...]
Ik denk dat Windows dit niet gaat pikken. Als je via Firefox naar 'deze computer' bijvoorbeeld gaat (doe maar 'ns..) kun je geen enkel bestand openen, het wordt dan gezien als open dir, en alles wordt naar de download-locatie op je HDD 'gedownload'.

[...]

Lol, wat hij bedoelt is dat als je in de explorer (dus niet IE) een url typt de pc nog steeds naar IE6 gaat om de webpagina te openen. Hij wil dat dan firefox geopend wordt, als IE7 beta geinstalleerd is dan heeft TS wel het gewenste gedrag. Maar dat is nou net de vraag, hoe kan dat zonder IE7 te installeren. En dus ook zonder IE6 van de pc te deinstalleren.

De vraag is dus hoe je het voor elkaar krijgt dat de defaultbrowser gestart wordt als je vanuit de explorer begint met surfen.

[ Voor 10% gewijzigd door sewer op 28-08-2006 20:00 ]

• TheZeroorez
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 15:45:
Hmm ja kan ook alleen heb ik liever dat "Deze computer" window gewoon Firefox opent inplaats van Internet Explorer.
;)

Maar hij zal dan inderdaad wel bedoelen dat de explorer doorschakelt naar Firefox, in plaats van explorer ja..

[ Voor 19% gewijzigd door TheZeroorez op 28-08-2006 20:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
TheZeroorez schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 17:31:
[...]

[...]

Niemand snapt het blijkbaar ... Luister, wanneer je IE uitschakelt met tools van SP2 is deze nog gewoon te openen door in "Deze Computer" een www adres te openen. Explorer open dan dus Internet Explorer.

Echter WANNEER JE IE 7 installeert opent Explorer.exe (Deze computer dus) ineens (de standaard browser) Firefox inplaats van IE. Probeer het uit het werkt echt!

Ik vraag me dus af hoe dit zonder IE7 kan ?

Ik wil IE dus niet verwijderen, ik wil het niet meer zien! Groot verschil

Verwijderd

Topicstarter
sewer schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 19:57:
[...]

Lol, wat hij bedoelt is dat als je in de explorer (dus niet IE) een url typt de pc nog steeds naar IE6 gaat om de webpagina te openen. Hij wil dat dan firefox geopend wordt, als IE7 beta geinstalleerd is dan heeft TS wel het gewenste gedrag. Maar dat is nou net de vraag, hoe kan dat zonder IE7 te installeren. En dus ook zonder IE6 van de pc te deinstalleren.

De vraag is dus hoe je het voor elkaar krijgt dat de defaultbrowser gestart wordt als je vanuit de explorer begint met surfen.
Juistem :) Ik dacht al wel dat het moeilijk uit te leggen was .... Dit bedoel ik dus precies!

• TheZeroorez
  • Niet online
TheZeroorez schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 20:37:
[...]

;)

Maar hij zal dan inderdaad wel bedoelen dat de explorer doorschakelt naar Firefox, in plaats van explorer ja..
;)

Maar ik denk dat het erg lastig wordt, aangezien ze beide explorer.exe heten, en je dus niet zomaar iets in je register kunt veranderen. Misschien dat je toch maar IE7 moet installeren, en het gewoon ergens in C:/Windows/Resources/Nieuwe map moet zetten, met alle bestanden verborgen? Desnoods kun je gewoon één voor één bestanden verwijderen, totdat het niet meer werkt > weet je welk bestand je nodig hebt. Met een beetje mazzel kun je alles verwijderen, en gaat het enkel om een registersleutel die een andere code gekregen heeft.

• sewer
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 21:59
Ze heten niet beide explorer.exe, IE heet iexplore.exe (zowel in versie 6 als 7). Op zich heeft the_zeroorez een goed punt, je kan IE7 installeren op een testbak en met een tooltje loggen wat er precies bij installatie gebeurt (dus welke files geinstalleerd/geregistreerd worden en welke reg-keys aangemaakt worden). En dan gaan uitvogelen wat het veroorzaakt.

Echter denk ik niet dat het een regkey is die ervoor zorgt dat IE7 altijd los wordt geopend, maar een dll ofzo. En dan is het hopen dat 1 dll het veroorzaakt en niet een combinatie van bestanden en regkeys enzo.

Jammer dat het zo moeilijk is om te zoeken op jouw probleem, als je 'explorer' opneemt in je zoekterm (bijvoorbeeld 'explorer browse firefox') wordt in alle artikelen 'internet explorer' bedoelt, als je 'explorer.exe' gebruikt dan krijg je geen relevante resultaten meer.

edit:
Hier hebben ze wel een 'oplossing' (installeer firefox in de IE folder, en rename firefox.exe in iexplore.exe), maar ik weet niet of dit helemaal is wat je wil.

[ Voor 12% gewijzigd door sewer op 28-08-2006 23:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
sewer schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 22:49:
Ze heten niet beide explorer.exe, IE heet iexplore.exe (zowel in versie 6 als 7). Op zich heeft the_zeroorez een goed punt, je kan IE7 installeren op een testbak en met een tooltje loggen wat er precies bij installatie gebeurt (dus welke files geinstalleerd/geregistreerd worden en welke reg-keys aangemaakt worden). En dan gaan uitvogelen wat het veroorzaakt.

Echter denk ik niet dat het een regkey is die ervoor zorgt dat IE7 altijd los wordt geopend, maar een dll ofzo. En dan is het hopen dat 1 dll het veroorzaakt en niet een combinatie van bestanden en regkeys enzo.

Jammer dat het zo moeilijk is om te zoeken op jouw probleem, als je 'explorer' opneemt in je zoekterm (bijvoorbeeld 'explorer browse firefox') wordt in alle artikelen 'internet explorer' bedoelt, als je 'explorer.exe' gebruikt dan krijg je geen relevante resultaten meer.
Hehe als het goed te zoeken was op google.nl dan had ik al gevonden...

Ik zou dit graag willen weten voor de toekomst omdat Microsoft heeft besloten om IE7 alleen uit te brengen voor XP en Vista. Misschien dat Windows 2000 nog werkt maar Windows 98 word dan echt een probleem.

Om deze oude besturingsystemen toch veilig het net op te gooien is het dus noodzakelijk dat er in ieder geval niet per ongeluk toch in Internet Explorer gedraait word. Je kunt mensen wel uitleggen dat ze niet via file explorer moeten gaan browsen maar dat werkt toch niet.

Persoonlijk vind ik het ook erg handig omdat ik mezelf er ook nog wel eens op betrap dat ik het adres gewoon in File Explorer typ.

Internet Explorer omzeep helpen is voor mij geen oplossing omdat je hiermee dus mogelijk dingen in Windows kapot maakt.

Misschien moet ik inderdaad eens gaan klooien met DLL's en bestanden die zijn overschreven in VMWare. Misschien word Explorer.exe wel bijgewerkt bij de installatie van IE7.

Verwijderd

Topicstarter
edit:
Hier hebben ze wel een 'oplossing' (installeer firefox in de IE folder, en rename firefox.exe in iexplore.exe), maar ik weet niet of dit helemaal is wat je wil.
Ja dat had ik ook al eens geprobeerd. Het probleem daarvan is dat programma's die gebruik maken van de Engine van IE niet meer werken en dat zijn er dus best veel.

• Master FX
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 18:12
Installeer een firewall en zorg dat executable iexplore niet meer mag connecten met port 80 ?
niet helemaal goed gelezen ..... maar lijkt me toch de makkelijkste oplossing.

[ Voor 31% gewijzigd door Master FX op 28-08-2006 23:33 ]

Stay safe

• TheZeroorez
  • Niet online
Ik weet dat 'iexplorer.exe' de naam is, maar open de verkenner maar eens op de C:/ bijvoorbeeld, tik tweakers.net en, en ctrl+shift+esc even. In je proceslijst is geen ieplorer.exe te bekennen, en ook als je vanaf 'taken' rechtermuisklik op IE doet, gevolgd door 'ga naar proces' kom je bij explorer.exe uit. Het ziet er dus naar uit dat je gewoon in 'explorer' blijft, en later eventueel overschakelt naar iexplorer ofzo.
Pagina: 1