80GB Herkend als 32 GB in meerdere pc's

Pagina: 1
Acties:
  • 171 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jape
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 12-09 23:44
Ik heb een nieuwe 80 GB Samsung spinpoint P80 (PATA) schijf gekocht. Ik wil deze omwisselen met een 40 GB schijf die in mijn oude (athlon 1700+ MSI K7T266) pc zit.

Het probleem is echter dat die pc de schijf herkent als 32 GB, terwijl de 40 GB schijf wel als 40 herkent wordt. In mijn nieuwe pc (januari 2006, athlon 64, Asus A8N-E, 2*200GB SATA) werd de schijf herkent als 76 GB, en dat is correct. Na de schijf in deze pc geformatteerd te hebben, heb ik de schijf weer in de athlon 1700+ geplaatst. Eerst herkende partition magic de schijf als een 76GB, maar na een poging tot maken van partities, werd de schijf weer als 32 GB herkend.

Het probleem is nu dat ook in mijn nieuwe pc de schijf word herkend als 32GB schijf, en ik deze niet meer op 76 GB krijg.

- Het probleem lijkt dus niet in de bios te zitten, want de 40GB word wel goed herkend.
- Er zit geen 32GB beperkingsjumper op (zou ook niet logisch zijn omdat de schijf eerst wel herkend word)
- Het tooltje van Samsung uit de FAQ werkt niet. (Er komt een error "fout in het fysieke medium") (meerdere floppies geprobeerd)

Heeft iemand een idee wat ik hieraan kan doen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 12:16
Jumpers?

32GB kan je namelijk als limitatie instellen voor oudere PC's

-lezen- >:)

[ Voor 14% gewijzigd door ThinkPad op 28-08-2006 14:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mishmash
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 13-12-2023
Je zegt het zelf al... fout in het fysieke medium

Volgens mij is die harde schijf niet helemaal jofel, omruilen die hap!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jape
Mishmash schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 14:10:
Je zegt het zelf al... fout in het fysieke medium

Volgens mij is die harde schijf niet helemaal jofel, omruilen die hap!
De schijf werd eerst wel herkend, en die fout lijkt mij op de floppy te slaan. Maar ik kan me natuurlijk vergissen. En daarnaast is het wel erg toevallig dat de schijf als 32 GB herkend word.

[ Voor 9% gewijzigd door Jape op 28-08-2006 14:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• lier
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 13:03

lier

MikroTik nerd

Zal vast wel een tooltje op de site van de fabrikant te vinden zijn waarmee je de disk kan testen.

Eerst het probleem, dan de oplossing

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Zorg dat je de diagnostic-tool aan de gang krijgt. Desnoods in een andere pc of met een andere cd-rom/floppy. Hutil (zo heet dat tooltje)draait verder prima, en Samsung zal toch een eventuele foutcode willen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jape
Ik zal eens testen met Hutil, maar ik denk niet dat de schijf kapot is.

Hoe kan ik de schijf weer helemaal leegkrijgen (dus inclusief mbr)?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

http://www.samsung.com/Pr...Drive/utilities/index.htmDiskmanager kan dat.

[ Voor 83% gewijzigd door KillerAce_NL op 28-08-2006 15:03 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jape
Het probleem is dat die dus foutmeldingen geeft, zoals te zien in de startpost. Ook als ik een andere diskette gebruik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Er zijn genoeg HDD tools die je schijf helemaal kunnen wissen, kwestie van googlen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jape
In een aantal sectoren komen fouten voor, de schijf is nu bezig met een low-level format. Ik hoop dat de problemen dan over zijn, anders moet de schijf terug.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Low level format zou ik niet doen (is vaak de fabrikant niet blij mee), maar goed. Als alles klaar is een uitgebreide test doen met Hutil, als ie niet goed is krijg je een fout-code die is handig voor je RMA.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vorkie
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Jape1985 schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 15:24:
In een aantal sectoren komen fouten voor, de schijf is nu bezig met een low-level format. Ik hoop dat de problemen dan over zijn, anders moet de schijf terug.
Ik zal hem sowieso terug sturen.
Een nieuwe HDD mag niet gelijk defecte sectoren hebben

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Snake
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 07-03-2024

Snake

Los Angeles, CA, USA

Jape1985 schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 15:24:
Hoe doe je dat onder windows? want in de FAQ gaat t alleen amar onder linux?

Going for adventure, lots of sun and a convertible! | GMT-8

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jape
Ik krijg mijn pc helemaal niet meer aan nu. Hij start tot die de processor en het geheugen herkend, daarna stopt de pc, de eerste keer herstart hij uit zichzelf, de 2e keer niet meer. Ook als ik de hd losmaak doet de pc verder niks.

Probeer nu de bios te resetten.

Edit: de nieuwe schijf is eruit, de oorspronkelijke zit er in.
KillerAce_NL schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 15:25:
Low level format zou ik niet doen (is vaak de fabrikant niet blij mee), maar goed. Als alles klaar is een uitgebreide test doen met Hutil, als ie niet goed is krijg je een fout-code die is handig voor je RMA.
Ik heb de low-level format gestopt op 0.015%, wat al 10 minuten duurde.

[ Voor 47% gewijzigd door Jape op 28-08-2006 15:49 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Probeer hem eens de diagnosticeren in een andere pc. Kijken of ie daar reageert.
Lijkt een rma te worden.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robdejongNL
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 01:16

robdejongNL

Bite me

Vorige week in de winkel ook een klant gehad met bijna hetzelfde probleem.
Schijf werd de hele tijd herkend voor maar 32GB. Het idee was om de Samsung 160GB schijf in een externe behuizing te zetten. Dit hebben we kunnen oplossen door 2 jumpers te plaatsen; 1 op de 32GB limitatie en één op de Master / Slave pinnetjes.

Schijf gaf overigens geen errors bij het opstarten.

I'm a big fan of the Mars Bar Diet. Stick it up your arse and let a rottweiler chase you home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jape
Andijvie schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 16:02:
Vorige week in de winkel ook een klant gehad met bijna hetzelfde probleem.
Schijf werd de hele tijd herkend voor maar 32GB. Het idee was om de Samsung 160GB schijf in een externe behuizing te zetten. Dit hebben we kunnen oplossen door 2 jumpers te plaatsen; 1 op de 32GB limitatie en één op de Master / Slave pinnetjes.

Schijf gaf overigens geen errors bij het opstarten.
Daarna werkte de schijf dus als 160GB?

Mijn schijf geeft ook geen errors bij het opstarten, alleen in hutil.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• robdejongNL
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 12-09 01:16

robdejongNL

Bite me

Jape1985 schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 16:03:
[...]

Daarna werkte de schijf dus als 160GB?

Mijn schijf geeft ook geen errors bij het opstarten, alleen in hutil.
Jep. Daarna werkte de schijf naar behoren. Zelfs gewoon in een pc aangesloten werkte hij perfect.

I'm a big fan of the Mars Bar Diet. Stick it up your arse and let a rottweiler chase you home

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• kalizec
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 17-07 01:45
KillerAce_NL schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 15:25:
Nonsens. Enige waar een fabrikant niet blij mee is, is een low level format met andere software dan hun eigen. Sterker nog, erg zijn verschillende fabrikanten die een low-level format met hun eigen tool aanraden nog voordat je ook maar gaat denken aan een RMA.

Core i5-3570K/ASRock Z75 Pro3/Gigabyte Radeon HD7850/Corsair XMS3 2x4GB/OCZ Vertex2 64GB/3x640GB WD Black/24" B2403WS Iiyama x2/Nec 7200S

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KillerAce_NL
  • Niet online

KillerAce_NL

If it ain't broke...

Kun je wel zeggen dat het niet zo is, Samsung zelf geeft aan het niet te willen en dat het volgens hen niet mogelijk is.
Gezien het een Samsung drive is, lijkt het me verstandig om hun advies op te volgen. Immers je wil wel gewoon kunnen rma-en zonder dat je achteraf kans op gezeur krijgt.
Als hij ervoor kiest moet ie dat helemaal zelf weten.
You cannot format the disk drive at low level.
The servo, sector layout and defect management information
contained in the low level format is designed to last
the life of the drive.
As such, this information cannot be overwritten
outside of the factory.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nielson
  • Laatst online: 09:43
Jullie halen low-level format en zero-fill door elkaar. Het eerste ga je inderdaad niet willen omdat je gedeeltelijk de electronica van de schijf omzeilt en je 'm zo inderdaad kunt slopen. Zero-fill echter biedt inderdaad bijna elk diagnostic tooltje wel aan, deze beschrijft gewoon elke sector en leest hiena het resultaat terug. Is een goede manier om te testen of er ergens fouten op de schijf zitten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jape
Bedankt voor alle reacties. De schijf is dus DOA, uit een test met hutil kwamen enorm veel fouten, maar na 13.5% liep het progje vast. Morgen even Samsung bellen en HD terugsturen.

Hutil geeft trouwens de mogelijkheid tot een low-level format. Raar dat dat kan, want het is een tool van samsung, en ze geven op de site aan dat ze het liever niet hebben.

[ Voor 32% gewijzigd door Jape op 28-08-2006 23:11 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smvs
  • Registratie: September 2000
  • Niet online
Ik had laatst een 80GB Spinpoint in handen en deze had de meest ranzige/wazige jumpering die ik ooit gezien heb op een HDD. Totaal onlogisch.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dezejongeman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 08-09 19:20
als je een oude fdisk gebruikt ondersteunt deze max 60gb meen ik.
had ik ook met mijn 80gb maxtor werdt toen ook als 32gb aangezien.
partition magic 6.0 (of meer ook goed) gebruikt en zo de rest er weer bij getovert.

succes
Pagina: 1