utp kabel ''male jack''

Pagina: 1
Acties:
  • 154 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Remond_FRL
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 17-03 20:23
ik wil graag wat ervaringen van jullie horen over een zogenaamde ''male key jack'' voor mijn utp kabel

ik heb onlangs een 20meter utp kabel gekocht, zonder connectoren
maar die waren niet zo moeilijk te verkrijgen, alleen, om dat plastic lipje naaar binnen te drukken moest ik dan maar even een tang van 30€ kopen.

aangezien ik dat niet had inberekend vroeg ik of er ook een andere oplossing was, en die was er
in die zogenaamde ''male key jack connectors''
je stript hierbij de buitenkant van de utp kabel, en schijft dan als het ware die 6 kabeltjes in een gootje, en doet een klepje dicht....
en dan moet het maar werken 8)7

heeft iemand eerder met deze dingen gewerkt ? en blijft de kabel een beetje zitten tijdens bv een lan party ?

ik snap dat het een beetje vaag is, maar het is als het ware de male-tegenhanger van dit:
Afbeeldingslocatie: http://www.cms.kiev.ua/images/taiwan/3.jpg
je stopt dus de kabel in de ene kant, doet een klepje dicht, en dan kan je dat ''ding'' in een netwerkpoort stoppen

en voor de duidelijkheid, ik bedoel niet zo'n gebruikelijk connectortje, want die zien er zo uit:
http://eshop.unisat.lv/images/UTP-Connector.jpg
maar op het internet kan ik er helemaal geen foto van vinden :X

het is ûs lieke folle, as de ko skiet of de bolle

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Ja die werken best aardig, ik heb er 4 hier thuis liggen en 2 in gebruiken. Maar is er niemand in de omgeving die zo'n tang heeft en die je even kan lenen?

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• soepkip
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 03-04 16:13

soepkip

Kratjes kunnen nu ook voorin

Die tang kun je ook voor 12 euro kopen (ja, ook een goede)

Beste film ooit

• Anthor
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Die normale connectors kan je met een beetje oefening ook met een schroevendraaier (oid) vast zetten.

• Puch-Maxi
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 03-04 01:35
Meestal is er op een Lan party ookwel een RJ-45 Tang aanwezig.. ?
Bij de organistatie zeker wel, het komt toch regelmatig voor dat je per ongeluk z'n connector molt ie: Erop gaan staan -> lipje ervanaf sloopt etc.
Dus ik zou even contact opnemen met de organisatie van die LAN en vragen als ze een RJ-45 tang hebben.

My favorite programming language is solder.

• Remond_FRL
Atlas schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 13:49:
Ja die werken best aardig, ik heb er 4 hier thuis liggen en 2 in gebruiken
mooi, want het leek me een beetje cheap-ass, en mijn verbinding moet wel goed blijven
Maar is er niemand in de omgeving die zo'n tang heeft en die je even kan lenen?
nope, niet dat ik weet
Die tang kun je ook voor 12 euro kopen (ja, ook een goede)
bij de handyman in heerenveen (waar ik dus de kabel en connectors vandaan heb gehaald) koste de tang 30€ aldus verkoper :o

in ieder geval bedankt voor de snelle reply's

• BlackBull
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 27-03 14:55
doe het zelf zaken hebben ze ook, ik weet iig dat de praxis ze hier heeft (Enschede)

• soepkip

soepkip

Beste film ooit

• BCC
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 17:40

BCC

Atlas schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 13:49:
Ja die werken best aardig, ik heb er 4 hier thuis liggen en 2 in gebruiken.
Ik heb alleen maar ellende gehad met die aansluitingen.. Bij iemand deed de inet verbinding het soms wel niet. Heb dat handige stekkertje er 4x opnieuw aan gezet, toen maar een tang gehaald, waarna het direct prima werkte.

Na betaling van een licentievergoeding van €1.000 verkrijgen bedrijven het recht om deze post te gebruiken voor het trainen van artificiële intelligentiesystemen.

• soepkip

soepkip

MMM, doe er dan maar meteen een kabeltester bij

Beste film ooit

• Remond_FRL
BCC schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 14:24:
[...]

Ik heb alleen maar ellende gehad met die aansluitingen.. Bij iemand deed de inet verbinding het soms wel niet. Heb dat handige stekkertje er 4x opnieuw aan gezet, toen maar een tang gehaald, waarna het direct prima werkte.
toch maar ff testen dan :o

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Had hetzelfde probleem,
goedkoop een stuk kabel laten halen in Beverwijk, maar zaten zonder connectoren,

heb vervolgens een korte reservekabel die ik altijd had voor een laptop doorgesneden, en de boel aan elkaar getaped,
6 jaar later doet deze het nog steeds prima.

• Beekforel
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 15:09

Beekforel

Is eigenlijk geen vis

Bij de lokale computerboer kun je vast een tang lenen, en anders mag je mijn tang wel lenen.

• DefLite
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 02-04 23:06

DefLite

Why so serious?

Iblies schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 14:34:
Had hetzelfde probleem,
goedkoop een stuk kabel laten halen in Beverwijk, maar zaten zonder connectoren,

heb vervolgens een korte reservekabel die ik altijd had voor een laptop doorgesneden, en de boel aan elkaar getaped,
6 jaar later doet deze het nog steeds prima.
Een echte tweaker _/-\o_

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-04 21:17

BHQ

Anthor schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 13:54:
Die normale connectors kan je met een beetje oefening ook met een schroevendraaier (oid) vast zetten.
Yep. Adertjes in de goede volgorde en met een schroevendraaier die 8 gouden pennetjes naar beneden drukken + dat 'balkje' om de UTP goed vast te zetten in de connector :)

Verwijderd

Remond_FRL schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 13:48:
je stript hierbij de buitenkant van de utp kabel, en schijft dan als het ware die 6 kabeltjes in een gootje, en doet een klepje dicht....
1) Waarom zou je ze strippen? In de connector zit een systeem dat door het plastic van je kabel heen drukt, waardoor er minder kans is op invloeden van buitenaf (vocht bv) of door het bewegen wat kortsluiting. Ook zit hierdoor de kabel steviger vast in de connector.

2) Zover ik weet bestaat een UTP kabel uit 8 draden (4 paren). Waarvan er een aantal als "ground" gebruikt worden (behalve bij gigabit, dan worden alle 8 de kabeltjes gebruikt.
offtopic:
Of wat bedoel je in hemelsnaam met de laatste zin in de quote?
BCC schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 14:24:
Lijkt me meer op de manier dat je ze hebt aangesloten? Wel de goeie kleurencode's/volgorde gebruikt?
Ook goed voor je netwerksnelheid. Een echte tweakers vind Cat5E al onvoldoende. :+

Meet maar eens de maximale snelheid met een kabel die op de desbetreffende manier gemaakt is, en een die op een "goeie" manier gemaakt is. Kabel/netwerkkaart testen kan je het beste uitvoeren met NETCPS.EXE, dan belast je de HDD niet (enkel geheugen/nic).

Het probleem is dat een electrode zich anders gaan gedragen omdat er opeens een stukje "dikkere" kabel in zit (aan elkaar gedraaid en/of slecht gesoldeerd).
offtopic:
Als ik de kabeltrekker op mijn werk zoiets zie doen dan trap ik hem de deur heel snel uit, al verwacht ik niet dat hij zoiets doet, want dan komt de kabel niet door de qualiteits meting heen.

• _fool
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19-03 17:52

_fool

Helemaal zo gek nog niet

En niet koppig zijn en denken: als ze er maar precies zo ingaan als ze er uitkomen dan maakt de volgorde niet uit. Dat maakt (bij lange kabels) namelijk wel uit, ivm interferentie.
eigen ervaring, word je snel wijs van :)

De Volgorde:

wit-oranje
oranje
wit-groen
blauw
wit-blauw
groen
wit-bruin
bruin

(klipje naar achteren, that is)

[ Voor 8% gewijzigd door _fool op 28-08-2006 17:46 ]

specs

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 01-04 21:17

BHQ

Hier ook ervaring mee. Verkeerde volgorde aan beide kanten: 30KBps. Daarna gewoon volle snelheid :)

• Remond_FRL
Verwijderd schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 17:44:
1) Waarom zou je ze strippen? In de connector zit een systeem dat door het plastic van je kabel heen drukt, waardoor er minder kans is op invloeden van buitenaf (vocht bv) of door het bewegen wat kortsluiting. Ook zit hierdoor de kabel steviger vast in de connector
[/quote]
met strippen bedoel ik dus wel alleen de buitenste buitenkant
zoals hier beschreven: http://www.knudde.be/inde...age_name=utp_kabel&page=5
maar dan met mijn eigen connector aan het eind.

en wat ik met die laatste zin bedoel....
ik zal zien of ik vanavond een foto kan maken... nu iig nog niet

/edit:
en inderdaad 8 stuks, iets te haastig getypt, sorry

[ Voor 4% gewijzigd door Remond_FRL op 28-08-2006 18:07 ]

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Verwijderd schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 17:44:
...
Ook goed voor je netwerksnelheid. Een echte tweakers vind Cat5E al onvoldoende. :+

Meet maar eens de maximale snelheid met een kabel die op de desbetreffende manier gemaakt is, en een die op een "goeie" manier gemaakt is. Kabel/netwerkkaart testen kan je het beste uitvoeren met NETCPS.EXE, dan belast je de HDD niet (enkel geheugen/nic).

Het probleem is dat een electrode zich anders gaan gedragen omdat er opeens een stukje "dikkere" kabel in zit (aan elkaar gedraaid en/of slecht gesoldeerd).
offtopic:
Als ik de kabeltrekker op mijn werk zoiets zie doen dan trap ik hem de deur heel snel uit, al verwacht ik niet dat hij zoiets doet, want dan komt de kabel niet door de qualiteits meting heen.
De kabel is aangesloten op de modem, en meer dan 15 Mbit komt er bij echt niet binnen.
Inderdaad in elkaar gedraaid, krimpkousje overheen, nog een dikker krimpkous overheen, ducktape voor meer zekerheid. Wel voor gezorgd dat de lengte ongeveer hetzelfde was gebleven.

Ik verwacht ook niet dat een ander geld betaalt voor mijn kunstwerkje :+

• Remond_FRL
als voorbeeld, vergeef me de slechte kwaliteit;
http://i5.photobucket.com/albums/y197/remond/foto1.jpg
http://i5.photobucket.com/albums/y197/remond/foto2.jpg

waar ik bij de 2de link met mijn mad-paint skillz nog duidelijker heb geprobeerd te maken waar dat klepje zit (buitenste zwarte lijnen) en waar de gootjes zitten waar je die 8 kabeltjes in moet stoppen (binnenste zwarte lijntjes )

en dan is het klepje dicht, en op hoop van zegen, maar aangezien ik op internet nergens info kon vinden (ook niet op de site van handyman zelf) wou ik hier even informeren :>

allen bedankt (Y)

• tafkaw
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-04 21:02
Ik ken de connectors, maar ze zijn niet echt mijn ding. Mocht je een tang willen lenen, ik zie je spreken over de Handyman in Heerenveen, ik woon in Leeuwarden en Wijnjewoude dus mijn tang mag je wel lenen voor die paar connectoren...

• Koffie
  • Laatst online: 03-04 16:43

Koffie

Koffiebierbrouwer

Braaimeneer

Maareuh .. de gamma en praxis verkopen toch echt wel van deze tangen hoor. OK, ze zijn goedkoopie en niet bedoeld om de hele dag UTP mee te knijpen maar ze doen het wel.
Gwoon even naar het pad met telefonie lopen, daar liggen ook allerlei ISDN kabels enzo en daar verkopen ze ook voor een habbekrats een UTP tang (hlemaal wit).

Tijd voor een nieuwe sig..

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Gast, koop gewoon zo'n tang :P 30 euro is niks voor de tijd en moeite die 't je scheelt. Vervolgens laat je gewoon wat familie en vrienden weten dat je zo'n tang hebt en je kunt 'm opeens verhuren want iedereen heeft er wel eens een nodig.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Pagina: 1