USB massaopslag-apparaat vertraagt video afspelen.

Pagina: 1
Acties:

• Josefien
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 03-02 00:53
Mijn systeem:
CPU: Intel Pentium III 1GHz
Moederbord: Asus CUV4x-M
RAM: 320MB PC133 SDRAM
USB2.0-controller: Conceptronic CDUOFWU USB2.0/FW combo PCI
Videokaart: MSI NVidia GeForce FX5200 128MB AGP

Het probleem:
Zodra ik een videobestand (in mijn geval een XVid, 720x544, 25FPS) wil afspelen met WMPlayer, VLC of MPC, gebruikt hij bij dit genoemde videobestand gemiddeld zo'n 30-50% van de CPU. Maar zodra ik een USB Mass Storage-device aansluit op de Conceptronic USB2.0-controller, dan slikt de videospeler (bijv. VLC) plotseling alle beschikbare CPU-kracht op en begint het afspelen te haperen. Dit probleem doet zich ook voor als het USB Mass Storage-apparaat in kwestie alleen wordt aangesloten, maar niet wordt gebruikt. Het XVid-bestand zit gewoon op de harde schijf.

Ik heb ook al een andere videokaart (ATi Radeon 9200SE 128MB) en diverse USB Mass Storage-apparaten geprobeerd aan te sluiten (o.a. een digicam, DVD-drive en USB-key), allen met dezelfde problemen. Dit doet zich trouwens niet alleen voor met XVid, maar ook alle andere videoformaten (o.a. DVD). Maar als ik een ander type USB-apparaat aansluit (bijv. een USB gamepad), doet dit probleem zich niet voor, echt alleen maar bij Massaopslag-apparaten op de USB2.0-controller.

Als ik die USB Mass Storage-apparaten op de onboard USB1.1-controller aansluit, doet dit probleem zich niet voor.

Aanvullende informatie:
Wat mij ook nog opvalt, is dat bijna alle apparaten op IRQ9 zitten, maar volgens dit (http://support.microsoft.com/kb/314068/nl/) hoort dat zo. Maar zou het bovengenoemde probleem hieraan kunnen liggen? Want de IRQ-toewijzingen die ik heb ingesteld in het BIOS worden gewoon genegeerd.

Mijn IRQ-indeling:
IRQ 00 Systeemtimer
IRQ 01 Standaardtoetsenbord
IRQ 06 Standaarddiskettestationcontroller
IRQ 08 Systeem-CMOS/Real-timeklok
IRQ 09 ADMtek AN983-gebaseerde ethernet-adapter
IRQ 09 VIA AC'97 Audio-controller (WDM)
IRQ 09 VIA Rev 5 of later USB universele host-controller
IRQ 09 VIA USB Enhanced host-controller
IRQ 09 Systeem dat voldoet aan Microsoft ACPI
IRQ 09 NVIDIA GeForce FX 5200
IRQ 09 VIA OHCI Compliant IEEE 1394 Host Controller
IRQ 12 PS/2-compatibele muis
IRQ 13 Numerieke-gegevensprocessor
IRQ 14 Primair IDE-kanaal
IRQ 15 Secundair IDE-kanaal

P.s. ACPI uitschakelen is geen optie, want ik heb de nieuwste BIOS-versie en daar is de optie om APM of ACPI te kiezen verdwenen.