probleem met Asus EN7800GT Dual

Pagina: 1
Acties:

• martijnsnoek
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 23-05-2023
Hallo,

Ik heb enige dagen geleden een Asus EN7800GT Dual gekocht. Nu wil het probleem alleen dat ik hem niet werkend krijg.
Wat heb ik gedaan?
ik heb eerst mijn oude drivers gedeinstalleerd daarna de kaart geinstalleerd in mijn pc.
Daarna vond hij de kaart gewoon en moest ik dus de drivers van de bijgeleverde cd installeren (versie 7777) dan ging goed en zonder problemen.
Daarna restarte ik hem, en toen ging alles fout. hij kwam keurig door de opstart procedure heen, maar echter bij windows kreeg je het probleem direct te zien, het display was in 4bit modus geschakeld (16 kleuren!!!) ik kon met geen mogelijkheid iets wijzigen bijvoorbeeld naar 32bit of resolutie. na nog een keer restarten kreeg ik strepen en flitsen e.d. te zien je kent het wel zoals vroeger dat het beeld niet synchroniseerd.

Nou lees ik op verschillende sites dat het board enkel met bepaalde mobo's werkt en SLI vereist. ik heb ook de review op tomshardware.com gelezen van de quad sli waar deze kaart ook gebruikt werd.

Ik heb zelf een Gigabyte K8NF9 board (revisie 1) met een AMD 4000+ san diego
dit board heeft echter geen SLI.

ik heb gekeken voor een lijst met nieuwe boarden die ondersteund worden door deze kaart op Asus.com en daar vond ik een 3 tal asus boarden tussen de A8N-SLI, A8N-SLI premium, A8N-SLI Delux.

Echter is de A8N-SLI niet meer te krijgen en is vervangen door de SLI SE versie (second edition) dus van deze ben ik niet zeker of deze werkt. kan iemand mij vertellen of ik het uberhaupt werkend krijg met mijn mobo en zo niet welk mobo zeker weten werkt met de EN7800GT dual (liefst een goedkoop board rond de 90 tot 100 euro) bijvoorbeeld de SLI SE werkt deze?

ik wacht af en ben heel blij als iemand mij verder kan helpen hiermee.

groeten,

Martijn

• glangeveld
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 04-01 22:45
Als je 2 gpu's hebt ...is een SLI / Crossfire bord nodig heb je dat niet werkt er 1 kaart maar in jou geval geen

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 30-07 21:23

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

geitema schreef op donderdag 31 augustus 2006 @ 11:22:
Als je 2 gpu's hebt ...is een SLI / Crossfire bord nodig heb je dat niet werkt er 1 kaart maar in jou geval geen
Dat is niet waar. Omdat deze kaart een Dual GPU oplossing op 1 kaart bied en de SLI functie op de kaart geregeld wordt is dat niet nodig. Ook zijn er de 7950GX2 kaarten die hetzelfde concept gebruiken en die functioneren doorgaans ook op non-SLI boards, zie ook Het 7950GX2 topic.
Maar moederborden zijn altijd een issue bij dit soort speciale werkjes. Maar de kaart boot hier wel, WinXP heeft enkel geen goede drivers. Daarom wordt teruggeschakeld naar 4 bit kleur, er wordt gewoon teruggegrepen op de VGA standaard ;)

Wat je eens zou moeten proberen is een andere set drivers. Dat doe ik zelf eigenlijk standaard, drivers van bijgeleverde CDs gebruikt ik doorgaans nauwelijks.
Ik heb even lopen snuffelen op de website van Asus en als het goed is kun je daar de 91.31 drivers aangepast voor jou kaart vinden. Link: ASUSTeK EN7800 Series Downloads

Downloaden en dan kun je het beste met een drivercleaner, zoek even met Google naar 'drivercleaner nvidia' oid dan kom je het wel tegen, zorgen dat de oude drivers volledig worden verwijderd.
Vervolgens gooi je de nieuwe 91.31 drivers er op en kijk je even of het werkt :)
In theorie zou de kaart namelijk gewoon op jou bord moeten werken, hij is ook gemaakt om op borden met nForce4 chipsets te werken.

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.