Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien
Toon posts:

Huis vervroegd aflossen..heeft dat zin?

Pagina: 1
Acties:
  • 843 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
In 1996 kocht ik mijn huidige huis. Dat was nog net voordat de prijzen de hemel in schoten, dus ik had een hypotheek van 89.000 euro afgesloten. Toen veel geld, nu is dat anders. Inmiddels ben ik (veel) meer gaan verdienen en omdat de maandlasten relatief laag zijn (+/- 500 euro bruto, dus zonder nog de aftrek), jarenlang veel kunnen sparen.

Dusdanig veel, dat ik een groot gedeelte van mijn hypotheek zou kunnen aflossen met mijn spaargeld (desnoods uitsmerend over meerdere jaren om het boetebeding te ontlopen). Mijn vraag is: heeft dit zin?

Voordelen die ik zelf zie:

- Hierdoor worden mijn maandlasten lager waardoor ik nog meer en sneller weer zou kunnen sparen.
- Het spaargeld wordt in het huis gestopt en het huis wordt automatisch meer waard, wellicht is dat rendement beter dan de rente op de spaarrekening (is +/- 3 %)
- mocht ik later - om wat voor reden dan ook- minder gaan verdienen (bijv. arbeidsongeschikt) kan ik wel goed rondkomen omdat mijn huis dan afgelost is
- (spaar)geld wordt minder waard wordt (inflatie) en kan het dus beter investeren in 'steen'.

Met het spaargeld op de rekening wordt nu weinig gedaan en ik heb het ook niet nodig. Wat is jullie mening?

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20:07

Cyphax

Moderator LNX
Je zou een deel kunnen gebruiken om een flink stuk af te lossen. Ik zou dat zelf wel een fijn idee vinden en het is wel zo dat je geld in waarde afneemt, maar dat kan met 'steen' morgen ook zo zijn bij wijze van spreken (mocht de huizenmarkt weer eens flink instorten)... als je van plan bent om nog lang in dit huis te wonen zou ik waarschijnlijk een groot deel van dat spaargeld wel gebruiken voor je hypotheek.

Saved by the buoyancy of citrus

• -ET-
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 22:10

-ET-

Phone Home

Helemaal aflossen zou ik sowieso niet doen ivm het belasting voordeel.

Voor de rest lijkt het me niet echt nadelen hebben. Maar ik ben niet financieel onderlegd

[ Voor 80% gewijzigd door -ET- op 28-08-2006 11:08 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 11:05:

- Hierdoor worden mijn maandlasten lager waardoor ik nog meer en sneller weer zou kunnen sparen.
zie ook laatste punt.
- Het spaargeld wordt in het huis gestopt en het huis wordt automatisch meer waard, wellicht is dat rendement beter dan de rente op de spaarrekening (is +/- 3 %)
Dit klopt niet, je huis word namelijk net zo snel meer waard met als zonder hypotheek; het aflossen heeft hier geen effect op.
- mocht ik later - om wat voor reden dan ook- minder gaan verdienen (bijv. arbeidsongeschikt) kan ik wel goed rondkomen omdat mijn huis dan afgelost is
Dit klopt enkel als jij niet kunt sparen; als jij je huidige banksaldo gewoon aanhoudt en niet gek uit gaat geven houdt je net zo goed een buffer over.
- (spaar)geld wordt minder waard wordt (inflatie) en kan het dus beter investeren in 'steen'.
Dit is vrijwel hetzelvde als je 2e punt, en om diezelvde reden fout.
Het rendement van je spaargeld op een spaarrekening is nog altijd je rente en als je het gebruikt op je hypo af te lossen valt dat rendement weg. Terug krijg je verlaagde maandlasten, maar er vanuit gaande dat je hypotheek aftrekbaar is, is dit "rendement" waarschijnlijk lager dan op de bank.
Met het spaargeld op de rekening wordt nu weinig gedaan en ik heb het ook niet nodig. Wat is jullie mening?
E.e.a. hangt natuurlijk af van de rente die je op je hypotheek betaald, of het aftrekbaar, wat je inkomen (en dus je belastingdruk) is en de rente die jij over je geld op de bank ontvangt. Daarnaast mag je persoonlijke voor-/afkeur van "leningen" natuurlijk ook mee spelen

Persoonlijk zou ik, als ik een substatieel vermogen over heb, liever mezelf laten voorlichten voor een aantrekkelijke en veilige (afhankelijk van je risicowens natuurlijk) investering. Vergroot je je rendement mee want 3% is voor grote bedragen natuurlijk zonde.

[ Voor 16% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2006 11:28 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 11:05:
In 1996 kocht ik mijn huidige huis. Dat was nog net voordat de prijzen de hemel in schoten, dus ik had een hypotheek van 89.000 euro afgesloten. Toen veel geld, nu is dat anders. Inmiddels ben ik (veel) meer gaan verdienen en omdat de maandlasten relatief laag zijn (+/- 500 euro bruto, dus zonder nog de aftrek), jarenlang veel kunnen sparen.

Dusdanig veel, dat ik een groot gedeelte van mijn hypotheek zou kunnen aflossen met mijn spaargeld (desnoods uitsmerend over meerdere jaren om het boetebeding te ontlopen). Mijn vraag is: heeft dit zin?
Ga maar eens een middagje zitten rekenen, zou ik zeggen.

Je rente-inkomsten van je spaargeld vallen wel helemaal weg. En als je je zaakjes op orde hebt nu, ontvang jij meer rente dan je betaalt voor je hypotheek.
Je huis wordt ook meer waard als je je spaargeld er niet in stopt. Die winst pak je dus altijd, ongeacht of je nu je spaargeld wel of niet in je huis stopt.
Maar tot die tijd ontvang je geen rente meer op je spaargeld. En volgens mij ontvang je nu meer rente over je spaargeld, dan je (netto) rente betaalt over je hypotheek.
Je investeert alleen helemaal niet. Je hebt die stenen al. Je hebt die stenen zelfs op een heel gunstige manier gefinancierd. Nogmaals, je huis zal niet sneller in waarde gaan stijgen als je (bijna) geen hypotheek meer hebt. Het rendement van "steen" pak je ongeacht of je nu gaat aflossen of niet.
Ikzelf zie het nut van aflossen niet zo, tenzij je een hele hoge rente betaalt voor je hypotheek. Maar dat is niet echt waarschijnlijk, anders had je je hypotheek in de afgelopen 2 jaar natuurlijk wel een keer overgesloten.

In mijn geval is aflossen bijvoorbeeld totaal nutteloos. Ik betaal ongeveer 3,6% rente, daar gaat de aftrek nog vanaf. Netto betaal ik dus ongeveer 2% rente. Mijn spaargeld geeft meer rendement dan die 2%, ik ga er dus op achteruit als ik dat spaargeld in mijn huis zou stoppen.

Het voordeel van aflossen zit, volgens mij, tussen je oren. Dat is een pure gevoelskwestie.

• Dutchman!
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21-11 11:32
Houdt ook rekening met de overwaarde regeling, als je je huis verkoopt en een (veel) duurder huis er voor terugkoopt moet je de overwaarde in mindering brengen op een nieuwe hypotheek, of de rente over een hypotheekdeel met die grootte is in ieder geval niet aftrekbaar. Dat beperkt je (een klein beetje) in de bestedingsvrijheid van je kapitaal als je ooit nog flink wil profiteren van die hypotheekrenteaftrek zolang hij nog bestaat, niet omdat je dat geld in een nieuw huis -moet- steken maar omdat het fiscaal technisch interessanter is dan het niet aftrekbaar te financieren.

Kijk ook even naar de voorwaarden van je huidige hypotheek, meestal mag je maar 10% van het hypotheekbedrag boetevrij aflossen.

We spend our years as a tale that is told

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:28
Een deel van onze hypotheek (10%) hebben wij als een aflosvrij gedeelte op laten nemen. Aan dit deel doen wij op dit moment dus ook geen aflossingen. We betalen er dus ook geen rente over.

Wel kunnen we, als we dat willen, geld overmaken naar onze hypotheek verstrekker om dat aflosvrije gedeelte minder te krijgen.

@TS: ik weet niet of jij ook zo'n dergelijke constructie in je hypotheek hebt opgenomen ? Anders is dat wellicht een optie.

• the_stickie
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 14-09 11:46
Je kan ook overwegen of je niet aan waardeverhoging van het huis wil doen met je spaargeld ;)
Dus niet het huis afbetalen, neen zorgen dat het huis nóg meer opbrangt bij een evt verkoop. Mooi meegenomen is dat je dan "en passant" aan je eigen comfort kan werken.
Ik zeg maar wat; heb je een goede brander (CV), zijn alle voeren naar je zin, misshcien kan de gevel renovatie gebruiken, heb je al dubbel glas,... allemaal duurzame investeringen war je zelf nog wat aan hebt en de verkoopsprijs van je huis behoorlijk kunnen beïnvloeden!

Verwijderd

nextware schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 11:40:
Een deel van onze hypotheek (10%) hebben wij als een aflosvrij gedeelte op laten nemen. Aan dit deel doen wij op dit moment dus ook geen aflossingen. We betalen er dus ook geen rente over.
Uiteraard betaal je wel rente voor je aflossingsvrije deel.

De bank heeft een geldlening bij jou uitstaan voor een bepaald bedrag. Dat jij een percentage van dat bedrag niet wil aflossen, is je eigen keuze; je houdt dan een restschuld aan het einde van de termijn.

Alleen betaal je wel de rente aan de bank voor de gehele geldlening (waarvan je dat percentage aan het einde van de termijn weer verschuldigd bent).. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2006 12:56 ]

• born2tweak
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22:07
Wat ik nog niet (direct) kan opmaken uit jullie reakties, maar wat je wel in je gedachten moet houden:
als je je hypotheek (voor een deel) aflost, dan heb je daarover geen hypotheekrenteaftrek meer. Dat zijn toch leuke extraatjes, die je dan gaat inleveren. De aftrek is vaak voordeliger dan het niet betalen van de rente. Bij aftrek heb je dus je rente vergoed, en daarnaast heb je je spaargeld nog gewoon.

Let ook op de voorwaarden bij het vervroegd aflossen. Hypotheekverstrekkers willen nog wel eens een boeteclausule opnemen, omdat ze bij een vervroegde aflossing rente mislopen. Daarom mag je geloof ik maar 10% o.i.d. aflossen. Hoe dit precies zit moet je bij je hypotheekverstrekker navragen. Vaak is dit ook wel op de site terug te vinden.

• Roenie
  • Registratie: Juli 2000
  • Niet online
Het ligt er maar aan hoe je het bekijkt: puur financieel, of ook gevoelsmatig. Alle adviezen die je in deze draad zult krijgen zijn dan ook niets meer dan persoonlijke voorkeuren. Je dient zelf achter jouw waarheid te komen, er is geen echte waarheid.

Voor de volledigheid dan ook maar mijn mening :) Wanneer ik genoeg zou hebben om af te lossen zou ik dat direct doen. Wel even uitkijken met het bedrag dat je per jaar boetevrij kunt aflossen. Om deze reden heb ik destijds een hypotheek genomen waarbij je 20% per jaar extra af kunt lossen. Ik wil voornamelijk aflossen omdat het me een heerlijk gevoel geeft als mijn schuld minder wordt wanneer ik in de toekomst minder ga werken.

Edit:
born2tweak schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 12:58:...Bij aftrek heb je dus je rente vergoed, en daarnaast heb je je spaargeld nog gewoon....
Dit klopt niet helemaal. Je kunt de betaalde rente aftrekken van je belastbaar inkomen, je krijgt de rente niet (helemaal) vergoed. Het werkelijke bedrag is dan ook afhankelijk van de belastingschijf waar je in zit.

[ Voor 23% gewijzigd door Roenie op 28-08-2006 13:01 ]

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:04
zolang je spaargeld beter rendeert dan je hypotheekrente -/- belastingaftrek, dan zou ik het sowieso niet doen. In jouw geval houd je echter meer over als je nu zou aflossen :
Ervan uitgaande dat je in de 42% schijf kan aftrekken, dan betaal je netto zo'n 290/maand.
Als je aflost bespaar je dus deze 290, maar loop je aan spaarrente mis +/- 3.3% x 890000 = 2937 eur/jaar mis -/- 1,2% rendementsheffing over (89000 -/- 19252) = 837 -> 2100/jaar = 175/maand.
Wat wel weer vervalt is het eigen woning forfait(die hoef je niet meer te betalen als je je hyp. hebt afgelost). Dit levert je zo'n 1000 euro/jaar op (schat ik, hangt van de WOZ af)

Netto hou je dus 290 + (1000/12) -/-175 = 198 euro per maand meer over als je nu aflost.

Maar dat is alleen met de huidige rentestanden en jouw hyprente is met (12*500/89000)=6.7% aan de hoge kant, dus zou je evt. ook nog oversluiten kunnen overwegen.
Daarnaast heb je nu een leuke spaarpot waaruit je ook andere zaken kunt financieren dan alleen je huis. Die mogelijkheid ben je kwijt als je nu aflost.
Kortom, ga er eens rustig een midagje aan rekenen en je komt er vast wel uit :)

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-11 22:59

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

't is maar hoe je het bekijkt. Als je tegenover je schuld een kapitaal hebt staan dan streep je dat toch mooi weg? Zo kun je het ook keurig moreel verantworoden. In principe is het, hoe raar het ook klinkt, in Nederland voordeliger om je hypotheek niet af te lossen. Daar zijn ook alle vormen van spaar en beleg hypotheek op gebaseerd. Je houdt je maximale schuld, maar bouwt daarnaast kapitaal op (de spaar of belegings rekening) zodat je daarmee aan het eind van de looptijd (een gedeelte van) je schuld aflost. Dit is voordeliger dan tussentijds aflossen zoals bij een annuiteiten hypotheek.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• Stefke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 18:08
-ET- schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 11:08:
Helemaal aflossen zou ik sowieso niet doen ivm het belasting voordeel.

Voor de rest lijkt het me niet echt nadelen hebben. Maar ik ben niet financieel onderlegd
Dat belastingvoordeel is onzin imho. Het is ALTIJD goedkoper om geen lening (aka hypotheek) te hebben. Een hypotheek kost een berg rente, het belastingvoordeel maakt die rente lager (aangezien je grofweg 35-50% terugkrijgt afh. van je inkomen), maar het restant van die rente moet je altijd nog zelf betalen.
Als je geen lening/hyptheek hebt maar eigen vermogen (in de vorm van geld of een huis) betaal je geen rente KRIJG je altijd nog rente (indien het vermogen in het huis zit brengt dat rendement in de vorm van waardestijging op, en dat is in de laatste 10 jaar zeker 50% geweest).

Of snap ik het nou niet? Ik ben toch wel in de overtuiging dat je beter (als je die mogelijkheid hebt) je hypotheek vervroegd kunt aflossen.

(PS. ik zeg dus niet dat je geen belastingvoordeel hebt, dat heb je wel degelijk; daardoor zijn je rentelasten lager, maar het is niet zo als sommige mensen denken; een zo hoog mogelijke hypotheek afsluiten want dan krijg je lekker veel belastingvoordeel |:( - zoals ik al zeg, de rest betaal je altijd nog lekker zelf)

Simpel voorbeeld:

- 100000 op de bank: 3% rendement
- 100000 in je afbetaalde huis: 5-10% waardestijging per jaar, geen rentekosten

- 100000 in je hypotheek: 5-10% waardestijging per jaar, 5% rentekosten (warvan de helft retour): 2,5% netto rentelasten, rendement 2,5-7,5%.

En van die beleggingen moet je nog maar afwachten wat dat opbrengt (alhoewel de laatste 400 jaar dat meestal wel een 6-8% rendement oplevert)

[ Voor 4% gewijzigd door Stefke op 28-08-2006 13:07 ]

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:13

Dido

heforshe

nextware schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 11:40:
Da's knap. Zo'n lening teken ik voor. Ik denk echter dat je wel degelijk rente betaalt, hoor; banken zijn niet achterlijk ;)
Dutchman! schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 11:37:
Houdt ook rekening met de overwaarde regeling, als je je huis verkoopt en een (veel) duurder huis er voor terugkoopt moet je de overwaarde in mindering brengen op een nieuwe hypotheek, of de rente over een hypotheekdeel met die grootte is in ieder geval niet aftrekbaar.
Dat is waar, aan de andere kant hoeft dat helemaal geen probleem te zijn; het geld dat hij nu in zijn huidige huis stopt moet ie dan ook weer in zijn nieuwe huis stoppen. Nu een hypotheek van 89.000 euro aflossen, huis verkopen a 120.000, huis kopen van 240.000? Kan, dan is de maximaal aftrekbare hypotheek 240.000 - overwaarde, oftewel 120.000. Die resterende 120.000 komt volledig uit de verkoop van het huidige huis, en hoef je dus ook niet te financieren.

Aflossen kan handig zijn - maar neem, zoals gezegd, wel het wegvallende belastingvoordeel mee. Wat vaak wel een optie is - bij spaar/beleggingshypotheken - is het "volstorten" van het spaar/beleggingsfonds. Daar stort je normaliter maandelijks wat in zodat het aan het eind van de looptijd genoeg oplevert. Stort je extra geld, dan gaan je maandlasten op dat punt naar beneden (of zelfs naar nul!). De stortingen in zo'n fonds zijn niet aftrekbaar, dus loop je geen voordeel mis.

Ik zou zeggen: overleg eens met je hypotheekadviseur :)

Wat betekent mijn avatar?

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:13

Dido

heforshe

stefijn schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 13:05:
Dat belastingvoordeel is onzin imho. Het is ALTIJD goedkoper om geen lening (aka hypotheek) te hebben. Een hypotheek kost een berg rente, het belastingvoordeel maakt die rente lager (aangezien je grofweg 35-50% terugkrijgt afh. van je inkomen), maar het restant van die rente moet je altijd nog zelf betalen.
Als je geen lening/hyptheek hebt maar eigen vermogen (in de vorm van geld of een huis) betaal je geen rente KRIJG je altijd nog rente (indien het vermogen in het huis zit brengt dat rendement in de vorm van waardestijging op, en dat is in de laatste 10 jaar zeker 50% geweest).

Of snap ik het nou niet? Ik ben toch wel in de overtuiging dat je beter (als je die mogelijkheid hebt) je hypotheek vervroegd kunt aflossen.
Je vergelijkt appels met peren ;)

Stel: ik heb 100.000 beschikbaar, en een hypotheek van 100.000.

Ik kan die op een spaarrekening zetten tegen X%. Daarnaast betaal ik Y% netto(!) hypotheekrente.

Of ik los min hypotheek af.

In het eerste geval is mijn rendement X%-Y%. In het tweede geveal is het 0%.

Als X groter is dan Y kan ik beter niet aflossen. Het is heel goed mogelijk dat X groter is dan Y.

Rendement door waardestijging heb je ook nog, maar het maakt daarvoor geen flikker uit of er een hypotheek op zit of niet.

Wat betekent mijn avatar?

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-11 22:59

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

stefijn schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 13:05:
[...]

Nee, je mist een paar dingen :).. Waardestijging van je huis is in beide gevallen hetzelfde. De enige twee dingen waar je rekening mee moet houden is ontvangen rente en betaalde rente. Wanneer je je spaargeld in je huis steekt betaal je geen rente, maar ontvang je die ook niet. Laat je ze los, dan betaal je rente en ontvang je rente. Alle andere factoren die niks met de rente te maken hebben tellen niet mee.

Blijft er een kort rekensommetje over. Is de rente die je ontvangt hoger dan de rente die je betaald na de hypotheekrente aftrek. In de meeste gevallen is de betaalde rente lager dan de ontvangen. In het geval van de TS is dat nu niet zo, maar dat komt omdat zijn hypotheek rente 3% hoger ligt dan het gangbare percentage tegenwoordig. Ik denk dat het meest gunstige nog is om de hypotheek over te sluiten en zodoende een veel lager rente percentage te betalen. Daarnaast zou ik als ik hem was eens gaan rondshoppen om te kijken of het geld ook wat gunstiger kan worden vastgezet. Een belegging met laag risico wil al wel eens wat meer opbrengen zonder noemenswaardig risico.

-----edit
Wat hierboven gezegd wordt dus :D

Sowieso, als je op je spaarrekening bijna een ton hebt staan zou ik eens naar de bank gaan en eens overleggen over private banking.

[ Voor 4% gewijzigd door Janoz op 28-08-2006 13:20 ]

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

Wat hier boven ook is besproken (overwaarde regeling) heet officeel de bijleenregeling. Dit houdt in dat op het moment van verkoop de verkoopwaarde ten opzichte van de op dat moment uistaande hypotheek in de nieuwe woning moet worden gestopt.

Als rekenvoorbeeld (1):
Een woning wordt verkocht voor € 200.000 met een hypotheek van € 90.000. Op dat moment bedraagt de overwaarde € 110.000. Deze moet door de bijleenregeling in de nieuwe woning worden gestopt. Als je echter tussentijds de hypotheek geheel hebt afgelost, bedraagt de overwaarde € 200.000. Dit bedrag moet je dus in je nieuwe woning stoppen. Een hele beperking van je besteding van je kapitaal dus.

Hierop is echter één uitzondering. Dit is als je een goedkoper huis gaat kopen. Dan mag je de hypotheek laten staan. Je mag dan dus je overwaarde zelf houden.

Als rekenvoorbeeld (2):
De woning wordt verkocht voor € 400.000 met een hypotheek van € 250.000 (overwaarde € 150.000). Er wordt een nieuw huis/appartement voor € 200.000 voor in de plaats gekocht. Dan mag je het nieuwe huis geheel financieren/hypotheek op nemen. De overwaarde is dus voor jou en mag je zelf leuke dingen mee doen.

Verder is de keuze of je het geld spaart of aflost ook afhankelijk van het rendement. Ook dit is al in een vorig antwoord al besproken. Let hierbij er op, dat de rente aftrekbaar is.

Als rekenvoorbeeld (3):
Je betaald nu 5% rente. Na belastingaftrek blijft hier (modaal) 60% van over. Dit zou dan betekenen, dat je netto 3% rente betaald. Als je een spaarrekening hebt, waarbij je meer dan 3% krijgt, kun je beter sparen. Heb je echter veel spaargeld, moet je over dit spaargeld ook weer belasting betalen. Dit is een vast percentage van 1,2%. Krijg je bijvoorbeeld 3,2% spaarrente, wordt dit netto 2%.

Wat je nu moet doen, sparen of aflossen, hangt dus geheel van je situatie af. Ben je al wat ouder en ben je niet meer van plan een groter huis te gaan kopen, dan kun je beter aflossen, omdat dit dan geen of weinig gevolg heeft met de bijleenregeling, zie voorbeeld 2. Als je jonger bent en in de toekomst misschien toch nog groter wil gaan wonen, kun je beter sparen, zie voorbeeld 1. Dit alles heeft ook te maken met hoeveel spaargeld je hebt, zie voorbeeld 3. Kom je boven het belastingvrije bedrag uit (+/- € 20.000 per persoon + ongeveer € 2.600 per kind tot en met 18 jaar), dan is de rente die je netto (na belasting) betaald waarschijnlijk meer rente op je hypotheek dan je rente krijgt op je spaarrekening.

Verder nog een tip: De rente die je betaald wordt gebaseerd op hoeveel je leent t.o.v. de waarde van de woning. Toen je het huis kocht, was dit misschien wel 100% of meer (aankkooprijs is geheel lening voor aangegaan). Nu is die situatie geheel anders. Door een taxatie te laten uitvoeren van de woning kun je dit aantonen en daarmee de rente op de hypotheek verlagen. In het rente percentage dat je betaald zit namelijk een opslag voor het risico. Dit kan zo een half procent of zelfs meer schelen. Het taxeren kost meestal maar een paar honder euro, soms zelf nog minder.

Ik hoop dat je er zo uit komt. Zo niet, vraag verder, ik ben belastingadviseur en kan je misschien verder helpen.

Verwijderd

Ik heb zelf de optie genomen om m'n hypotheek te houden (de belasting dienst betaalt namelijk de helft mee) en even constructief te rekenen wat er mogelijk is.

Zolang het rendement van je spaargeld hoger is dan je netto kosten voor de hypotheek moet je dus NIET aflossen. Je kunt zelfs, als je een beetje aanleg voor gokken hebt, je overwaarde van je huis ook als hypotheek nemen, en de poet op je spaarrekening gooien. Of er aandeeltjes van kopen.

Ik zou persoonlijk altijd proberen je geld ergens neer te zetten waar het meer dan je hypotheek oplevert, bijvoorbeeld in een paar goed gespreide aandelen fondsen. Elk kwartaal check je het rendement van je fondsen en elk fonds dat minder dan de door jou gewenste opbrengst heeft verzet je naar een ander fonds. Zo hou je wel overzicht maar geen paniekvoetbal om dagkoersen.

Wat je ook kan doen (ik weet niet hoe oud je bent en over wat voor bedragen we het hebben) is je kids rijk maken. Jij hebt een hypotheek en een bos poen. De fiscus betaalt plusminus de helft van je rente. Als je je kids dus jouw spaargeld als hypothecaire lening verstrekt en zij betalen jou hetzelfde rentepercentage als jij de bank dan betaal je samen netto maar een enkel procentje meer van je hypotheekrente. Elke maand odneer je in de vorm van kledinggeld onderhands het verschil tussen wat ze jou betalen en wat de fiscus hen betaalt en hop, zij wonen gratis en jij betaalt nog maar een paar losse pieken per maand aan hypotheek rente. Persoonlijk kan ik je deze methode enorm aanbevelen, zowel ik als mijn ouders hebben er erg veel plezier van gehad en belasting over de schenking betalen kun je ook vermijden door deze een beetje leuk te verpakken, bijvoorbeeld door de boodschappen van dat geld te betalen en een deel bij de kids af te leveren.

Laat je in geen geval gek maken door mensen die denken dat je arm wordt van een hypotheek hebben. Ik ken helemaal niemand die een huurwonig heeft en daar minder geld aan kwijt is op de middel-lange tot lange dan iemand met een koopwoning.

• LuCarD
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

Wat voor een hypotheek heb je nu? spaar? beleggings? hybride?

Als je een spaar hypotheek hebt zou ik niet je spaargeld gebruiken om je hypotheek af te lossen. Aangezien je dan de hypotheek rente voordeel gaat missen.

Misschien kan je hypotheek oversluiten naar een beleggings hypotheek, en je spaargeld in de beleggings rekening storten. Dan behoud je rente aftrek tot het einde van de hypotheek, en je hoeft dan geen maandelijkse stortingen meer te doen. Alleen rente betalen over de hypotheek. Dan krijg je dus een soort aflossings vrije hypotheek.

Hou er rekening mee, over de rente die je ontvangt op je spaargeld moet je ook belasting betalen. ( zodra je boven bedrag x aan spaargeld komt, dacht dat het vroeger 40k gulden was. Zal nu wel rond de 20k euro zijn ).

Maar ga eens met een beleggings adviseur praten eentje die ook verstand heeft van hypotheken. Of met je bank praten.

Programmer - an organism that turns coffee into software.

• Roenie
  • Niet online
Verwijderd schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 14:07:...Laat je in geen geval gek maken door mensen die denken dat je arm wordt van een hypotheek hebben. Ik ken helemaal niemand die een huurwonig heeft en daar minder geld aan kwijt is op de middel-lange tot lange dan iemand met een koopwoning.
Wat heeft huren er mee te maken :? Je kunt ook een huis hebben zonder hypotheek. Je bent dan niet gelijk huurder.

Maar goed, zijn er nog mensen die niet-financiele argumenten hebben? Wanneer je de financien het belangrijkste vindt dan hoef je alleen te rekenen op het antwoord op je vraag te hebben.

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06 17:07

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Ik had het er pas over met onze controller omdat ik ook weer net een huis gekocht hebt. En heb het er met mijn zwager over gehad die in die sector werkt.

Echt aflossen zou ik niet doen (mis je voordelen van renteaftrek). Daarnaast zijn je hypotheeklasten zo laag dat het maandelijkse voordeel van lagere lasten ook nihil is. Ok, dan heb je lagere lasten en moet je nog meer sparen, ik weet leukere dingen ;)

Wat wel handig is is om bijvoorbeeld een deel van je spaargeld ipv in de aflossing van de hypotheek te gebruiken voor kapitaalopbouw buiten de hypotheek. Zo hou je je voordelen mbt renteaftrek en heb je toch een stuk kapitaal op termijn (altijd weer handig mocht je duurder gaan wonen). Rente op een normale spaarrekening is tragisch, maar er zijn best goede alternatieven om bijvoorbeeld wat geld in te storten waarbij je ook niet meteen een risico hoeft te lopen. Ik zou dat gewoon eens overleggen met een financieel adviseur (die zijn er zat). Er zijn manieren om ineens een x bedrag te storten of maandelijks en in jouw geval zou die eerste optie niet zo gek zijn denk ik. Uiteraard kun je dan niet zonder meer bij je geld, maar goed, dat is met aflossen binnen de hypotheek ook het geval.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• OzBoz

OzBoz

Roenie schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 14:44:
[...]
Wat heeft huren er mee te maken :? Je kunt ook een huis hebben zonder hypotheek. Je bent dan niet gelijk huurder.
Behalve het ontspannen gevoel ben je dan wel dief van je eigen portomonee op dit moment. En dat is ook jammer als je ziet wat je al moet betalen aan belastingen. Dan is het fijn dat er ook nog een beetje wat terug te vangen is.

• Roenie
  • Niet online
Dat maakt deze discussie persoonlijk. Het ligt er maar net aan hoeveel belang je hecht aan 'dat gevoel' of financiele resultaten. Je kunt er niet vanuit gaan dat iedereen het maar door één bril ziet.

Verwijderd

Topicstarter
LuCarD schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 14:17:
Wat voor een hypotheek heb je nu? spaar? beleggings? hybride?
Spaarhypotheek, rente inderdaad rond de 6,7% procent. Geen aflossingsvrij gedeelte, geen restschuld aan het einde.

Geen kids, dus de constructie van 'KnetterGek' (what's in a name :) ) is niet van toepassing.

Ik wil wel over een bepaalde tijd een ander en duurder huis kopen dus het al gemelde argument dat men na de complete aflossing het gehele vrijgekomen bedrag (= dus verkoopprijs) in de nieuwe woning zal moet stoppen was een rake opmerking, daar had ik niet aan gedacht.
The_Stickie schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 11:43:
Je kan ook overwegen of je niet aan waardeverhoging van het huis wil doen met je spaargeld ;)
Dus niet het huis afbetalen, neen zorgen dat het huis nóg meer opbrangt bij een evt verkoop. Mooi meegenomen is dat je dan "en passant" aan je eigen comfort kan werken.
Ik zeg maar wat; heb je een goede brander (CV), zijn alle voeren naar je zin, misshcien kan de gevel renovatie gebruiken, heb je al dubbel glas,... allemaal duurzame investeringen war je zelf nog wat aan hebt en de verkoopsprijs van je huis behoorlijk kunnen beïnvloeden!
Bij een oud huis misschien wel. Dit is een redelijk recent huis (1988) en al voorzien van dergelijke verbeteringen. Verder is het rendement van investeringen (badkamer/keuken/CV) bij verkoop discutabel, als je geluk hebt haal je de helft van je investering er uit bij verkoop. Dat heeft dus niet zoveel nut.

Een aantal opmerkingen in deze thread hebben mij trouwens wel aan het denken gezet.

[ Voor 43% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2006 15:43 ]

• OzBoz

OzBoz

Roenie schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 15:03:
Dat maakt deze discussie persoonlijk. Het ligt er maar net aan hoeveel belang je hecht aan 'dat gevoel' of financiele resultaten. Je kunt er niet vanuit gaan dat iedereen het maar door één bril ziet.
Daar heb je wel gelijk in hoor. Het is ook erg persoonlijk. Maar wanneer er gevoel bij komt kijken wil dat niet zeggen dat er dan geen 'verstandigste' keuze is. Die is er absoluut. Wanneer je gevoel voorrang geeft omdat dat voor jou persoonlijk zwaarder weegt dan de verstandigste keuze is natuurlijk prima. Maar maakt dat maakt het nog niet de meest slimme keuze.

Eigen voorbeeldje, ik heb nu een koopappartement, het slimste is om die overwaarde mee te nemen in mijn nieuwe hypotheek. Echter, dan moet er snel een onafhankelijke taxatie komen en wil hier eerst nog wat opknappen. Dus dat jaagt me gigantisch op en die stress wil ik er nu niet bij hebben. Dus ik ga dat niet doen, das voor mijn gevoel prettig, maar absoluut niet het slimste :) sterker, vrij dom. :)

• Roenie
  • Niet online
OzBoz schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 15:56:Daar heb je wel gelijk in hoor. Het is ook erg persoonlijk. Maar wanneer er gevoel bij komt kijken wil dat niet zeggen dat er dan geen 'verstandigste' keuze is. Die is er absoluut. Wanneer je gevoel voorrang geeft omdat dat voor jou persoonlijk zwaarder weegt dan de verstandigste keuze is natuurlijk prima. Maar maakt dat maakt het nog niet de meest slimme keuze...
Dit is dus precies wat ik bedoel. Het is juist wel de meest slimme keuze. Het gaat erom dat je de keuze prettig vindt. De financiele kant is één van de aandachtpunten en het individu bepaalt hoeveel dat mee weegt. Om dan te zeggen dat kiezen voor iets dat financieel niet de beste keuze is dan maar af te schrijven als niet slim in zijn geheel is te kort door de bocht.

• OzBoz

OzBoz

Roenie schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 16:05:
Dit is dus precies wat ik bedoel. Het is juist wel de meest slimme keuze. Het gaat erom dat je de keuze prettig vindt. De financiele kant is één van de aandachtpunten en het individu bepaalt hoeveel dat mee weegt. Om dan te zeggen dat kiezen voor iets dat financieel niet de beste keuze is dan maar af te schrijven als niet slim in zijn geheel is te kort door de bocht.
Sja daar zullen we het dan niet eens over worden. Zolang je in NL leeft en alles geldt kost is dat gewoon al snel het slimst. Dat het vreselijk lekker zou zijn als mensen meer van gevoel en minder van geld afhankelijk waren is leuk dagdromen, maar dan is in Nederland wonen al een verkeerd begin in mijn optiek. Dat het belang van geld in Westerse landen zo groot is is nou eenmaal een feit, ook Roenie moet ook nog dur hele leven naar de supermarkt om brood te halen :) Dan kun je je zo lekker voelen als je wilt, zonder geld geen brood. En dan wordt het snel minder lekker. Maar goed, ik begrijp je punt en jij mijn punt denk ik ook vast wel. Sommige mensen voelen zich (door de 'last' van een hypotheek) ook prettiger om gewoon te huren. En dat is prima.. of het zo slim is in de long term.. ik ben overigens niet iemand die denkt dat geld gelukkig maakt oid, je moet je zoals jij aanhaalt prettig voelen met je manier van leven. Maar ben wel zo realistisch om te zien dat (ook in mijn geval) keuzes dan soms gewoon wat minder slim zijn, hoe lekker ze gevoelsmatig ook zijn.

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Willen de heren adviseurs ook het eigenwoningforfait in hun advies meenemen?

Stel je voor dat je huis nu 220.000 en je gaat de hypotheek afsluiten tegen een tarief van 5%,
dan betaal je per maand 375 bruto
netto rekening, houdend met een tarief van 41,45% ga je;

Hypotheek 4500
Eigenwoningforfait 0,6% 1320
Teruggaaf belasting (4500-1320)*0.4145=1318

Netto 4500-1318 = 3182
Per maand /12 = 265

Effectief betaal je dan een percentage van 3,54 %

Wat ik als eerst zou gaan doen is gaan kijken of er sprake is van een pensioengat, wat bijna altijd is aangezien je in loop der tijd meer gaat verdienen, kun je dat eerst gaan opvullen.

• Roenie
  • Niet online
OzBoz schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 16:47:Sja daar zullen we het dan niet eens over worden. Zolang je in NL leeft en alles geldt kost is dat gewoon al snel het slimst. Dat het vreselijk lekker zou zijn als mensen meer van gevoel en minder van geld afhankelijk waren is leuk dagdromen, maar dan is in Nederland wonen al een verkeerd begin in mijn optiek. Dat het belang van geld in Westerse landen zo groot is is nou eenmaal een feit, ook Roenie moet ook nog dur hele leven naar de supermarkt om brood te halen :) Dan kun je je zo lekker voelen als je wilt, zonder geld geen brood. En dan wordt het snel minder lekker. Maar goed, ik begrijp je punt en jij mijn punt denk ik ook vast wel. Sommige mensen voelen zich (door de 'last' van een hypotheek) ook prettiger om gewoon te huren. En dat is prima.. of het zo slim is in de long term.. ik ben overigens niet iemand die denkt dat geld gelukkig maakt oid, je moet je zoals jij aanhaalt prettig voelen met je manier van leven. Maar ben wel zo realistisch om te zien dat (ook in mijn geval) keuzes dan soms gewoon wat minder slim zijn, hoe lekker ze gevoelsmatig ook zijn.
Zonder te vervallen in een lange filosofische discussie het volgende. Je refereert aan financieel slimme keuzes, ik aan slimme keuzes voor het individu in totaal. Voor veel mensen valt dit samen, maar voor sommigen dus niet. Je kunt dus ook niet spreken over de slimste keuze wanneer je het enkel hebt over het financiele aspect, zoals jij wel doet. De reden dat ik erover begon is dat dit soort topics al snel verzanden in financiele berekeningen. Hoewel die belangrijk zijn, zijn er meerdere facetten en persoonlijke omstandigheden. Alleen de TS kan beoordelen hoe zwaar deze aspecten wegen. Ik wilde met mijn posts slechts de eenzijdige teneur doorbreken. Het was allerminst mijn bedoeling om het financiele aspect buiten beschouwing te laten.

Buiten dat hoef je bij degenen die de luxe hebben om een groot deel van hun hypotheek af te lossen, zoals de TS, niet aan te komen met de prijs van brood :X Daarbij komt dat de manier van brengen in je post wat denigrerend overkomt. Ik neem aan dat dit niet zo bedoeld is ;)

Ik begrijp ook niet dat huren steeds terug komt, aangezien het absoluut niet ter zake doende is. Het gaat over het wel of niet aflossen van een hypotheek.

Voor de mensen die op safe willen spelen kan aflossen juist wel wat opleveren. Immers, deze mensen zullen zich niet storten :) op beleggingen, maar vaker kiezen voor een saaie spaarrekening, met dito rentevergoeding. Ook hebben ze hun rentevasteperiode waarschijnlijk op een wat langere termijn gezet, waardoor de rente die ze betalen vrij hoog is. Het is allemaal zo afhankelijk van persoonlijke omstandigheden.

Ten slotte, gebruik je verstand en je intuitie en bedenk dat alle raad (ook die van mij) gekleurd is.

• MSalters
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 13-09 00:05
Iblies schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 18:55:
Willen de heren adviseurs ook het eigenwoningforfait in hun advies meenemen?
Yep - dat maakt meestal het verschil. De term die je moet hebben voor google is "wetje Hillen". De fiscus is niet heel erg scheutig met informatie, maar er is genoeg te vinden. En voor de rest: betaal een financieel adviseur om het voor je uit te rekenen als je het zeker wil weten.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Verwijderd

Roenie, kunnen we het er over eens zijn dat het *uit financieel oogpunt* wel het tactischt is om niet af te lossen? Als je levensdoel niet is het vergaren van materieel gewin dan kun je inderdaad andere dingen met je poen doen, maar aangezien het niet willen hebben van meer poen in de toekomst dan in het heden een tamelijk zeldzame wens is kunnen we die, in het verlenen van advies, als onbelangerijjk wegcijferen. Immers, als de TS dat niet wil, kan hij zélf zien wat financieel de betere stap is (er is keuze zat uit stappen om te nemen, van high-risc potentieel miljonairsdom tot volledig safe modaalschap) en voor hem de juiste kiezen.

Ik ben het wel met je eens dat "verstandigste" inderdaad geen handige term is: voor hem is de verstandigste de keuze waarvan hij zin materiele wensen correct in balans heeft met zijn nachtrust. "Financieel betere" of "financieel verstandigste" was wellicht beter geweest.

Verwijderd

@cyruse

Na al je informatie zou ik zeggen: niet aflossen, of indien je dit toch graag wil niet te veel.

Niet aflossen en je geld sparen of je pensioen aanvullen door bijvoorbeeld een lijfrente of koopsom.

Indien je wel wil aflossen, dan zou ik kijken naar hoeveel spaargeld je hebt. Als je getrouwd bent of samenwoont, mag je ongeveer € 40.000 spaargeld hebben, zonder hierover belasting te betalen (ben je alleen is dit ongeveer € 20.000). Over het meerdere moet je van de rente die je ontvangt belasting betalen, 1,2% van het rentepercentage: Als je bijvoorbeeld 3,5% rente ontvangt, hou je netto (na belasting) nog 2,3% over. Als je gaat aflossen, zou ik er voor zorgen dat je niet onder de bovengenoemde drempel komt.

Je gaf ook aan in de toekomst misschien een ander huis te willen kopen. Als je nu niet aflost, kun je op het moment dat je een ander huis koopt, als nog een gedeelte van je spaargeld gebruiken voor aflossing. Als je nu aflost, heb je straks niet meer de keuze om het alsnog te gaan sparen, dan moet het in het huis blijven.

10 jaar geleden heb je de hypotheek afgesloten. Ik weet niet voor hoeveel jaar, maar als dit binnenkort afloopt, kun je de rente opnieuw vastzetten en dan tegen een lagere rente. Dan wordt het nog onaantrekkelijker om nu af te lossen.

• inXs
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 22:18

inXs

known as inXs

Maarehh stel dus, je lost je huis wel af, laten we zeggen het huis is 2ton waard, heel toevallig was dit ook de aankoopwaarde. Daar ben je dus klaar mee, maar je wordt 65 en denkt nou mooi, ik ga me huis verkopen, die 2ton innen en ik ga lekker klein en compact wonen (huren bijvoorbeeld). Hoeveel zie je dan terug van die 2 ton die je huis opbrengt in de verkoop, gaat daar nog belasting vanaf?

superB

• nextware
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 21:28
laat maar hangen wat hier gepost stond..

[ Voor 92% gewijzigd door nextware op 29-08-2006 11:59 ]

• Iblies
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 02-02-2023
Verwijderd schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 11:36:
@cyruse

Na al je informatie zou ik zeggen: niet aflossen, of indien je dit toch graag wil niet te veel.

Niet aflossen en je geld sparen of je pensioen aanvullen door bijvoorbeeld een lijfrente of koopsom.

Indien je wel wil aflossen, dan zou ik kijken naar hoeveel spaargeld je hebt. Als je getrouwd bent of samenwoont, mag je ongeveer € 40.000 spaargeld hebben, zonder hierover belasting te betalen (ben je alleen is dit ongeveer € 20.000). Over het meerdere moet je van de rente die je ontvangt belasting betalen, 1,2% van het rentepercentage: Als je bijvoorbeeld 3,5% rente ontvangt, hou je netto (na belasting) nog 2,3% over. Als je gaat aflossen, zou ik er voor zorgen dat je niet onder de bovengenoemde drempel komt.

Je gaf ook aan in de toekomst misschien een ander huis te willen kopen. Als je nu niet aflost, kun je op het moment dat je een ander huis koopt, als nog een gedeelte van je spaargeld gebruiken voor aflossing. Als je nu aflost, heb je straks niet meer de keuze om het alsnog te gaan sparen, dan moet het in het huis blijven.

10 jaar geleden heb je de hypotheek afgesloten. Ik weet niet voor hoeveel jaar, maar als dit binnenkort afloopt, kun je de rente opnieuw vastzetten en dan tegen een lagere rente. Dan wordt het nog onaantrekkelijker om nu af te lossen.
Dan pleit je eigenlijk om af te lossen, want effectief moet hij 3,5% betalen, en dat krijgt hij niet bij de bank zonder meer risico te nemen.

Daarom in eerste instantie laten nabereken of er een pensioengat bestaat voor hem en zijn vrouw,
dit bedrag mag je ook aftrekken, en pensioen gaat in met je 65ste en duurt tot in de lengte der dagen.
Als zowel aan moeders kant als aan vaders kant blijkt dat ze het niet lang uithouden is het geen goed advies, maar dan kun je nog altijd kijken naar een goede levensverzekering. Je wilt niet weten wat een simpele begrafenis kost, en daar wil je je partner zeker niet mee opzadelen.

Verwijderd

Tis een spaarhypotheek lees ik, dus daar zou ik dan helemaal niks mee doen. Ook niet oversluiten naar een lagere rente. Heb zelf een 50/50 spaar/aflosvrije hypotheek. Vorig jaar de rente aan laten passen tegen afkoopsom van de aflosvrije. Van de spaar moest ik absoluut niet doen was het advies. Daar win je niks mee zeiden ze.

In dit geval kan je dan beter je geld "ergens" in investeren/vastzetten voor een bepaalde periode.

• cowgirl
  • Laatst online: 17-12-2020
In een spaarhypotheek kan je normaal gesproken prima extra premiestortingen doen. Daardoor betaal je maandelijks minder premie (heb je vooruit betaald + je hebt meer rendement) en het geld komt gewoon weer vrij bij verkoop van het huis.
Belastingtechnisch mag je (tenminste, zo was het een aantal jaar geleden toen ik dat gedaan hebt) maximaal 4 jaar lang 10x de premie de je de overige jaren betaald in het spaardepot storten.
Stel je betaald 30 jaar lang 2200 eur per jaar premie, dat is over de totale looptijd 66000 euro. Als je nu 4 opeenvolgende jaren 10000 per jaar betaald dan betaal je de overige 26 jaar 1000 per jaar. De afkoopwaarde van je polis stijgt evenredig met je stortingen. Je bank/hypotheekadviseur kan je hier wel meer over vertellen.

• ZeRoC00L
  • Niet online
Het staat me bij dat als je woning hypotheek vrij is, je ook je eigenwoningforfait niet hoeft te bij te tellen bij je aangifte naar de belastingdienst.

[*] Error 45: Please replace user
Volg je bankbiljetten

• jevn
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online
Je zou het vrij simpel kunnen stellen, kan je zelf met dat geld meer verdienen (rente op de bank, beleggingen etc) dan dat je nu rente moet betalen? Dan zou ik het in de zak houden en normaal blijven aflossen. Als je dat niet denkt te redden is het zonde van het geld dat je aan rente moet betalen

• sverzijl
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 23:04
ZeRoC00L schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 15:08:
Het staat me bij dat als je woning hypotheek vrij is, je ook je eigenwoningforfait niet hoeft te bij te tellen bij je aangifte naar de belastingdienst.
mja, dat staat nog maar een stuk of 3 keer in dit topic :) Zie mijn voorbeeldberekening in het begin en ook andere reacties.

• Fakir
  • Laatst online: 03-03 10:57
Puntje om rekening mee te houden: de bijleenregeling per jan 2004. Dit betekent dat als je huis volledig is afbetaald je dit bedrag in je volgende huis moet steken (althans je kunt er geen rente op aftrekken). Dit geldt dus voor de verkoopprijs van de woning. Aan de andere kant ga je dat waarschijnlijk wel doen als je een ander huis koopt. Daarbij is die renteaftrek leuk, maar je betaalt uiteindelijk wel rente. En dat is altijd zonde. Als je het kunt permiteren, zou ik het doen. Maar laat je goed inlichten door een financieel adviseur. Denk hierbij ook aan toekomstplannen. Heb je in de toekomst wellicht een groot bedrag nodig (eigen zaak starten bijv.), dan wil je niet in bakstenen investeren.

Verwijderd

Hoi daar,

ook wij hebben 10 jaar geledeneen huis gekocht wat nu véél meer waard is dan de hypotheek die er opstaat. Maar net als jij hebben wij een inkomenssprong gemaakt en dachten we te kunnen investeren in een 2e huis (met meenemen overwaarde 1e huis) als beleggingspand.
Want zoals hier al is geconcludeerd, rendement in de 'stenen' is nog altijd hoger dan beleggen tenzij je MEGAmazzel hebt met je keuze van.
Anyway, wij hebben tig aanbieders vergeleken om die 2e hypotheek rond te krijgen en zijn tot de conclusie gekomen dat:
we onze 1e hypotheek (100% spaar) eerst helemaal willen gaan aflossen, en dán pas weer een nieuwe hypotheek op een evt. nieuw aan te kopen 2e huis willen nemen. M.a.w. wij betalen de komende jaren 0,0 maandlast aan hypotheek van ons huis.

(en de rente-aftrek dan zal vast iemand zeggen??? nou, als zelfstandig ondernemer betaal ik al bijna geen belasting, want inkomen is -bewust- laag en dus HEB IK AL BIJNA GEEN VOORDEEL V/D RENTEAFTREK)

...ons maandelijks te storten hypotheekbedrag houden we dan "over" omdat we niet meer hoeven te betalen! ...en dáár kun je héle leuke dingen mee doen.
Die stenen blijven hun waarde toch wel houden, en ondertussen kun je (nog ;-) rianter leven dan je misschien al wel deed...of idd...als je persé wilt: beleggen of sparen of of of
Maar dan zijn wij SCHULDENVRIJ :*) :*) :*)
heerlijk toch?!?

• Hillie
  • Laatst online: 02:44

Hillie

Poepen = ultieme ontspanning

Uit je post proef ik een grote drang naar het niet (of zeer beperkt) hebben van schulden. Als je je daar het prettigst bij voelt, dan kunnen 1001 adviseurs je 1001 goedbedoelde adviezen geven, maar als je je daar niet mee op je gemak voelt, dan moet je het niet doen. De beste keuze is de keuze die jij het fijnst vindt.

Liefhebber van schieten en schijten. Ouwehoer en niet-evangelisch atheist.

Daniel36: Dat zeg ik(?) Nee, dat zeg ik niet, je hebt gelijk.

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 11:36:
@cyruse
Dit is echt heel dom, want:
je EIGEN HUIS = JE PENSIOEN aanvulling!!!
Dit was ook eens op tv bij Kassa, en daar gaven maar 2 v/d 10 adviseurs de tip van "Hé, u hebt een eigen huis, u hebt geen aanvulling nodig" je kunt immers op je eigen huis ALTIJD nog weer geld lenen (als je niet wilt verkopen tegen die tijd en extra geld wilt hebben) maar de meeste van ons gaan t.z.t. toch verhuizen en dán heb je én de overwaarde én hypotheekvrije huis als extraatje.

En waar ga je dan wonen dan??? Laten we eerlijk wezen.
Dan ga je meestel NIET in een riante villa wonen, maar juist kleiner (als 65+er) m.a.w. je houdt een berg geld over...

Verwijderd

Hillie schreef op donderdag 07 september 2006 @ 14:31:
Uit je post proef ik een grote drang naar het niet (of zeer beperkt) hebben van schulden. Als je je daar het prettigst bij voelt, dan kunnen 1001 adviseurs je 1001 goedbedoelde adviezen geven, maar als je je daar niet mee op je gemak voelt, dan moet je het niet doen. De beste keuze is de keuze die jij het fijnst vindt.
klopt helemaal...ik werd me een partij nerveus van al die berekeningen (zo van 'ken net of ken ut net nie') en het voelt gewoon lekker...
EIGEN huis ;)

Verwijderd

inXs schreef op dinsdag 29 augustus 2006 @ 11:46:
Maarehh stel dus, je lost je huis wel af, laten we zeggen het huis is 2ton waard, heel toevallig was dit ook de aankoopwaarde. Daar ben je dus klaar mee, maar je wordt 65 en denkt nou mooi, ik ga me huis verkopen, die 2ton innen en ik ga lekker klein en compact wonen (huren bijvoorbeeld). Hoeveel zie je dan terug van die 2 ton die je huis opbrengt in de verkoop, gaat daar nog belasting vanaf?
eigen huis is 100% belastingvrij volgens mij...
ik heb het er wel met 1 v/d adviseurs over gehad, maar weet niet meer wat de uitkomst was...
zowiezo val je met 65 in een ander (lager) belastingtarief en belasting op eigen vermogen is zowiezo al niet die 42% die hier eerder genoemd is...
maar hoe en wat precies dat zou je na moeten vragen aan een belastingmannetje 8)7

• merauder
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 20:07
Zelf heb ik een relatief lage hypotheek, en zit misschien op 200 euro netto maandlasten. Zelf heb ik de keuze gemaakt om eerst de schulden bij de IBG voor een deel af te lossen (lastenverlaging) alvorens ik met de hypotheek begin.

Een hypotheekrente brengt gewoon een gigantisch belastingsvoordeel met zich mee, en wat je qua lasten kwijt bent vang je via diverse constructies gewoon weer terug. Sterker nog, qua offerte viel het me al heel snel op dat 1000 euro aflossing bijvoorbeeld maar een lastenverlaging van 3,3 euro per maand oplevert, dat is al snel een heel brood per maand extra te besteden!

• Mirreke
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 13-12-2021

Mirreke

Winter Time

Wat door bovenstaande personen ook vergeten wordt is het bedrag wat je aan spaargeld mag hebben voor je er weer belasting over gaat betalen, heb je meer dan dat bedrag dan kan het interessant zijn om een berekening te laten maken wat uiteindelijk voordeliger is...
Want TE veel spaargeld hier in nederland hebben is ook niet goed want dan gaat de belastingdienst wel aan die kant met je centen lopen!

Oow en wat nextware bedoelde met onze hypotheek: we hebben inderdaad 10% van de hypotheek aflosvrij, maar daar wordt wel een vast rentebedrag over betaald. Het eerste deel wat wij dus ooit af zullen lossen op de hypotheek is die 10%, want daarmee gaan de maandlasten omlaag.

Verwijderd

Mirreke schreef op maandag 11 september 2006 @ 08:57:
Wat door bovenstaande personen ook vergeten wordt is het bedrag wat je aan spaargeld mag hebben voor je er weer belasting over gaat betalen, heb je meer dan dat bedrag dan kan het interessant zijn om een berekening te laten maken wat uiteindelijk voordeliger is...
Want TE veel spaargeld hier in nederland hebben is ook niet goed want dan gaat de belastingdienst wel aan die kant met je centen lopen!

Oow en wat nextware bedoelde met onze hypotheek: we hebben inderdaad 10% van de hypotheek aflosvrij, maar daar wordt wel een vast rentebedrag over betaald. Het eerste deel wat wij dus ooit af zullen lossen op de hypotheek is die 10%, want daarmee gaan de maandlasten omlaag.
vraag me af hoe jij het je dan voorsteld dat als je teveel geld hebt dat de belastingsdienst met die centen er vandoor gaat.. zolang jij geen box 2 aandeelhouder gaat spelen ofzo valt dit gewoon in box 3 en betaal je ongeacht je rente gewoon belasting over je forfaitair rendement. (4% x 30% = 1,2% effectieve belasting). En om nou te stellen dat je heffingvrij vermogen (€ 19.522 +evt. verhogingen voor kids e.d.) een grote rol gaat spelen als je het over bedragen van koophuizen hebt ..

en bij een beetje normale hypotheek is dit "nadeel" stukken kleiner dan het belastingsvoordeel dat je behaalt met je hypotheek behouden.

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 11-09-2006 13:50 ]

• HenkieNL
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 06-03-2024

HenkieNL

Kinderpindakaas.....

Ik denk dat er twee vragen zijn:

1. Wat wil je? Als je je spaargeld in je huis wilt stoppen ga je door naar vraag 2.
2. Is het fiscaal voordelig om je hypotheek af te lossen? Laat een belastingadviseur je gegevens even in een half uurtje doorrekenen in een rekenprogramma'tje en je weet of het voordelig is.

God is bedacht om het onverklaarbare te verklaren, hoe meer er verklaard wordt, hoe onverklaarbaarder God wordt......

• Gé Brander
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11 18:45

Gé Brander

MS SQL Server

Ik heb 4 jaar geleden mijn hypotheek overgesloten, had 6,5 en 6,7 procent rente, heb nu 4,1 procent rente. Dat en het belastingsvoordeel maakt dat het voor mij niet zinvol is om eerder af te lossen. Door een speciale constructie met mijn vrouw en mij bij de aangifte (hoe precies weet ik zo niet, daar is mijn financieel adviseur voor), is het zo dat ik 52 procent van de betaalde rente terugkrijg en 3 procent is wat ons spaargeld oplevert. Zet dat onder elkaar, en dan is het zo dat een hypotheek voordeliger is voor ons dan aflossen... Het is een kwestie van rekenen. Als je er zelf niet uitkomt, stuur mij dan een mailtje, ik heb een prima adviseur die al vier jaar ons adviseert, ons 80 euro per jaar voor de aangifte kost, en ons voor de rest van ons leven die 80 euro per jaar al terugverdient heeft. Die man geeft goede adviezen, ook als het hem niets oplevert. Dat zijn de mensen die je moet hebben.

Vroeger was alles beter... Geniet dan maar van vandaag, morgen is alles nog slechter!

Pagina: 1