Toon posts:

Asus P5B herkent 512MB i.p.v 2 GB geheugen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit met een lastig probleem: Mijn pc laat zien dat hij maar 512 MB aan geheugen heeft terwijl er toch wel degelijk 2 Gig aan reepjes inzit. Het betreft geheugen van het merk PQI. Twee maal twee reepjes van 512 MB Dual-channel (DDR2-667) . De Bios geeft zelfs 256 MB aan. In het boekje van het moederbord (Asus P5B) staat het Merk PQI niet aangegeven als Qualified Hardware voor geheugen. Ik heb van tevoren gecontroleerd of het geheugen compatible is met het moederbord en dat is het ook. Ook heb ik de reepjes van plaats verwisseld met elkaar, maar ook dit leverde geen resultaat op. Ook het flashen van de BIOS leverde geen resultaat op. Ik heb in de BIOS gezocht naar een optie om dual-channel "aan te zetten" of iets in die richting, maar heb niets gevonden. Website van PQI (link staat een paar posts hieronder) heb ik ook doorgesnuffeld, maar niet zozeer iets gevonden. Als we er hier niet achter kunnen komen, neem ik contact met hen op.

Alles op een rijtje:

Geheugen - 2x 2 setjes van 512 MB - DDR2 667Mhz
Moederbord - Asus P5B
Kast: Thermaltake ArmorJR w/window

wer kann mich hilfen? :D

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2006 09:56 ]

• Simball
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-03 08:57
Bios update

meuktracker: Asus P5B 0309

Edit:
beter lezen ik, of had je deze laatste nog niet?

Zal toch echt aan de bios moeten liggen, anders is er iets mis met het geheugen,
heb je al geprobeerd met 1 bankje of allebij in andere sleuven?

[ Voor 48% gewijzigd door Simball op 28-08-2006 09:23 ]

Verwijderd

Topicstarter
die heb ik dus al gedaan :) hielp niet, maar dat had je naderhand gezien :P

edit: heb 1 bankje ook al geprobeerd, dan start ie niet op (waarschijnlijk omdat t dual core is). Met 2 geeft hij ook 512 aan.

[ Voor 68% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2006 09:24 ]

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-04 10:11

Turkish

zhé germans

Hoe heb je gecontroleerd dat het geheugen wel werkt jouw mobo :?

Bovendien let op welke terminologie je gebruikt, MB en MHz door elkaar halen zorgt ervoor dat je topic eigenlijk nergens over gaat :o
titlefix: '[Probleem] Geuheugen: PC herkent 512Mhz ipv 2Ghz' -> 'Asus P5B herkent 512MB i.p.v 2 GB geheugen'

'When you're not paying for the product, you are the product!'

• Simball
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-03 08:57
Nog even gezocht, weinig te vinden.

Hij zou WEL met 1 bankje moeten werken, het lijkt dus zeker een bios probleem.
Wat ik meer heb gezien met de nieuwe C2D bordjes is dat het geheugen niet wordt herkent en dat er dan verkeerde aantal volt wordt gelevert.

als je dit geheugen hebt:
PQI Turbo PQI25400-2GDB (Elipida) DDR2-667 4-4-4-12 2.0V
wat dus 2.0v nodig heeft kun je eens proberen om dat in de bios handmatig zo in te stellen.

Als het een biosprobleem is wordt het binnenkort vast wel verholpen door een update (maar daar heb je nu niet zo veel aan :'( )

Verwijderd

Topicstarter
@ Simball, bedankt voor het zoeken :) Dan zou ik nog even in de BIOS moeten vogelen, want met 1 bankje weigerde hij echt om dienst te doen.
@ Mod, exuces, maandagochtendwarheid, vandaag heel erg extreem. Ik kom tot de conclusie dat het geheugen zou moeten werken omdat het moederbord 667 MHZ geheugen aan zou moeten kunnen. Echter staat PQI niet in het lijstje van Qualified Vendors. Het zijn trouwens 2 setjes van 1024 MB Dual Channel (oftewel in totaal 4x 512 MB)

PQI DDR2 Turbo Dual Channel 1024 MB, PC5300, 667 MHz, 4

http://www.pqi.com.tw/eu/...oid=77&cate1=78&PROID=192

Power Consumption: 1.8V(zou ik dit misschien moeten instellen in de BIOS?)

Go to BIOS, check if the memory clock frequency is set higher then the actual working frequency of the module. Sometimes this could rectify the problem.
Dit kan ik ook nog proberen.

[ Voor 35% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2006 10:01 ]

Verwijderd

Topicstarter
Op de compability list van PQI kan ik de P5B niet vinden.... Zou dat het zijn? En wat zou ik er aan kunnen doen? Want het zou wel een beetje lullig zijn als ik nieuwe moet kopen, die 2 Gig was bijna 200 euro....

http://www.pqi.com.tw/eu/product.asp?cate1=4 en dan op Compability klikken ---> Desktop ---> Asus

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2006 12:40 ]

• Turkish
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 13-04 10:11

Turkish

zhé germans

Laten we het zo zeggen, die qvl list is er niet voor niets :P
Daarvan is de werking dus zeker, als je zelf ander mem koopt dan loop je de kans dat het niet goed gaat. Deze serie mobo is best 'picky' wat betreft geheugen, zie ook andere topic hierover. Ik zou in ieder geval eens kijken wat er gebeurt als je mem neemt wat volgens Asus wel compatible is :)

'When you're not paying for the product, you are the product!'

Verwijderd

Topicstarter
ja, das waar, maar ik ging er vanuit dat als een moederbord compatible is met 667MHz geheugen, dat dat dan geldt voor alle soorten en merken, maar ja weer iets geleerd :) ik heb IPQ al gemaild of er iets aan te doen valt dus het topic kan dicht.
Pagina: 1