Toon posts:

de zon op je speakers

Pagina: 1
Acties:
  • 1.295 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik heb een paar prachtige zuilspeakers, vifa format, dat is zo'n zelfbouw pakket van speaker en co.
Het zijn echt top speakers, een beetje duur maar een praachtig geluid
Nu staat een van de speakers op een plek in mn huiskamer waar geregeld het zonnetje op staat. Kan dit kwaad voor mn speakers? ik heb ze wit afgelakt, en ik weet dat het zonnetje dit kan aantasten. maar kunnen de speakers zelf er ook onder lijden?

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22:51

voodooless

Sound is no voodoo!

Is eigenlijk weinig van te zeggen. Sommige units kunnen daar prima mee overweg, anderen verkleuren. Ik denk echter dat het over het algemeen geen kwaat kan..

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Idd, het zal niet direct kwaad doen op de luidspreker drivers zelf (misschien na langdurige tijd, versnelling van uitdrooging van de rubbers). Ik denk dat je eerder bij zelfbouw luidsprekers moet opletten. Hout leeft altijd nog jaren na dat het gekapt is in de manier van uitzetten en krimpen. Een gitaar zet je ook nooit in de zon, daar mee kan je goed de klankkast mee verneuken omdat de boel krom kan trekken. Denk ook dat deze theorie geldt voor een luidspreker. Niet direct zo snel als een klankkast van een gitaar (denk aan 0.8cm +/- dikte) maar toch... let er op. Beter verhelpen dan genezen zeg ik al tijd maar.

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Ik denk niet dat het hout het probleem is, want dat is waarschijnlijk gewoon MDF, en dat werkt niet echt zo ;)

Ik heb mijn Vifa Impuls zelfbouw speakertjes ook wit afgelakt, maar ik heb een lak (DD lak, 2 componenten PU lak) die daar zeker wel tegen kan :). De rubbers ben ik ook een klein beetje bang voor, maar ik denk dat het wel mee zal vallen. Het glas van je ruit filtert vrijwel alle UV al uit het licht natuurlijk :)