Toon posts:

Access keuzelijsten koppelen vervolg vraag

Pagina: 1
Acties:
  • 442 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben er dan uiteindelijk aan uitgekomen.
Ik heb een keuzelijsjte Merk, waar ik het merk kan selecteren
en daarna het juiste type met daarop een geweldige refresh.

Nu loop ik echter tegen een nieuw probleem aan wat ik niet opgelost krijg.
Ik heb zeg maar een hoofdformulier gebruik met daarin een subformulier gebruik.

Ik heb alles netjes volgens de Mircosoft cursus gedaan en dus onder mijn autotype het volgende gezet: [Forms]![Subformulier gebruik]![m]

Echter wanneer ik het formulier Gebruik open, waar ik uiteindelijk in wil gaan werken.
Dan krijg ik de melding "Parameterwaarde opgeven"
Het werkt dus wel in het Subformulier zelf maar niet in het hoofdformulier.
Is hier een oplossing voor?

Ik heb het overigens over de volgende cursus:
Dhttp://office.microsoft.com/en-us/assistance/HA011730581033.aspx
Die mij hier als tip werdt gegeven. Te samen met de Freesample database was dit een geweldige tip!
Echter nu moet het nog werken in een subje.

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 27-07 14:21

Boss

+1 Overgewaardeerd

Wat is [m] ?

en heb je ook de stappen gevolgd onder het stukje What to do when you open the form? Het lijkt alsof het daar ergens mis gaat.

[ Voor 85% gewijzigd door Boss op 28-08-2006 08:52 ]

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• Falcon
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 07:21

Falcon

DevOps/Q.A. Engineer

ts... is er een mogelijkheid om je mdbtje online te zetten? Misschien komen we er dan uit.

[ Voor 22% gewijzigd door Falcon op 28-08-2006 08:54 ]

"We never grow up. We just learn how to act in public" - "Dyslexie is a bitch"

• PromoX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-07 09:39

PromoX

Flying solo

Het probleem wordt veroorzaakt doordat je keuzelijst zoekt naar [Forms]![Subformulier Gebruik]![M] en dat formulier [Subformulier Gebruik] zelf niet is geopend. Daardoor kan ie de waarde [M] niet vinden.

Wanneer je het wijzigt in [Forms]![Huur]![Subformulier Gebruik].[Form]![M], werkt het wel. Dit omdat [Subformulier Gebruik] op dat moment geopend is binnen het formulier [Huur].

[ Voor 4% gewijzigd door PromoX op 28-08-2006 19:12 ]

And I'm the only one and I walk alone.

Verwijderd

Topicstarter
Weet je heel misschien ook waarom de velden in huur niet mee veranderen?
Mijn relaties kloppen toch....?
Jou query regel werkt in ieder geval perfect, wanneer ik merk aanklik komen netjes de merken en vervolgens de types. Echter veranderen de overige velden dus niet wanneer ik het juiste type aanklik.
Of in alle velden boven elkaar komt hetzelfde te staan... ook niet echt de bedoeling.
Ik heb al op meerdere manieren het subforumulier proberen samen te stellen.

Onderstaande manieren werken niet:

SELECT Gebruik.Autotype, Merk.Merk, Type.Type, Type.PPdag, Type.KMprijs, Gebruik.Begindat, Gebruik.Einddat, Gebruik.Kms, Gebruik.Huurnr FROM (Merk INNER JOIN Type ON Merk.Autotype=Type.Autotype) INNER JOIN Gebruik ON Type.ID=Gebruik.ID;

en

SELECT Huur.Klantnr, Klant.Naam, Klant.Adres, Klant.Postcode, Klant.Woonplaats, Klant.Telefoonnummer, Klant.Geboortedatum, Huur.Huurnr, Huur.Datum FROM Klant INNER JOIN Huur ON Klant.Klantnr=Huur.Klantnr;

Verwijderd

Topicstarter
Kan iemand mij helpen, ik ben er nog steeds mee bezig.
Maar ik krijg in de 2de lijn zeg maar ook het zelfde te zien.
Bijv. bij regel 1 geef ik bij type 106 en ik heb 2 regels,
dan komt er bij regel 2 hetzelfde.
Iets klopt er niet... ik krijg er een access hoofd van :-)

• PromoX
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 24-07 09:39

PromoX

Flying solo

Dat zal men vast wel willen, maar dan is het wel handig dat je je problemen wat beter omschrijft. Welk formulier betreft het, wat wil je precies, wat gaat er fout, wat heb je zelf geprobeerd, enz.

Ik snap er in ieder geval weinig van op dit moment.

And I'm the only one and I walk alone.

Verwijderd

Topicstarter
Zoals je in mijn database kunt zien, die dus te downloaden is
heb je een formulier Huur. Daarin zit het Subformulier gebruik.
Wanneer men daar Merk aan klikt komt er een lijstje met merken.
Vervolgens heeft men de keuze uit types. Wanneer men dan bijv.
bij Merk Peugeot kiest en bij types 106 dan moeten PPdag, KMprijs & autotype
mee wijzigen. Dit gebeurt echter niet. Tevens kan men meerdere regels toevoegen.
Maar wanneer ik dan een ander merk of type wil kiezen worden deze het zelfde over
alle regels.

Ik hoop dat het nu wat duidelijker is, laat het anders even weten.

Verwijderd

Topicstarter
Kenteken en Kilometerstand moeten overigens ook mee wijzigen.
De nieuwe criteria voor de query van keuzelijst type is nog niet toegevoegd aan de database die online staat. Maar deze kun je terug vinden in paar posts hierboven. Ik heb nu helaas niet de mogelijkheid de database online te zetten met de aanpassing erin verwerkt.

• Boss

Boss

+1 Overgewaardeerd

Ah, nu heb je je wensen neergelegd en dan komt de rest vanzelf wel?

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

Verwijderd

Topicstarter
Nee, mij vraag is of iemand mij een stapje verder kan helpen.
De rest komt namelijk niet vanzelf... ben er al dagen mee bezig.

Verwijderd

Topicstarter
Weet iemand dan misschien waar ik een oplossing zou kunnen vinden?
Of zit er misschien een fout in mijn relaties? Of ergens anders.

• Boss

Boss

+1 Overgewaardeerd

Omdat Merk en Autotype ongebonden controls zijn (ze hangen niet aan een veld in je tabel) worden wijzigingen in die controls toegepast op alle regels waar die controls in staan. Daarom kan je ze niet per regel op iets anders zetten.

Om de gegevens te wijzigen zou ik na het bijwerken van de lijst waar je uiteingelijk het model kiest de waarden overnemen van de type-tabel naar de gebruik-tabel (waar je die velden dus nog moet aanmaken).

Verwijderd

Topicstarter
Als ik het goed begrijp zou ik dus alle velden van type bij gebruik moeten zetten?
Maar type is toch een afzonderlijk iets?
In type staat namelijk ook het type auto, waar dus weer de ppdag (prijs per dag) aanhangt etc.

Nu is Autotype van gebruik gekoppeld aan Autotype in Type.

• Boss

Boss

+1 Overgewaardeerd

Als ik het goed begrijp zou ik dus alle velden van type bij gebruik moeten zetten?
Het is overbodige data, daar heb je gelijk in. Maar als je het echt netjes wilt doen denk ik dat je technieken nodig hebt die je volgens mij nog niet helemaal beheerst. Daarom zou ik het even wat slordiger doen.
In type staat namelijk ook het type auto, waar dus weer de ppdag (prijs per dag) aanhangt etc.
En als je dan de prijs per dag aanpast (de jaarlijkse prijsverhoging) heb je in al je oude verhuur records de nieuwe prijs staan en is je historische data waardeloos geworden...

Verwijderd

Topicstarter
Maar je zou mij er niet mee kunnen helpen?

• Lustucru
  • Registratie: Januari 2004
  • Niet online

Lustucru

26 03 2016

Me dunkt dat je al behoorlijk geholpen bent. :)

Net als je vorige topic gaat dit topic zoetjes aan op slot. Inmiddels heeft het weinig meer met de oorspronkelijke vraag te maken, lopen er drie-vier topics door elkaar heen en bestaat het aandeel van de TS enkel nog uit losse vraagjes zonder al te veel eigen inbreng.

@wimdutch: probeer één voor één de problemen die je tegenkomt te tackelen, en zoals Boss ook schrijft, hou het zeker in het begin simpel. Als je daar dan niet uitkomt, leg één probleem per topic voor en vergeet vooral niet om dat helder uiteen te zetten, met je eigen ideeen erbij.
Om op de oorspronkelijke vraag terug te komen: in jouw datamodel is het eigenlijk helemaal niet dwingend of voor de hand liggend om met gekoppelde keuzelijsten te werken. Eerder zou je een tabel 'autos'verwachten met daarin alle gegevens van de auto's, waarbij merk en type bv best één veld kan zijn.

De oever waar we niet zijn noemen wij de overkant / Die wordt dan deze kant zodra we daar zijn aangeland

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.