Toon posts:

4 verschillende schijven in één week kapot?

Pagina: 1
Acties:
  • 125 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Beste tweakers,

drama op mijn kamertje hier. Deze week zijn de volgende schijven overleden / kuren gaan vertonen:

1: Maxtor 120G IDE
2: Samsung 300G IDE
3: Maxtor 120G SATA
4: Maxtor 250G SATA

De IDE schijven in USB behuizingen hangende aan mijn Asus Pundit. De SATA schijven in mijn workstation (Asus mobo, intel chipset controller).

1,2 spinnen niet meer op tikken alleen maar. 3 hangt als ik hem benader, soms en 4 valt ook heel soms uit.

Wat kan dit zijn? 3 verschillende voedingen, 2 verschillende controllers? Mn netspanning kan het toch niet? Zal morgen een multimeter erin stoppen?

Edit: mischien is mijn afwas radioactief geworden die staat hier al n tijdje :P
Hiernaast me staan touwens een magnetron/oven/stoomding en een koelkast, zelfde stopcontact. Is mn magnetron niet goed afgeschermt? Gloednieuw trouwens. Maar dannog zouden ze niet vastlopen, en zijn ze afgeschermt?

Edit2: wel nog een 80G Samsung IDE die nog perfect werkt... maar die zit in een webservertje dat ik gebruik als vervangend model en die staat niet vaak hier.

[ Voor 27% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2006 01:52 ]

• Liam
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 29-12-2023

Liam

Wat nou 1 proc is genoeg.. :P

Grote kans dat er iets mis is met je netspanning / voeding of iets dergelijks. De kans dat ze alle 4 in een week kapot gaan acht ik wel heel erg klein.

Dus zal je een externe oorzaak moeten zoeken zoals een brakke voeding, niet geaarde kabels, klote kabels, verlepte netspanning. Dat zijn even een paar dingen die bij me opkomen.

Meestal is dit wat lastig te achterhalen, maar een middagje met de multimeter geeft over het algemeen wel een goed beeld.

If it bleeds, we can kill it!! |Werkbak specs|CCNP, bezig met Master.

Verwijderd

Misschien een blikseminslag in de buurt!
Elektromagnetische straling kan ook funest zijn.

Kijk eens of je nog diskettes hebt, die het het doen.

• TheekAzzaBreek
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Worden die dingen niet gewoon te heet in die kleine kastjes? De mijne heeft wel een ventilatortje, maar de luchtstroom wordt zwaar geblokkeerd. En power down na een poosje inactiviteit doet-ie ook al niet.

• marrabel
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 21:08
Een koelkast slaat regelmatig aan, wat kleine spanningspieken zou kunnen veroorzaken. Het is wel verdacht dat deze uitval plaatsvindt kort nadat je een nieuwe magnetron hebt.

Staan de computers maar hooguit een/enkele uren per dag aan of draaien ze 24/7? In dat laatste geval krijgen te ook vaker met de spanningspieken (van oa koelkast, magnetron/stoomding, mogelijke blikseminslag in nabije omgeving) te maken. Bij mij zijn er de afgelopen weken regelmatig onweersbuien overgetrokken. Dus misschien dat die ergens in de buurt (maar niet in jouw huis) is ingeslagen?

Ik zou adviseren om de computers op een andere stroomgroep dan je keukenapparatuur aan te sluiten. Is het stopcontact wel geaard? Volgens mij is dit wettelijk verplicht in ruimtes die worden gebruikt als keuken of badkamer.

Het lijkt me niet goed als computers in een vochtige (of wisselende vochtigheid) omgeving staan. Staan ze in de keuken (dezelfde ruimte als waar je ook kookt)?

Hoe je kunt meten of je magnetron goed is afgeschermd weet ik niet, maar je hebt daar vast wel meetapparatuur voor. Wel zou je met je hand kunnen voelen aan de magnetron (bijvoorbeeld de zijkant indien van metaal) of je iets van statische lading merkt.

Wat is de afstand tussen jouw keukenapparatuur en de computers? Ik neem aan dat ze niet direct naast elkaar staan? Dit ook ivm de warmte die magnetrons/ovens/koelkasten/vriezers produceren?

[ Voor 98% gewijzigd door marrabel op 28-08-2006 08:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
Voeding....

Het zijn dus 2 aparate adaptertjes voor die 2 USB drives, welke ook actief gekoeld zijn door een kleine fan in die behuizing. De behuizing zelf is van alluminium... dus warmte kan het niet zijn. De andere 2 schijven hangen achter een 80mm fan en hebben een normale PC PSU... kan dus geen warmte zijn.

De magnetron staat wel al 2 maanden hoor dus denk niet dat die er iets mee te maken heeft. Maar die staat wel op 1 tot 2 meter afstand van de schijven, aangezien alle apparatuur voor me staat en de magnetron naast mn kop. (Ja ik geef nu licht in het donker ;)). Ding is niet statisch trouwens.

Bliksem inslag zouden ze allemaal in één keer naar de klote gaan maar eerst sneuvelden de USB drivers en daarna de rest.

Wel toevallig dat laatst mijn 500Watt voeding de geest heeft gegeven. Nog voor die schijven gingen fucken.

Niets op mijn kamer is geaard. Er is simpelweg nergens een aarde gelegd in dit huis op deze verdieping.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 28-08-2006 13:55 ]

• Cyberpope
  • Registratie: April 2000
  • Niet online

Cyberpope

When does the hurting stop??

Het kan natuurlijk gewoon toeval zijn. Ik heb het ook met 4 harde schijven gehad dit in de tijdbestek van 1 week naar de haaien waren. Echter de nieuwe draaien al weer 2 jaar als een zonnetje. Vette pech dus soms.

With so many things coming back in style, I can't wait till loyalty, intelligence and morals become a trend again.......

Verwijderd

Het ontbreken van de aarding zou een potentiele oorzaak kunnen zijn. Verder moet je ook maar eens meten of je geen potentiaalverschil meet tussen de casing van de usb schijven, de schijven zelf en het metaal van de kast.

Verwijderd

Topicstarter
Alles zit op een stekkerdoos met randaarde, alle snoeren hebben randaarde, dan hebben ze toch allemaal hetzelfde aardpotentiaal? Of moet er echt een aarde aanwezig zijn?

Verwijderd

Helaas heb ik een dergelijk probleem. Ik had net linux Ubuntu desktop i386 6.06 geinstalleerd en de volgende dag bij het opstarten begon een harde schijf te tikken en het systeem bleef hangen. Een paar keer opnieuw opgestart en toen stopte het tikken en kreeg ik de melding dat er geen OS aanwezig was.
De harde schijf bleek defect. De tweede harde schijf gekontroleerd met een live CD en deze gaf ook problemen. Een andere schijf gemonteerd, Ubuntu erop en het leek goed, totdat de tweede harde schijf begon te tikken. Een tijdje met Ubuntu gewerkt en bleek dat die harde schijf ook problemen gaf.
Nog een harde schijf geprobeerd en deze ging ook de fout in. Het leek net of de schijf in grootte veranderde.
Via een live CD nog iets gedaan met internet. Nog geprobeerd iets op mijn USB stick te zetten en helaas daarna was deze ook wijlen.
Ik heb geen idee hoe deze fouten ontstaan maar het licht volgens mij niet aan de voeding, volgens mijn metingen dan.
Nu werk ik met een afzonderlijke IDEE kaart en lijkt het nog goed te gaan. Nu nog wel onder Windows, wat een ellende met installeren geef mij Ubuntu maar.
Maar dat mag ik nog niet van mij vrouw, het zal toch wel weer een keer er van komen.

• JochemK
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 24-02 21:07
Verwijderd schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 14:19:
Het ontbreken van de aarding zou een potentiele oorzaak kunnen zijn. Verder moet je ook maar eens meten of je geen potentiaalverschil meet tussen de casing van de usb schijven, de schijven zelf en het metaal van de kast.
Tot nu toe hebben alle usb hdd's die ik ben tegengekomen een ongeaarde stekker, dus dan heb je er niet zo veel aan.

Verwijderd

Een usb harde schijf hangt met een kabel aan een pc. Ik heb al een geval gezien waarbij ik vonkjes zag overslaan van de hd-casing naar de behuizing van de pc. Gevolg: hd kapot. Dit kan veroorzaakt worden door een potentiaalverschil tussen de 2 behuizingen. Allenszins kan je er niets mee verliezen om dat even te controleren, dus ik zou dat zeker eens doen.
Pagina: 1