486 HD

Pagina: 1
Acties:
  • 145 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Scorpion
  • Registratie: April 2000
  • Laatst online: 18-01-2024

Scorpion

not to lame to read BitchX.doc

Topicstarter
wat is de maximale grote van de Hardeschijf die er in een 486 kan??

Het betreft een 486 dx2 55mhz.

Verwijderd

Ik geloof dat als je hem in de CMOS instaelt op de LBA mode dat er dan maximaal 10,6 GB per harde schijf ik kan... maar dat was bij dat oude kreng van mij het geval...

Kan bij die van jou ff anders zijn.. Moet je ff in het boekje krijgen dat je erbij kreeg

• Diamon
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 27-08 13:00

Diamon

The Weird One

Waarschijnlijk is het iets van maximaal 550 Mb.
Maaaaaaar, met het programma Ontrack, kun je schijven die dus grootter als 550 Mb zijn aanspreken.
Dat wordt dan in je opstart zooi gezet, en dan kun je hem volledig benuten.

Hier kun je lezen wat het precies is:
http://www.rainbowpcm.com/on_track_disk_manager.html

En het proggie kun je neerhalen bij een HD fabrikant bv:
www.Westerndigital.com

Mzzl Diamon

And The Only One

• Scorpion

Scorpion

Topicstarter
Er stond mij altijd zoiets bij dat het maximaal 2,1 gb kon zijn..
En als het programma voor DOS is, dan heb ik er ook niets aan, aangezien het een Linux bak is :)

• winnie
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 19:51

winnie

de poes...

`De standaard bios grootte van hd's was 540MB. Dit was voordat LBA doordrong. Daarna kwam de dos-grens van 2GB. Hier wist win95 (OSR2) door heen te gaan. Toen kwam 8.nog wat als grens (bijvoorbeeld bij winNT4.0 zonder het laatste servicepack) en nu is geloof ik 32GB in sommige gevallen nog een grens.

Verwijderd

Vroeger (Fat16) --> 540
LBA (Fat16) --> 2GB
LBA (Fat32) --> 8GB (Chipsetbeperking op P1 en 1ste P2's)

Fat 32 heeft ook nog ergens een maximum maar licht vrij hoog :) 128GB ofzo...

Sommige mobo's weigeren meer dan 32GB aan te spreken nu.

• Diamon

Diamon

The Weird One

Ooooooooooooooooooooo, ik heb tijdens de snuffel tocht, ook Linux-oplossingen gezien.

Effe in www.altavista.com
"Ontrack +Linux" typen, en dan zullen er pagina's zijn waar Linux in staat.

Mzzl Diamon

And The Only One

• Scorpion

Scorpion

Topicstarter
we hebben het hier dus over linux, 486 dx2, en geen fat16\32.. wat kan ik in de comp. stoppen? (hd)

• BertV
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-08 08:03

BertV

Handgemaakt

Ik had hetzelfde met mijn '95 intel moederbord. Deze herkende maximaal 8GB.

Bij de fabrikant van mijn HD (Maxtor)
kon ik inderdaad een soort 'soft BIOS' downloaden die bij het opstarten na mij gewone BIOS de grote schijf wel herkent.

Voorouders net boven de Neder-Rijn? Doe een DNA-test.

• CUP_A_SOUP
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 04-03-2024

CUP_A_SOUP

Is het al 4 uur?

Het gaat er niet om hoegroot je os aan kan maar om te beginnen gaat het erom wat je bios aan kan. En als je bios niet hoger kan dan 2,1 gb dan moet je zoals hierboven al gezegt is gewoon ontrack manager draaien.

• Scorpion

Scorpion

Topicstarter
ik heb het dus gewoon over een 486, wat er standaard maximaal in kan, niet met softnogwatgedoe.. gewoon standaard..
ik hoor nu net dat met een linux bak het niet uitmaakt wat er in gaat

• Diamon

Diamon

The Weird One

ik hoor nu net dat met een linux bak het
niet uitmaakt wat er in gaat
Lijkt me sterk.
Dit omdat je Bios uitmaakt wat je maximaal kan aanspreken wat schijfruimte betreft.
En naar mijn weten, doet (lees: verandert) Linux nixs met je Bios.

Wil je weten wat je 486 aan kan, gooi er een schijf van 4 gieg in, en kijk wat je kan aanspreken.

Mzzl Diamon

And The Only One

• Scorpion

Scorpion

Topicstarter
Ehmz, hoor ook dat linux ook geen gebruik maakt van de bios, maar gewoon zelf de HD aanspreekt?

Verwijderd

Linux leest de BIOS instellingen en zal dus gewoon met een grote schijf om kunnen gaan.
Maar je BIOS moet het natuurlijk wel kunnen, als die geen harde schijf vindt start linux natuurlijk ook niet op.

Mocht het niet werken dan kun je ook een kleine harde schijf gebruiken om de kernel te booten, en lilo te installeren, en een grote schijf gebruiken voor andere partities die toch pas later gemount worden.
Nooit geprobeerd, maar lijkt me mogelijk.

Verwijderd

Het bios kan als het LBA of Large mode ondersteund maximaal 8 gb aan. Maar dus ook geen bit groter. Ik heb zelf net zo'n nachtmerrie achter de rug met een 586 systeem. Ondersteund je bios geen LBA of large mode dan kun je het met EZ-drive toch drives aanspreken die (ook weer) tot 8 gb gaan. Of dit onder linux werkt weet ik niet.

!!Henry74!!

• Digistorm
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 01-07 10:53

Digistorm

demo scener

Ik heb toen het mobo van mijn andere PC was doorgebrand mijn Maxtor 20.4 GB in mijn 486 gehangen. Geen probleem als je de speciale BIOS van Maxtor gebruikt... alleen was het niet echt snel, maar dat kan ook door de 486 komen...

Verwijderd

Oude 486-ers: tot 540 MB
Nieuwere 486-ers: tot 8.4 GB
Linux kan niet zo makkelijk met de 1024 cylinders overweg dus max 8.4GB wordt dan aangesproken bij oudere BIOSsen die tot 8.4 GB gaan.
Mijn 486-plankjes zijn beide Asus PVI SP3, elk met 2 IDE-poorten dus kan ik 4x8.4GB per compie kwijt :)
Die 2 GB-grens is puur een softwaregrens van FAT16. Heeft nix met je BIOS te maken.
Voor oude 486-ers kun je een ISA insteekkaartje kopen waardoor ze tot de 8.4 GB gaan (laatst zag ik er nog eentje staan in een hopeloos verbleekt doosje in een etalage van een winkel in Zwolle :)
Pagina: 1