Toon posts:

PHP of ASP

Pagina: 1
Acties:
  • 174 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Ik moet een dynamische internetsite ontwikkelen. Mijn vraag is, welke taal is het best om te gebruiken, PHP of ASP?

'Men' zegt dat PHP op dit moment beter in de markt ligt. Hoe zit dit in de toekomst?

Graag zou ik een antwoord willen ontvangen met info over de huidige status (van beide) en hoe het ev. in de toekomst eruitziet. En als laatste wat de voor- en nadelen t.o.v. elkaar zijn.

Greetz,

PredatorX

• raptorix
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 17-02-2022
beiden hebben voor en nadelen, als belangrijkste punt kan je zeggen dat php meer standaard functionaliteit heeft, op zich is dit geen probleem dit valt in asp op te vangen door componenten die vaak freeware zijn.

ASP heeft als OS meestal Windows NT dit betekent dus wel extra licentie kosten, terwijl je php ook op een gratis os als linux kan gebruiken.

Zelf denk ik dat je niet te blind moet staren op je scripting language, maar meer zou moeten kijken naar welke database je gaat gebruiken, php/mysql is een vrij gebruikelijke combinatie, voor asp is de combinatie access of sqlserver eigenlijk gebruikelijk, met name de laatste is een hele goede combinatie.

Verwijderd

Het ligt er een beetje aan... PHP is snel te leren als je bekend met C/C++ bent. PHP heeft krachtige data-structuren en draait onder een hoop web-servers. Nog een plus, het is gratis 8-).

ASP daarentegen, is makkelijker voor mensen die wat meer ervaring hebben met VB of Javascript... Verder weet ik hier niet zo veel over, behalve dan dat ASP erg traag is ;).

• LuCarD
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

Op maandag 29 januari 2001 12:09 schreef datibbaW het volgende:
Het ligt er een beetje aan... PHP is snel te leren als je bekend met C/C++ bent. PHP heeft krachtige data-structuren en draait onder een hoop web-servers. Nog een plus, het is gratis 8-).

ASP daarentegen, is makkelijker voor mensen die wat meer ervaring hebben met VB of Javascript... Verder weet ik hier niet zo veel over, behalve dan dat ASP erg traag is ;).
Asp is niet traag, de webserver waar hij meestal op draait is traag.

PHP is de linux onder de Server-Side webtalen. Hij is robust, snel en heeft veel mogelijkheden met connecties naar Database's.
Nadeel: dat NOG weinig grotere software bedrijven het ondersteunen. En hij draait minder goed op het windows platform (persoonlijke mening)

ASP is windows, en zo is hij ook opgebouwt. Draait meestal wel goed. Heeft een paar kleine voordelen (Application variablen bv). Over het algemeen kost ASP ook meer in Hosting, Ontwikkeling dan PHP.

Programmer - an organism that turns coffee into software.

Verwijderd

PHP is the best... ik ben er nu een jaar mee bezig en ik vind het gewoon lekkerder werken dan ASP (:r).

PHP is ook meer in ontwikkeling, er zijn vaak updates. Hierdoor wordt het steeds stabieler en zijn er meer mogelijkheden B-).

Is zou zeggen: ga voor PHP ;)

• raptorix
Op maandag 29 januari 2001 12:33 schreef quinty het volgende:
PHP is ook meer in ontwikkeling, er zijn vaak updates. Hierdoor wordt het steeds stabieler en zijn er meer mogelijkheden B-).
Dat komt omdat aan de taal zelf geknutselt word, asp gebruikt als scripting language meestal vbscript hoewel jscript of perlscript ook mogelijk is,het zou nogal vervelend zijn als ze dit elke maand gaan veranderen, voor asp komen er elke dag wel nieuwe componenten bij die je makkelijk in je applicaties kan opnemen, commercieel gezien is dat zeer gunstig omdat aanschaffen van component vrijwel altijd goedkoper is dan er een programmeur op te zetten.

Verwijderd

Topicstarter
ASP heeft UltraDev - PHP heeft ???

Het is op zich beter om de PHP-broncode zelf te schrijven (qua performance/snelheid), maar tools om dit van je overnemen is toch ideaal, of niet?

• dusty
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 21-02 00:06

dusty

Celebrate Life!

Op maandag 29 januari 2001 13:32 schreef predatorx het volgende:
Het is op zich beter om de PHP-broncode zelf te schrijven (qua performance/snelheid), maar tools om dit van je overnemen is toch ideaal, of niet?
herhaling :
"Het is op zich beter om de PHP-broncode zelf te schrijven (qua performance/snelheid)"

tegenspraak:
"maar tools om dit van je overnemen is toch ideaal, of niet?"

Je hebt het antwoord zelf al gegeven op je vraag.

Nee dus.

Back In Black!
"Je moet haar alleen aan de ketting leggen" - MueR

Verwijderd

Topicstarter
Mijn vraag is eigenlijk: Zijn er tools voor PHP als UltraDev voor ASP?

En dat was de hoofdvraag! :(

• raptorix
Op maandag 29 januari 2001 13:44 schreef predatorx het volgende:
Mijn vraag is eigenlijk: Zijn er tools voor PHP als UltraDev voor ASP?

En dat was de hoofdvraag! :(
Tools heb je niet nodig, koop liever een goede manual, heb je meer aan, werkt sneller en levert betere en snellere code op, zelfs visual interdev ben ik niet van onder indruk.

• MrBrown
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-11-2025

MrBrown

Reservoir Dog

Op maandag 29 januari 2001 14:20 schreef raptorix het volgende:

[..]
Tools heb je niet nodig, koop liever een goede manual, heb je meer aan, werkt sneller en levert betere en snellere code op, zelfs visual interdev ben ik niet van onder indruk.
Nou, ik moet zeggen dat ik Interdev toch wel heel makkelijk vind werken hoor! Ik heb (nog) geen PHP-ervaring, maar heb wel vaak ASP geklopt in notepad, en dat vond ik niet echt fijn werken... (noem mij maar lui :z)

Powered by Manetti (compiled by Jura)

• LuCarD
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

LuCarD

Certified BUFH

MrBrown je bent Lui

Programmer - an organism that turns coffee into software.

• MrBrown
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-11-2025

MrBrown

Reservoir Dog

:) :z :z :z :)

Powered by Manetti (compiled by Jura)

Verwijderd

das niet lui, das gewoon praktish, interdev met intellisence werkt gewoon 'n stuk rapper dan alles steeds op moeten zoeken in boeken/helpfiles..

--Ray

• raptorix
Ik gebruik homesite, opzich is interdev wel redelijk maar ik zie er niet echt veel meer voordelen van in ten opzichte van homesite.

Verwijderd

????

Maar InterDev schrijft helegaar geen code voor je! Het maakt welleuke kleurtjes aan je code, maar zo'n editor is er ook wel voor PHP te vinden. Of doel je misschien op de DESIGN-tab? :r Die kun je niet voor niets helemaal uitschakelen! Direct doen! Dat ding verneukt je code!

Maar terug naar de hoofdvraag: PHP of ASP?

Het ligt er helemaal aan wat je voor een site maakt en voor welke browsers. Indien je bv. een intranet maakt raad ik je aan om ASP te gebruiken, omdat dat veel gemakkelijker combineert met outside-systemen, zoals bijv. outlook of Windows adresboek etc.
PHP is lekker snel, programmeert lekker (want C) is tegenwoordig objectgeorienteerd (VB is dat NIET! VB is objectgeBASEERD! En ja, dat is een heel groot verschil!), is el cheapo, maar heeft geen makkelijke dingetjes zoals de applicatievariabelen enzo. InterDev maakt daarnaast op simpele wijze een db-koppeling, makkelijker dan in PHP, maar in PHP vind ik 'm dynamischer. Voor als je ooit naar een andere db verhuist is dta wel makkelijk.

Goed: Beiden hebben voor- en nadelen.

Wat wil je er precies mee doen? Wie gaat het hosten? Moet het el cheapo zijn of is geld niet een probleem? Met welke programmeertalen ben jij (of de programmeur) bekend? Moet het schaalbaar zijn? Moet het onderhoudbaar zijn door anderen?

Verwijderd

Topicstarter
<I>Wat wil je er precies mee doen? Wie gaat het hosten? Moet het el cheapo zijn of is geld niet een probleem? Met welke programmeertalen ben jij (of de programmeur) bekend? Moet het schaalbaar zijn? Moet het onderhoudbaar zijn door anderen?</I><P>

Het is de bedoeling dat er een portal wordt ontwikkeld (soort startpagina.nl/el cheapo, maar dan veel beter en uitgebreider [dus geen intranet...]).

Ik ben zelf bekend met C en Visual Basic en Access. Andere programmeertalen leer ik, naar mijn mening, wel vlot aan.

Het is een project van +/- 20 weken. En ja, het onderhoud moet ook door anderen kunnen worden gedaan. Het is mijn taak om het gebeuren op te zetten en zo achterlaten dat een ander hier goed mee door kan gaan.

Als ik alle replies zo lees, zijn er veel voor- en nadelen van ASP zowel als PHP.

Tnx voor de reacties... :)

• raptorix
Ok maar zoals ik al zei is je scripting language minder belangrijk als je database, heb je daar al een beslissing over genomen?

• dusty

dusty

Celebrate Life!

Op dinsdag 30 januari 2001 10:42 schreef raptorix het volgende:
Ok maar zoals ik al zei is je scripting language minder belangrijk als je database, heb je daar al een beslissing over genomen?
dat ligt eraan.. zijn scripting language kan belangrijker zijn dan de datbase die hij gaat gebruiken. voornamelijk door dit regeltje van hem :
Het is mijn taak om het gebeuren op te zetten en zo achterlaten dat een ander hier goed mee door kan gaan.
Dit kan namelijk betekenen dat er alleen maar ASP gasten rond lopen en dus moeten die ASP gasten het gaan onderhouden en dan is het een betere oplossing om ASP te gebruiken dan PHP anders moeten ze allemaal PHP gaan leren, dat is voor "de baas" onpraktisch (kost geld).

Dus wat belangrijk is is wat weten de mensen al die het moet gaan onderhouden ? daar moet het zo dicht mogelijk tegen aan komen te zitten.

Back In Black!

Verwijderd

Topicstarter
Degenen die het 'na afloop' gaan onderhouden hebben genoeg kennis van PHP en ASP. Dat is in ieder geval geen enkel probleem.

De scripting moet natuurlijk goed in elkaar zitten. Snelheid en performance van het script is zeker van belang. Aan de andere kant, de database erachter moet altijd up-to-date zijn. Deze moet dus ook goed onderhouden worden. Uiteindelijk gaat het denk ik meer om de database. Wanneer deze goed in elkaar zit (en dit natuurlijk op een goede manier op het scherm getoond wordt), 'rolt de rest er wel achteraan'.

Tja, PHP of ASP. PHP is sneller (je typt het script zelf, zodat je weet wat er wel/niet inmoet). Bij ASP zou ik UltraDev gebruiken, hier typ je het script dus niet zelf (althans, gedeeltelijk).

Ik moet nog wat gesprekken voeren met m'n 'baas', misschien dat we dan verder komen.

Op dit moment hoef ik nog geen keuze te maken, maar het zit er natuurlijk wel aan te komen. Ik heb met beide nog niet echt veel ervaring.

Wat is goed en op een degelijke manier aan te leren zodat het resultaat een goedwerkende site is? En dan moet er natuurlijk ook wel gedacht worden aan de toekomst van de 2 scripttalen...

• Hans
  • Registratie: Juni 1999
  • Niet online
Waarom komt er iedere maand weer een dergelijke thread? Om het vervolgens weer te laten verzanden in de kansloze PHP vs ASP discussie?!

• dusty

dusty

Celebrate Life!

Op dinsdag 30 januari 2001 11:20 schreef predatorx het volgende:
Tja, PHP of ASP. PHP is sneller (je typt het script zelf, zodat je weet wat er wel/niet inmoet). Bij ASP zou ik UltraDev gebruiken, hier typ je het script dus niet zelf (althans, gedeeltelijk).
[.....]
Op dit moment hoef ik nog geen keuze te maken, maar het zit er natuurlijk wel aan te komen. Ik heb met beide nog niet echt veel ervaring.

Wat is goed en op een degelijke manier aan te leren zodat het resultaat een goedwerkende site is? En dan moet er natuurlijk ook wel gedacht worden aan de toekomst van de 2 scripttalen...
Beide scripttalen hebben toekomst.
je kan ASP ook compleet zelf tikken, dat je ultradev gebruikt betekent alleen dat het luiheid is. >:)
Je hebt in beide weinig ervaring. Dat wordt dus lastig om een goede keuze te maken. Je hebt ervaring in C dus PHP zou geen probleem moeten zijn om het te leren. Je hebt Visual Basic ervaring dat zou dus moeten betekenen dat je bijna geen probleem hebt om ASP te leren.

Conclusie : Je zult uiteindelijk zelf moeten bepalen wat in jouw positie de beste oplossing lijkt. Dat zal dus inderdaad het meest afhangen van wat je baas zal zeggen.

Back In Black!

Verwijderd

Topicstarter
'k Denk het ook ja. Na, ik kom er wel uit. Zo niet, dan kom je me wel weer een keer tegen.

Greetz!

Verwijderd

Is dit niet een te standaard vraag?

Verwijderd

Nog ff iets: waar ga je het hosten? d'r zijn veel minder windows web-servers dan linux/unix.

Verwijderd

Topicstarter
Nee, da's geen probleem. We hebben hier diverse servers staan. We hosten hier zelf, dus da's allemaal geen probleem.

Maar goed, deze discussie wordt gigantisch lang zo natuurlijk, zonder dat we een stap verder komen. Ik laat het wel weten allemaal. In ieder geval, veel danx voor jullie reacties. Ik ben sinds gisteren 'member' van tweakers en het heeft me echt al veel geholpen.

THANK YOU !!!!

En nou stop ik... tot ??? :+

• raptorix
Ok nou als je qua hosting geen problemen hebt zou ik gewoon zeggen, neem sqlserver en voor scripting language asp of php.

Laatste zou ik dan in principe gaan voor asp, maar php is ook een goede keuze.

• dusty

dusty

Celebrate Life!

Op dinsdag 30 januari 2001 12:13 schreef predatorx het volgende:
Ik ben sinds gisteren 'member' van tweakers en het heeft me echt al veel geholpen.
Darn we hebben je geholpen ? en wij proberen nog wel zo goed om zinloze lege antwoorden te geven. Moeten we allemaal toch beter oefenen...

Back In Black!

• brammetje
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 12-01-2025
Op dinsdag 30 januari 2001 13:09 schreef dusty het volgende:
Darn we hebben je geholpen ? en wij proberen nog wel zo goed om zinloze lege antwoorden te geven. Moeten we allemaal toch beter oefenen...
als we blijven helpen gaat het iig de verkeerde kan op :P
Pagina: 1