Niet al het geheugen wordt gedetecteerd

Pagina: 1
Acties:

• Dannydekr
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 01-05 23:37
Heb dus normaal gesproken 2x 512MB value ram DDR400 PC3200 ram van Corsair in Dualchannel mode draaien. Wou er 1 GB bijkopen en heb dus een 1 GB module van MDT gekocht. Maar in wat voor config dan ook, niet alles wordt gedetecteert. Het maximale wat ik kan halen is 1512 MBram.

1
2 Corsair Value 512

3 MDT 1 GB
4 Corsair Value 512

= in totaal 1512 MBRAM ;(

Heb alle configs geprobeerd en dit is het maximale wat ik kan halen, in andere configs haal ik 512MB of 1024MB. Ik zelf denk dat het iets te maken heeft met Dualchannel maar zag in de bios (heb 1 van de nieuwste, 1008) geen optie staan om daar ook maar iets mee te doen. Op internet niets kunnen vinden wat me echt helpt.

Hopelijk is er een oplossing want dit grapje heeft me namelijk 100euro gekost.
de MDT module is ook DDR400 en PC3200, het leek mij dat dit geen problemen kon opleveren

Kortom:

Specificaties:

AMD athlon 3500+ 64bit
Asus A8v Deluxe moederbord
2x corsair 512 en 1x mdt 1gb

Probleem:
Niet al het geheugen wordt gedetecteert.

Those who surrender freedom for security will not have, nor do they deserve, either one.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je alleen die 1GB dimm erin zet, zie je dan maar 512MB? In dat geval kan het namelijk wel eens zo zijn dat je te grote chips gebruikt die je moederbord niet volledig kan adresseren.

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-05 17:58

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Ws kan de AMD geen 2 GB zien op 400 Mhz of de geheugencontroller heeft een ander conflict met het geheugen.

Probeer eens 2 x 512 MB op kanaal A , de 1024 MB op Kanaal B en zet de geheugen snelheid eens op 333 in de BIOS.

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• GH45T
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 24-05 07:50
Dual channel geheugen moet op dat moederbord per paar worden geplaatst.

Wil je 2 GB geheugen dan zul je of 2x 1 GB of 4x 512 MB moeten plaatsen.

Je kunt natuurlijk ook op single channel gaan draaien :)

Overigens is de A8V nog wel eens willekeurig in welk slot je het geheugen plaatst.

[ Voor 33% gewijzigd door GH45T op 27-08-2006 23:27 ]

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
1GB is niet 1000MB maar 1024, dus 1024MB + 512MB = 1536MB, niet 1512 ;)

Verder heeft het BIOS niets te maken met Dual Channel. De twee geheugenkanalen zijn fysiek in het moederbord verwerkt en zijn afhankelijk van de geheugenopstelling.
Zet in jouw geval beide Corsair modules in desbetreffende Dual Channel-sloten. Welke dit zijn kun je vinden in de manual. De 1GB reep doe je in een willekeurig ander slot.

Als je in geen geval 2GB behaalt zijn de modules óf incompatibel met het moederbord, óf met elkaar.

Weet je zeker dat de MDT module 1GB is en niet 512MB? :P

[ Voor 19% gewijzigd door Rone op 27-08-2006 23:28 ]

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• Dannydekr
Heb dus de 1Gb module alleen gedraaid en had 1024...
Heb 2x 512 in allebij de blauwe gedaan met de 1024 in een willekeurige en ik haal 512MB...
Ook een config waarin ik met alles erin 1024 haalde..

En hoe kan het incompatible met elkaar zijn? Het zijn dezelfde specificaties alleen een ander merk..En ik zag in de bios nergens een optie om geheugen snelheden aan te passen?

Those who surrender freedom for security will not have, nor do they deserve, either one.

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Dannydeman schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 23:32:

En hoe kan het incompatible met elkaar zijn? Het zijn dezelfde specificaties alleen een ander merk..
Maar zijn de chips op het geheugen ook precies hetzelfde. Mijn ervaringen met Asus en geheugen is dat ze er af en toe heel moeilijk mee doen als je meerdere chips mixt, dus bij voorkeur gebruik je allemaal dezelfde chips (en welke fabrikant die chips op een dimmetje duwt maakt eigenlijk weinig uit).

• Dannydekr
In eerste instantie wou ik nog 2x 512Mb van corsair erbij doen, maar helaas waren die er niet. Maar is er dan echt geen oplossing? Want ik kan het dus niet meer ruilen voor geld bij die winkel, alleen voor andere type, en corsair value hebben ze daar niet helaas...En kom er niet elke dag want het is 50KM ver weg :)

En waarom werkt het dan wel tot 1536MB? Als ze incompatible zouden zijn horen ze toch sowieso totaal niet te werken met elkaar?

• Da_maniaC
  • Registratie: September 2004
  • Laatst online: 17-05 17:58

Da_maniaC

a.k.a. The Sequenz Pounder

Terw_Dan schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 23:38:
[...]

Maar zijn de chips op het geheugen ook precies hetzelfde. Mijn ervaringen met Asus en geheugen is dat ze er af en toe heel moeilijk mee doen als je meerdere chips mixt, dus bij voorkeur gebruik je allemaal dezelfde chips (en welke fabrikant die chips op een dimmetje duwt maakt eigenlijk weinig uit).
Je bedoelt AMD en geheugen. :Y)
Dannydeman schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 23:43:
In eerste instantie wou ik nog 2x 512Mb van corsair erbij doen, maar helaas waren die er niet. Maar is er dan echt geen oplossing? Want ik kan het dus niet meer ruilen voor geld bij die winkel, alleen voor andere type, en corsair value hebben ze daar niet helaas...En kom er niet elke dag want het is 50KM ver weg :)

En waarom werkt het dan wel tot 1536MB? Als ze incompatible zouden zijn horen ze toch sowieso totaal niet te werken met elkaar?
Heb je nu al geprobeerd wat ik vroeg? O-)

[ Voor 40% gewijzigd door Da_maniaC op 27-08-2006 23:47 ]

Inventory | Instagram: @sequenzpounder | http://www.zdaemon.org | ZDaemon! Client/Server port for DOOM!

• Dannydekr
Morgen ga ik dat proberen, nu tijd om te slapen :) Bedankt in ieder geval.. ;)

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
Ik zou toch proberen om die 1GB module nog te kunnen ruilen voor 2 stuks 512MB. Dat is gewoon de netste oplossing. Want met die ene 1GB module en 2 512's kun je volgens mij geen dual channel meer draaien en dat is toch een stukje performanceverlies (doe voor de grap maar eens een benchmark voor je geheugen). En tot dusver blijkt het sowieso nog helemaal niet volledig herkent te worden dus.

Ik heb van de week ook zitten klooien met mn socket 754 amd64 (single channel dus) met 2 reepjes van 512MB die ik al had en een nieuw gekochte module van 1GB (alles van corsair). Spul draaide op erg lage snelheid wat je ook merkte. Ik heb toen nog maar een nieuw reepje van 1GB gehaald en die 2 van 512MB via marktplaats verkocht voor 75 euro (nieuw 1GB reepje kostte me dus maar 100-75=25 euro). Misschien is dit voor jou ook een optie...

[ Voor 9% gewijzigd door Palomar op 28-08-2006 00:09 ]

• Rone
  • Registratie: April 2002
  • Niet online

Rone

Moderator Tweaking
Palomar schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 00:03:
Ik zou toch proberen om die 1GB module nog te kunnen ruilen voor 2 stuks 512MB. Dat is gewoon de netste oplossing.
Natuurlijk niet. De netste oplossing is twee modules van 1GB gebruiken, maar dan is het voor de TS wellicht noodzakelijk zijn Corsair-modules te verkopen.
Want met die ene 1GB module en 2 512's kun je volgens mij geen dual channel meer draaien en dat is toch een stukje performanceverlies (doe voor de grap maar eens een benchmark voor je geheugen).
Dat is niet waar. Dual Channel is met drie modules net zo goed mogelijk als met twee, zolang je er maar voor zorgt dat er twee identieke modules in de DC-slots zitten. Wat je verder doet maakt niet uit.
Ik heb van de week ook zitten klooien met mn socket 754 amd64 (single channel dus) met 2 reepjes van 512MB die ik al had en een nieuw gekochte module van 1GB (alles van corsair). Spul draaide op erg lage snelheid wat je ook merkte.
Dat komt door de geheugencontroller van S754 processoren. Die zijn tot minder in staat dan de controller die zich in bijvoorbeeld S939 CPU's bevindt. Vergelijkbaar met jouw situatie: de laatste kampt nog steeds met een geforceerde Command Rate van 2T bij het gebruik van vier modules.

PC1: 9800X3D + RX 9070 XT
PC2: 5800X3D + RTX 3080

• Palomar
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
r00n schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 00:26:
[...]

Natuurlijk niet. De netste oplossing is twee modules van 1GB gebruiken, maar dan is het voor de TS wellicht noodzakelijk zijn Corsair-modules te verkopen.
dat zeg ik toch ook uiteindelijk :Z

• Dannydekr
Heb het op 333MHZ gezet en ook dat helpt niet helaas...

Zat te denken om gewoon 1 512 module te houden en 1 te verkopen zodat ik 1.5 GB heb. Maar kan natuurlijk ook voor 75 proberen te verkopen, misschien is dat een optie idd. Dan koop ik gewoon tweedehands een 1GB module erbij.

• Hardware Junk
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 27-05 13:28
Mocht het je helpen, ben zelf op zoek naar 1x 1024MB en heb 2x 512MB. Is CAS3 PC3200 Elixer / Nanya. Chippies die ikzelf altijd aanraad voor een zorgeloos systeem met laag budget.

Kans bestaat evengoed dat je het geheugen op 333MHz moet draaien ivm ondersteuning AMD CPU mbt 4 dimmetjes.

Met het geheugen wat je nu hebt lijk je een conflict te hebben. Channel a 2x 512MB + channel b 1x 1024MB zou moeten werken als dual channel 2GB. Als dat niet werkt, zou ik het zelf al opgegeven hebben. Ipv 2GB dual channel op 1.5GB single channel draaien is zowiezo zonde. De 50% geheugenwinst staat niet tegenover de halvering van de bandbreedte.

2240 Wp oost + 3300 Wp west + 2KWh accu + 1800 Wp zuid

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:51

DataGhost

iPL dev

Waarom is dit nog niet genoemd? De TS heeft een VIA chipset op zijn moederbord. NVidia chipsets ondersteunen dualchannel met verschillende groottes modules, VIA chipsets niet. Je moederbord gebruikt daarom maar 512MB van de 1024MB-dimm, als je dualchannel uitzet heb je wel 2GB. Als je echt 2GB wilt hebben in dualchannel zal je inderdaad die 1024 om moeten ruilen voor 2x512MB. 1x512MB verkopen moet je alleen doen als je graag performance inlevert :)

• Dannydekr
Denk dat het verstandig is te ruilen voor 2 van 512 IDD, zag net ook in een performance test dat als ik 2 modules draai met 1024 en 512 het draait op PC2500 (everest home edition)

Modbreak:*knip*

Dit is geen V&A

[ Voor 24% gewijzigd door BalusC op 28-08-2006 13:13 ]

• Dannydekr
Modbreak:Niet kicken en spammen.

[ Voor 90% gewijzigd door BalusC op 28-08-2006 13:13 ]

• DataGhost
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 00:51

DataGhost

iPL dev

gewoon ruilen bij de winkel waar je het vandaan hebt. Die zullen daar niet zo heel moeilijk over doen als je de situatie uitlegt.
Verder wordt niet direct gewaardeerd dat je je mailadres hier post en oproept tot iets wat in VA hoort, en volgens mij ook niet met een linkje (spam) naar je advertentie.
Pagina: 1