Heb van het weekend besloten om eens te gaan kijken naar RRDtool. Nu werkt de eerste stats inmiddels en die ziet er best goed uit: Routerstats (opgepast @home lijntje)
Nu zit ik alleen met iets anders. Ik probeer de temperaturen van de schijven in een mooi grafiekje te zetten. RRD database aangemaakt:
En lees keurig eens in de 5 minuten de data uit:
Maar wat gebeurt er nu: temp stats
Zover ik begrepen heb kan ik voor dit soort stats het beste gebruik maken van GAUGE. Maar dit lijkt om 1 of andere manier niet helemaal te kloppen. Heeft iemand een idee wat ik verkeerd doe?
Ik heb al naar rrdtool en temperature gezocht, maar kan daar wel informatie over vinden (dat je Gauge het beste kunt gebruiken), maar geen goed voorbeeld.
EDIT: wat me nu ook opvalt is dat de lijn niet verder loopt dan een uur....
* ge-flopt denkt: "hopelijk heeft er iemand een link naar een nederlands talige RRDtool tutorial"
Nu zit ik alleen met iets anders. Ik probeer de temperaturen van de schijven in een mooi grafiekje te zetten. RRD database aangemaakt:
code:
1
2
3
4
5
| rrdtool create hddtemp1.rrd \
DS:a:GAUGE:600:U:U \
DS:b:GAUGE:600:U:U \
DS:g:GAUGE:600:U:U \
RRA:AVERAGE:0.5:1:10 |
En lees keurig eens in de 5 minuten de data uit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
| #!/bin/bash
TEMPHDA=`hddtemp /dev/hda|cut -d' ' -f4 | cut -d'°' -f1 `
TEMPHDB=`hddtemp /dev/hdb|cut -d' ' -f4 | cut -d'°' -f1 `
TEMPHDG=`hddtemp /dev/hdg|cut -d' ' -f4 | cut -d'°' -f1 `
rrdtool update hddtemp.rrd N:$TEMPHDA:$TEMPHDB:$TEMPHDG > /dev/null
rrdtool graph hddtemp-day.png --start -86400 \
--vertical-label Temperature\
DEF:tempa=hddtemp.rrd:a:AVERAGE \
DEF:tempb=hddtemp.rrd:b:AVERAGE \
DEF:tempg=hddtemp.rrd:g:AVERAGE \
LINE1:tempa#00FF00:"hda" \
LINE2:tempb#0000FF:"hdb" \
LINE3:tempg#FF0000:"hdg" > /dev/null
cp hddtemp-day.png ../../../new-www.ikwilniks.nl/stats/ |
Maar wat gebeurt er nu: temp stats
Zover ik begrepen heb kan ik voor dit soort stats het beste gebruik maken van GAUGE. Maar dit lijkt om 1 of andere manier niet helemaal te kloppen. Heeft iemand een idee wat ik verkeerd doe?
Ik heb al naar rrdtool en temperature gezocht, maar kan daar wel informatie over vinden (dat je Gauge het beste kunt gebruiken), maar geen goed voorbeeld.
EDIT: wat me nu ook opvalt is dat de lijn niet verder loopt dan een uur....
* ge-flopt denkt: "hopelijk heeft er iemand een link naar een nederlands talige RRDtool tutorial"
[ Voor 5% gewijzigd door ge-flopt op 27-08-2006 23:31 ]