Waarom zijn onderwaterbehuizingen zo duur?

Pagina: 1
Acties:
  • 274 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• PanMan
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 30-01 21:43
Hoi!
Ik heb laatst eens kunnen spelen met een ixus met onderwaterbehuizing, en ik vond dat eigenlijk wel erg leuk. Het geeft best onverwachte foto's, tijdens het zwemmen. Nu heb ik zelf ook een ixus, en zou ik daar ook graag zo'n behuizing voor hebben. Probleem is alleen dat ze zo ontzettend duur zijn: Al snel rond de €150,-, wat ongeveer de helft van de prijs van mijn camera is. Nu vroeg ik me af: is hier een rede voor? Ik heb onlangs een snorkelcamera'tje gekocht (niet digitaal), die ook zo'n doos had, en die kostte incl camera €5! Ik snap dat de doos voor een digicam iets geavanceerder is (meer knoppen), maar uiteindelijk blijft het gewoon een stuk plastic met een paar iets heldere delen, en een paar drukknoppen met een rubbertje. Is er een rede voor dat die dingen zo duur zijn? Of wordt er gewoon door de fabrikanten woekerwinsten op gemaakt? En waarom zijn er dan geen goedkope (chinese) imitaties? Of zijn die er wel, en kan ik ze niet vinden?

Where a calculator on the ENIAC is equipped with 18,000 vacuum tubes and weighs 30 tons, computers in the future may have only 1,000 vacuum tubes and weigh only 1.5 tons.
– Popular Mechanics, March 1949

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik denk dat de prijs ook afhangt van hoeveel bar ze aankunnen, als je naar 20 meter diepte gaat wat redelijk normaal is voor een leuke duik dan heb je daar al 3 bar.

Ik denk dat een behuizing voor 10 meter diepte stukken goedkoper is. Net zoals met horloge's die tot 100 meter diepte kunnen.

• utbone
  • Laatst online: 15:36
Je kan ook bij de fotograaf een soort van onderwaterzakje kopen (ong. 40-60 euro)
Is gewoon een waterdicht zakje (met oprol deel) en een lens uitsparing gedeelte.
Helaas paste mijn Canon S50 er niet goed in... en met zoom moet je ook oppassen, je hebt
namelijk bijna geen ruimte om uit te zoomen.

U heeft de melk horen klotsen maar weet niet waar de tepel hangt

Verwijderd

Onderwaterhuizen zijn duur omdat:
-het een accessoire is (=marge)
-het een nicheproduct is (weinig vraag, dus duur om te produceren)
-het een risicodragend product is (als er een nieuw model komt past deze vaak niet in het oude huisje)
-het tot 40 meter waterdicht moet zijn!

Hier een linkje naar een onderwaterhoes voor je camera (indicatieprijs 55 euro) en te gebruiken tijdens snorkelen (tot 18 meter waterdicht, maar compleet onbruikbaar). Dit is de website van de importeur.

Overigens heeft Canon twee producten voor de ixus in het assortiment. Een zogenaamd sportspack (waterdicht tot circa 3 meter, circa 115 euro) of het marinepack (waterdicht tot 40 meter, circa 200 euro).

• ThinkPad
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 14:46
Simpel, elektronica + water gaat niet samen :P

Nee maar ik denk ook vooral omdat het dik plastic moet zijn, geen slappe rubbers erin enzo

• PilatuS
  • Niet online
40 meter diepte is 5 bar wat dat ding dan moet tegen houden, dat best veel druk voor een stukje plastic. Als er ergens een zwak punt zit waar water door heen komt gaat de camera vrijwel gelijk kapot.

[ Voor 6% gewijzigd door PilatuS op 27-08-2006 21:29 ]

• PanMan
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 30-01 21:43
Ik snap dat de echte duikdozen redelijk sterk moeten zijn, vanwege het drukverschil (al is 3 bar ook niet super veel: ik denk dat een colafles van 2 kwartjes dat ook aankan). Maar vooral de snorkeldozen, die dus nauwlijks drukverschil opvangen, zijn niet echt veel goedkoper dan de echte duikdozen. En, zoals ik al aanhaalde: de cam die ik voor €5 heb gekocht was ook echt waterdicht (die kon ook niet goed tegen water), en heeft ook niet gelekt.

Where a calculator on the ENIAC is equipped with 18,000 vacuum tubes and weighs 30 tons, computers in the future may have only 1,000 vacuum tubes and weigh only 1.5 tons.
– Popular Mechanics, March 1949

Verwijderd

Bij een wegwerpcamera is kwaliteit van ondergeschikt belang. Of wil je soms zeggen dat je de foto's uit een wegwerponderwatercamera (scrabble!!!) er ook maar enigszins fatsoenlijk uit vond zien? Kortom je hebt geen kont aan een stuk plastic om je camera als de fotokwaliteit om te janken is. Daarnaast zul je iets moeten ontwerpen waar een bepaald type camera inpast (maatwerk). Dit kost gewoon geld. Overigens heb ik je al een mogelijkheid gegeven om voor circa 5 tientjes wat leuks te kopen!

• PilatuS
  • Niet online
Tuurlijk kan een colafles 3 bar aan. Alleen een colafles heeft een dop die je er op draait en op die manier de vloeistof binnen houd. Bij een camerabehuizing moet je de hele camera er in kunnen doen en op die manier heb je een hele andere sluiting die veel gevoeliger is voor lekken. Ook moet de behuizing heel vaak open en dicht en toch waterdicht blijven.

Toen ik in egypte ging duiken was ik ook opzoek naar een goedkope behuizing die 30 meter diepte aan kon, helaas heb ik die niet kunnen vinden. (wel jammer dat ik daar geen foto's van heb, is zo'n beetje het mooiste wat ik ooit gezien heb daar)

• qless
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 30-01 14:31

qless

...vraag maar...

Gezien de kostprijs (en ik vindt het eng om een dSLR + objectief in een zakje van 50 euro te stoppen) denk ik dat voor onderwater werk je voorlopig toch maar beter een wegwerp cameratje kan halen en op foto cd laten zetten...

Website|Air 3s|Mini 4 Pro|Avata 2|Canon R6|Canon 5d2|8 fisheye|14f2.8|24f2.8|50f1.8|135f2|10-22|17-40|24-105|70-300|150-600

• Dirickteur
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-01 14:10
Heb je weleens een colafles meegenomen naar 30 meter? Ik wel en ik had daar niet graag mijn camera ingestopt, want de fles 'kromp' als het ware helemaal in een elkaar. Bij sommige duikscholen kan je voor 20~30 euro een redelijke goede onderwater digicam huren, met flitsers e.d. Dat heb ik twee keer gedaan en heb leuke foto's eraan overgehouden. Natuurlijk niet de kwaliteit uit je dSLR, maar voor degene die niet 150+ euro overhebben voor een onderwaterbehuizing goed genoeg :-)

Edit: weet iemand eigenlijk of er een onderwaterbehuizing is voor een Canon Powershot A700?

[ Voor 9% gewijzigd door Dirickteur op 27-08-2006 23:41 ]

• Josh
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 11-12-2021

Josh

A Cloggy in Norway

150 euro voor een onderwaterbehuizing is trouwens een lachertje, ga je kijken voor DSLR's dan zit je al snel aan het 4 voudige!

• YellowCube
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13:52

YellowCube

Wait...what?

voor dSLR's zijn de behuizingen vaak duurder dan de camera zelf.

My doctor says that I have a malformed public-duty gland and a natural deficiency in moral fibre and that I am therefore excused from saving the world

• Maasluip
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 14:05

Maasluip

Frontpage Admin

Kabbelend watertje

PanMan schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 22:16:
Ik snap dat de echte duikdozen redelijk sterk moeten zijn, vanwege het drukverschil (al is 3 bar ook niet super veel: ik denk dat een colafles van 2 kwartjes dat ook aankan).
Ik denk het niet. Een PET fles kan veel druk van binnen naar buiten aan, maar weinig druk van buiten naar binnen.
Ik heb een keer een kratje lege petflessen van 2300m hoogte naar huis genomen (het type van Spa en Fanta, dus niet de slappe nieuwe Cola flessen). Ik hoorde regelmatig doffe knallen vanuit de achterbak, toen ik thuis kwam zag ik waarom: alle flessen waren ingedeukt.
De luchtdruk op zeeniveau is 0,29 bar hoger dan op 2300m hoogte. Kun je je indenken wat er met 3 bar zal gebeuren.

[ Voor 4% gewijzigd door Maasluip op 28-08-2006 09:21 ]

Signatures zijn voor boomers.

• Excibular
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 29-01 17:09
Ach het is maar wat je duur vindt. Ik vind 150 Euro best wel meevallen relatief weinig geld waar je een paar bijzondere foto's voor kan maken. Als je het echt leuk vindt denk ik niet dat 150 Euro het probleem moet zijn.

Zwemmen met een DSLR dat is pas duur! >:)
Pagina: 1