Toon posts:

condensator kapot?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.176 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Deze foto is van een Medion moederbord (MSI ms-6399)

Afbeeldingslocatie: http://home.scarlet.be/sebbe/con.JPG

Deze computer (1.8ghz, 256 sdram,..) reageert extreem traag (de p3 500MHz die erlangs staat steekt hem zonder moeite voorbij), tijdens een zoektocht in de kast vond ik deze condensator vlak bij de geheugenbank. Op het eerste zicht lijkt dit op een kapote condensator, maar toch staat deze niet vreselijk bol of open, maar is enkel bedenkt met een geel-bruine versteende vloeistof.
Nu omdat ik na enig zoekwerk niet direct een technische handleiding heb gevonden voor dit moederbord (aldi-support :'( ) waaruit blijkt voor welke functie deze condensator instaat stel ik hier de vraag.
Kan het dat deze condensator, die zich vlakbij de eerste geheugenbank bevind, instaat voor het ram geheugen? Zou het eventueel kunnen dat hierdoor extreem lage snelheden van het ram geheugen zich voordoen? Zou het verplaatsen van het Ram geheugen naar een andere bank een oplossing bieden?

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:51

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 20:14:
Zou het verplaatsen van het Ram geheugen naar een andere bank een oplossing bieden?
Enkel het vervangen van de condensator zou een oplossing zijn :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• Hoyden
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 21:34
Zou het eventueel kunnen dat hierdoor extreem lage snelheden van het ram egheugen zich voordoen
Het lijkt mij uitermate sterk dat deze condensator, die natuurlijk wel enigzins niet meer helemaal in orde is, deze problemen veroorzaakt.

Normaal gesproken is het niet zo heel erg als je een condensator mist, afhankelijk natuurlijk van welke condensator het is. Ik heb zoveel mobo's gezien die normaal werkten met 1 of meerdere defecte (op het oog) condensatoren.

[ Voor 11% gewijzigd door Hoyden op 27-08-2006 20:17 ]

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 22:51

Thandor

SilverStreak

SandeR schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 20:16:
Het lijkt mij uitermate sterk dat deze condensator, die natuurlijk wel enigzins niet meer helemaal in orde is, deze problemen veroorzaakt
Een verband tussen traag geheugen en een kapotte condensator kan ik ook niet zo snel leggen. Hierbij zou meer onderzoek nodig zijn waarvoor meer specificaties nodig is. (Wat voor geheugen, SDR-SDRAM, DDR-SDRAM, wat is traag?, is het überhaupt wel het geheugen?)

Niettemin gaat die condensator uiteindelijk wel voor problemen zorgen.
Normaal gesproken is het niet zo heel erg als je een condensator mist, afhankelijk natuurlijk van welke condensator het is. Ik heb zoveel mobo's gezien die normaal werkten met 1 of meerdere defecte (op het oog) condensatoren.
Mijn ervaring is dat PC's met slechte danwel missende condensatoren simpelweg onstabieler zijn. Hierbij kan het overigens prima zijn dat een systeem met minder zware specificaties langer door blijft werken met een slechte condensator dan een systeem dat volledig tot z'n maximum is overclocked. Bij het overclockte systeem wordt de condensator immers veel zwaarder belast :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
Deze pc wordt als gezinscomputer gebruikt en vooral voor msn-email-surfen.
Intel p4 1.8Ghz, 256 Mb SDR-SDRAM, Windows XP
Niet echt zwaar belastende programmas. Deze computer is verschillende keren nagekeken op spyware en virussen, maar door deze te verwijderen is er niet echt veel beterschap gekomen.

Opstarten vanaf het inlogscherm van Windows tot wanneer je effectief iets kan openen is ongeveer 4min.
Het spelen van Roller Coaster Tycoon (niet systeembelastend) duurt een eeuwigheid voordat het spel nog maar opstart, en vervolgens een spel laden houdt je al snel 5 min zoet.
Langs deze computer staat een p3 500 met evenveel geheugen en deze maakt hier echter geen probleem van.
Mijn vermoeden van instabiele hardware kwam er nadat vorige maand de grafische kaart en de koeler van de cpu kapot waren.
Nog suggesties?

• CodeCaster
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

CodeCaster

Stop AI Slop

Nu is 256 MB al niet veel voor Windows XP, maar hetgeen jij aanhaalt, dat het namelijk 4 minuten duurt voordat je PC bruikbaar is na het inloggen, duidt meer op het feit dat er nogal veel van de harddisk geladen moet worden. Al eens gedefragmenteerd?

En verder zou je kunnen kijken of er spyware op de PC staat, en bij msconfig --> opstarten kijken wat er allemaal geladen wordt.

Hoe lang draait deze installatie al op de PC?

Verwijderd

Topicstarter
Defragementatie wordt regelmatig gedaan. Ook is er op de C-schijf nog 17gb vrije ruimte. Heb al verschillende keren het verbruik van het ram geheugen gelogt en daaruit blijkt wel dat er bij het opstarten een geheugendipje ontstaat tot 40Mb vrij geheugen, maar wanneer het systeem uiteindelijk opgestart raakt gaat dit terug tot 80-90 Mb. Ook hangt het systeem regelmatig gewoon vast.
Wat ik vooral niet kan snappen is dat die andere computer het gemakkelijk op alle vlakken haalt van deze zwaardere computer. Thuis heb ik een AMD 2000+, maar als ik op deze computer werk voelt die vreselijk log, traag en oud aan.

Ik dacht oorspronkelijk dat deze traagte te wijten was aan de combinatie spyware en de 6 gebruikersaccounts die gebruikt worden (wel niet gelijktijdig natuurlijk).
AVG als antivirus getest, net zoals Avast, en dit liet geen enkele verbetering merken.
Ook het aantal processen dat draait is niet zo vreslijk groot, ongv 35.
Op softwaregebied lijkt mij enkel een format nog een uitweg, maar de vorige keer is een herstel uigevoerd vanaf de recovery-partitie en dit loste ook het probleem niet op.

Verwijderd

Dit kan wél aan je condensator liggen. En ja hij is echt kapot !!!
Gele zooi die eruit komt betekent dat condensator "opgeblazen" is.
Meestal knalt ie dan idd verder open dan nu t geval is, maar geloof me, hij is echt kapot.

Las ook allerlei replies dat dit niet het probleem kon zijn etc. maar geloof me, dat kan wél.

Kan trage opstart veroorzaken, spontane beeld-uitval, spontane pc-uitval etc. etc.
Als je n btje kan solderen kun je de condensator ook gewoon vervangen, maar dit geeft geen garantie dat er niet al meer kapot is dan alleen je condensator.

Maar prijs vd condensator t.o.v. nieuw mobo is t wel de moeite waard lijkt mij...

PS: Heb elektronica - Computer Interface Techniek gedaan en nu meer dan 3 jaar werkzaam in de IT als hard&software troubleshooter dus weet wel n btje waar ik over praat :P

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 22-05 13:51
kun je dan gelijk posten waar je het beste zo'n condensator kunt halen, of tie bijvoorbeeld persé van hetzelfde merk moet zijn ed.

ik weet er namelijk niets van af :+ en ik heb nog een kapot mobo liggen (condensators kapot xD)

you had me at EHLO

• SpamLame
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 20:58

SpamLame

niks

TheNymf schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 21:19:
kun je dan gelijk posten waar je het beste zo'n condensator kunt halen, of tie bijvoorbeeld persé van hetzelfde merk moet zijn ed.

ik weet er namelijk niets van af :+ en ik heb nog een kapot mobo liggen (condensators kapot xD)
Halen bij een electro boer bij jou in de straat, minstens gelijke voltage en Farad, hoger mag lager niet.
Ow merk maakt niet uit.
Noteer anders wat op de zijkant van zo'n ding staat en ga met die waardes naar de electroboer voor een vervangend model. Of mail de support afdeling van de fabrikant, met de vraag of je vervangde condensatoren krijgen kan voor jouw model.
Meestal sturen ze gewoon een handjevol op.

[ Voor 25% gewijzigd door SpamLame op 27-08-2006 21:31 ]

• _JGC_
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 01:36
SandeR schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 20:16:
[...]

Het lijkt mij uitermate sterk dat deze condensator, die natuurlijk wel enigzins niet meer helemaal in orde is, deze problemen veroorzaakt.

Ik heb hier een bord waarbij ik timingsproblemen kreeg op de SATA kanalen, controler kon de RAID-1 array niet meer werkend houden. 2 dagen later startte het systeem niet eens meer op, condensator naast de SATA chip stond bol.
Condensator vervangen, vrolijk verder computeren, halfjaar later, videokaart die enorme traagheidsproblemen heeft. Ik had nog een iets snellere CPU liggen, zal ik dat ding erin doen... hey, 3 bolle elco's naast het AGP slot. Vervangen -> opgelost.

Een bolle elco op zich in een rijtje van 10 kan geen kwaad, maar als ie alleen ergens los op het moederbord staat zonder andere elco's eromheen kan het zeker wel kwaad. Daarnaast lijkt ie niet zo hele bol te staan, maar let wel dat de condensator ook omhooggekomen is omdat de onderkant net zo bol staat als de bovenkant. Die rotzooi drukt gewoon de pootjes een stukje verder uit de elco.
Pagina: 1