Nieuwe PC Gebaseerd op Conroe [Budget Gebonden]

Pagina: 1
Acties:

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:20

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Eindelijk is het zover. Ik mag een nieuwe PC uitzoeken. Omdat mijn PC afgelopen weekend is doorgebrand( Geelzwarte Vlekken rond de voedings ingang van MOBO :P )

Maar goed. Ik moet dus een nieuwe PC voor onder andere schoolwerk. Onderschool werk versta ik: Word, MSN( moet soms dingen bespreken met klasgenoten), Filmpjes maken( Ook een Hobby. Maar bij elke opdracht die groots is. Maak ik er wel 1) en Muziek luisteren/ Verzamelen/ Bewerken. Ook wil ik hier mee Downloaden, Rarren, Leechen O-) en spelletjes spelen( Niet de hoogste Prioriteit. Maar af en toe wel een spel). Het liefste wil ik al deze taken tegelijkertijd doen. Wat dus betekent DualCore. Mijn vorige moeder bord had Dual Proc. Maar omdat dit te duur word is dit geen optie. Ook moet dit systeem ongeveer 5 jaar meegaan( als hij langer meegaat is het mooi meegenomen)

Mijn Budget is 700 a 800 euro. Het beeldscherm koop ik apart. Dit zal een 19' Beeldscherm worden .

van Samsung( staat tot nu toe in de planning. Maar kan altijd nog iets anders worden)

Het Systeem wat ik heb uitgekozen is Gebaseerd op de Intel Conroe. Welke in elke Bench gehakt maakt van zijn Concurenten.

( Samengesteld vanuit de Pricewatch. Maar omdat ik de PC ga bestellen bij een lokale PC boer. Ik ga bij de Pricewatch uit van 700 euro. Dan heb ik altijd nog een buffer als de PC zaak duurder is.)

1 1GB PC5300 DDR2, CL4 (Corsair, VS1GB667D2) € 91,-

Goed merk. Behoorlijk snel. Maar is deze snel genoeg om de Conroe bij te benen. Dit is volgens mij een enkel reepje.

Asus GeForce 7600 GS 256MB DDR2 € 110,28

Mooie kaart voor een mooie prijs. Passief gekoeld. Hij is denk ik prima geschikt voor af en toe een spelletje. Het voordeel is dat het een Nvidea is. Omdat ik zeker in de toekomst Linux wil gaan draaien( Ben nu aan het experimenteren. Bij bedraad internet in mijn kamer. Zet ik er als eerste linux op)

Asus P5B, P965 (ATX, PCI-e, Sound, LAN, SATA || Raid € 129,71

Goed merk. We hebben 2 Pc's in huis met dit merk moederbord. Ook nog 1 laptop. En allemaal gaan ze prima mee en vertonen ze geen kuren. ( Behalve de P4C800 van mijn vader. De geluidskaart was niet af te stellen. Toen maar een Creative erbij gezet. Werkt wel prima)

Cooler Master Centurion 5 CAC-T05 € 50,70

Gewoon de mooiste kast die ik tot nu toe heb gezien. In het zwart met Zilver. Chique en toch goed. Hier ga ik niets aan veranderen.

Cooler Master RS-380-PMSR/P Extreme Power 380 Watt € 26,42

Dit moet volgens mij genoeg zijn om dit beestje aan te sturen. Ook een A merk. Hopenlijk wat stabieler en beter dan mijn oude Sweex Voeding.

Creative SoundBlaster Live 24-bit € 29,-

Goeie kaart. Mijn vader heeft hem ook. Hij word aangesloten op mijn eigen Home Cinema set.

Intel Core 2 Duo E6300 (S775, 1,86GHz,) € 178,74

Dit is het beestje wat alles moet gaan power geven. Ik heb deze gekozen omdat hij in benches van zijn Prijsgenoten gehakt maakt. Ook heeft hij het nieuwste van het nieuwste aan boord. Ik vind dit zelf wel handig als het een systeem is dat ik voor de komende 5 jaar gebruik. En natuurlijk het feit dat hij redelijk over te clocken is. Van dit ga ik dan ook gretig aftrek maken.

Samsung SpinPoint HD300LJ, 300GB (7200rpm) € 92,45

Gewoon een Hardeschijf. Hier stel ik geen eisen aan. Behalve dat hij veel opslag moet hebben. En dit vond ik een mooie Prijs per MB hebben.

Eventjes nog wat info. Op of aanmerkingen zijn natuurlijk gewenst. De reden dat er geen OS bij staat is omdat ik nog een LEGALE DVD van WinXP heb en zodra het kan ga ik over op Linux.
Ik hoop dat ik genoeg informatie heb gegeven en vooral ook een beetje Feedback geven als ik iets fout doe

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• BHQ
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 02-02 16:50

BHQ

Over je OS: XP op DVD's? Mij zal het echt niet boeien hoe legaal je OS is hoor..

Anyway, ik vind het er uitzien als een nette config. Misschien een voeding nemen met een iets hoger wattage, maar ik neem aan dat deze het ook wel trekt.

• Theo
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 13:23

Theo

moederbord

Je voeding trekt het makkelijk, je cpu en gpu zijn best zuinig, dus 380 watt is ruim genoeg voor je. Ik zou je alleen wel aanraden om twee GB geheugen te nemen, dat werkt net iets makkelijker. Je kunt evt ook ter compensatie geheugen nemen dat op 533 Mhz draait (pc4200).

Verder zou ik eerst eens kijken hoe het onboard geluid is. Je koopt gelijk al een vervangede kaart, maar je weet niet eens hoe het onboard is. Misschien is oboard ook goed en heb je voor niets een extra geluidskaart gekocht.
Dus ik zou eerst je systeem kopen zonder geluidskaart en deze eventueel later bijplaatsen.

Nu met WP, PV, EV en PC

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
theodouma schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 20:55:
Je voeding trekt het makkelijk, je cpu en gpu zijn best zuinig, dus 380 watt is ruim genoeg voor je. Ik zou je alleen wel aanraden om twee GB geheugen te nemen, dat werkt net iets makkelijker. Je kunt evt ook ter compensatie geheugen nemen dat op 533 Mhz draait (pc4200).

Verder zou ik eerst eens kijken hoe het onboard geluid is. Je koopt gelijk al een vervangede kaart, maar je weet niet eens hoe het onboard is. Misschien is oboard ook goed en heb je voor niets een extra geluidskaart gekocht.
Dus ik zou eerst je systeem kopen zonder geluidskaart en deze eventueel later bijplaatsen.
Dat was een optie. Omdat het Budget net niet 700 euro aangaf. Heb ik deze kaart er maar bij gedaan. Ik dacht een leuke kaart. Maar ik zal het idd eens proberen zonder. Meestal stel ik er zelf wat dingen af en krijg goed geluid.

Maar moet ik het geheugen dan in Dual Channel zetten. Of is single genoeg. 2GB zou idd. ideaal zijn. Ik weet niet of hij dan een bottleneck word. Ook omdat ik wil overclocken. ( Ik kom van een P3. Vandaar dat ik niet echt Dual channel snap :$)

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• pablo_p
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 31-01 20:06
Basis simpel, dat is goed.

Twee dingen:
- aangezien het mobo 4 dimm sloten heeft, is er ook voldoende uitbreidingsmogelijkheid als je er 2 x 512MB (matched pair) inzet en dat is wel beter (betere performance door dual channel)
- ikzelf ga iets soortgelijks kopen, maar neem dan als mobo een Intel DP965LT. Die is 25 euro goedkoper, gebruikt de goede (lage) elco's en gebruikt m.i. betere netwerkchip, namelijk een Intel Gigabit chip (ik ben niet gecharmeerd van de prestaties/cpu belasting van Realtek). Het Asusbord heeft wel een extra interne en een externe SATA aansluiting, het Intel boardje heeft weer een firewire aansluiting

Ik kan anders na aankoop wel testen of de Sigmatel audio chip van het Intel bordje kwalitief goed genoeg is voor gewoon gebruik. Ter referentie: ik heb het realtek chipje op mijn mobo compleet afgekeurd, dus ik heb een losse geluidskaart.

------ Update ------------
Ik heb inmiddels mijn server draaiend op het Intel Mobo. Helaas wordt de Sigmatel chipset NIET ondersteund door Windows 2003, dus ik kan niet testen. We jammer, want het zag er veelbelovend uit.

[ Voor 27% gewijzigd door pablo_p op 30-08-2006 10:11 . Reden: Toevoeging update na testen ]

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
Pablo_p schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 21:46:
Basis simpel, dat is goed.

Twee dingen:
- aangezien het mobo 4 dimm sloten heeft, is er ook voldoende uitbreidingsmogelijkheid als je er 2 x 512MB (matched pair) inzet en dat is wel beter (betere performance door dual channel)
- ikzelf ga iets soortgelijks kopen, maar neem dan als mobo een Intel DP965LT. Die is 25 euro goedkoper, gebruikt de goede (lage) elco's en gebruikt m.i. betere netwerkchip, namelijk een Intel Gigabit chip (ik ben niet gecharmeerd van de prestaties/cpu belasting van Realtek). Het Asusbord heeft wel een extra interne en een externe SATA aansluiting, het Intel boardje heeft weer een firewire aansluiting

Ik kan anders na aankoop wel testen of de Sigmatel audio chip van het Intel bordje kwalitief goed genoeg is voor gewoon gebruik. Ter referentie: ik heb het realtek chipje op mijn mobo compleet afgekeurd, dus ik heb een losse geluidskaart.
Ik heb een sigmatel(* een oude) Maar die is niet goed. Ook niet goed af te stellen. Jammer vond ik dat echt. Ik heb ook een Realtek kaart en die is prima.

Als hij echt geen FireWire heeft dan vind ik dat wel een echt groot nadeel. Mede omdat ik dan geen films kan bewerken. Mijn camera word juist verbonden DMV FireWire. Maar ik heb ook net te horen gekregen van mijn ouders dat ik het budget van mijn pc een beetje mag oprekken. Dus misschien kan er ook nog wel een P5b DLX af. Ik hoop het wel. Want die heeft wel FireWire. Maar mijn budget zal denk ik uiteindelijk 800 euro gaan worden. Dat betekent dat ik dus wel een mooier moederbord kan kiezen.

• Theo

Theo

moederbord

touchdomex schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 21:07:
[...]

Maar moet ik het geheugen dan in Dual Channel zetten. Of is single genoeg. 2GB zou idd. ideaal zijn. Ik weet niet of hij dan een bottleneck word. Ook omdat ik wil overclocken. ( Ik kom van een P3. Vandaar dat ik niet echt Dual channel snap :$)
dual channel houdt kort in dat je geheugen twee maal zo snel wordt. DC is alleen mogelijk met twee dezelfde reepjes. Als je één geheugenreepje heb (bijv pc4200) dan is het maximale dataverkeer wat tusen de chipset en het geheugen plaatsvind 4200 MB/s. Als je twee reepjes in DC heb draaien dan is de max bandbreedte plotseling 2* 4200= 8400 MB/s!
DC kan met ieder reepje en kost niets extra's. Als je geheugen in je systeem zet zorg er dan gewoon voor dat je twee (of vier) reepjes heb die hetzelfde zijn.
Voor een iets duidelijkere uitleg over DC moet je even in de FAQ kijken van PMG.

Persoonlijk zou ik gaan voor 2 reepjes van 1 GB pc4200. Als je echt van plan ben te gaan overklokken (wat jouw cpu zeer goed klijkt te kunnen) is het misschien een optie om voor pc5300 of pc6400 te kijken. Zo maakt je niet alleen je cpu sneller, maar ook het geheugen.

Nu met WP, PV, EV en PC

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
theodouma schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 22:03:
[...]

dual channel houdt kort in dat je geheugen twee maal zo snel wordt. DC is alleen mogelijk met twee dezelfde reepjes. Als je één geheugenreepje heb (bijv pc4200) dan is het maximale dataverkeer wat tusen de chipset en het geheugen plaatsvind 4200 MB/s. Als je twee reepjes in DC heb draaien dan is de max bandbreedte plotseling 2* 4200= 8400 MB/s!
DC kan met ieder reepje en kost niets extra's. Als je geheugen in je systeem zet zorg er dan gewoon voor dat je twee (of vier) reepjes heb die hetzelfde zijn.
Voor een iets duidelijkere uitleg over DC moet je even in de FAQ kijken van PMG.

Persoonlijk zou ik gaan voor 2 reepjes van 1 GB pc4200. Als je echt van plan ben te gaan overklokken (wat jouw cpu zeer goed klijkt te kunnen) is het misschien een optie om voor pc5300 of pc6400 te kijken. Zo maakt je niet alleen je cpu sneller, maar ook het geheugen.
Ik ben bang dat ik voor 1024 ga. Omdat anders ik teveel boven mijn budget ga. Ik kan misschien nog korting gaan bedingen. Maar veel denk ik niet ;( Maar in ieder geval gaat het in DC staan. Mijn pa heeft het ook schijnt :P Nooit geweten

• Theo

Theo

moederbord

touchdomex schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 22:12:
[...]

Ik ben bang dat ik voor 1024 ga. Omdat anders ik teveel boven mijn budget ga. Ik kan misschien nog korting gaan bedingen. Maar veel denk ik niet ;( Maar in ieder geval gaat het in DC staan. Mijn pa heeft het ook schijnt :P Nooit geweten
zoals ik al eerder opmerkte, zorg ervoor dat als je je geheugen haal dat je dan 2 x 512 MB neem, en geen 1 x 1024 MB. één reepje kan niet in DC draaien, twee reepjes kunnen dat wel. En het scheelt echt 50% in geheugenbandbreedte!

Nu met WP, PV, EV en PC

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
theodouma schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 22:20:
[...]

zoals ik al eerder opmerkte, zorg ervoor dat als je je geheugen haal dat je dan 2 x 512 MB neem, en geen 1 x 1024 MB. één reepje kan niet in DC draaien, twee reepjes kunnen dat wel. En het scheelt echt 50% in geheugenbandbreedte!
Bedankt voor het advies. Ik heb idd wat Benches bekenen met en zonder DC. Maar ik wil idd wel meer bandbreedte

• rob1985
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 29-01 21:50
Ik kom ook even meekijken vanuit mijn eigen topic :)

Ik had alleen de keus gelegd op een E6600 als CPU. Dat doe ik voornamelijk voor HDTV...op de apple site staat ook als minimum een 3.0ghz pc. Mijn 2.67 pentium 4 (zonder ht!) trekt de 720 variant nog niet eens. Ik wil gewoon overweg kunnen met de 1080p variant zoals die op de microsoft showcase staat (en waarin sommige episodes van amerikaanse tv series worden uitgezonden :D). Ik heb geen enkel id of bijv het systeem dat hierboven vermeld staat goed overweg kan met die 1080p hdtv variant...Voor de rest gebruik ik mijn systeem eigenlijk exact hetzelfde. Ik zie hdtv een beetje als een bottleneck voor het systeem, maar dat is puur en alleen gebaseerd op die apple site, dus dat is eigenlijk ongegrond...als iemand kan bevestigen dat het bovenstaande systeem ook zonder problemen (dus ook op de achtergrond leechen, lijkt me geen probleem vanwege dual core, maar ik vraag het maar even) hdtv kan afspelen, dan bespaard mij dat weer een hoop geld ;)

thanks.

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
robvanpraat schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 19:00:

Ik had alleen de keus gelegd op een E6600 als CPU. Dat doe ik voornamelijk voor HDTV...op de apple site staat ook als minimum een 3.0ghz pc. Mijn 2.67 pentium 4 (zonder ht!) trekt de 720 variant nog niet eens. Ik wil gewoon overweg kunnen met de 1080p variant zoals die op de microsoft showcase staat (en waarin sommige episodes van amerikaanse tv series worden uitgezonden :D). Ik heb geen enkel id of bijv het systeem dat hierboven vermeld staat goed overweg kan met die 1080p hdtv variant...Voor de rest gebruik ik mijn systeem eigenlijk exact hetzelfde. Ik zie hdtv een beetje als een bottleneck voor het systeem, maar dat is puur en alleen gebaseerd op die apple site, dus dat is eigenlijk ongegrond...als iemand kan bevestigen dat het bovenstaande systeem ook zonder problemen (dus ook op de achtergrond leechen, lijkt me geen probleem vanwege dual core, maar ik vraag het maar even) hdtv kan afspelen, dan bespaard mij dat weer een hoop geld ;)

thanks.
Ik weet ook niet of hij ermee overweg kan. Maar dat is ook omdat ik HDTV niet zie als een echte MUST. Ik vind het wel mooi( TV met HD) Maar ik vind het niet nodig op een PC. BTW kan mijn P4 MET HT wel overweg met HD films. Volgens mij een Apple mini ook. Maar kan iemand die ook bevestigen.

Ik denk dat je deze vraag beter in je eigen topic kan stellen. Het word zo een echte Chaos ;)

[ Voor 3% gewijzigd door Touchdomex op 30-08-2006 19:05 ]

• lvrijn
  • Registratie: Januari 2006
  • Laatst online: 10-07-2025
robvanpraat schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 19:00:

thanks.
Mijn AMD X2 3800+ (2,0 Ghz) heeft geen enkel probleem met HDTV (1080)

• Touchdomex

Touchdomex

Poke of the QueenSlow

Topicstarter
lvrijn schreef op woensdag 30 augustus 2006 @ 20:03:
[...]

Mijn AMD X2 3800+ (2,0 Ghz) heeft geen enkel probleem met HDTV (1080)
Dan moet deze er al helemaal geen moeite mee hebben. In benches is hij namelijk beter dan die van jou ;)

Pagina: 1