Syncmaster 730BF: roze of groene waas na slaapstand

Pagina: 1
Acties:
  • 910 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Duesenberg J
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 16:47
Ik heb sinds kort last van het volgende probleem:
Wanneer ik achter mijn computer zit, en ik loop even een tijdje weg (langer dan een halfuur ofzo), gaat mijn monitor (de Samsung Syncmaster 730BF 17" TFT) zoals ingesteld na een tijdje in de slaapstand (na 20 minuten, na 10 minuten al screensaver)

Wanneer ik weer terugkom, en ik maak mijn computer wakker hangt er ineens een roze of groene waas over mijn scherm. (nu ook weer) Dit is nu al drie keer gebeurd. De eerste keer was groen, de laatste twee roze. De waas is vooral te zien op grijze of zilverkleurige oppervlakken. Wit is gewoon wit en zwart gewoon zwart.

Als ik met de knopjes op mijn monitor kijk in de instellingen, dan staat alles nog op normal. Elke kleur staat op 50 (kan van 0 tot 100). Toen de waas groen was werden alle kleuren weer normaal als ik blauw op 100 zette en de rest op 50 liet. Dit hoort echter niet zo.

Ik heb al diverse keren geprobeerd om mijn computer te herstarten, maar dat helpt niets (viel wel te verwachten als het probleem mijn beeldscherm is). Als ik mijn computer een nacht uit laat staan en dan weer opstart, heb ik nergens meer last van en is alles weer normaal. Loop ik weer weg voor een lange tijd, dan is soms de waas weer terug.

Ik heb niet de samsung monitor drivers geïnstalleerd aangezien alles normaal werkte toen ik mijn monitor aansloot. Zou hierin het probleem kunnen liggen?
Of zou het mijn videokaart zijn? (ASUS 7900GT TOP op factory speeds)

Als jullie hier een oplossing op weten, geneer je er niet voor om hem dan hier op het forum te smijten :P

• Duesenberg J
is de titel zo slecht?
Kan niemand mij helpen?

• Gersomvg
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 30-11-2025
zoals te zien in je post heb je geen oud beeldscherm maar wat jij zegt komt vaak voor bij oude crt-beeldschermen. Er zijn twee dingen die misschien helpen:

- je beeldscherm niet in slaapstand laten gaan maar uitzetten (kleine moeite)

- slaapstand uitschakelen en de screensaver door laten gaan (wel hoog stroomverbruik)

succes

• Duesenberg J
mja, dat eerste doe ik nu ook.

Maar ik had eigenlijk gehoopt op iemand met een verlossend antwoord, in plaats van een manier om het probleem te omzeilen.

Maar toch bedankt voor de moeite

• wibra
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 04-02 19:35
een roze gloed op klassieke beeldbuis heeft te maken met een elektromagnetisch veld. Lijkt me sterk dat dit ook tft zou beinvloeden, maar je weet nooit. Probeer eens bronnen van elektromagnetisme van bij je scherm weg te halen. (unshielded luidsprekers, hoofdtelefoon, kastje van de elektriciteit aan andere kant van de muur, open pc, ...)

• Duesenberg J
Bij een (elektro)magnetisch veld is het toch meestal niet over het hele scherm precies gelijk verdeeld. Dan is er bijvoorbeeld een paarse hoek. Volgens mij komt dit ook alleen bij CRT monitoren voor, aangezien die elektronen afschieten, en het afbuigen ervan veranderingen in kleur tot gevolg kan hebben. Bij mijn TFT monitor is de waas echter over het hele scherm gelijk verdeeld. Het gekke is dat zwart gewoon zwart is en wit gewoon wit. Alleen de grijze tinten vertonen een afwijking.

Maar aangezien ik niet continu last heb van dit probleem en het dus ook niet op commando kan laten zien, heb ik getest of mijn speakers die aan weerskanten van mijn monitor staan misschien de oorzaak zouden kunnen zijn door de voor mijn monitor langs te halen en te zoeken naar veranderingen in kleur. Deze heb ik niet kunnen vinden.

Dat wil niet zeggen dat een magnetisch veld niet de oorzaak zou kunnen zijn, aangezien de kristallen in mijn beeldscherm worden vervormd doormiddel van een elektrische spanning, wat de kleur licht die ze doorlaten beïnvloedt.

• Aloys
  • Registratie: Juni 2005
  • Niet online
word je videokaart niet te warm misschien??.... zou wel kunnen verklaren dat je beeld weer normaal is als je pc een poosje uit heeft gestaan... of krijg je de waas niet als je geen slaapstand gebruikt? (niet uitdoen dan.. maar aanlaten staan)

• Duesenberg J
Mijn computer slaapt niet, maar mijn beeldscherm. Dus wat dat betreft blijft mijn videokaart gewoon draaien. Maar dat ie daardoor te warm wordt lijkt me zeer sterk, aangezien (als ie als iets berekent) die alleen maar het bureaublad hoeft te berekenen.

Als ik mijn monitor helemaal uitzet, dan heb ik het probleem niet. Alleen als ik mijn computer aan laat staan en het beeldscherm vanzelf na een tijdje gaat slapen. De computer blijft gewoon verder werken

Verwijderd

Hmm, raar

Ik heb net hetzelfde scherm als jij hebt. En er zitten 3 boxen op nog geen 30 cm ervan verspreid, mijn pc draait vaak bijna de klok rond maar mijn scherm laat ik na 10min vanzelf uitgaan (of beter gezegd mijn pc stopt met info naar het scherm te sturen al ie te lang idle staat). En ik zet mijn scherm vaak uit.

Ik heb echter nog nooit jouw probleem ondervonden. Zou het niet onder de garantie vallen?

Ik heb echter wel enorm veel last van back leakage of hoe dat ook heet. Als ik rustig een filmpje bekijk is het midden van mijn scherm nooit zwart HEEL vervelend.

• Jouke74
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 10-03 21:03
Ik heb hetzelfde hier op mijn werk gehad met een Compaq 1520, alleen is de kleur blauw. Dit gebeurde bij mij alleen als je de slaapstand heel lang aan laat staan (een week berekeningen of zo hier). Monitor uit en even wachten en dan weer aan en het probleem is weg.
(Check voor de zekerheid nog even je kabels)

Wat ik denk dat gebeurt (en dat kan geheel fout zijn want ik been geen expert) is dat bij de slaapstand de LCD = Liquid Crystal Display kristallen / moleculen en polarisatie filters zich te lang fixeren op een bepaald patroon (waarbij misschien de power er naar toe onvoldoende is). Als je vervolgens de monitor weer vol aanzet duurt het even voordat de kristallen /moleculen en filters weer "los" zijn en gewoon werken. Dit geeft dan een bepaalde waas-kleur over het beeld.

Zie: http://sharp-world.com/sc/library/lcd_e/s2_1_1e.htm

[ Voor 3% gewijzigd door Jouke74 op 31-08-2006 11:40 ]

"That was left handed..." - JJH

Pagina: 1