Image maken zonder XP op te starten.

Pagina: 1
Acties:
  • 826 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• walkthisworld
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 21-05 16:11
Ik wil graag een image maken van een verse XP-installatie zonder software te installeren om een image te maken. Deze zou dan ook op de image komen te staan en dat wil ik niet. Ik heb begrepen dat dit goed te doen was met Ghost 8.0. Hoe dit precies zat weet ik niet, maar ik heb begrepen dat er een groot verchil zit tussen versie 8 en de nieuwere versies. Versie 8 was makkelijk te booten, dacht ik.

Hoe moet dit tegenwoordig. Heb al een aantal topics doorgelezen. Daar worden wel een aantal oplossingen aangedragen, maar die zijn me niet duidelijk of erg omslachtig.

Image maken van Windows

Zou het liefst Ghost gebruiken, maar heb hier geen echte reden voor. Eigenlijk alleen dat het het meest bekend is. Een ander pakket is dus ook prima.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Waarom probeer je het niet gewoon? Met ntbackup en Automated System Recovery overview in Windows XP kan je ook een eind komen.

[ Voor 56% gewijzigd door sanfranjake op 27-08-2006 21:10 ]

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-07 20:20
een ouder pakket van ghost vereist idd geen speciale 'bootsector' voor ghost.
Vanaf 9 is dit wel, geloof ik.

ook dacht ik dat ghost 7 en voorgaand WinXP niet aan kan. Zou je even na moeten lopen.
normaal is Ghost wel een goede voor thuisPC's, voor ander gebruik is het TrueImage software

zoek even op :)

you had me at EHLO

• WFvN
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 26-07 19:15

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Ik moet eerlijk bekennen dat ik met nieuwe Ghost-versies geen ervaring heb; ik gebruik nog een enorm oude. Ik heb gewoon een Windows98 bootCD gefikt met daarop Ghost 6 ofzo. Booten met de CD, ik kom dan regelrecht in een 'dos'scherm. Ghost starten, image naar een andere partitie of andere HDD en klaar. Lastiger is het als je regelrecht wil fikken naar CD ofzo. Daar een bootcd voor maken is wat lastiger maar gaat ook goed.

Ik gebruik al jaren een oude versie van Ghost en dat bevalt uitstekend

• walkthisworld
sanfranjake schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 21:10:
Waarom probeer je het niet gewoon? Met ntbackup en Automated System Recovery overview in Windows XP kan je ook een eind komen.
Wat proberen? Ik wil dus een boot-disk hebben van waar uit ik een partitie kan imagen. Hoe doe ik dit? In dat andere topic staat niets wat me dan ook maar de moeite lijkte om te proberen. Ook omdat er alleen maar halve oplossingen staan. Ik vraag me dus af of er een pakket is waar dit een optie is. Waar het bij wijze van spreken in de handleiding beschreven staat.

• Jazekerrrrr
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 27-07 16:45
ik gebruik drive image 2002 en daar kun je gewoon opstarten met diskette en kun je gewoon in dos een image maken. En ik vind drive image 2002 veel beter dan norton ghost nadat het is overgenomen door symantec.

het is ook heel gemakkelijk in gebruik het menu spreekt gewoon voorzich. Maar de muis werkt niet als je hem in je usb poort heb zitten.

[ Voor 24% gewijzigd door Jazekerrrrr op 27-08-2006 21:24 ]

• walkthisworld
TheNymf schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 21:14:
een ouder pakket van ghost vereist idd geen speciale 'bootsector' voor ghost.
Vanaf 9 is dit wel, geloof ik.

ook dacht ik dat ghost 7 en voorgaand WinXP niet aan kan. Zou je even na moeten lopen.
normaal is Ghost wel een goede voor thuisPC's, voor ander gebruik is het TrueImage software

zoek even op :)
Ik ben al een tijdje bezig met zoeken. Zou hier ook niet meteen mn vraag durven te stellen zonder dat ik gezocht zou hebben. Kan TrueImage wel wat ik wil of kan ik beter bij Ghost blijven?

• walkthisworld
WFvN schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 21:16:
Ik moet eerlijk bekennen dat ik met nieuwe Ghost-versies geen ervaring heb; ik gebruik nog een enorm oude. Ik heb gewoon een Windows98 bootCD gefikt met daarop Ghost 6 ofzo. Booten met de CD, ik kom dan regelrecht in een 'dos'scherm. Ghost starten, image naar een andere partitie of andere HDD en klaar. Lastiger is het als je regelrecht wil fikken naar CD ofzo. Daar een bootcd voor maken is wat lastiger maar gaat ook goed.

Ik gebruik al jaren een oude versie van Ghost en dat bevalt uitstekend
Bedankt, misschien is dat wel iets. Terugzetten gaat op dezelfde manier neem ik aan, ook met die win98 boot cd. Misschien iets om te proberen, maar het lijkt me dat daar tegenwoordig toch wel een betere oplossing voor moet zijn?

• walkthisworld
Jazekerrrrr schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 21:23:
ik gebruik drive image 2002 en daar kun je gewoon opstarten met diskette en kun je gewoon in dos een image maken. En ik vind drive image 2002 veel beter dan norton ghost nadat het is overgenomen door symantec.

het is ook heel gemakkelijk in gebruik het menu spreekt gewoon voorzich. Maar de muis werkt niet als je hem in je usb poort heb zitten.
Dat lees je wel vaker. Dat Ghost minder is geworden sinds het is overgenomen.

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

walkthisworld schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 21:27:
Bedankt, misschien is dat wel iets. Terugzetten gaat op dezelfde manier neem ik aan, ook met die win98 boot cd. Misschien iets om te proberen, maar het lijkt me dat daar tegenwoordig toch wel een betere oplossing voor moet zijn?
Wat noem je beter?

Ik gebruik overigens de bootCD niet zo gek vaak. Ik werk met het ouderwetse FAT32 en partitioneer m'n harde schijven (jaaaa..... ik weet het.....)

Voordeel is wel dat ik:
1) Op de C-partitie kan booten via XP en via Win98-boot-bestanden.
2) Op de D-partitie staat Ghost én de images

De CD heb ik dus niet nodig

Hoe jij het mooier en beter wil, weet ik niet. Wellicht een bootCD met fraai programma en goede UI? Direct de mogelijkheid om naar DVD te fikken?

• satcp
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online
In Bootable unattended GHOST recovery DVD maken kun je lezen hoe je zelf een Ghost bootable cd maakt. Hoewel het topic hoofdzakelijk gaat over het terugzetten van images komen de grote lijnen overeen met het aanmaken van images. Zeker de autoexec.bat en config.sys die ik een eindje verder in dat topic heb gepost kun je integraal overnemen. Als je dat topic even doorneemt kun je wel op een tiental minuutjes een bootdisc maken voor Ghost.

Als je nog een floppy hebt kan het natuurlijk nog makkelijker. Al wat je dan nodig hebt is een bootable DOS floppy waar je Ghost.exe bijplaatst.
Jazekerrrrr schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 21:23:
Grappig detail... Ghost 9 en later zijn niets anders dan Drive Image. Symantec heeft namelijk PowerQuest overgekocht en ontwikkelt nu Drive Image verder onder de naam Ghost.

Een bijzonder jammere ontwikkeling trouwens. Drive Image mag dan misschien wel een meer vertrouwde Windows interface hebben, Ghost is stukken krachtiger. Uit onvrede van de gebruikers van Ghost (of beter gezegd Drive Image) heeft Symantec besloten om bij Ghost 10 ook een kopie van Ghost 2003 te bundelen...

Desalniettemin is de echte Ghost en de namaak ondertussen al veel gebruikers verloren aan concurrent TrueImage.

• Guardian Angel
  • Registratie: Juni 2000
  • Niet online

Guardian Angel

Bejaard en langharig tuig

Met TrueImage (goedkoper en enige tijd terug als beste getest) kan dit zonder enig probleem.

[ Voor 3% gewijzigd door Guardian Angel op 27-08-2006 21:54 ]

ARME AOW’er

• WFvN

WFvN

Gosens Koeling en Warmte

Ik ben ook maar eens met TrueImage aan de gang gegaan; ik moest toch een nieuwe image maken in verband met verlopen van de virusscanner in oktober (kep nu nog vakantie en dus fatsoenlijk de tijd en gelegenheid om een complete installatie te maken).

Met TrueImage heb ik nu een extra bootoptie gekregen die rechtstreeks naar TrueImage gaat (dus niet naar XP). Backupje maken en rebooten maar.
Helemaal een pluspunt van TrueImage is dat je de mogelijkheid hebt om een backup van de aanpassingen te maken.

Met Ghost had ik meerdere images:
Schone XP installatie: 600 MB ofzo
XP met drivers: 800 MB
XP met drivers en standaard programma's zoals Office ,PSP e.d.: 1000 MB
XP met drivers, standaard progs en programma's die redelijk vaak een update nodig hebben zoals antivirus e.d.: 1200 MB (alle groottes zijn een grove benadering)

In totaal had ik dan dus 600 + 800 + 1000 + 1200 MB aan images = 3600 MB aan images

Met TrueImage is dat
600 voor de schone installatie. Dan 200 erbij voor de drivers, weer 200 voor de standaard progs en nog eens 200 MB voor de rest van de progsels. In totaal nu dus 1200 MB aan images. Dat scheelt nogal wat schijfruímte!!

Die images staan op een extra verborgen partitie. Ik zit alleen nog te kijken hoe ik die partitie ook kan benaderen als ik eens een keer de bestaande backups wil verwijderen.

• sjongenelen
  • Registratie: Oktober 2004
  • Laatst online: 20-07 20:20
je kunt ook eens zoeken op de website van microsoft over een pakket waarmee je zelf je unattended install op een dvd kunt fikken. incl. alle drivers en alle programma's die je PER KEER kunt veranderen...!
dus per installatie kun je kiezen of je wel of niet drivers wilt, of je wel of niet dat en die software wilt.

vereist wel enige kennis natuurlijk, ik heb het zelf nog niet geprobeerd, maar veel over gehoord..!
toch de moeite waard, lijkt me

you had me at EHLO

Pagina: 1