[2k3] Server naam sporadisch onbereikbaar, ip wel

Pagina: 1
Acties:

• Elephtera
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 30-03 10:33
Ik zit hier met een raar probleem, en het zit hem nu voornamelijk in welke zoektermen gebruiken, want ik vermoed dat het probleem wel bekend is, maar ik heb geen idee van zoektermen.

Het probleem is als volgt. Op de studievereniging draait momenteel een windows 2003 server. Deze is tevens Domein Controller en heeft een Active Directory.
Ook draait hier MS Exchange 2003 op voor de email.

Aan deze server hangen ongeveer een 20 tal pc's. en deze hebben het volgende probleem:
90% van de tijd kunnen ze verbinding maken met server onder de naam "server" dus de share \\server\share1 enzo zijn bereikbaar, inloggen gaat. maar zo nu en dan valt deze verbinding weg, dan kan ik nog wel verbinden met zn ip adres: dus naar \\192.168.1.1\share1 maar niet naar \\server.

Na een paar minuten doet \\server het ook weer.
Opzich valt ermee te leven, gewoon overal de scripts aanpassen naar \\192.168.1.1 maar bij het afmelden/aanmelden staat nog overal server. Ook voor de gebruikers die hun mail moeten instellen, zij zijn net weer gewend dat het " server" is ipv een nummer wat niemand onthoud.

“An elephant is a mouse with an operating system”

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
wat zijn de dns settings op de clients :?

* Zwelgje wordt zo langzamerhand een beetje moe van de 2003 server/activedirectory wanabee's die steeds weer dezelfde fouten maken mbt DNS

no offense hoor :>

[ Voor 5% gewijzigd door Zwelgje op 27-08-2006 19:05 ]

A wise man's life is based around fuck you

• Elephtera
Alle clients maken gebruik van dhcp die de server uitgeeft. Hierin staat voor elk als dns-server de AD/dns/dhcp-server opgegeven

Bij controle blijken de clients de volgende dhcp info te ontvangen:
IP adres: 192.168.1.x range
subnet: 255.255.255.0
gateway: 192.168.1.1
dhcp: 192.168.1.1
dns: 192.168.1.1
wins: blanco

Dit lijkt mij te kloppen.

(maar als je wat zoektermen hebt, ga ik liever zelf zoeken dan het jullie vragen, leer ik er meer van. Want nu heb ik vrijwel geen eigen onderzoek kunnen doen, maar gewoon helpen mag natuurlijk ook)

[ Voor 22% gewijzigd door Elephtera op 27-08-2006 19:17 ]

• Zwelgje
elephtera schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 19:12:
Alle clients maken gebruik van dhcp die de server uitgeeft. Hierin staat voor elk als dns-server de AD/dns/dhcp-server opgegeven

Bij controle blijken de clients de volgende dhcp info te ontvangen:
IP adres: 192.168.1.x range
subnet: 255.255.255.0
gateway: 192.168.1.1
dhcp: 192.168.1.1
dns: 192.168.1.1
wins: blanco

Dit lijkt mij te kloppen.

(maar als je wat zoektermen hebt, ga ik liever zelf zoeken dan het jullie vragen, leer ik er meer van. Want nu heb ik vrijwel geen eigen onderzoek kunnen doen, maar gewoon helpen mag natuurlijk ook)
in je andere topic lazen we ook dat de server niet 100% zou zijn, mischien moeten we het daar zoeken.

nou geen dns dan, dan neem ik het terug :9

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 01-04 12:09
Zwelgje schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 19:05:* Zwelgje wordt zo langzamerhand een beetje moe van de 2003 server/activedirectory wanabee's die steeds weer dezelfde fouten maken mbt DNS
Ik heb anders erg veel moeite om me in te houden tegenover mensen die pakketten propageren die er maar niet in slagen om via een grafische interface en stapels wizards een simpele taak als DNS te volbrengen en te volharden en indien nodig een duidelijke foutmelding uit te spugen waar je nog wat aan hebt ook.

ach...in een volgend leven lach je er om!

• Elephtera
Zwelgje schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 19:18:
[...]

in je andere topic lazen we ook dat de server niet 100% zou zijn, mischien moeten we het daar zoeken.

nou geen dns dan, dan neem ik het terug :9
problemen op de server zijn inmiddels over (met de AD programmatuur, rest werkte zowiezo al goed)

Ik zal komende week wel even verder zoeken op eigen houtje.
T probleem moet haast wel ergens bij de dns server zitten. Zal toch ergens in de instellingen zitten.

Echter het vreemde is dus dat t sporadisch gebeurd, random times, clients and users.

• Guldan
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 30-03 01:55

Guldan

Thee-Nerd

/me Guldan heeft ook nog een aantal vage dingen met 2k3 gehad en DNS
Kijk eens in je dns scherm en kijk eens hoeveel dingen daar in staan. Omdat het ding een AD is moet er een aantal mappen in staan en daaronder een aantal records. Staan deze mappen er niet in dan kan het ook zijn dat je DNS configuratie niet helemaal goed is gegaan en zul je dat overnieuw moeten doen.

You know, I used to think it was awful that life was so unfair. Then I thought, wouldn't it be much worse if life were fair, and all the terrible things that happen to us come because we actually deserve them?

• Zwelgje
Guldan schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 21:09:
/me Guldan heeft ook nog een aantal vage dingen met 2k3 gehad en DNS
Kijk eens in je dns scherm en kijk eens hoeveel dingen daar in staan. Omdat het ding een AD is moet er een aantal mappen in staan en daaronder een aantal records. Staan deze mappen er niet in dan kan het ook zijn dat je DNS configuratie niet helemaal goed is gegaan en zul je dat overnieuw moeten doen.
bij een reboot van de server of bij het herstarten van de netlogon service zouden die dingen zich weer automagisch moeten aanmaken.

Pagina: 1