5"monochrome CRT aansluiten op VGA

Pagina: 1
Acties:
  • 510 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Jeroenotje
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 09-01-2022
Hallo,

ik ben de trotse bezitter van een 5" monochrome crt schermpje, erg retro.
Eerlijk gezegt weet ik vrij weinig van dit schermpje. Ik heb een halve handleiding met wat schema's en een pinout. Daarnaast heb ik veel zitten googlen, daarbij kwam ik op de volgende handleiding:
http://www.idt.nl/doc/kme/20C05-12.pdf . Het display ziet er bijna hetzelfde uit maar heeft wel een 100K externe helderheidspotmeter terwijl op die van mij een 50K zou moeten.
Pagina met algemene informatie waar ik deze handleiding vandaan heb: http://www.idt.nl/lcd-replacement/index-monchassis.htm

Ik zie in de handleiding ook een VGA pinout staan. Dat schermpje accepteerd analoge signalen (of heb ik het fout?) en vga ook. Dus ik dacht, dat ding kan gewoon op m'n pc. Ff solderen dus :) .

Het schermpje in kwestie (unit dus) :
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~hol00293/project/Resized/Aug%2016%202006/PICT0002_resize.JPG
De achterkant van het ding, waar een 10polige edge connector op kan, maar die had ik niet liggen.
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~hol00293/project/Resized/Aug%2016%202006/PICT0001_resize.JPG
12Volt+helderheid er op gesoldeert
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~hol00293/project/Resized/Aug%2016%202006/PICT0003_resize.JPG
Soldeerwerk aan de onderkant dus:
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~hol00293/project/Resized/Aug%2016%202006/PICT0005_resize.JPG
Spanning op schermpje gezet en ik kon inderdaad de helderheid instellen :) .
Goed, dus je dacht dat dat een probleem was? Nee, dat komt nog.
Ik pakte een meeraderige kabel met aarde, een vga stekker en begon alles te solderen zoals het moest, Hsync aan Hsync etc etc.. Alles doorgemeten, dus het zou perfect moeten werken.

Dus ik na veel ge*&(7! Powerstrip aan de praat gekregen. Het scherm werkt namelijk op een zeer lage resolutie en een andere Verticale refresh (ongeveer de helft van een normale monitor). Herkent de driver (nieuwste Ati Catalyst) van m'n Radeon 9800 pro (flashed naar XT) het beelschermpje niet, vrij logisch, maar dat is juist het probleem. Hoe kan ik een scherm instellen, wat NIET herkent wordt?

[CiP] Black Betty - Links

• Teun_2
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 16:17
Je zal zelf een driver voor het schermpje moeten schrijven, dat schijnt niet zo moeilijk te zijn, maar je moet dan wel weten wat het scherm kan. in een schermdriver staat eigenlijk enkel info over de refreshrates, resoluties, hsync, vsync enzovoorts. Als je een .inf bestand van een oude monitor neemt dan merk je het wel. Ik ben even aan het zoeken geweest naar hoe zo'n driver nu in elkaar zit, maar ik vond het niet meteen.

Edit: dion_b zal je hierbij wellicht kunnen helpen (dion_b in "[zoek driver] apricot XJ60678")

[ Voor 37% gewijzigd door Teun_2 op 27-08-2006 15:31 ]

Verwijderd

Niet erg nuttig om te zeggen, maar dat ding is wel erg retro ja :P

• Teun_2
Nog een vraagje: herkent de driver het scherm niet, of 'ziet' hij ook helemaal geen scherm?

• Jeroenotje
Hij ziet ook helemaal geen scherm, er gebeurt gewoon niets wanneer ik bijvoorbeeld op herkennen of windows bureaublad uitbereiden naar deze monitor doe en nogmeer van dat soort dingen. Ook wanneer ik probeer met de TV-detectie e.d. te rommelen gebeurt er ook vrij weinig. Ik geloof wel dat ik laatst wat flitjes over het scherm zag gaan wanneer ik op herkennen klikte. Het is m'n bedoeling dit scherm als tweede scherm te installeren.

• Teun_2
Dan is er iets anders mis. Kan je geen output 'forceren' eventueel met de omegadrivers? Geen idee of die wat wel kunnen. Ben je er zeker van dat de pinout klopt?

[ Voor 14% gewijzigd door Teun_2 op 27-08-2006 15:40 ]

• Touchdomex
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 16:29

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Is eht niet misschien gewoon dat hij de singalen niet KAN ontvangen. Als hij hem niet ziet kan ook omdat hij misschien TE retro is. Probeer hem eens aan te sluiten op je COM of Printerpoort. Dan kun je er een scherm van maken voor je Stats en dergelijke.

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• Jeroenotje
Ik zal zometeen de Omega drivers eens proberen. Van de pinouts ben ik zeer zeker. Die van het schermpje en die van de vga. Beide heb ik ook nog eens doorgemeten. Output forceren zat ik ook al aan te denken. Is het trouwens inderdaad zo dat ik dit scherm op zou kunnen blazen? Wanneer er een te hoge frequency op staat bijvoorbeeld.

• Teun_2
Geen idee of je hem zou kunnen opblazen. In de letterlijke zin alvast niet. Probeer sowieso eerst met extreem lage resoluties. Ik vermoed echter wel dat het scherm maar een bepaalde resolutie en een bepaalde refreshrate overweg kan, maar dat zal je wel merken als je het probeert. is het scherm eigenlijk interlaced? daar zal je ook rekening mee moeten houden.

aan degene 2 posts hierboven:
onzin, volgens het pdfdocument van de startpost kan het ding prima met vgasignalen omgaan. Als je hem aan een parallelle poort wil hangen zal je eerst nog een controller moeten maken, die met vgaschermen overweg kan, lijkt me behoorlijk onmogelijk.

En wees trouwens ook voorizichtig, zulke schermen werken met heel erg hoge voltages. Raak dus niets aan. Ook niet als het ding al af staat, de spanningen blijven nog een tijdje.

[ Voor 56% gewijzigd door Teun_2 op 27-08-2006 15:56 ]

• Touchdomex
  • Laatst online: 16:29

Touchdomex

Moderator General Chat / Wonen & Mobiliteit

Poke of the QueenSlow

Zoutvat schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 15:46:
Geen idee of je hem zou kunnen opblazen. In de letterlijke zin alvast niet. Probeer sowieso eerst met extreem lage resoluties. Ik vermoed echter wel dat het scherm maar een bepaalde resolutie en een bepaalde refreshrate overweg kan, maar dat zal je wel merken als je het probeert. is het scherm eigenlijk interlaced? daar zal je ook rekening mee moeten houden.

aan degene 2 posts hierboven:
onzin, volgens het pdfdocument van de startpost kan het ding prima met vgasignalen omgaan. Als je hem aan een parallelle poort wil hangen zal je eerst nog een controller moeten maken, die met vgaschermen overweg kan, lijkt me behoorlijk onmogelijk.
Sorry. Ik had het PDFje niet gelezen :$ Maar nu ik hem wel lees klopt het. Sorry voor mijn info. :$

_@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' Bombus Flavifrons adoratie _@/' _@/' _@/' _@/' _@/' _@/'? '\@_ || Let's Play: Paradox-billiards-vostroyan-roulette-fourth dimensional-hypercube-chess-strip-poker

• Jeroenotje
Laagste standaart resolutie is 640x480, dit haalt ook niets uit. Feit is, dat dit een monochrome scherm is, wat via groene signal aan z'n videosignaal moet komen. Scherm komt van oorsprong uit een oude betaalmachine oid. In oude IBM-pc's zie je ook wel een zo'n unit. Deze schermpjes zijn ook ooit aangesloten geweest op een oude zwart/wit-videostudio. Ik denk dus niet dat ze interlaced zijn, ook niet omdat daarover niets in de handleiding staat.

• Teun_2
dus zou het idd moeten werken. Ook zou het scherm herkend moeten worden door windows. Ofwel zit de herkenning fout en zou je het de output op de en of ander manier moeten kunnen forceren, ofwel zit de fout ergens anders. Misschein is het schermpje wel gewoon stuk ofzo?

Ik vind het alvast erg cool. Waar heb je het schermpje eigenlijk vandaan gehaald?

Wat me opeens te binnen schiet: kan windowsxp wel overweg met monochrome beeldbuizen?

[ Voor 24% gewijzigd door Teun_2 op 27-08-2006 16:01 ]

• Jeroenotje
Dat laatste is iets wat ik me ook afvroeg. De kaart moet het iig wel kunnen, deze kan ook een bios van 16 kleuren laten zien. Qua software schijnt het lastig te zijn, maar je zou zelfs uit de nieuwste kaart 2 kleuren moeten kunnen persen... Vraag ook af of XP dit pikt. Ik heb nagezocht, een ID-line moet aan de aarde liggen (pootje 12 dacht ik) dan zou het scherm gezien moeten worden als monochrome. Hoe werken die ID-lines precies, misschien doe ik daar iets fout?

• luccie
  • Laatst online: 10-07 14:50
Dit is ook een veel voorkomend probleem bij de PS-One schermpjes mod.

[HOWTO] ps one lcd in pc

Kijk daar eens, daar staan veel oplossingen ervoor.
Je zou kunnen beginnem et een 2e monitor op je VGA aan te sluiten, hem dan laten detecten, dan je Retro scherm eraan, en dan finetunen. Zo deed ik het altijd voordat ik die mod had gemaakt.

Verder raad ik je aan http://homepage.ntlworld....ing%20a%20PSOne%20LCD.htm daar eens te kijken. Een goede site met een mod hoe je je scherm zelfdetectend kan maken en zichvanzelf insteld zoals jij dat wilt.

• Jeroenotje
Die laatste mod lijkt met wel wat, is tenslotte simpel doch doeltreffend :) . Zal eens kijken of ik dit onderdeeltje heb liggen of waar ik zoiets vandaan kan halen.

Ik twijfel alleen een beetje of de signaal types overeen komen, of het schermpje niet TTL is en de VGA analoog, maakt dit veel uit?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:00

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Wat je evt zou kunnen proberen is ipv met VGA bezig te gaan te kijken of je hem composite vanaf je TV-out kan voeren. Dat heb ik met een 3" CRT uit een jaren '70 videocamera gedaan :z

Oslik blyat! Oslik!

• Jeroenotje
Volgesmij heb ik Horizontale en Verticale sync nodig, dus betwijfel of dat zal werken.
Maar, goed nieuws, ik heb net wat liggen testen:
Beeld niet aangesloten, gewoon grijs (niet helder ingesteld) met wat witte storingslijntjes (of wat het ook mogen zijn, ze zijn er altijd) over het beeld heen.
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~hol00293/project/Resized/Aug%2027%202006/PICT0002_resize.JPG
De geweldige truuk om een oud beelscherm te pakken, deze aan te sluiten en de boel in te stellen gaf als eerste resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~hol00293/project/Resized/Aug%2027%202006/PICT0001_resize.JPG
Dat onderin zou m'n windows achtergrond moeten zijn. Heel vaag ja. Toen ging ik wat verder naar de instellingen kijken. Ik zit nu op een resolutie van 640x480, een Hsync van 30.5kHz en een Vsync van 60hz. Ook eventjes aan de potmetertjes op het schermpje zelf gedraait, voor optimaal resultaat. Als beeldschermachtergrond heb ik (zelf in paint gemaakt) een groot schermvullend wit vlak, met een zwart kruis er in (lijnen van hoek naar hoek). Resultaat:
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~hol00293/project/Resized/Aug%2027%202006/PICT0003_resize.JPG
Ben hier wel blij mee, dit geeft de hoop dat het schermpje aan te sturen valt en waarschijnlijk niet kapot is. Vraag is alleen, hoe krijg ik er een fatsoenlijker beeld uit?

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 14:00

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Eh, om te beginnen de vertical refresh naar 50Hz laten zakken :z

Oslik blyat! Oslik!

• The Zep Man
  • Laatst online: 15:06

The Zep Man

🏴‍☠️

dion_b schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 21:45:
Eh, om te beginnen de vertical refresh naar 50Hz laten zakken :z
Eh, om te beginnen even alles lezen? :z

In de handleiding staat dat het scherm verticaal 40-80hz ondersteund en horizontaal 15.6kHz of 31.5kHz. VGA gebruikt standaard tot 70hz verticaal en 31.5kHz horizontaal.

@Jeroenotje
Ik kan je de volgende tips geven:

1. Dit scherm schijnt officieel VGA te ondersteunen. Begin dus nog niet met PowerStrip te spelen.

2. Stel Windows in op de volgende resolutie: 640x480, 60hz, 16 kleuren. 16 kleuren kan belangrijk zijn, omdat er zwart/wit VGA monitoren zijn welke gewoon niet goed werken al geeft de videokaart meer kleuren dan dat ze aankunnen. Als 16 kleuren uiteindelijk werkt, kan je altijd nog overschakelen op 256 kleuren, daarna op 16-bit, etc.

3. Volgens de handleiding heeft dit scherm een aantal 'Internal controls': frequency, phase, linearity, contrast, brilliance, sub-brilliance en focus. Probeer degene die ik bold heb gemaakt eens aan te passen. Dit scherm wordt (volgens de handleiding) al 20 jaar gemaakt, en het zou mij niet verbazen al moet je inderdaad de frequentie en fase handmatig afstellen.

[edit]
Laat je niet van kant brengen door alle kiddies met hun kant-en-klare LCD schermpjes. Dit is veel stoerder en ziet er nog eens leuker uit ook. :)

[ Voor 5% gewijzigd door The Zep Man op 27-08-2006 22:15 ]

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

• Ernie
  • Laatst online: 31-05 09:51
Ik weet verder niet veel van beeldschermmodjes maar ik bedacht net iets wat wel eens nuttig zou kunnen zijn.
Ik heb zelf ook een oud scherm liggen die kan max een resolutie van 640 x 480 hebben. ALs ik een hogere erop zet krijg ik ongeveer hetzelfde effect als jij hebt op je kleine beeldscherm. Namelijk meerdere platgedrukt het bureaublad erg vaag.

Je zou eens kunnen proberen een of andere oude game te draaien op een resolutie van 320 x 240 ofzo. Misschien kan het scherm gewoon niet met lage resoluties werken maar heeft hij extreem lage nodig.

Gewoon een tip hoor. Niet boos worden als het onzin is, ik weet er verder weinig vanaf.

Verder vind ik het een hele stoere mod
Ik ga het zeker nog even volgen. :)

[ Voor 5% gewijzigd door Ernie op 27-08-2006 22:39 ]

• Teun_2
Jeroenotje schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 20:27:
Volgesmij heb ik Horizontale en Verticale sync nodig, dus betwijfel of dat zal werken.
Maar, goed nieuws, ik heb net wat liggen testen:
Beeld niet aangesloten, gewoon grijs (niet helder ingesteld) met wat witte storingslijntjes (of wat het ook mogen zijn, ze zijn er altijd) over het beeld heen.
[afbeelding]
De geweldige truuk om een oud beelscherm te pakken, deze aan te sluiten en de boel in te stellen gaf als eerste resultaat:
[afbeelding]
Dat onderin zou m'n windows achtergrond moeten zijn. Heel vaag ja. Toen ging ik wat verder naar de instellingen kijken. Ik zit nu op een resolutie van 640x480, een Hsync van 30.5kHz en een Vsync van 60hz. Ook eventjes aan de potmetertjes op het schermpje zelf gedraait, voor optimaal resultaat. Als beeldschermachtergrond heb ik (zelf in paint gemaakt) een groot schermvullend wit vlak, met een zwart kruis er in (lijnen van hoek naar hoek). Resultaat:
[afbeelding]
Ben hier wel blij mee, dit geeft de hoop dat het schermpje aan te sturen valt en waarschijnlijk niet kapot is. Vraag is alleen, hoe krijg ik er een fatsoenlijker beeld uit?
Hoeveel bit kleur heb je?
Kan je met powerstrip geen 1bit kleur forceren?

• Jeroenotje
Ik heb nu weer aan de potmetertjes lopen draaien, krijg er vooral raar gestreept beeld uit en een keer volledig stilstaant beeld, zonder die witte schuinlopende horizontale lijntjes. Een vriend van me zei ook al, dat dit beeld leek op het beeld wanneer je een computer opstart, waarbij je de resolutie te hoog had ingesteld, vaag, platgedrukt, en meerdere beeldjes naast elkaar. Het laagste wat ik kan is volgensmij 640x400, ik heb het idee dat m'n videokaart niet lager wil :( . Ik draai nu op 256 kleuren, bij powerstrip kun je niet zeggen hoeveel bit kleuren je wilt, maar welke kleuren je wilt verzwakken of versterken.

Ander puntje, ik heb de volgende potmeters op de print zelf:
- Focus: scherpte?
- H lin: vaag spoeletje op de kaart, ga ik liever niet aan draaien, wat is het eigenlijk?
- H freq.: Inderdaad de Hsync
- V lin: ?
- V freq: Inderdaad de Vsync
- Height: bleek ook inderdaad de hoogte van het beeld te kunnen bepalen
Van Vfreq, Hfreq en Height heb ik dus kunnen bevestigen waarvan ze zijn.

Arcade machines hebben een resolutie van 640x480, zal pacman eens van stal gaan halen :P .

• Ernie
  • Laatst online: 31-05 09:51
Als je nog wilt proberen om een lage resolutie te halen zou je jazz jack rabbit 2 kunnen downloaden. (mag volgens mij legaal maar ik post toch geen link). De laagste resolutie die ije daar gewoon bij de opties kunt kiezen is 248 x 155 x 8 (dus ook nog eens hoeveelheid kleuren). Misschien zou dat kunnen werken. Mijn monitor vind het in ieder geval niet leuk. Hij gaat in standby bij die resolutie _/-\o_

• The Zep Man
  • Laatst online: 15:06

The Zep Man

🏴‍☠️

Jeroenotje schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 23:30:
Het laagste wat ik kan is volgensmij 640x400, ik heb het idee dat m'n videokaart niet lager wil :( .
Rechtermuisknop op je Desktop -> Properties -> Settings -> Advanced -> Adapter -> List All Modes... -> onderaan, 640x480, 16 Colors, Default Refresh. Stel anders in met drivers of met PowerStrip...

Alternatief (als dat scherm echt VGA ondersteund) is:

1. Start een Command Prompt.
2. Ga naar de eigenschappen van de Command Prompt.
3. Stel daar onder Layout de Screen Buffer size in op 80x25
4. Klik op OK en weer op OK.
5. Druk nu ALT+ENTER tegelijk in. Het scherm zal nu in een fullscreen 'klassieke' 80x25 mode gaan. Dit is een standaardresolutie die door elke VGA monitor ondersteund zou moeten worden. Indien je twijfelt, kan je altijd in real mode starten.
6. Stel met behulp van dit beeld het scherm in. Gebruik misschien een weerstandsmeter om de originele waarden van de pots uit te kunnen lezen (en om deze misschien later weer terug te zetten).
- Focus: scherpte?
- H lin: vaag spoeletje op de kaart, ga ik liever niet aan draaien, wat is het eigenlijk?
- H freq.: Inderdaad de Hsync
- V lin: ?
- V freq: Inderdaad de Vsync
- Height: bleek ook inderdaad de hoogte van het beeld te kunnen bepalen
Van Vfreq, Hfreq en Height heb ik dus kunnen bevestigen waarvan ze zijn.
Focus: klopt.
H lin(earity): Weet niet exact wat dit is. Denk om het beeld horizontaal op zijn plek te krijgen en om bepaalde artifacts weg te werken...
H freq: Klopt.
V lin(earity): Weet niet exact wat dit is. Denk om het beeld verticaal op zijn plek te krijgen en om bepaalde artifacts weg te werken...
V freq: Klopt.
Height: Klopt.

Mijn tip: originele waardes opschrijven. ;)

Yar har, wind in your back, lads, wherever you go!

• powerflux
  • Laatst online: 30-07 14:52

powerflux

Edit zich kapot@375fsb

The Zep Man schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 23:59:
[...]
Rechtermuisknop op je Desktop -> Properties -> Settings -> Advanced -> Adapter -> List All Modes... -> onderaan, 640x480, 16 Colors, Default Refresh. Stel anders in met drivers of met PowerStrip...

Alternatief (als dat scherm echt VGA ondersteund) is:

1. Start een Command Prompt.
2. Ga naar de eigenschappen van de Command Prompt.
3. Stel daar onder Layout de Screen Buffer size in op 80x25
4. Klik op OK en weer op OK.
5. Druk nu ALT+ENTER tegelijk in. Het scherm zal nu in een fullscreen 'klassieke' 80x25 mode gaan. Dit is een standaardresolutie die door elke VGA monitor ondersteund zou moeten worden. Indien je twijfelt, kan je altijd in real mode starten.
6. Stel met behulp van dit beeld het scherm in. Gebruik misschien een weerstandsmeter om de originele waarden van de pots uit te kunnen lezen (en om deze misschien later weer terug te zetten).

[...]
Focus: klopt.
H lin(earity): Weet niet exact wat dit is. Denk om het beeld horizontaal op zijn plek te krijgen en om bepaalde artifacts weg te werken...
H freq: Klopt.
V lin(earity): Weet niet exact wat dit is. Denk om het beeld verticaal op zijn plek te krijgen en om bepaalde artifacts weg te werken...
V freq: Klopt.
Height: Klopt.

Mijn tip: originele waardes opschrijven. ;)
v en h linearity zijn ervoor om te zorgen dat het beeld gelijkmatig "verdeeld" wordt.

mijn tip (gold ook voor mijn barcodata 808s)
gebruik negative sync voor h, maar vooral voor v! dit zou wel eens het antwoord kunnen zijn.

if computergames really affect us, we would be running around in dark rooms and eating magic pills.

• Jeroenotje
Okeej. Ik heb deze tips uitgeprobeert. Ik heb nu het beeld wat ik eerst had (bij 640x48), dus heel vaak, en raar naast elkaar, stil gekregen, dus de syncs kloppen. Maargoed, wanneer ik via powerstrip (de driver wil echt niet lager dan 640x400) een resolutie aanmaak van 320x240 waarvan Powerstrip zegt dat de driver van de videokaart deze goedkeurt oid. Dan kloppen de syncs helemaal niet meer, ik krijg het beeld dan niet meer stil (terwijl de Hsync en Vsync gelijk zijn gebleven), de beeldjes lijken eerder nog kleiner en er is nog meer storing. Wanneer ik een hogere resolutie pak (bijv 800x600 of 1024x768) dan wordt het beeld alleen maar nog erger, helemaal een kant op en nog veel vaker ofzo, echt bijna geen touw aan vast te knopen. Hsync en Vsync negatief of positief maken haalt ook niets uit. Iemand enig idee wat dit probleem veroorzaakt? Beeld is er, alleen veel te vaak en half naast elkaar (lastig uit te leggen, maar als je de laatste foto ziet begrijp je wat ik bedoel). Misschien toch de refresh rate oid?

Verwijderd

Zou het niet kunnen zijn dat jouw storing niet gewoon veroorzaakt wordt door een "rotte" VGA kabel?

En je had het over een ietswat lossen "hoogspannings plopper" misschien heeft dat er iets mee te maken ?

• Jeroenotje
Het beeld wat je ziet, is te mooi voor een storing denk ik. Ik heb nu een stilstaand beeld, maar gewoon heel vaak naast elkaar, met telkens een raar frame er tussen. Die hoogspanningplopper is misschien een aarde (heeft iemand hier meer verstand van? die plopper die van de beeldbuis naar de hoogspannings trafo gaat) die zit inderdaad vrij los bij dit scherm, dit omdat het rubber waarvan hij gemaakt is een beetje bros is geworden, geen groot probleem, het zit allemaal nog vast en zou makkelijk te verhelpen moeten zijn. Wel heeft dit scherm de meest irritante lijnfrequentiepiep (15khz brom oid) die je maar kunt bedenken, heel erg hard en dus megairritant. Hoe los ik dat op?

VGA kabel is doorgemeten, dus daar zou het niet aan moeten liggen, alleen eventuele kleine storingen. Ik hebt het idee dat het een instelling of een compleet verkeerd signaal type betreft, het lijkt mij dus dat ik zo iets kleins over het hoofd zie.

• Jeroenotje
Als eerste, ik ben blij dit te posten. Als tweede, hoewel ik nog met een paar kleine probleempjes zit, werkt het scherm min of meer :) .
Er hebben de laatste tijd misschien wat weinig mensen gereageert, logisch want de oplossing lag redelijk voor de hand.
Okeej, wat ik dus heb weten te bereiken:
Afbeeldingslocatie: http://home.planet.nl/~hol00293/project/Resized/Sep%2002%202006/PICT0005_resize.JPG
Sweet, een standaart blauwe windows achtergrond, met een ms IE venstertje er in geschoven, best netjes. Waarom lukte dit eerst niet?
Het beeld is 640x480, dit is de standaart NTSC (niet Never The Same Color :P ) resolutie. Als je redeneert, zou je kunnen bedenken, dat dit beeld ook de rest van de eigenschappen van NTSC over zou kunnen nemen, zoals frequenties. Na dit te hebben gedaan, werdt het beeld al beter. De frequenties lagen ongeveer op de helft. Na ook het beeld INTERLACED te hebben gemaakt kreeg ik dit beeld. Bijna perfect. Het beeld past niet precies binnen het scherm, beeld begint en eindigt te vroeg. Met wat tunen aan de instellingen moet ik de begin en eindtijden in kunnen stellen, zodat het beeld binnen het scherm past.

Dan heb ik dus nog maar een probleem. Hoe maak ik het scherm "autodetect" en haal ik de witte strepen die nu over het scherm lopen uit het scherm? Ik heb ergens gelezen dat deze strepen komen door het gebruik van verschillende aardes. Ik heb nu alle aardes (behlave die van de voeding) aan elkaar geknoopt. Misschien is dit fout?

Misschien zijn dit meer elektronica vragen, een mod mag dit topic daarnaartoe verplaatsen en als het nodig is wil ik daar wel een nieuw topic beginnen oid. Laat het weten!

• zanco1964
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 17-07 19:27
Jeroenotje schreef op maandag 04 september 2006 @ 21:44:
Dan heb ik dus nog maar een probleem. Hoe maak ik het scherm "autodetect" en haal ik de witte strepen die nu over het scherm lopen uit het scherm? Ik heb ergens gelezen dat deze strepen komen door het gebruik van verschillende aardes. Ik heb nu alle aardes (behlave die van de voeding) aan elkaar geknoopt. Misschien is dit fout?

Misschien zijn dit meer elektronica vragen, een mod mag dit topic daarnaartoe verplaatsen en als het nodig is wil ik daar wel een nieuw topic beginnen oid. Laat het weten!
De strepen die je ziet heten "terugslaglijnen" en dat zijn de lijnen die de elektronenstraal maakt om weer aan het begin van de lijn te komen. Bij een goede monitor zijn de terugslaglijnen onderdrukt (er wordt één aansluiting van de beeldbuis "dichtgestuurd" tijdens deze lijnen.

Wat me niet helemaal duidelijk wordt over het aansluiten: heb je R G B samengevoegd tot één signaal, of heb je alleen R, G of B aangesloten, want het lijkt mij een monochrome monitor.

Als de videokaart de monitor nog steeds niet herkent zou je eens kunnen proberen om over de video ingang een weerstand van 75 Ohm (68, 82 of 100 mag ook) naar massa te solderen. Hierdoor "ziet" je videokaart een met de juiste waarde afgesloten videoingang. Wel wordt je helderheid daardoor iets lager.

Mocht er op de monitor (misschien op de hoogspanningstrafo ?) een regelaar zitten dan stel je daar de hoogspanning mee in, als je die iets terug draait verdwijnen waarschijnlijk ook de terugslaglijnen.

Mocht hij nog steeds irritant piepen: Neem een houten pollepel, hou de steel tegen de diverse onderdelen van de monitor (trafo, spoelen enzovoort) en hou de andere kant van de pollepel tegen je hoofd, net aan de onderkant van je oor. Nee, er is nergens een verborgen camera, maar zo kan je "horen" wat er precies piept. Soms is Kit een oplossing maar dat hangt er van af wat er piept.

Suc6,

Ben

• Jeroenotje
Bedankt voor de reactie! Eerlijk gezegt was ik dit topicje eventjes uit het oog verloren, het schermpje ligt eventjes uit elkaar.
Zie mijn Casemod: "Black Betty" . Neem maar een kijkje, reacties zijn daar ook welkom :) .

Ik heb het signaal van de groene draad gepakt. Ik heb dus niet RGB samen geknoopt.
zanco1964 schreef op dinsdag 24 oktober 2006 @ 16:00:
[...]
Als de videokaart de monitor nog steeds niet herkent zou je eens kunnen proberen om over de video ingang een weerstand van 75 Ohm (68, 82 of 100 mag ook) naar massa te solderen. Hierdoor "ziet" je videokaart een met de juiste waarde afgesloten videoingang. Wel wordt je helderheid daardoor iets lager.
Die snap ik niet helemaal. Maar als ik het schermpje weer in elkaar heb zitten probeer ik dat misschien nog uit :) .

Goed idee voor dat van die piep. Ook dit zal ik uit gaan proberen :) .

Pagina: 1