NX6600GT geeft strepen. verkeerde voeding?

Pagina: 1
Acties:

• marnix007
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-07 22:29
hallo,

ik heb een probleem, met lange voorgeschiedenis. lees en huiver ;)

ruim een halfjaar geleden begaf mijn oude pc het. er zat net een nieuwe videokaart in. een GeForce FX5200 128mb agp. ik heb via internet nieuwe onderdelen besteld (mobo, cpu, ram) en bij de lokale pc boer een goedkope sweex kast gekocht met 350 watt voeding. de videokaart gaf vanaf het eerste moment problemen. strepen door het beeld en flikkerend beeld. ik dacht dat het lag aan de combinatie van nieuw mobo+cpu, en oude videokaart die hartstikke sloom was.

na een maand in de nieuwe pc ging de FX5200 dood. dus een nieuwe aangeschaft. het werd een NX6600GT-VTD128 van MSI. werkte prima, al had ie af en toe last van wat strepen bij 'zware' spellen. FarCry en Tomb Raider Legend (zonder nextgen content).

echter, na een tijdje ging de 6600GT ook meer strepen vertonen. windows xp opnieuw geïnstalleerd omdat ik dacht dat het een driver/software conflict was. na herinstallatie geen problemen, maar sinds een week of 2 kwamen de strepen door het beeld terug. na een reboot was het allemaal weer opgelost dus ik maakte me geen zorgen.

maar sinds 2 dagen heb ik nu constant strepen door het beeld, zo erg dat na 2 à 3 minuten aanstaan de monitor zelfs uitgaat omdat er geen signaal meer komt van de kaart.

ik heb al geprobeerd te starten met overbodige hardware losgekoppeld in de hoop dat het een vermogensprobleem was van de 350 watt voeding. dit haalt echter niks uit. andere monitor eraan gehangen, maar dit lost ook niets op. zelfs in de BIOS krijg ik nog strepen door het beeld dus het driverprobleem heb ik uitgesloten (correct me if i'm wrong). in de BIOS nog wel gelukt om de spanningswaardes uit te lezen. de 12v lijn gaf 12,34. (gecontroleerd omdat er een molex stekker aan de graka hangt). het controlpanel van MSI geeft de mogelijkheid over te klokken, maar dit heb ik nooit ingeschakeld, in het kader van: hij is snel genoeg. de fan op m'n graka draait gewoon, en mobo temp is 35 graden idle. BIOS instellingen heb ik op default gezet, met fastwrite uitgeschakeld.

nu durf ik de pc niet meer aan te zetten omdat ik bang ben dat het een overspanningsprobleem is op het AGP slot. dit zou ook verklaren waarom de FX5200 dood gegaan is binnen een maand.

heeft iemand enig idee wat hier het probleem kan zijn, en eventueel suggesties? kan dit inderdaad een probleem zijn van een te hoog voltage op het AGP slot? en wordt dit dan veroorzaakt door de goedkope sweex voeding (die ik niet echt vertrouw) of is het een probleem in het mobo zelf?

het volgende screenshot laat zien wat voor strepen ik bedoel. het is niet een screenshot van mijzelf, omdat ik de strepen niet op een screenshot vastgelegd krijg. de streepjes die je ziet (bij de iconen) zitten bij mij ondertussen over het hele beeld. compleet onleesbaar dus.

SCREENSHOT

mijn systeemspecs:
Asus K8V-MX
AMD Sempron 2800+ (die niet overgeklokt is) met een zalman CNPS7000B-AlCu
Kingston 512mb Valueram
2x 40 GB HDD IDE van Seagate
MSI NX6600GT-VTD128 AGP
sweexkast met 350 watt PSU

hopelijk kunnen jullie wat duidelijkheid verschaffen, want ik ben 'ten einde raad'

-marnix

Verwijderd

Ik denk dat het geen voedings probleem is Want ik heb ook Sweex 350 watt voeding en draai Pentium 4 2.93 GHZ met 770 DDR RAM EN EEN Nvidia N6600 TD 256 MB Van asus en ik heb volgens mij ergens gelezen dat de N6600 Versies meer power gebruiken dan de 6600GT! Dus ik zou maar eerst kijken als de kaart te warm word ofzo.

• TheNephilim
  • Registratie: September 2005
  • Laatst online: 30-07 15:13

TheNephilim

Wtfuzzle

Ik denk dat het de voeding is, je had daar beter een paar tientjes extra aan uit kunnen geven. Sweex voedingen staan sowieso niet bekend als erg goed.

Misschien kun je een (goeie!) voeding lenen van iemand om het dan eens te testen.

• marnix007
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 09-07 22:29
ik zal eens proberen wat te regelen met een vriend, om te testen of de voeding inderdaad de oorzaak is. bedankt voor nu, en ik houd jullie op de hoogte ;)

overigens zijn andere suggesties ook natuurlijk nog steeds welkom