Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

DIY fancontroller met led's

Pagina: 1
Acties:

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 21-11 20:12

DeadLock

Vastlopen is relatief....

Topicstarter
Ik ben op zoek naar een leuke fancontroller , om zelf te maken natuurlijk. Het idee was als volgt : een potmeter (of andere draaiknop) die het voltage verhoogt/verlaagt (om zo de snelheid van de fan te regelen ?). Boven deze draaiknop komt er een soort van 'led balk' met een stuk of 4-6 ledjes om direct te kunnen 'aflezen' hoe snel de fan draait. Dus op 5V brand er 1 ledje , 6V 2 , enzovoort.

Nu heb ik achter een schema zitten zoeken om dit te kunnen realiseren , maar ik heb geen schema dat direct werkt gevonden. In deze uitleg wordt een gewone fancontroller gemaakt zonder leds ...

Hier(klikken op eigen verantwoordelijkheid , volgens JamesHondje zit er een trojan in .... ) worden wel leds gebruikt , maar deze fancontroller heeft (zover ik het begrepen heb) gewoon enkele vaste standen. Dit is niet wat ik wil , ik wil een gewone draaiknop gebruiken om ieder voltage tussen 5 en 12 te kunnen gebruiken.

Ik heb er zelf ook over liggen nadenken , maar mede door mijn slechte elektronica kennis ben ik niet tot iets nuttig gekomen ... :'( . Heeft er iemand een tip hoe ik dit zou kunnen verwezenlijken ?

[ Voor 3% gewijzigd door DeadLock op 27-08-2006 13:18 ]

Strava

Verwijderd

En dankjewel voor de trojan die in die link zit!!!!!!

• DeadLock

DeadLock

Topicstarter
Huh ? Welke link is het dan zal ik hem weghalen ... IK heb iig niets van een trojan ofzo gemerkt ?

Strava

Verwijderd

evert_ schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 13:05:
Bla Bla

Hier worden wel leds gebruikt , maar deze fancontroller heeft (zover ik het begrepen heb) gewoon enkele vaste standen. Dit is niet wat ik wil , ik wil een gew...

bla bla
die dus

[ Voor 29% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2006 13:14 ]

• harmz
  • Registratie: April 2006
  • Laatst online: 24-09 00:28
ik vind nergens een virus hoor:P

• DeadLock

DeadLock

Topicstarter
ja, ik eigenlijk ook niet, maarja (ziet er ook niet de site uit voor een trojan :s)

maar nu back on topic pls

Strava

• kluyze
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
Gewoon een controller maken, en dan zet je parallel over fan of via een stereo-pot een schakeling met een LM3914. Wel zien dat een LM3914 schakeling waarschijnlijk geen 12V op zijn ingang mag hebben, dat zal dan moeten gebeuren via een buffer/optocoupler of zo.

• JuuL20
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 18-11-2021
Probeer eens zoiets :)
Afbeeldingslocatie: http://www.overclockers.com.au/techstuff/a_thermalfans/circuit.gif
http://www.overclockers.com.au/techstuff/a_thermalfans/
Je kunt de NTC verwisselen met een potmeter zodat je hem zelf kan instellen.

Voor de ledjes, pak een vumeter en hang die over de fans, bijv dit:
http://www.circuitsonline.net/circuits/view/59
Alleen dan met een LM3914.
Eventueel een weerstandsdeler / versterker aan de ingang om voor het juiste bereik te zorgen.

/edit
AARgh te laat met de LM3914
Maar een weerstandsdeler kan je beter gebruiken dan een buffer/optocoupler...

[ Voor 10% gewijzigd door JuuL20 op 27-08-2006 14:45 ]

Pagina: 1