Ik schiet alle foto's altijd in RAW formaat (CR2) en de rest doe ik dan met ACDSee Pro 8 en Adobe Photoshop CS2. Het gaat redelijk goed, maar helemaal lekker vind ik het nog niet gaan.
- Ik gebruik ACDSee om de foto's van de CF kaart te lezen. ACDSee gebruikt de embedded thumbnails van de CR2 bestanden. Handig om te zien welke foto's het eigenlijk om gaat.
- Daarna selecteer ik alle bestanden en kies 'Batch RAW processing'. ACDSee maakt dan intern previews in cache om vlot de raw files te kunnen bekijken (werkt vrij goed).
- De allereerste schifting wordt gedaan door de slechte en dubbele foto's meteen te verwijderen.
- Daarna open ik steeds 10-20 foto's in Adobe Photoshop en tune de image settings. Ook doe ik hier wat basic cropwerk. Het echte finetunen laat ik hier nog achterwege.
- Nog een keer kritisch door de lijst om het aantal wat te beperken. Het nadeel is dat ik in ACDSee niet de wijzigingen van de vorige stap kan zien.
- Finetunen en uiteindelijk een kopie saven naar JPEG.
- RAW bestanden omzetten naar DNG en archiveren.
The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.