Batch RAW processing

Pagina: 1
Acties:
  • 111 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:49
Ik schiet alle foto's altijd in RAW formaat (CR2) en de rest doe ik dan met ACDSee Pro 8 en Adobe Photoshop CS2. Het gaat redelijk goed, maar helemaal lekker vind ik het nog niet gaan.
  1. Ik gebruik ACDSee om de foto's van de CF kaart te lezen. ACDSee gebruikt de embedded thumbnails van de CR2 bestanden. Handig om te zien welke foto's het eigenlijk om gaat.
  2. Daarna selecteer ik alle bestanden en kies 'Batch RAW processing'. ACDSee maakt dan intern previews in cache om vlot de raw files te kunnen bekijken (werkt vrij goed).
  3. De allereerste schifting wordt gedaan door de slechte en dubbele foto's meteen te verwijderen.
  4. Daarna open ik steeds 10-20 foto's in Adobe Photoshop en tune de image settings. Ook doe ik hier wat basic cropwerk. Het echte finetunen laat ik hier nog achterwege.
  5. Nog een keer kritisch door de lijst om het aantal wat te beperken. Het nadeel is dat ik in ACDSee niet de wijzigingen van de vorige stap kan zien.
  6. Finetunen en uiteindelijk een kopie saven naar JPEG.
  7. RAW bestanden omzetten naar DNG en archiveren.
Het grote nadeel is dat ik in ACDSee niet de RAW bewerkingen kan zien. Dat maakt het selecteren van de juiste foto's erg lastig. Ook kan ik nergens een batch conversie vinden van DNG->JPG. Het liefst zou ik dit doen met een standaard USM erover. Heeft iemand hier goede tips over? Bij Adobe kan ik hierover niets vinden...

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Persoonlijk ben ik een groot fan van Phase One's Capture One software. Die middelste 5 stappen doe je dan gewoon daarin. (DNG doe ik zelf niet). Met foto's selecteren op de kaart doe ik ook niet moeilijk-- gewoon alles transferren en in C1 maar 's kijken wat wel en niet goed is.

Overigens kun je ook C1 hierbij vervangen door andere raw workflow software zoals Apple Aperture, Adobe Lightroom, etc. Al dit soort software bevat manieren om snel door je foto's heen te lopen en te zien welke je wilt houden en welke niet, en dat ook te markeren als zodanig. Photoshop is niet echt geschreven als raw workflow, 't kan alleen toevallig raws importen. 't hele gebeuren gaat een stuk sneller als je software gebruikt die voor het doel gemaakt is.

Van C1 kun je op phaseone.com een trial downloaden, Adobe Lightroom is in beta en bij Adobe te downloaden voor zolang ze het nog niet 1.0 maken, voor Aperture heb je een mac nodig dus dat zal wel niet gaan ;)

(Raw is geen afkorting maar een woord, hoef je dus niet met hoofdletters tge schrijven.)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• Garyu
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 20:05

Garyu

WW

Stap 1 kan je ook nog gewoon met de Windows-verkenner doen, die heeft ook een raw-plugin waardoor je je raw-bestanden gewoon als thumbnailtje in de verkenner hebt.

Verder is Rawshooter Essentials ook gewoon nog perfect voor stappen 2-6, de voorganger van Adobe Lightroom zegmaar.

It's Difficult to Make Predictions - Especially About the Future

• Kheldar
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 30-12-2025
BugBoy schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 02:08:
Het grote nadeel is dat ik in ACDSee niet de RAW bewerkingen kan zien. Dat maakt het selecteren van de juiste foto's erg lastig. Ook kan ik nergens een batch conversie vinden van DNG->JPG. Het liefst zou ik dit doen met een standaard USM erover. Heeft iemand hier goede tips over? Bij Adobe kan ik hierover niets vinden...
Bij PS9 wordt ook het programma Bridge geleverd, die kan direct ACR (Adobe Camera Raw) aanroepen, wat het openen in PS scheelt. Als Bridge de eerste keer een directory met raws opent, haalt hij alvast de auto settings er overheen en dit effect zie je ook meteen terug in de thumbnails (kan ook uitgezet worden).

Als je een serie raws wilt omzetten naar jpeg gaat dat ook heel makkelijk. Selecteer al de om te zetten raws, ga via het rechtermuisknopmenu naar Open in cameraraw, kies voor select all links boven en klik rechts onder op save images. Je kan nu een aantal formaten kiezen en de te gebruiken bestandsnamen opgeven. Wil je meer wijzigen aan je plaatjes (bijvoorbeeld resizen, USM'en, enz), selecteer dan in Bridge de plaatjes en kies voor Tools -> Photoshop -> Image Processor. Hier kan je het formaat opgeven, de afmetingen en een eventuele Action (voor USM enz). Vind dat zelf allemaal wel prettig werken.

Ohja, de standaard ImageProcessor voert de opgegeven Action uit voor het resizen (hoe onhandig is dat). Daarom heeft Dr Brown, de originele maker, een nieuwe versie online gezet die de Action uitvoert na het resizen: ImageProcessor

• simon
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 00:12
Garyu schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 19:13:
Stap 1 kan je ook nog gewoon met de Windows-verkenner doen, die heeft ook een raw-plugin waardoor je je raw-bestanden gewoon als thumbnailtje in de verkenner hebt.

Verder is Rawshooter Essentials ook gewoon nog perfect voor stappen 2-6, de voorganger van Adobe Lightroom zegmaar.
essential is niet echt de voorganger, Lightroom zal onderdelen van premium bevatten

|>

• BugBoy
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 16:49
Kheldar schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 20:50:
Als je een serie raws wilt omzetten naar jpeg gaat dat ook heel makkelijk. Selecteer al de om te zetten raws, ga via het rechtermuisknopmenu naar Open in cameraraw, kies voor select all links boven en klik rechts onder op save images. Je kan nu een aantal formaten kiezen en de te gebruiken bestandsnamen opgeven. Wil je meer wijzigen aan je plaatjes (bijvoorbeeld resizen, USM'en, enz), selecteer dan in Bridge de plaatjes en kies voor Tools -> Photoshop -> Image Processor. Hier kan je het formaat opgeven, de afmetingen en een eventuele Action (voor USM enz). Vind dat zelf allemaal wel prettig werken.
Ik vind Adobe Bridge niet echt handig, dus vandaar dat ik het eigenlijk nooit gebruik. Het nadeel van Camera Raw is dat deze bij mij slechts 21 raw files tegelijk kan inlezen. De rest zie je gewoon niet :( Maar via de image processor werkt het vrij handig i.c.m. actions. Vind de actions wel een beetje mager. Ik had liever iets van VB of een andere scripttaal gezien. Maar voorlopig voldoet het voor de eenvoudige zaken. Bedankt!

The miracle isn't that I finished. The miracle is that I had the courage to start.

Pagina: 1