Toon posts:

Slechte CPU?

Pagina: 1
Acties:
  • 254 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb laatst een systeem (moederbord: Asus P5B en cpu: Pentium D950) gekocht waarvan de cpu nogal heet wordt, nl zonder belasting rond de 65! graden Celcius. Belast rond de 85! graden.
Terug naar de zaak, die er een andere koeler op hebben gezet (Zalman). Nu blijkt ie zelfs nog wat heter te worden.
Met de kast open loopt ie nu onbelast op 61 graden Celcius.
Omdat er nu twee verschillende koelelementen opgezet zijn, en de temp hetzelfde blijft ga ik er van uit dat het daar dus niet aan ligt.
Moet ik dan de conclusie trekken dat de cpu niet goed is? of kan er nog een andere oorzaak zijn?

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waar zie je dat die temps zo hoog zijn? Toevallig met Asus probe oid? Zelf vind ik de sensoren die op Asus mobos zit redelijk slecht en het valt me op dat ze er vaak genoeg heel ver naast zitten. Meet het eens met een losse thermometer of probeer gewoon je koelblok eens aan te raken. Als het blok daadwerkelijk 61C is dan zou je het niet langer dan een seconde aan moeten kunnen raken voordat het echt pijn gaat doen (pijngrens ligt gemiddeld rond de 60C namelijk). Is je blok een stuk koeler dan zou ik eerst redelijk brakke sensoren of software verwachten.

Verwijderd

Topicstarter
Ze worden gemeten met de interne sensoren op het mobo. Heb ze uitgelezen vanuit het bios, via Asus probe en SpeedFan. Ze geven allemaal dezelfde waarden.
Ik zal de waaiers van de heatsink is aanraken om de hitte te voelen.

• DeadLock
  • Registratie: December 2005
  • Laatst online: 22-05 21:00

DeadLock

Vastlopen is relatief....

welke koelpasta wordt er gebruikt, en hoeveel?

Strava

Verwijderd

Topicstarter
Het uiteinde van de 'waaier' van het koelblok heb ik net aangeraakt, en ik voel geen warmte, laat staan pijn. Maar nu dat de kast open is geeft de cpu temp 57 graden aan. En is het niet zo dat het uiteinde van het koellichaam veel kouder is dan vlak bij de cpu? Of geleid het metaal zo goed dat het blok een bijna uniforme temperatuur heeft?

• Noel
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:34
Vertel eens welke koelers je gebruikt hebt. Blijkbaar een Intel boxed en een Zalman. Maar welke zalman dan juist. Voor een Intel 950 heb je namelijk een stevige koeler nodig. Geen low rpm Zalman gedoe.

Heb je overigens last van instabiliteit?

Server: Xeon X3430 21TB RAID 5 | Game: 5900X, 6900XT, dual FS2735 | Mobile: Lenovo X1 Carbon, Thinkpad T440s, Moto G7 Plus

Verwijderd

Topicstarter
Arctic Silver 3 is deze keer gebruikt. Toen het standaard koelblok vervangen werd heb ik een (weliswaar 2 jaar oude) spuit megegeven om gebruikt te worden.

Verwijderd

Topicstarter
De man van de winkel wilde er idd en grotere opzetten, maar die was pas over 2 weken leverbaar. Er zit nu een CNPS7000B (?) op. Ik zal even googlen of dat wel het typenr is.

Verwijderd

Topicstarter
Het systeem is tot nog toe altijd stabiel gebleven.

• Yellowneck
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yellowneck

Dure hobby....:\

Dat je koelblok zo 'koel' aanvoelt kan twee dingen betekenen:
1) Je processor wordt gewoon goed gekoeld, tempsensoren op je mobo zijn gaar.
2) Slecht/(bijna geen) contact tussen CPU en heatsink (bijvoorbeeld te dikke laag koelpasta? vekeerd gemonteerd? Strakker?)

Denk eerlijk gezegd het eerste. Een beetje risicovolle 'test' om gewoon je kast dicht te doen en flink gaan benchen, als je CPU écht zo heet is dan krijg je als het goed is wel een BSOD gevolgt door reboot/shutdown/restart of iets dergelijks?

Zalman CNPS-7000B kan kloppen ja, goede koelers, echter standaard niet compitable met S775 moederborden, maar alleen door middel van een clipsupport (ZM-CS1) is die wel juist gemonteerd? Lijkt me wel aangezien het door een (professionele) winkel is gedaan.

Maar vooralsnog blijf ik erbij, dat de temperatuursensoren op je moederbord incorrecte waardes doorgeven. Je hebt toevallig geen fancontroller ofzo waarmee je temperaturen kan uitlezen? Zo ja, tempsensortje tussen koeler en processor plakken

[ Voor 33% gewijzigd door Yellowneck op 27-08-2006 02:01 ]

Fotogear: Canon EOS RP | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 01:48:
Het uiteinde van de 'waaier' van het koelblok heb ik net aangeraakt, en ik voel geen warmte, laat staan pijn. Maar nu dat de kast open is geeft de cpu temp 57 graden aan. En is het niet zo dat het uiteinde van het koellichaam veel kouder is dan vlak bij de cpu? Of geleid het metaal zo goed dat het blok een bijna uniforme temperatuur heeft?
dat betekent dat je tempsensors brak zijn, of er totaal geen geleiding plaatsvind tussen cpu en koelblok (dus als er teveel klodders koelprut tussenzitten).
Verder is het zo dat het verschil in het midden van je waaier en de uiteinde echt niet zo heel veel zullen verschilllen in temperatuur (zo weinig dat het niet eens voelbaar is) omdat zeker na een tijdje de hele heatsink verwarmt is.

Verwijderd

Topicstarter
Hij schijnt 2 uur onafgebroken gebencht te zijn zonder reboot/shutdown/restart. Toen ik de pc ophaalde draaide hij nog. Winkelier zei dat de hoogste temp 88 graden was gedurende volle belasting.
Hij zei ook dat hij dacht dat het aan de bios lag omdat speedfan een veel lagere temp aangaf dan Asusprobe. Dat is de enige reden dat ik de pc weer meenam. Bij thuiskomst bleek de temp die hij voor de cpu temp aanzag (ik ga er van uit dat dit geen opzet was hoewel ik steeds achterdochtiger wordt) in werkelijk de mobo-temp te zijn.
De winkel heeft overigens wel al aangeboden om over een aantal weken (als de nieuwe lichting 950's binnen komen) een andere cpu te installeren.

• Yellowneck
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yellowneck

Dure hobby....:\

Verwijderd schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 02:06:
Hij schijnt 2 uur onafgebroken gebencht te zijn zonder reboot/shutdown/restart. Toen ik de pc ophaalde draaide hij nog. Winkelier zei dat de hoogste temp 88 graden was gedurende volle belasting.
Hij zei ook dat hij dacht dat het aan de bios lag omdat speedfan een veel lagere temp aangaf dan Asusprobe. Dat is de enige reden dat ik de pc weer meenam. Bij thuiskomst bleek de temp die hij voor de cpu temp aanzag (ik ga er van uit dat dit geen opzet was hoewel ik steeds achterdochtiger wordt) in werkelijk de mobo-temp te zijn.
De winkel heeft overigens wel al aangeboden om over een aantal weken (als de nieuwe lichting 950's binnen komen) een andere cpu te installeren.
Nou, topwinkel! d:)b Ik zou dan gewoon normaal gaan computeren, en dat zal vast wel goed gaan. En dan over een aantal weken een bezoekje brengen aan die computerwinkel als het je zo erg stoort ;)

Fotogear: Canon EOS RP | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

Verwijderd

Topicstarter
Bestaan er eigenlijk wel slechte cpu's? Is het niet zo dat ze altijd getest zijn en als ze van mindere kwaliteit zijn (te heet worden) als een langzamer type verkocht worden?

Verwijderd

Topicstarter
YellowNeck schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 02:11:
[...]
Nou, topwinkel! d:)b Ik zou dan gewoon normaal gaan computeren, en dat zal vast wel goed gaan. En dan over een aantal weken een bezoekje brengen aan die computerwinkel als het je zo erg stoort ;)
Ik blijf natuurlijk wel nieuwsgierig naar de oorzaak. Als het aan het mobo licht zoals het meest geopperd wordt dan heeft het natuurlijk geen zin om de cpu te verwisselen. Ik wil ook niet dat er te vaak gesleuteld/geknoeid wordt met mijn nieuwe dure pc. :)

• Archimond
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 25-05 14:30

Archimond

Lopende Helpdesk

Zoals je hier leest zijn de reacties wisselend: http://www.pricegrabber.c...uct_id=15838174/id_type=M

Ik heb zelf een AMD 64 X2 3800+ processor samen met de Zalman CNPS-7000 CU LED. Je kan het beste helemaal aan de onderkant voelen, dicht bij de processor. De vinnen worden vrij snel gekoeld als er een ook nog een andere casefan bij zit en de fan op volle toeren draait (bij mij 1795-1815rpm).

Hoe lang kan jij je vingers aan de onderkant houden? Als mijn processor 52 graden is kan ik ongeveer 20 seconden mijn vingers erop houden en dan beginnen mijn vingers een beetje te branden.

Hoe is de koelpasta aangebracht? De koelpasta moet over het hele oppervlak verdeeld worden. Als je op de manier van Arctic silver doet dan wordt de hitte niet goed aan de heatsink doorgegeven.

Zit de nieuwste BIOS al op het moederbord?

[ Voor 15% gewijzigd door Archimond op 27-08-2006 02:28 ]

Verwijderd

Topicstarter
-Heb net zo dicht mogelijk bij de cpu gevoeld, het voelt licht warm aan en zou onbeperkt kunnen aanblijven raken.

-Het koelblok is bij de winkel vervangen, ik weet niet of ze het goed gedaan hebben. (Wilde liever alles zelf doen, maar omdat de pc ook voor zakelijk gebruik is, wilde ik garantie op het systeem en niet alleen op onderdelen)

- het bord is vrij nieuw, volgens mij zijn er nog geen nieuwe bios versies.

Verwijderd

Topicstarter
Bedankt voor jullie reacties! Ik check morgen weer, is laat zie ik nu!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 02:33:
-Heb net zo dicht mogelijk bij de cpu gevoeld, het voelt licht warm aan en zou onbeperkt kunnen aanblijven raken.
Dan heb je of een hele hoge pijngrens of dat blok wordt gewoon niet zo warm als je pc je wilt doen geloven.
- het bord is vrij nieuw, volgens mij zijn er nog geen nieuwe bios versies.
ftp://dlsvr01.asus.com/pu...ocket775/P5B/P5B-0309.zip
deze bios is van 16/8, dus nog redelijk nieuw. Staat die al op je systeem? (er staat overignes in de release notes niet echt iets vermeld over de tempsensors trouwens).

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Mijn oude Intel PIV 530 die geeft ook vrij hoge tempratuur (55 graden bij het opstarten) en ik heb een Asus P5LD2 Dlx met een Zalman 7000 terwijl mijn Gigabyte 8I945P Pro mb 40 aangaf met het opstarten met dezelfde cpu. Asus schat altijd wat hoger in. Ik heb het vroeger ook gezien met een Asus P5P800 en met een P4C800.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

Verwijderd

Als de temp verkeerd uitgelezen wordt, ligt dit waarschijnlijk niet aan de cpu maar aan het mobo/gebruikte software. je kan dus een biosupdate proberen.

Verder kan je het syteem testen als volgt: plug de fan van de koeler los. Start de pc op. Kijk in je bios welke temperatuur wordt doorgegeven en voel simultaan aan het koelblok. Omdat het koelblok geen airflow meer krijgt zou het geleidelijk warmer en warmer moeten worden en zou de tempuitlezing in de bios (indien deze correct is) ook geleidelijk simultaan mee moeten stijgen.
Doe hetzelfde maar lees ditmaal uit met speedfan.

Als het koelblok niet/nauwelijks warm wordt maakt hij waarschijnlijk geen goed contact met de cpu.
Wordt het koelblok wel geleidelijk warmer maar komt de temp in de bios niet overeen met wat je voelt, maar de temp in speedfan komt wel overeen met wat je voelt, dan leest het moederbord de temp gewoon slecht uit.
Wordt het koelblok wel geleidelijk warmer maar komt de temp in de bios niet overeen met wat je voelt, en de temp in speedfan komt ook niet overeen met wat je voelt, dan leest het moederbord en speedfan de temp gewoon slecht uit.

Allenszins wanneer de temp een waarde gebruikt die hoog genoeg is: de pc afzetten, omdat de cpu dit niet heel leuk vindt.

Verwijderd

Waarschijnlijk zijn er problemen met de temperatuur uitlezing van de P5B, zie dit topic op het asus forum: http://vip.asus.com/forum...model=P5B&page=1&count=23

Zelf krijg ik ook best hoge temperaturen: e6400 idle: 40, load 56 graden. Idle is op +- 1600 mhz, load is op 2130. (EIST is dus enabled). Koelblok wordt niet warm trouwens.

Ik heb trouwens de nieuwste bios, probleem wordt niet opgelost. Temperaturen lees ik met programma's als asus probe/everest/coretemps.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2006 13:01 ]

• bakvis
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 19:16

bakvis

Tweakers.Nerd

Verwijderd schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 12:59:
Waarschijnlijk zijn er problemen met de temperatuur uitlezing van de P5B, zie dit topic op het asus forum: http://vip.asus.com/forum...model=P5B&page=1&count=23

Zelf krijg ik ook best hoge temperaturen: e6400 idle: 40, load 56 graden. Idle is op +- 1600 mhz, load is op 2130. (EIST is dus enabled). Koelblok wordt niet warm trouwens.

Ik heb trouwens de nieuwste bios, probleem wordt niet opgelost. Temperaturen lees ik met programma's als asus probe/everest/coretemps.
Ik heb met mijn p4p800 e-deluxe juist het probleem andersom gehad, ik dacht dat mijn mobo de temps te laag uitlas. Dit is natuurlijk veel erger als ge hoog uitlezen, maar ik ben er niet bang voor dat mijn proc doorbrand, voldoende airflow en een zalman 9500 cu led

Mijn Specs

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de nieuwste bios geinstalleerd maar de temperaturen zijn onveranderd.
Ik zal de "Disco Stu" test eens proberen. Ik hoop wel dat er een automatische shutdown in de processor zit als hij echt te heet wordt.(?)
Na de link van Deprem te hebben gelezen denk ik dat het wel waarschijnlijk is dat het aan het mobo ligt.

[ Voor 19% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2006 19:42 ]

• Dutch_Razor
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 01-11-2024
Dit zijn gewoon normale temps voor een netburst hoor, mijn P4 550 werd idle ook 55 graden..

Verwijderd

Topicstarter
Na de link van Deprem denk ik dat het duidelijk is. Het mobo leest gewoon de temp niet goed af.

• Knight-Rider
  • Registratie: September 2006
  • Laatst online: 27-08-2025
Hoi allen
Ik was ook op zoek naar een antwoord over de temps van een P4 D950 die ik heb..
Ik lees veel over temps boven de 30 en 40
Ik heb een Asus P5VDC-X mobo en dus die P4 D950
Maar in speedfan en ook in de bios geef hij een CPU temp van 19 a 20 graden idle kamer temp is dan rond de 21 a 22.

Weet iemand of deze temps goed zijn want ik vind het nogal koud tegenover mijn oude pc P4 3.0 ghz HT Presscot die werd 44c idle.
Als ik aan het koelblok voel voelt hij best koud aan.. kan hem ook eindeloos vasthouden dan.
Ohja ook wel bellangrijk te vermelden is dat ik een Silencer 775 koeller erop heb zitten van Thermaltake modelnr: CL-P0092

Hoop dat iemand hiermee ervaring heeft en ook toevallig deze cpu heeft en de idle en stressed temps wilt doorgeven.
Liefst ook met hetzelfde mobo Ass P5VDC-X.

Hopelijk is dit toppic nog wel levende aangezien het laaste bericht in aug 2006 was..

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 01:44

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Hopelijk is dit toppic nog wel levende aangezien het laaste bericht in aug 2006 was..
Nee, dit topic is dat niet. Daarom dat er waarschuwingen enzo stonden rond de 'reply' knop.

De regel op GoT is alleen posten in oude topics als je zelf iets on-topics toe te voegen hebt.

"Ik heb ook zo'n vraag" is dat nadrukkelijk niet.

Komt bij dat je vraag gewoon met wat zoekwerk te vinden is - er zijn zat plaatsen op internet waar mensen hun temps posten. En dat een temperatuur die lager is dan ambient niet kan kloppen is natuurlijk een no-brainer :z

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.