Toon posts:

Mobo dood?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik zit nu met een erg vage probleem.

Zojuist, na het casemodden van mijn kast lijkt mijn mobo dood te zijn. Ik heb een paar led lampjes, CCFLs etc erin gedaan.
Wanneer ik op de power knop van mijn pc druk, gebeurt er niets. Geen fans, lichtjes, hddspinup helemaal niks. Tot net heeft hij 1,5 jaar perfect gewerkt.
Het lijkt net alsof er geen stroom op mijn pc zit.

Echter het groene power-ledje op mijn mobo brandt, wat dus duidt op dat er stroom op de mobo zit.

Wat ik dus tot nu toe heb geprobeerd:
1. Bios reset
2. Alle randapperatuur loskoppelen
3. Buiten de kast booten
4. Proberen aan te zetten mbv resetknop op pwconnector op mobo te doen.
5. Proberen aan te zetten door met schroevendraaier contact te maken tussen de pwr pinnetjes op mobo
6. Hele mobo inc CPU, NB controleren op brandsporen.
7. Groene en zwarte pinnetje van voeding kabel contact laten gemaakt (fans, cdrom etc sprongen allemaal aan)
8. Mobo in andere pc gedaan. Ook hier reageerde hij niet op de power knop. Echter gebeurde hier iets raar, ik hoorde na 10/15 seconde na het drukken op de power knop een *plop* geluidje waarna er een beetje verschroeid heids lucht te riuken was. Ik heb elk onderdeeltje op de mobo langsgelopen, maar kon geen brandplek ofzo vinden.

Dus mijn vraag aan jullie, is mijn mobo dood? Of ligt het aan de CPU (wat me onwaarschijnlijk lijkt, aangezien de mobo de voeding inschakeld, waardoor ik dus wel fans enzo moet horen als het aan de CPU ligt).
Ik heb trouwens een 24pin connector van mijn voeding, waarvan ergens in het midden in 1 gaatje geen kabel in zit. Is dit normaal?

Specs:
AMD athlon64 3200+
Asus A8N-SLI Deluxe
1GB Kinston HyperX
Asus 6800XT

Rest lijkt me niet relevant voor dit probleem.

Zo, wat zeggen jullie ervan?

• Zandor
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 22-05 14:16
ik zeg dat je ongeveer alles hebt gedaan wat ik zou kunnen bedenken.
pff, proc op ander moederbord alleen nog. Benbang dat het ding kaputt is.

E8400, P5K EPU, patriot extreme 800 4GB, EN9600gt, hoontech dsp24v, samsung F1 1TB, dell 2407wfp, canon LBP5200
Canon 50D, 17-85IS, 28-135 IS, 100-300mm, 50mm 1.8

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal morgen wel een kameraad vragen of hij langs wil komen met zijn moederbord (zelfde model als die van mij)

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Je kunt natuurlijk proberen om de voeding aan te zetten door de groene en zwarte pin te kortsluiten en kijken of het systeem aangaat. Ik heb wel eens met mobos te maken gehad waarvan de poweron naar de bagger was. Maar gewon de voeding hard aanzetten en dan proberen te booten ging prima.
Zoiets kun je altijd nog proberen natuurlijk.

Verwijderd

Topicstarter
Hoe bedoel je kortsluiten? Bedoel je wat in punt 7 van mijn erste post staat?

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 01:32:
Hoe bedoel je kortsluiten? Bedoel je wat in punt 7 van mijn erste post staat?
Ja, maar dat ding dan ook daadwerkelijk op het mobo prikken (dus niet de voeding los hangen van het mobo om zo de opticals e.d. aan te gooien, maar op die manier een poweron te forceren op het mobo).

• Yellowneck
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yellowneck

Dure hobby....:\

Geen condensator/elco ontploft?

Fotogear: Canon EOS RP | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

Verwijderd

Topicstarter
Hoe moet ik dat voor elkaar krijgen? Ijzer draadje vast maken in connector€?

@yellowneck, ik heb nergens een brand/ontplofte condensator enzo gezien. Dus ik zou het niet weten

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2006 02:06 ]

• Yellowneck
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Yellowneck

Dure hobby....:\

Verwijderd schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 02:05:
Hoe moet ik dat voor elkaar krijgen? Ijzer draadje vast maken in connector€?
Afbeeldingslocatie: http://faq.tweakers.net/pmg/test-psu.jpg
Let op: ^ 20 pins voeding, hoe het met 24pins voedingen gaat weet ik niet, gok etzelfde?

Fotogear: Canon EOS RP | RF 24-105mm F4.0L | 50mm F1.8 | 17-40mm F4.0L | 70-200mm F4.0L | 100mm F2.8L Macro | 430EX II

Verwijderd

Topicstarter
Gaat me pc dan wel booten? Want dan krijgt bv mijn videokaart en northbridge geen stroom.

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

YellowNeck schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 02:07:
[...]

[afbeelding]
Let op: ^ 20 pins voeding, hoe het met 24pins voedingen gaat weet ik niet, gok etzelfde?
Met een 24 pins voeding werkt het precies hetzelfde gezien ze niet anders zijn dan een 20 pins, behalve dat ze 4 extra pinnetjes hebben voor wat extra prik.

Maar wat je beter kunt doen is vanaf de bovenkant van de stekker er een paperclip induwen zodat je de hele stekker op het mobo kan prikken, anders krijgt het mobo geen stroom en zal hij zeker niet booten (tenminste, voor zover het bord door kan booten :P)

[ Voor 3% gewijzigd door TERW_DAN op 27-08-2006 10:47 ]

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben nu echt van mening dat mijn moederbord vervloekt is :S.

Nadat ik gisteren mijn mobo op de andere pc had aangesloten (waarna ik een plop geluidje hoorde) boot deze ook niet meer. Precies hetzelfde probleem. Hij gaat gewoon totaal niet meer aan. Alle kabels etc zitten waar ze moeten zitten.

Zucht.. ik zal ff een paperclipje zoeken.

@edit: mijn pc boot niet met paperclipje, alles springt wel aan, zelfs de koeler van mijn videokaart.
de andere pc heeft volgens mij een kapotte voeding, hij reageert niet op paperclipje. Zometeen ff andere voeding proberen.

@edit2: zojuist mijn voeding in de andere pc gestopt, hij bootte, zoals ik al dacht een kapotte voeding. Zal wel een oude voeding van zolder erin pleuren.

[ Voor 61% gewijzigd door Verwijderd op 30-08-2006 23:10 ]

Verwijderd

Topicstarter
Zojuist mijn meoderbord vervangen voor een MSI NEO4-F.

En.. hij doe het weer. Hij boot perfect. Waarschijnlijk heeft mijn nortbridge die kapotte heatsink niet overleeft.

Ik heb eigenlijk nog wel een vraagje, als ik mijn geheugen in het 1ste en 4de geheugenbankje doe, herkent hij het geheugen in het 4de bankje niet. Dan staat er gewoon 512MB.
Echter als ik hem in de 1ste en2de doe dan ziet hij ze wel goed, namelijk 1024MB.

1/3 is channel1 en 2/4 is channel2 trouwens.

Iemand enige idee waar dit aan kan liggen?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Het is de bedoeling dat je de paren op 1/3 en/of 2/4 zet en niet apart. Zie ook de handleiding van je moederbord.

Verwijderd

Topicstarter
Ja maar als ik op 1/3 of 2/4 doe heb ik single channel.

1ste em 3de bankje zijn groen van kleur 2de en 4de zijn paars van kleur

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 02-09-2006 23:34 ]

Pagina: 1