Digitale TV @home op PC via Scart

Pagina: 1
Acties:
  • 1.018 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• ErikRedbeard
  • Registratie: Oktober 2005
  • Laatst online: 10-10-2025

ErikRedbeard

Cookiecutter 5.0

Topicstarter
Ik ben van plan om via een omweg digitale tv op mijn pc te krijgen door gebruik te maken van @home zijn decoder en mijn tvkaart en geluidskaart.

TVkaart=PCTV 50i
Geluidskaart=Audigy 2 ZS bulk editie
TV software=ChrisTV Lite

Ik heb via een plaatje tot nu toe dit in gedachten.

Afbeeldingslocatie: http://img142.imageshack.us/img142/333/digitaletvpcqb5.th.jpg

Is dit mogenlijk?
En zo niet, hoe moet het dan zonder dat het te duur wordt?

• The_Doman
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 09:16
ErikRedbeard schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 00:40:
Is dit mogenlijk?
En zo niet, hoe moet het dan zonder dat het te duur wordt?
Ja, dit is principe gewoon mogenlijk :)
Zo heb ik mijn (Humax) decoder ook aangesloten op mijn Hauppauge PVR150 kaartjes..

Het grote probleem is echter dat de meeste kabeldecoders in nederland geen S-Video uit optie hebben maar alleen RGB of gewoon composite! :( :(
RGB is niet te gebruiken met de momenteel verkrijgbare TV-kaartjes, je enige optie is dan dus gewoon composite video te gebruiken.
Ook die zogenaamde SCART converters/verloopjes werken alleen met een echt S-Video signaal!!

De enige decoders met S-video uit zijn momenteel de Humax IR-FOX C en de Philips DCR 2020/03.

• ArChie
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
Dat is mogelijk met de beperking die The_Doman al aangeeft, namelijk dat er maar weinig digitale kabel ontvangers zijn die een S-Video signaal uitsturen via de SCART aansluiting. Als je nog een ontvanger moet kopen dan zou ik voor de Humax gaan. Nog een opmerking over het bijgevoegde schema: Die SCART kabel en de SCART convertor Male -> Female kan je laten vervallen als je SCART convertor Male -> S-Video + audio rechtstreeks aansluit op je ontvanger en vandaar verder gaat met de S-Video en audio kabels. Dat scheelt weer kwaliteitsverlies door onnodige convertors.

• ErikRedbeard

ErikRedbeard

Cookiecutter 5.0

Topicstarter
The_Doman schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 01:05:
[...]

Ja, dit is principe gewoon mogenlijk :)
Zo heb ik mijn (Humax) decoder ook aangesloten op mijn Hauppauge PVR150 kaartjes..

Het grote probleem is echter dat de meeste kabeldecoders in nederland geen S-Video uit optie hebben maar alleen RGB of gewoon composite! :( :(
RGB is niet te gebruiken met de momenteel verkrijgbare TV-kaartjes, je enige optie is dan dus gewoon composite video te gebruiken.
Ook die zogenaamde SCART converters/verloopjes werken alleen met een echt S-Video signaal!!

De enige decoders met S-video uit zijn momenteel de Humax IR-FOX C en de Philips DCR 2020/03.
Dat zou jammer zijn, want ik heb geen composite aansluiting op mijn tv-kaart.
RG2005 schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 08:44:
[...]

Dat is mogelijk met de beperking die The_Doman al aangeeft, namelijk dat er maar weinig digitale kabel ontvangers zijn die een S-Video signaal uitsturen via de SCART aansluiting. Als je nog een ontvanger moet kopen dan zou ik voor de Humax gaan. Nog een opmerking over het bijgevoegde schema: Die SCART kabel en de SCART convertor Male -> Female kan je laten vervallen als je SCART convertor Male -> S-Video + audio rechtstreeks aansluit op je ontvanger en vandaar verder gaat met de S-Video en audio kabels. Dat scheelt weer kwaliteitsverlies door onnodige convertors.
Dat had ik zelf nog niet eens gezien.

ik zal zo even kijken wat voor ontvanger dat is die we van @home hebben gekregen.
Zal vast wel op het apparaat staan. :*)

En btw s-video is toch hetzelfde als s-vhs?
even navragen, want overal staat wat anders.

[ Voor 36% gewijzigd door ErikRedbeard op 27-08-2006 10:39 ]

• ArChie
  • Registratie: November 2005
  • Niet online
ErikRedbeard schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 10:19:
En btw s-video is toch hetzelfde als s-vhs?
Ja, S-Video is de officiele benaming, maar op de één of andere manier is er ooit een relatie gelegd met S-VHS van JVC (geloof ik) en sindsdien worden de termen door elkaar heen gebruikt. Hier zijn alle aansluitingen in een rijtje gezet. Als jullie die ontvanger van @Home gehad hebben dan is de kans groot dat het een Samsung is. Ik zou voordat je van alles en nogwat gaat aanschaffen eerst even in de specificaties van de handleiding opzoek gaan of het S-Video signaal via de SCART wordt uitgestuurd. Moet er in staan, zoniet dan kan je het vergeten.

• The_Doman
ErikRedbeard schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 10:19:
Dat zou jammer zijn, want ik heb geen composite aansluiting op mijn tv-kaart.
Ik kan mij niet voorstellen dat er GEEN composite aansluiting mogenlijk is op die TV-kaart.
Als het goed is heb jer er een verloopstukje bij gehad om het composite signaal via de S-Video connector aan te sluiten.
En composite hoeft helemaal niet zo heel erg slecht te zijn hoor :)
Het probleem is meer dat bepaalde TV-kaartjes (Hauppauge 150/500) zeer slecht met een composite signaal omgaan. :(

• ErikRedbeard

ErikRedbeard

Cookiecutter 5.0

Topicstarter
In dat geval ga ik eens de handleidingen van mijn TV-kaart en mijn Ontvanger eens doorspitten. En even kijken waar ik op uitkom.

• ErikRedbeard

ErikRedbeard

Cookiecutter 5.0

Topicstarter
De ontvanger is dus een Samsung.
Serienummer weet ik niet zo, want zit nu op m'n stageplek. :P

Maar composite zit toch ook vaak op zo'n scart converter erbij?

Er zitten bij die ik zie altijd een rode, witte en een gele plug op en dan nog de s-video plug.
Die gele is toch composite ofniet?

Zal toch eens gaan kijken wat m'n tv-kaart doet met een composite signaal.

• ErikRedbeard

ErikRedbeard

Cookiecutter 5.0

Topicstarter
Op de basisschool waar ik nu stage loop hebben ze dezelfde decoder (de samsung die van @home afkomt) op een beamer aangesloten door middel van een converter en dan de s-video plug te gebruiken om het aan te sluiten op de beamer (gele tulp toch??) en dan gewoon de geluid (rode en witte tulp) aan een set boxen (maar geluid is het probleem ook niet).

Dus zover als ik nu kan zien stuurt deze decoder gewoon een s-video signaal uit. Of kunnen beamers een composite signaal verwerken via de s-video aansluiting. :S

• The_Doman
ErikRedbeard schreef op vrijdag 15 september 2006 @ 17:29:
Op de basisschool waar ik nu stage loop hebben ze dezelfde decoder (de samsung die van @home afkomt) op een beamer aangesloten door middel van een converter en dan de s-video plug te gebruiken om het aan te sluiten op de beamer (gele tulp toch??) en dan gewoon de geluid (rode en witte tulp) aan een set boxen (maar geluid is het probleem ook niet).

Dus zover als ik nu kan zien stuurt deze decoder gewoon een s-video signaal uit. Of kunnen beamers een composite signaal verwerken via de s-video aansluiting. :S
Nee, de momenteel verkrijgbare Samsung kabeldecoders hebben GEEN S-Video uit!!
De gele plug is dus gewoon de composite aansluiting!
Bij gebruik van een S-Video verloopstukje zal er dan waarschijnlijk gewoon een composite signaal via de S-Video connector verstuurd worden.
(De beste optie is natuurlijk om de beamer via RGB aan te sluiten)

[ Voor 7% gewijzigd door The_Doman op 15-09-2006 17:50 ]

• ErikRedbeard

ErikRedbeard

Cookiecutter 5.0

Topicstarter
Ja zal toch binnen 3 maanden digitaal ofzo moeten, want anders kank veel zenders niet meer zien. :(

En verder er staan al enkele decoders die s-video doen in deze topic maar ik zou graag willen weten of er meer zijn.

Ik zoek zelf ook hoor. :P

• gscholman
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 28-01 09:15
Heren, ik probeer het zelfde grapje uit te halen met tv van TELE2 ik heb het hele pakket besteld met TV, telefonie en televisie. Maar ik wil de tv dus op mijn tft scherm, en niet op een convetionele tv! Iemand hier al een goede oplossing voor gevonden? Heb Tele2 ook al gevraagd maar die geven nou niet bepaald thuis.... :P
Pagina: 1