CM SL600M | MSI MPG Z390 PRO CARBON & RTX2080TI GAMING X TRIO | CORSAIR 115i PRO & CORSAIR RGB PRO 16GB 3200DDR4 & HX750V2 | INTEL I9 9900K & 660P 512GB & 1TB | LOGITECH G910 & G502 | RAZER NARI ULTIMATE | TEUFEL CONCEPT 2.1 | LG 27UK850
ik heb vrijdag inslag gehad en die heeft mijn pc getroffen en nou is mijn geluid dood ik weet zkr dat het mijn mobo is maar ik weet niet wat ik nou hier mee aan moet een vorige topic wees niks uit de een zei zet er een geluidskaart in en opgelost en de ander zei vervang je mobo en je voeding wat de elektrischiteit richt later nog andere schade aan .
kunnen jullie mij helpen zo snel mogelijk want ik wil graag weer geluid
uuuuhh. Ik wil je best helpen maar dan moet je me eerst uitleggen wat hierboven staat. Maak er eens losse zinnen van en gebruik wat leestekens.
[ Voor 60% gewijzigd door Ray op 26-08-2006 23:12 ]
nou is mijn geluid dood ik weet zkr dat het mijn mobo is maar ik weet niet wat ik nou hier mee aan moet
een vorige topic wees niks uit
de een zei zet er een geluidskaart in en opgelost en
de ander zei vervang je mobo en je voeding wat de elektrischiteit richt later nog andere schade aan .
kunnen jullie mij helpen zo snel mogelijk want ik wil graag weer geluid
CM SL600M | MSI MPG Z390 PRO CARBON & RTX2080TI GAMING X TRIO | CORSAIR 115i PRO & CORSAIR RGB PRO 16GB 3200DDR4 & HX750V2 | INTEL I9 9900K & 660P 512GB & 1TB | LOGITECH G910 & G502 | RAZER NARI ULTIMATE | TEUFEL CONCEPT 2.1 | LG 27UK850
Ja. Gebruik alsjeblieft wat meer nieuwe regels, punten en komma's in je zinnen waar dat nodig is. Verder, geef dit gelijk bij je verzekering aan om de schade te vergoeden.the squaler1 schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 23:09:
ik heb vrijdag inslag gehad en die heeft mijn pc getroffen en nou is mijn geluid dood ik weet zkr dat het mijn mobo is maar ik weet niet wat ik nou hier mee aan moet een vorige topic wees niks uit de een zei zet er een geluidskaart in en opgelost en de ander zei vervang je mobo en je voeding wat de elektrischiteit richt later nog andere schade aan.kunnen jullie mij helpen zo snel mogelijk want ik wil graag weer geluid
Welk moederbord heb je? Zit je geluidskaart op je moederbord, ja of nee? Heb je de voeding gecontroleerd en werkt die nog goed? Als er iets met de voeding is foutgegaan kan dat misschien een risico vormen. Vertrouw je het niet: vervang 'm.
Kijk ook in de instellingen van je BIOS; probeer de factory settings terug te zetten. Heb je ook al de speakers gecontroleerd met een andere geluidsbron?
Er zijn zoveel dingen die we hier niet weten omdat je ze er niet bij zet dat het nogal lastig wordt om 't op te lossen.
teveel zooi, te weinig tijd
Verwijderd
Als je deze moeite niet op kan brengen denk ik dat je weinig hulp zal krijgen.
Opgeven aan verzekering en nieuw mobo halen. Bij schoonouders ook gebeurt en hadden voeding en modem kapot. Allebei vergoed.
check effe alle componenten van je pc en alle apparaten in huis? Er kunnen vreemde dingen kapot zijn.
Tijdelijk kun je een geluidskaart erin doen.
Niels en Lieke in the house
mijn geluidskaart zit op het mobo
voeding doet het volgens mij gewoon alle apparaten krijgen stroom
hiermee bedoel ik dus, neem contact op met Asus. Vraag RMA aan (of, zet er een geluidskaart in en los zo het probleem op) Aan jou de keus
[ Voor 73% gewijzigd door mrFoce op 26-08-2006 23:21 ]
In het vorige topic zei je dat je zeker wist dat het het moederbord is.the squaler1 schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 23:12:
Ik heb vrijdag inslag gehad en die heeft mijn pc getroffen.
Nou is mijn geluid dood, ik weet zeker dat het mijn mobo is, maar ik weet niet wat ik nou hier mee aan moet.
Een vorige topic wees niks uit:
De een zei zet er een geluidskaart in en opgelost, en de ander zei: vervang je mobo en je voeding wat de elektriciteit richt later nog andere schade aan.
Kunnen jullie mij helpen zo snel mogelijk want ik wil graag weer geluid.
Vervang die, kijk of je geen vreemde dingen tegenkomt, werk aan je interpunctie, en als dat allemaal nog niet werkt (behalve je interpunctie, die moet wel beter worden) mag je van mij (ik ben geen mod, ik mag dus zeggen wat ik wil
What will end humanity? Artificial intelligence or natural stupidity?
Want die elektrischiteit blijft er dan toch in zitten?
Verwijderd
Hoppakee, al is het illegaal.
Yeah, -right-. Wat probeer je te zeggen?the squaler1 schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 23:27:
En je hebt er ervaring mee? Je hebt daadwerkelijk je moederbord opgegeven als kapot en ze zeggen 'nee'?the squaler1 schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 00:07:
trappen ze alleen niet in
[ Voor 36% gewijzigd door BHQ op 27-08-2006 00:09 ]
wel als ik meteen alles opgeef
Het beste is het gehele moederbord te vervangen. Wanneer electronica defect raakt door bliksem inslag hoef je dit nog niet direct te merken het probleem kan best na een aantal weken optreden. De schade wordt dan ook niet zozeer veroorzaakt door de inslag van een hoge spanning, maar meer door de electromagnetische velden die een dergelijke inslag veroorzaakt. Aangezien er al chips op je moederbord defect zijn, je onboard geluid functioneerd functioneerd niet meer, kun je dit moederbord niet meer vertrouwen. Het moederbord is gewoon defect. Dit kun je gewoon aan de verzekering (vaak brandverzekering) opgeven. Dus vervang tenminste je moederbord.the squaler1 schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 23:27:
Ik ben er ook zeker van dat het mobo is. Maar als ik het zo laat, en zet er een losse kaart in is dat dan geen risico dat mijn mobo als nog naar de knoppen gaat.
P.s. Het kan overigens best zijn dat je systeem over een maand alsnog instabiel wordt door dat bijvoorbeeld geheugen chips of de bijvoorbeeld de processor zelf beschadigd zijn. Dat is het vervelende van onweer. Het beste is eigenlijk het gehele systeem te vervangen, maar ik weet niet of je dat voor elkaar krijgt.
Mijn broertje had eens een heel mooie Denon %.1"DTS versterker welke door blikseminslag defect is geraakt. De zaak waar hij hem heen heeft gebracht repareerd normaal gesproken dergelijke versterkers, maar omdat het hier om bliksem inslag ging hebben ze de gehele versterker afgeschreven. Mijn broertje heeft de versterker vervolgens geheel vergoed gekregen van de verzekering, mede ook omdat de versterker nog net geen jaar oud was.
[ Voor 29% gewijzigd door _Dune_ op 27-08-2006 00:19 ]
Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/
heb overal gezocht maar kan het niet op maken
En je gezonde verstand zegt je dat te doen, omdat?the squaler1 schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 00:10:
En je hebt er ervaring mee? Je hebt daadwerkelijk je moederbord opgegeven als kapot en ze zeggen 'nee'?[/quote]
wel als ik meteen alles opgeef
niet elke post is serieus
Een computer leek zou zo-ie-zo zijn gehele computer opgeven als defect. Voor een leek is het één apparaat. Dat wij (Tweakers) gaan kijken wat er nu nog wel functioneerd of niet dat is een ander verhaal.Yapser schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 01:37:
[...]
En je gezonde verstand zegt je dat te doen, omdat?
niet elke post is serieus
Overigens, wat ik dus probeer aan te geven is dat bij electronica welke door een blikseminslag is defect geraakt is en niet volledig wordt vervangen later nog weer problemen kunnen onstaan.
Sinds 1999@Tweakers | Bij IT-ers gaat alles automatisch, maar niets vanzelf. | https://www.go-euc.com/
[ Voor 16% gewijzigd door Raven op 27-08-2006 10:17 ]
After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...
Oscar Wilde
Het liefst op een externe USB schijf, die niet aangesloten was tijdens de inslag.
Als je DVD-brander namelijk ook een klap gehad heeft kan het maar zo zijn dat een andere speler het niet meer kan lezen.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
+/- 5 jaar is heel jammer, maar dat is het eind van de levensduur.bartgrefte schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 10:15:
heuh, ik las dat een defecte pc door blikseminslag onder inboedel valt... ook als de pc totaal niet verzekerd is voor iets (zoals bij mij het geval is) en ook deze al beetje op leeftijd (lees +-5 jaartjes) is??
Dan krijg je er (vrijwel) niets voor terug.
Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)
TS wil gewoon weten of hij zijn mobo nu (zonder geluid) nog kan gebruiken en wat hij hiervoor moet doen. Als op het mobo alleen het geluid beschadigd is (wat ik wel heel toevallig zou vinden) zou ik er gewoon een goedkoop geluidskaartje bij prikken en verder gamen of is dat een groot probleem.
Persoonlijk zou ik niet zien waarom het moederbord niet meer te gebruiken is. Heel zeker dat het door de bliksem komt kun je ook niet zijn volgens mij want die frituurt meestal wel meer dan alleen je onboard soundchip. Is het noodzakelijk om allerlei spullen te vervangen? Dat is volgens mij de vraag waar het topic over gaat. Ik weet het niet precies dus als iemand met wat meer (technisch) verstand kan helpen, graag.
Voor de rest heeft niemand hier veel verstand van inboedel verzekeringen zeker?
je verzekerd de nieuwwaarde (altijd), je krijgt de dagwaarde uitbetaald.
Voor een mobo van 5 (!!!) jaar oud is de dagwaarde praktisch niets meer.
Ook al was het mobo 200 euro toen je het kocht krijg je bij dergelijke electronische apparatuur misschien nog 15-30 euro terug. De ontwaarding van PC onderdelen is enorm en dat rekenen ze mee in de uitbetaling van je inboedel. Aan de inboedel kun je aldus nooit verdienen.
Kortom maak de TS niet blij met een volledig dode mus want hij moet er rekening mee houden dat er heel weinig uitbetaald gaat worden bij het inleveren van zijn claim. Beter iets dan niets natuurlijk, maar toch je krijgt er geen nieuw moederbord voor.
[ Voor 9% gewijzigd door hoeretoeter op 27-08-2006 10:38 ]
Rechtvaardigheid betekent niet dat we allemaal hetzelfde zijn.
Het kan best zijn dat de TS over een paar weken te kampen krijgt met rare storingen die door de bliksem zijn veroorzaakt. Dan kan zijn mobo nu nog goed lijken, terwijl er wel degelijk iets mee aan de hand is..
Dus de dagwaarde is nog wel hoog.
jij schijnbaar ook niet. Op inboedel geldt de nieuwwaarde regeling (tenminste bij een normale E-UGV dekking) In de praktijk werkt dit zo:hoeretoeter schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 10:31:
Voor de rest heeft niemand hier veel verstand van inboedel verzekeringen zeker?
je verzekerd de nieuwwaarde (altijd), je krijgt de dagwaarde uitbetaald.
Voor een mobo van 5 (!!!) jaar oud is de dagwaarde praktisch niets meer.
Ook al was het mobo 200 euro toen je het kocht krijg je bij dergelijke electronische apparatuur misschien nog 15-30 euro terug. De ontwaarding van PC onderdelen is enorm en dat rekenen ze mee in de uitbetaling van je inboedel. Aan de inboedel kun je aldus nooit verdienen.
Schade onderdeel bijvoorbeeld moederbord > 80 euro nieuw
Elke produkt heeft een eigen afschrijvingstabel, dit is voor computers meestal 5 jaar (a-merk)
in dit geval is het 2 jaar oud dus is er 40% afgeschreven.
De regeling houdt in dat als de dagwaarde meer dan 40% is van de nieuwwaarde je een nieuwe krijgt.
in dit geval is er dus nog 60% restwaarde
nieuwwaarde regeling is van toepassing
(phoe wordt net wakker en dan al zo diep nadenken, zoek het ook nog even na in mijn handboek
Ik ben het met je eens dat het topic gaat over het mogelijk kappot zijn van de graka. Maar no offense gezien de kennis van TS lijkt het me voor hem beter het ding gewoon te laten onderzoeken. Verkloot hij zelf tijdens zijn speurtocht iets gaat de verzekering dat niet betalen terwijl hij er nu nog redelijk mee weg kan komen wellicht
[ Voor 13% gewijzigd door Ray op 27-08-2006 12:30 ]
of is dit niet mogelijk ??
Er is op minstens 1 van de componenten minstens zo'n (inductie)spanning gekomen dat deze kapot is gegaan.the squaler1 schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 17:57:
zou mij HDD en mij CD/DVD drives ook kunnen beschadigen,
of is dit niet mogelijk ??
Alles staat via de voeding met elkaar in verbinding, dus ja, alles kan een klap gekregen hebben.
De praktijk heeft geleerd dat computeronderdelen ook een beetje kapot kunnen zijn, zeker na bliksem-schade, dus ook de hdd en andere drives kunnen tussen nu en een paar week alsnog kapot gaan.
Het zou goed kunnen gaan, maar persoonlijk zou ik de componenten niet zomaar zondermeer meer vertrouwen.
Maak dus ASAP een backup. (!!!!!)
KonicaMinolta Dynax 5D +KM 17-35 2.8-4.0 +KM 28-75 2.8 +Minolta 50mm 1.7 +Minolta 70-210 4
Mijn draadloos wou niej meer werken ik heb er een ander in gedaan.
Ik zou ook niet te veel nieuwe werkende dingen in die PC gaan plaatsen.the squaler1 schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 19:10:
Volgens mij gaat alles nu wel een beetje stuk videokaart geeft af en toe van die strepen.
Mijn draadloos wou niej meer werken ik heb er een ander in gedaan.
Voor je het weet gaan die ook stuk.
Lees ze aub nog een keer goed door, met name het gedeelte over hoe een topic te starten. Je taalgebruik is onbegrijpelijk, je post niet in een keer alle info die je hebt en als iemand iets zegt wat je niet snapt ga je gelijk vragen ipv gewoon zelf op te zoeken. Zo hoort het echt niet
Oslik blyat! Oslik!
Dit topic is gesloten.
![]()