[Ubuntu] rare namen partities

Pagina: 1
Acties:

Onderwerpen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stokvis79
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 23-08 13:50
Vandaag 6.06 geinstalleerd en het viel me op dat mijn hd's andere namen kregen dan ik ze in fstab geven heb.

zo is de situtatie:
Afbeeldingslocatie: http://home.wanadoo.nl/drikenbette/Pics/partities.png

maar zo ziet mijn fstab eruit:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
# /etc/fstab: static file system information.
#
# <file system> <mount point>   <type>  <options>       <dump>  <pass>
proc            /proc           proc    defaults        0       0
/dev/hda2       /               ext3    defaults,errors=remount-ro 0       1
/dev/hda1       /media/hda1     vfat    defaults,utf8,umask=007,gid=46 0       1
/dev/hda5       /media/hda5     ext3    defaults        0       2
/dev/hda6       /media/hda6     ext3    defaults        0       2
/dev/hda7       /media/hda7     reiserfs defaults        0       2
/dev/hda8       /media/hda8     ext3    defaults        0       2
/dev/hdb1       /media/hdb      ext3    defaults        0       2
/dev/hda3       none            swap    sw              0       0
/dev/hdc        /media/cdrom0   udf,iso9660 user,noauto     0       0

De namen die je ziet (het plaatje) zijn de namen die ik ze onder mijn vorige werkomgeving (Fedora Core 5) gegeven had. Is er een mogelijkheid om mijn hd's de namen te geven vanuit mijn fstab?

Ik heb al gekeken of ik met gparted de labels dien te vervangen maar er waren geen namen ingegeven. I'm out of ideas.....

My girlfriend says That I need help My boyfriend says I'd be better off dead

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• jealma
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online

jealma

Jesus is Lord!

(overleden)
CFdisk rules :D

Je kunt proberen om met een partitioneertool (gparted, cfdisk, fdisk) een label op de partities te zetten die gelijk is aan de naam die in fstab staat. Evt kun je ze daarna weer verwijderen en kijken of ze "helemaal" weg zijn, dus eerst een label zetten en dan weer verwijderen zodat je zeker weet dat ze helemaal geen label meer hebben.

EDIT: je kunt met de commandline tool "e2label" de labels van een ext2/ext3 partitie wijzigen. Moet je maar eens ff "man e2label" intypen in de terminal en doorlezen hoe je dat doet. Ik weet zo niet of er iets vergelijkbaars voor reiserfs bestaat.

[ Voor 26% gewijzigd door jealma op 26-08-2006 23:00 ]

Avalon, Fireflight, Gaither, Point of Grace, Third Day
C2D E6400 @ 3GHz - Zalman CNPS8000 - GA-P35-DS3 - Corsair 2GB ram - Asus 9400GT - OCZ Vertex 30GB
Archlinux 64-bit + Awesome

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 15:31
wat is nou de bedoeling?
mnt.kubuntu is ws de cdrom, de ander benoemde mounts zijn de mounts zoals ze gebruik worden, home is waarschijnlijk je home partitie bijvoorbeeld. ik denk dat fstab zeg maar wel wat doet ( kijk maar in media)

maar dat de snelkoppelingen op je desktop helemaal niet te maken heeft met /media en fstab, maar gewoon snelkoppelingen zijn die ubuntu zelfs heeft gemaakt, en hij heeft er namen aan gehangen die met het gebruik binnen ubuntu te maken hebben. zo is kubunte en home ontstaan. lijkt me
ik denk dat simpel de naam wijzigen wel voldoende is, of ze verwijderen va je desktop en zelf opnieuw de snelkoppelingen weer er op zetten.

de icoontjes zijn namelijk helemaal niet directe koppelingen, maar slechts een dooverwijzing die op een gegeven moment aan je desktop wordt toegevoegd (tijdens instaleren, of tijdens booten) je moet daar van dus effe uitzoeken hoe dat zit, en het heeft dus niets te maken met fstab, die is gewoon goed.

of bedoel je iets anders?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stokvis79
engelbertus schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 23:04:
wat is nou de bedoeling?
mnt.kubuntu is ws de cdrom, de ander benoemde mounts zijn de mounts zoals ze gebruik worden, home is waarschijnlijk je home partitie bijvoorbeeld. ik denk dat fstab zeg maar wel wat doet ( kijk maar in media)

maar dat de snelkoppelingen op je desktop helemaal niet te maken heeft met /media en fstab, maar gewoon snelkoppelingen zijn die ubuntu zelfs heeft gemaakt, en hij heeft er namen aan gehangen die met het gebruik binnen ubuntu te maken hebben. zo is kubunte en home ontstaan. lijkt me
ik denk dat simpel de naam wijzigen wel voldoende is, of ze verwijderen va je desktop en zelf opnieuw de snelkoppelingen weer er op zetten.

de icoontjes zijn namelijk helemaal niet directe koppelingen, maar slechts een dooverwijzing die op een gegeven moment aan je desktop wordt toegevoegd (tijdens instaleren, of tijdens booten) je moet daar van dus effe uitzoeken hoe dat zit, en het heeft dus niets te maken met fstab, die is gewoon goed.

of bedoel je iets anders?
De cd-roms heb ik uit het plaatje geknipt. (die werken prima met automount)

Mijn systeempje staan 4 OS'en (WinXP, Ubuntu, kUbuntu en Elive) vandaar de namen die ik reeds in Fedora had aangemaakt voor de partities.

De namen kan ik niet simpel met F2 wijzigen (ook niet als root)
EDIT: je kunt met de commandline tool "e2label" de labels van een ext2/ext3 partitie wijzigen. Moet je maar eens ff "man e2label" intypen in de terminal en doorlezen hoe je dat doet. Ik weet zo niet of er iets vergelijkbaars voor reiserfs bestaat.
werkt helaas niet...

Partitie ge-umount maar deed niks (ben vergeten de foutmelding te kopieren)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 29-09-2024
wat is er op dit moment precies gemount? oftewel: wat is de output van "mount" ?

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• stokvis79
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
drik@ubuntu:~$ mount
/dev/hda2 on / type ext3 (rw,errors=remount-ro)
proc on /proc type proc (rw)
/sys on /sys type sysfs (rw)
varrun on /var/run type tmpfs (rw)
varlock on /var/lock type tmpfs (rw)
procbususb on /proc/bus/usb type usbfs (rw)
udev on /dev type tmpfs (rw)
devpts on /dev/pts type devpts (rw,gid=5,mode=620)
devshm on /dev/shm type tmpfs (rw)
lrm on /lib/modules/2.6.15-26-386/volatile type tmpfs (rw)
/dev/hda1 on /media/hda1 type vfat (rw,utf8,umask=007,gid=46)
/dev/hda5 on /media/hda5 type ext3 (rw)
/dev/hda6 on /media/hda6 type ext3 (rw)
/dev/hda7 on /media/hda7 type reiserfs (rw)
/dev/hda8 on /media/hda8 type ext3 (rw)
/dev/hdb1 on /media/hdb type ext3 (rw)
drik@ubuntu:~$

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mandroid
  • Registratie: Juli 2002
  • Laatst online: 18:05
Maak in /media zelf nieuwe mappen aan met de naam die je wilt voor je partities. Heb je bv een harde schijf met windows, maak dan de map windows aan. Doe dit voor al je partities. Pas vervolgens /etc/fstab aan zodat hij je partities mount in de gepaste nieuwe map (met de mooie naam). Nu krijgen al je partities ook de naam van die map en die namen zie je nu ook op de desktop.
Pagina: 1