Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

fiscaal partner - algemene heffingskorting

Pagina: 1
Acties:
  • 226 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Cerntje
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 20-10 09:46
Ik woon al geruime tijd samen met mijn vriendin. Zij is student. Ik ben net afgestudeerd en heb sinds 1 augustus een vaste baan. Nu kwam mijn vriendin twee dagen geleden met het verhaal over fiscaal partner worden, waarbij zij algemene heffingskorting a +-2000 euro van de belasting terug kan vragen aan het eind van het jaar. De voorwaarde hiervoor is dat ik minimaal 11.600 Euro moet verdienen en zij niet meer dan 5800 Euro mag verdienen (voor haar niet zo moeilijk aangezien ze fulltime student is).

Er zijn ook voorwaardes gesteld aan het fiscaal partner worden, dus dat is geen probleem. Ik heb met de belastingdienst gebeld en deze hebben mij verteld dat de grens ongeveer 12.000 Euro is, dat ik moet verdienen wil mijn vriendin recht hebben op de algemene heffingskorting.

Aan het einde van dit jaar zal ik ongeveer 9.000 euro bruto verdiend hebben. Daarbij heb ik dan ongeveer 800 euro vakantiegeld opgebouwd. Aan het begin van dit jaar heb tijdens mijn afstudeerperiode tevens inkomen gehad van het bedrijf waar ik afstudeerde. Dit komt rond de 2000 Euro.

Mijn vraag is nu:

- Welk inkomen telt de belastingdienst op?

Mijn inkomen van mijn afstudeerperiode betaalde ik bijna geen belasting omdat je als student geen loonheffing hoeft te betalen. En ik weet ook niet of je opgebouwde saldo van vakantiegeld ook meegenomen wordt in de berekening omdat dat dit jaar niet wordt uitgekeerd.

Kortom, als je niet onder de grens zit loop je dus bijna 2000 Euro mis, dat zou natuurlijk zonde zijn.... ;(

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:30

SmartDoDo

Woeptiedoe

Volgens mijn gegevens moet de meestverdienende partner, jij dus, beschikken over een belastbaar inkomen van +/- 7900,- per jaar en je vriendin een belastbaar inkomen van +/- 5800,- of minder om je partner in aanmerking te laten komen voor de algemene heffingskorting. Ik voorzie daar dus geen probleem mee.
Belastbaar inkomen
Voor de vaststelling van het inkomen waarover belasting wordt betaald spelen behalve het inkomen uit arbeid (loon, salaris, enz.) nog andere factoren een rol. Dit kunnen optelposten zijn (bijverdiensten, ontvangen rente, enz.) of aftrekposten (betaalde rente, studiekosten, enz.). Op het belastbaar inkomen mag een belastingvrije som in mindering worden gebracht.
Al je inkomsten waarover je belasting betaald worden dus opgeteld. Je kunt overigens niet meer belasting terug krijgen dan je hebt betaald, logisch eigenlijk ook :)

[ Voor 47% gewijzigd door SmartDoDo op 26-08-2006 22:30 ]

• Cerntje
  • Laatst online: 20-10 09:46
belastingdienst site http://www.belastingdiens...te2005-50.html#P624_57720
Uitbetaling algemene heffingskorting bij geen of weinig inkomen

Als u in 2005 een inkomen uit werk en woning had dat lager was dan € 5.800 én u had in 2005 een fiscale partner, dan kunt u in aanmerking komen voor uitbetaling van de algemene heffingskorting.

Uitbetaling van de algemene heffingskorting is afhankelijk van de belasting die uw fiscale partner verschuldigd is. Bij de voorlopige aanslag wordt de algemene heffingskorting aan u uitbetaald zonder rekening te houden met de belasting die uw fiscale partner verschuldigd is. De Belastingdienst kan daar namelijk pas rekening mee houden bij de definitieve aanslag. Het kan dus voorkomen dat u bij de voorlopige aanslag de algemene heffingskorting krijgt uitbetaald en deze bij de definitieve aanslag weer moet terugbetalen. Pas bij de definitieve aanslag blijkt immers dat uw fiscale partner onvoldoende belasting is verschuldigd.

Heeft uw fiscale partner een inkomen uit werk en woning dat hoger is dan € 14.400 (voor 65+ € 19.800)? Dan is de belasting die uw fiscale partner verschuldigd is in het algemeen voldoende om de algemene heffingskorting volledig aan u uit te betalen.
Ik heb gister met de belastingtelefoon gebeld en vertelde mij dat de grens 2x 5800,- Euro is (2x het max. te verdienen bedrag van de fiscale partner). Om de marge ruim te nemen vertelde ze dat 12.000 euro ruim voldoende moet zijn.

Uit de site maak ik op dat het 14.400 euro moet zijn, jij zegt +/- 7900. Ik ga denk ik maandag maar weer is met de belastingdienst bellen om te vragen hoe het zit :) .

Binnenkort krijg ik namelijk ook een lease-auto. De bijtelling die je aan de belasting betaald mag je daarbij toch bovenop je salaris tellen?

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 20-11 22:59

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

Dat mag neit alleen, dat moet zelfs :). Daarom moet je daar vervolgens ook belasting over betalen.

Wat je het beste kunt doen is gewoon de belasting diskette downloaden en dan daar het hele reutemeteutje invullen van jullie beiden. Je ziet dan vanzelf aan het einde of het voordeel heeft (vooral even goed heen en weer gaan schuiven).

Vul bij je vriendin trouwens ook alle studiekosten in. Collegegeld is neit weinig en volgens mij kun je die kosten ook heen en weer schuiven. Ik weet het niet zeker, maar mocht het wel zo zijn dan kun je effectief haar studiekosten ook als aftrekpost voor jou opvoeren.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

• paknaald
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 20-11 19:54
Vergeet ook de zorgverzekeringspremies niet! Zie ook het belastingtopic in WI.

Nog even een antwoord op je vraag : De belastingdienst telt al het inkomen op. Dat je toentertijd over je stagevergoeding geen belasting betaalde, wil niet zeggen dat dit inkomen, en de daarop verwerkte heffingskorting, geen invloed kan hebben op je eindsaldo bij de belastingen.

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 01:30

SmartDoDo

Woeptiedoe

Cerntje schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 22:55:
[...]

Uit de site maak ik op dat het 14.400 euro moet zijn, jij zegt +/- 7900. Ik ga denk ik maandag maar weer is met de belastingdienst bellen om te vragen hoe het zit :) .
Mijn excuses voor het ontbreken van bewijsmateriaal, ik gebruik voor mijn werk documentatie die ik niet vrijelijk mag publiceren. Veel verder dan een "ander antwoord" dan de Belastingdienst kan ik je dus niet geven :)

• PowerFlower
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 21-11 11:09

PowerFlower

être diable et jouer fleur

Overigens is tegenwoordig de simpelste manier nog wel om er achter te komen of je er recht op hebt, keurig het aangifteprogramma in te vullen, veld voor veld. In dit geval kun je daar bijvoorbeeld dat van vorig jaar voor gebruiken (uitkijken voor dingen die dit jaar anders zijn natuurlijk) of een VT aangifte (je kunt die heffing namelijk zelfs al maandelijks uitgekeerd krijgen in de loop van het jaar). Beiden zeggen misschien niet alles, en ik zou daar zeker niet blind van uit gaan, en de wat obscuurdere dingen zitten er niet in, maar vaak wel goed voor een beetje theoretisch pielen ;)

• Iblies
  • Laatst online: 02-02-2023
Verhaal achter de betaling van de algemene heffingskorting is dat de partner genoeg moet verdienen;
als deze genoeg belasting heeft betaalt dan krijgt de aanvrager alles terug.
Heeft uw fiscale partner een inkomen uit werk en woning dat hoger is dan € 14.400 (voor 65+ € 19.800)? Dan is de belasting die uw fiscale partner verschuldigd is in het algemeen voldoende om de algemene heffingskorting volledig aan u uit te betalen.
Op zich heeft SmartDoDo het niet bij het verkeerde eind,
echter de aanvrager krijgt niet de hele korting terug.
Pagina: 1