allround systeem, budget 1300€'

Pagina: 1
Acties:
  • 115 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Erasmus MDCC
  • Registratie: Mei 2006
  • Laatst online: 08:15
Na veel zoekwerk heb ik een configuratie samengesteld, echter ik blijf met een paar vragen zitten waar ik niet echt uitkom. De beschrijving hieronder is vrij uitgebreid om zo volledig mogelijk te voldoen aan het beleid ‘Beleid Complete Systemen & Laptops’.

Informatie:
Op dit moment ben ik van plan om deze pc bij Alternate te laten samenstellen. Verder ben ik niet van plan om al te lang wachten met de daadwerkelijke aanschaf, aangezien de huidige pc volledig ter ziele is. De pc is bedoeld als een all-rounder. Er zal zo nu een dan een game gespeeld worden en daarnaast vooral veel gebruik gemaakt worden van office en internet. Ook is het niet de bedoeling om tussendoor echt te upgraden aan dit systeem of te gaan overklokken. Het is wel de planning om vista volgend jaar te gaan draaien. Het budget is rond de 1300 euro.

Reeds in bezit: Monitor, Toetsenbord, Muis

Belangrijkste vragen:
• Kan dit geheugen zonder problemen werken met de huidige stepping? Ik heb gelezen dat er problemen zijn met CL4 geheugen en Asus p5b moederborden. Het is me echter niet duidelijk geworden of dit probleem ook met de Asus p5b deluxe versie bestaat. Het geselecteerde geheugen is gekozen uit de QVL lijst van Asus.
• Is het beter om twee keer 1 gb geheugen te nemen of kan je beter een strip van 2 gb nemen?
• Is deze voeding voldoende? Of moet ik voor de 480watt variant gaan. (Veranderingen in de toekomst zullen waarschijnlijk alleen het toevoegen van een harddisk zijn en het eventueel vervangen van de videokaart).
• Eigenlijk heb ik geen tijd meer om op de nieuwe stepping 965 te wachten. Neem ik een (te) groot risico om nu te willen bestellen of maakt het weinig uit voor mij en het doel van deze pc? De nieuwe stepping wordt dat wel verwacht op 9 september, maar het zal dan wel enige tijd duren voor deze verkrijgbaar is???

Samen te stellen configuratie:
Moederbord Asus P5B Deluxe/WIFI (€ 199,00)
Processor E6600 (€ 349,00)
Geheugen 2x Kingston DDR 2 1024 mb DIMM 1 GB Retail, KVR533D2N4/1G PC2-4200 / DDR2-533 CL4 4-4-12 (2x € 85,00)
Videokaart Asus EN7600GT/2DHT (€ 165,00)
Harddisk 2x Seagate Barracuda 7200.10 320gb
ST3320620AS (2x € 99,95)
Dvd-brander Plextor PX-750A (€ 55,00)
Kast Cooler Master Centurion 5, Zilver (€ 55,00)
Voeding Tagan TG430-U15 (€ 79,00)
Multipanel Sweex 53 in 1 Reader (€ 32,00)
Diskettestation NEC (€ 15,00)

Totaal € 1.318,90

Toelichting keuze:
Moederbord:
Gekozen vanwege de vele aansluitingen en mogelijkheid van firewire en raid t.o.v. van de ‘gewone’ Asus P5B. In het verleden heb ik goede ervaringen met Asus gehad, dus vandaar de voorkeur voor Asus.

Processor:
Het is de bedoeling om een paar jaar vooruit te kunnen, en deze processor geeft een goede prijs/kwaliteit verhouding.

Geheugen:
1 Gb geheugen is op dit moment mogelijk voldoende, maar mijn ervaring is dat het erg fijn werken is met voldoende geheugen en aangezien Vista volgend jaar waarschijnlijk ook wel van wat geheugen houdt is de keuze gemaakt om het maar in een keer goed te doen en voor 2 gb te gaan. Echter de QVL van Asus is op het moment vrij beperkt en 2gb reepjes van Kingston komen daar niet in voor dus vandaar 2x 1gb. In neem aan dat dit geheugen met deze timing prima is als ik niet wil gaan overklokken?

Videokaart:
Er worden geen beestachtige prestaties verwacht van de videokaart. Deze videokaart heeft naar mijn mening een goede prijs/kwaliteit verhouding voor zo nu en dan een game. Een duurdere videokaart past niet in het budget en is ook niet echt van toepassing. Een goedkopere is mogelijk (bv 7300, wil wel graag een Nvidea vanwege goede ervaringen), maar ik ben dan bang dat dit voor Vista toch niet echt lekker is en het is waarschijnlijk dan ook uit verhouding met de andere componenten in het systeem. Er zal geen SLI gedraaid worden in de toekomst.

Harddisk:
Twee harddisks vanwege de mogelijkheid tot raid in de toekomst, en op dit moment vanwege een goede en gemakkelijke back-up. De geselecteerde Seagate heeft een goede prijs/gb verhouding en is op dit moment een goede en snelle harddisk.

Brander:
In het verleden altijd Plextors gehad, en dat is goed bevallen. Daarom wederom een Plextor.

Behuizing:
De Cooler Master Centurion 5, Zilver lijkt me een goede en mooie kast met voldoende standaard koeling voor deze configuratie.

Voeding:
Ik heb ervaring met een Targan en deze bevalt zeer goed ook zijn de recensies op internet voor Targan goed. Op dit moment is de 430 voeding geselecteerd ipv de 480 vanwege de 20 euro verschil en ik gok dat 430 watt voor dit systeem met in de toekomst eventueel een extra harddisk of een nieuwe videokaart nog steeds zal voldoen. Dit weet ik echter niet zeker en ik kan ook niet goed vinden hoe ik moet bekijken hoe ik kan controleren wat ik precies nodig heb om uitbreiding mogelijkheden te hebben in de toekomst. Graag hulp op dit punt.

Multipanel:
Vanwege het gemak van memorycards en om hoger in de kast usb-aansluitingen te hebben (kast komt op de grond te staan).

Floppy drive:
Zo’n drive is niet duur en je weet toch maar nooit waar je het nog voor nodig hebt.

Zijn er verder nog tips of op- of aanmerkingen?

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-02 08:18
Gooi dat sweex ding uit je systeem en je hebt een mooi systeem!

• MasterMike
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-12-2025
Nou weet niet of het wel nodig is om zo'n pc samen te stellen naar mijn idee is een 6300 toch ook voldoende. En zo'n duur moederbord hoeft toch ook niet. Ik ken in iedergeval geen mensen die een 6600 nodig hebben voor een beetje office en internet en soms een game. Kun je beter met een aantal jaar een andere kopen. En is er echt zoveel opslag nodig? 1x 320GB is toch ook voldoende. Zou even wat meer research doen. En toch even de search functie gebruiken. Want het systeem wat jij samen stelt is echt over the top.

Doe b.v. zoiets:

Barracuda 7200.10 (320 GB)
€ 99,95

Centurion 5 (5x 5,25" / 1x 3,5")
€ 55,-
ND-4570 (16/8x, 8/-x(DL))
€ 35,-

E6300 (1866 MHz)
€ 189,-

P5B (Intel® P965)
€ 149,-

TG480-U22 2force (ATX2, EPS)
€ 85,-
Grafische kaarten nVidia PCIe -

GeForce 7600GT (256 MB GDDR3)
€ 175,-

DIMM 2 GB (2048MB)
€ 179,-

Subtotaal: € 966,95
Scheelt je toch weer een heel bedrag en kun je toch weer een tijd vooruit O+

[ Voor 89% gewijzigd door MasterMike op 26-08-2006 21:27 ]

Verwijderd

Gezien jouw doeleinden is een E6600 zwaar overdreven, dat is voor gamefanatiekelingen en/of overclockers, een E6300 zal ruim aan jou eisen voldoen, hij volgt de conroe maar op de voet in prestaties. En ja die gaat nog wel even mee.

Een Antec Sonata doet betere prijs/kwaliteitverhouding. De Antec Smartpower die erin zit is wellicht zelfs overkill voor deze doeleinden, maar je spaart geld uit tov een losse voeding en een losse kast.
Als je toch alleen je geld uitgeeft aan een Tagan, bespaar dan op de kast en neem dan een 3RSystem R202, goede bouwkwaliteit maar alsnog 25 euro minder dan de voorgestelde Centurion 5.

Koop 1 7200.10, tenzij je veel films download, dan zal 2x 320 je genoeg doen. Het feit dat het sneller zal zijn met 2x 320 in RAID 0 is onbelangrijk voor een allround-systeem.

Plextor branders zijn eigenlijk helemaal geen value for money, neem dan een BenQ DW1655, een NEC ND-4570 of een Samsung SH-163A (SATA brander). Misschien wel 2 ervan om te kunnen overbranden!

Goede videokaart, als je je geld daaraan wil besteden. Beestachtig goed zodat je zelfs in de toekomst (en dan praat ik over 1 a 2 jaar) op low-settings goed kan gamen.

Geheugen, OK, als je bijv. Battlefield 2142 niet gaat spelen omdat deze 2GB vereist! Dual Channel een goede keus, op het moment dat je nieuw geheugen koopt koop je dan gelijk 2GB dual channel, om nu single channel 1GB te nemen is het risico nemen dat je straks niet meer een identieke reep kan krijgen.

Multipanel, 53-in-1 :z ik denk niet dat U dat allemaal gebruikt. Sinds de slechte ervaringen die mensen hier op GoT met Sweex hebben, raden wij U aan een andere te zoeken.
Bijv. een AeroCool PowerPanel.

Verder netjes, beargumenteer uw klachten over mijn uitspraken, dankuwel ;)
MasterMike schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 20:57:
Nou weet niet of het wel nodig is om zo'n pc samen te stellen naar mijn idee is een 6300 toch ook voldoende. En zo'n duur moederbord hoeft toch ook niet. Ik ken in iedergeval geen mensen die een 6600 nodig hebben voor een beetje office en internet en soms een game. Kun je beter met een aantal jaar een andere kopen. En is er echt zoveel opslag nodig? 1x 320GB is toch ook voldoende. Zou even wat meer research doen. En toch even de search functie gebruiken. Want het systeem wat jij samen stelt is echt over the top.

Doe b.v. zoiets:

Barracuda 7200.10 (320 GB)
€ 99,95

Centurion 5 (5x 5,25" / 1x 3,5")
€ 55,-
ND-4570 (16/8x, 8/-x(DL))
€ 35,-

E6300 (1866 MHz)
€ 189,-

P5B (Intel® P965)
€ 149,-

TG480-U22 2force (ATX2, EPS)
€ 85,-
Grafische kaarten nVidia PCIe -

GeForce 7600GT (256 MB GDDR3)
€ 175,-

DIMM 2 GB (2048MB)
€ 179,-

Subtotaal: € 966,95
Scheelt je toch weer een heel bedrag en kun je toch weer een tijd vooruit O+
Kijk we zijn het met elkaar eens ;) Maar in de TS staat dat hij de Deluxe versie kiest omdat hij dan FW & RAID mogelijkheden heeft. Lees voordat je je klep open doet :P 2GB is een keuze, maar sinds hij een alrounder PC wil, vindt ik dat 1GB goed genoeg is voor simpele applicaties en een gamepje af en toe. Gezien het budget kan het er op zich wel in, maar ga aub niet proberen om zo dicht mogelijk tegen dat budget aan te komen met de onderdelen die je niet eens nodig hebt!

[ Voor 132% gewijzigd door Verwijderd op 26-08-2006 21:36 ]

• hello_moto
  • Registratie: Juli 2006
  • Laatst online: 02-02 08:18
kickje?

• Cio
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 23-01 06:12

Cio

Er word hier vergeten dat de TS niet weet wat dual-channel is.

Korte uitleg: Je bus (FSB) is 1066 MHz. Bijna alles wat over die bus gaat moet naar je geheugen. Dan zou je dus PC8200 (1066 MHz) geheugen nodig hebben om je bus optimaal te benutten! Das natuurlijk veel te duur, dus gebruik je dual-channel, 2x zoveel geheugenbandbreedte. En opeens heb je nog maar PC4200 (533 MHz) memory nodig (uitgaande van CL3-4-4-8, lang verhaal)!

Dus gebruik alrijd 2 of 4 reepjes 533/667 Mhz memory, liefst met 4-4-4-12 timings of lager, voor voldoende geheugenbandbreedte.

En een asrock boardje voldoet hier ook wel denk ik. Je hoeft echt niet 3x meer voor een asus board te betalen als je toch niet overclocked.

Vette nieuwe game? Poepluiers zal je bedoelen!

Verwijderd

Erasmus MDCC schreef op zaterdag 26 augustus 2006 @ 20:53:

De pc is bedoeld als een all-rounder. Er zal zo nu een dan een game gespeeld worden en daarnaast vooral veel gebruik gemaakt worden van office en internet. (...). Het is wel de planning om vista volgend jaar te gaan draaien. Het budget is rond de 1300 euro.

Reeds in bezit: Monitor, Toetsenbord, Muis

[snip]

Totaal € 1.318,90
Ik vind dit voor een all-round systeempje nog al way of the over top. Bovendien als je 1.300 wilt gaan uitgeven dan is een laptop mogelijk interessanter voor je vriendin (daar kun je ook prima op officen en internetten en zo nu en dan Sims opspelen) Monitor, Toetsenbord en muis heeft ze al voor bureau gebruik. Ik zou eens de laptop voorstellen ik denk dat ze daar best wel interesse in heeft...Want jouw configuratie lijkt er meer op dat als jij bij je vriendin bent goed wilt kunnen gamen...Voor < e. 800 moet je namelijk een prima Vista systeem kunnen samenstellen als je de monitor etc. al hebt.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2006 12:43 ]

Verwijderd

Cio schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 12:35:
Er word hier vergeten dat de TS niet weet wat dual-channel is.

Korte uitleg: Je bus (FSB) is 1066 MHz. Bijna alles wat over die bus gaat moet naar je geheugen. Dan zou je dus PC8200 (1066 MHz) geheugen nodig hebben om je bus optimaal te benutten! Das natuurlijk veel te duur, dus gebruik je dual-channel, 2x zoveel geheugenbandbreedte. En opeens heb je nog maar PC4200 (533 MHz) memory nodig (uitgaande van CL3-4-4-8, lang verhaal)!

Dus gebruik alrijd 2 of 4 reepjes 533/667 Mhz memory, liefst met 4-4-4-12 timings of lager, voor voldoende geheugenbandbreedte.

En een asrock boardje voldoet hier ook wel denk ik. Je hoeft echt niet 3x meer voor een asus board te betalen als je toch niet overclocked.
Lees aub waarom hij dit mobo kiest en kies dan een goedkopere, als die er is Die AsRock ConRoeXfire-eSATA2 heeft Firewire & RAID, idd een betere keuze. Heb je gelijk Crossfire erbij O-) .
AsRock is de budgetfranchise van Asus dus kwaliteit kan je wel verwachten, zelfs voor zo'n prijsje!
Ik vond de Asus TA-210 een gelikte kast en geschikt hiervoor, hij heeft immers geen deurtje zodat je niet steeds met dat deurtje open moet zitten als je je USB/Firewire-apparatuur aansluit. De prijs i daarnaast ook aantrekkelijk. Ik heb nu gekozen voor de TS-voorgestelde Tagan, maar bij Antec, Coolermaster Enermax, nexus bijv. kan men ook een ruim assortiment kiezen van goede voedingen die in hun range ligt (denk aan 400/450 Watt als je nog even mee wilt gaan.) De gekozen Silverstone Multi Function Panel heeft een 25-in-1 cardreade, een Firewire 6pin-(en 1x FW 4pin-), 2x USB-(en 1x 5pin USB-),HD Audio en HD Microfoonaansluitingen. Genoeg om aan de voorwaarden te voldoen!

Seagate Barracuda 7200.10 320 GB, 7200 Rpm, 16 MB, Serial ATA II/300 € 80,67

Asrock Moederbord ConRoeXFire-eSATA2 € 63,18

Intel Core 2 Duo E6300 1.86 GHz, 1066 MHz, Boxed € 152,03

Asus VGA GeForce EN7600GT/2DHT 256 MB € 128,57

Mushkin DDR2 HP2-4200 Dual Channel 2048 MB, PC4200, 533 MHz, 3 € 158,82

BenQ DVDRW DW1655 Bulk, Zwart, LightScribe € 30,25

SilverStone I/O Panel FP34 € 28,57

Asus TA-210 Zwart, Geen Voeding, 1 X 80mm € 37,82

Tagan Voeding TG430-U15 430 Watt , Zwart, Met S-ATA Aansluiting, 24-pins € 66,38

€ 897,03

SallandAutomatisering.nl

[ Voor 47% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2006 14:06 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 12:41:
[...]

Ik vind dit voor een all-round systeempje nog al way of the over top. Bovendien als je 1.300 wilt gaan uitgeven dan is een laptop mogelijk interessanter voor je vriendin (daar kun je ook prima op officen en internetten en zo nu en dan Sims opspelen) Monitor, Toetsenbord en muis heeft ze al voor bureau gebruik. Ik zou eens de laptop voorstellen ik denk dat ze daar best wel interesse in heeft...Want jouw configuratie lijkt er meer op dat als jij bij je vriendin bent goed wilt kunnen gamen...Voor < e. 800 moet je namelijk een prima Vista systeem kunnen samenstellen als je de monitor etc. al hebt.
In dat geval raadt ik een Asus A6T aan, prachtige specs voor onder de 1200,-. Bij laptops4u.nl kan je nog eens flink de specs opschroeven naar je budget dan ;), maar is denk ik niet nodig. MSI kwam laatst nog met een laptop die upgradeable graphics zou hebben, maar helaas zou je voor deze upgrade de laptop tot op het mobo uit elkaar moeten halen, daar bovenop vervalt dan de garantie! het is geen slimme tijd om dus nu een laptop te kopen, de MXM technologie die deze laptops bevat is nog in volle ontwikkeling en dat is waarom de meeste laptopbouwers er ook niet aan willen beginnen.
En ondertussen blijven moederborden (ook voor laptops) zich doorintwikkelen met chipsets die compatible is met het ene wat een oudere niet kan enz. Zo wordt een processor upgrade (wat al heel moeilijk is met een laptop) je in de weg gelopen door nieuwere technologieen die je oude laptoppie niet aankan/ondersteund.
Laptops upgraden wordt je dus door 1. de technologie en 2. de fabrikanten moeilijk gemaakt. Een toekomstzekere laptop bestaat dus eigenlijk niet en het is dus niet handig als je het neemt voor de toekomst.

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2006 14:15 ]

Verwijderd

Sergeklapwijk is de totaalprijs ook zonder btw zoals de onderdelen??

Verwijderd

Verwijderd schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 14:21:
Sergeklapwijk is de totaalprijs ook zonder btw zoals de onderdelen??
de totaal prijs is inclusief btw, ik snap niet precies wat je nou bedoelt :P :?
De prijzen van de onderdelen staan er exclusief btw, dan staat eronder (wat ik niet heb genoemd in de post maar het staat wel op de Salland-site) een 19% btw aanslag. De totaalprijs genoemd in mn vorige post is dus inclusief btw

Wat ik vergeten ben is om een extra 80mm fan erbij te doen, op de Asus site van de kast staat dat er nog eentje bij kan en imo is die koeling wel nodig, of 2 extra als je de standaard meegeleverde 80mm te luidruchtig vindt. Coolermaster Ultra Silent 80mm fans produceren slechts elk 13dB geluid! Kost je slechts 6 euro per stuk!

totaalprijs met 2 coolermaster fans

Totaalbedrag ex BTW € 763,87

BTW 19% € 145,14

Te Betalen € 909,01

totaalprijs met 1 coolermaster fan

Totaalbedrag ex BTW € 758,84

BTW 19% € 144,18

Te Betalen € 903,02

Maar als de TS een deurtje op een case wel goed vindt, raadt ik direct een Antec Sonata aan, goedkoper, goeie voeding(450W Antec Smartpower 2.0) en een 120mm fan voor goede koeling.

Totaalprijs met een Antec Sonata II ipv Asus TA-210 + Tagan 430W U15

Totaalbedrag ex BTW € 739,53

BTW 19% € 140,51

Te Betalen € 880,04

ps : je mag me serge noemen hoor O-)

[ Voor 94% gewijzigd door Verwijderd op 27-08-2006 14:49 ]

• Avalaxy
  • Registratie: Juni 2006
  • Laatst online: 30-01 00:03
waarom neem je niet gewoon een oudere kaart, een GeForce 6600GT ofzo... Voor een all-round pc heb je echt geen goede videokaart nodig. Zelfs een Radeon 9600 zou nog volstaan.

Verwijderd

leonpwner1 schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 14:45:
waarom neem je niet gewoon een oudere kaart, een GeForce 6600GT ofzo... Voor een all-round pc heb je echt geen goede videokaart nodig. Zelfs een Radeon 9600 zou nog volstaan.
Niet tussendoor willen upgraden en toch tussendoor een gamepje spelen, ik denk dat een 7600GT dan langer meegaat dan de nu al antieke ( :P ) 6600GT. gewoon echt volmaakte value for money zo'n 7600GT, en zoveel hoef je niet in de buidel te tasten!

Verwijderd

Afbeeldingslocatie: http://img139.imageshack.us/img139/6990/sysuj9.png
Wat denk je hiervan.
Krachtig pc'tje, alles wat je nodig hebt, niet meer niet minder, en dit voor een lekker prijsje. Ok het is wel allemaal pricewatch prijzen, maar als je alles bij 1 goedkope shop koopt, gaat er niet veel meer bijkomen.

• Kaaswagen
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 02-02 23:36
Ik zou ook voor een laptop gaan, je kunt een goede laptop met garantie, een extra batterij en adapter best uit dat budget halen. Op deze manier is het ook portable mocht het nodig zijn, maar voldoet het toch aan de systeemeisen. Anders zou ik een wat simpelere vaste computer nemen met minder specs en gewoon gaan voor een nieuw (groot) scherm, want dat is toch wat fijner werken :)

It's a figure of speech, Morty. They're bureaucrats, I don't respect them.

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03:50

Jimbolino

troep.com

Koop niet alles bij 1 winkel, maar gewoon bij een goedkope winkel (met een goede shopsurvey).
Kijk ook naar de verwachte levertijd.
Alles bij dezelfde winkel is meestal niet goedkoper, en resulteert soms ook nog in lange wachttijden...

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• GENETX
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 08:13
Jimbolino schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 15:04:
Koop niet alles bij 1 winkel, maar gewoon bij een goedkope winkel (met een goede shopsurvey).
Kijk ook naar de verwachte levertijd.
Alles bij dezelfde winkel is meestal niet goedkoper, en resulteert soms ook nog in lange wachttijden...
Ja maar bij allemaal winkels appart moet je ook zoveel keer vaker verzend kosten betalen...

• Erasmus MDCC
Bedankt voor de reacties! :) Cio bedankt voor de uitleg betreffende dualchannel; weer wat geleerd! Mijn vriendin leest met deze thread mee en de discussie helpt haar in ieder geval goed over de verschillende onderdelen na te denken.

De vriendin spreekt ;) : Het geopperde idee van een laptop vind ik persoonlijk niets. Ik heb/had 3,5 jaar een laptop die nu overleden is, nooit echt goed heeft gewerkt, traag was etc etc. Bovendien zou ik nu graag ein-de-lijk wel Unreal Tournament willen kunnen spelen. Worms en the Sims gaan uiteindelijk toch ook vervelen ;)
Ik merk dat jullie het apparaat wat aan de snelle kant vinden en dat kan ik ook wel begrijpen. Ik heb alleen geen zin om over een jaar (of 2) dingen te moeten vervangen.
Voor die BenQ en Samsung SH-163A brander heb ik gezocht bij productsurvey, maar er zijn geen resultaten. Op internet was er maar weinig over te vinden, maar wel positief (over de BenQ op kieskeurig in ieder geval). Iemand hier toch stiekem ervaring mee?
Wat is het voordeel van een SATA-brander ten opzichte van een IDE-brander? Voor een brander maakt dit op dit moment toch niets uit?

Dan nog een verdere toelichting. Mijn vriendin heeft aangegeven graag 2 harde schijven in haar te systeem te willen, dus daar houd ik het maar op. De tips over Asrock gaan we in ieder geval nog eens goed bekijken. Ook over de processor zullen we nog eens nadenken. Betreffende de cardreader hebben we de volgende opties naast de Sweex (voorwaarde voor het Multipanel is dat hij ook usb-aansluitingen moet hebben):

Procase CardReader (Retail, 14 in 1)
Trust Media Connect Bay CR-3300
Silverstone FP34

http://www.alternate.nl/h...=Cardreaders&#Silverstone

De kast. Een Antec heb ik in eerste instantie ook bekeken, maar die zitten niet in het assortiment van Alternate en aangezien we de pc bij een winkel willen bestellen en laten assembleren is een Antec dus niet echt een optie.

@ Cowboy_Bebop: Het is niet zo dat ik zelf wil gamen op die pc. Ik zal waarschijnlijk nooit achter haar pc zitten, omdat mijn eigen pc zowat naast die van haar staat en ik zelf beschik over een 7800 GTX met bijbehorend systeem. Het is echter zo dat ze graag een goede pc wil waar ze zeker de komende jaren vlot en zonder problemen mee kan werken. Ze wil liever iets meer uitgeven dan later spijt te krijgen.

• Jimbolino
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 03:50

Jimbolino

troep.com

Erasmus MDCC schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 15:10:
Betreffende de cardreader hebben we de volgende opties naast de Sweex (voorwaarde voor het Multipanel is dat hij ook usb-aansluitingen moet hebben):
Dus het gaat eigenlijk om de front usb aansluitingen?

Volgens mij hebben de meeste nieuwe kasten dit wel. Die van mij heeft iig 6x usb 2x audio 1x firewire.
Cardreader is leuk, maar zou gaan voor een externe. Zeker omdat er toevallig over een jaar een nieuw formaat geheugen uitkomt dat er niet in past.

The two basic principles of Windows system administration:
For minor problems, reboot
For major problems, reinstall

• Erasmus MDCC
Het gaat om beide. De geselecteerde kast heeft usb etc. aansluitingen aan de onderkant van de kast en dat is niet handig als je de kast op de grond zet. Vanwege het gebruik met een digitale camera en de voorkeur om usb aansluitingen bovenin de kast te hebben hebben we bedacht dit op te lossen door bovenin de kast een multipanel te plaatsen.

Verwijderd

Wat is het voordeel van een SATA-brander ten opzichte van een IDE-brander? Voor een brander maakt dit op dit moment toch niets uit?[/i]

Dan nog een verdere toelichting. Mijn vriendin heeft aangegeven graag 2 harde schijven in haar te systeem te willen, dus daar houd ik het maar op. De tips over Asrock gaan we in ieder geval nog eens goed bekijken. Ook over de processor zullen we nog eens nadenken. Betreffende de cardreader hebben we de volgende opties naast de Sweex (voorwaarde voor het Multipanel is dat hij ook usb-aansluitingen moet hebben):

Procase CardReader (Retail, 14 in 1)
Trust Media Connect Bay CR-3300
Silverstone FP34

http://www.alternate.nl/h...=Cardreaders&#Silverstone

De kast. Een Antec heb ik in eerste instantie ook bekeken, maar die zitten niet in het assortiment van Alternate en aangezien we de pc bij een winkel willen bestellen en laten assembleren is een Antec dus niet echt een optie.
Serial ATA (S-ATA of SATA) was de opvolger van ATA & IDE (mijn oude compo had een IDE hardeschijf dus ze gaan elkaars technieken gebruiken, who knows, zie je straks Blu-Ray hardeschijven of de markt ;) ). Het zijn allen overdrachtstechnieken. Je kan dus zeggen dat de Samsung SH-163A een snellere overdrachtssnelheid heeft t.o.v. de BenQ of de NEC. Het nadeel is dat Lightscribe/Labelflash er niet bij zit.
Reviews kan ik ook nergens vinden, maar een IDE Samsung (de 162 d8 ik) wordt gezien als een van de beste IDe branders, dus ik verwacht veel van deze S-ATA Brander. S-ATA branders zijn nu nog nieuw, straks een standaard denk ik. Het neemt het stokje van IDE over net zoals dat gebeurde bij de harddisks een aantal jaren geleden.

Qua harde schijven zie ik dan 2 van die 250 GB Seagate 7200.10's Dan kan je het in RAID 0 zetten (striping), werkt perfect. De 320GB-versie als je nog net iets sneller en nog net iets meer capaciteit wil. Ik heb 80Gb op me lappie en kan het maar niet volkrijgen :P, maar ik down ook geen films dus begrijpelijk. twee keer 250GB lijkt me voldoende voor een allrounder systeem, maar ik weet niet hoe jullie met jullie GB's omgaan :P.

------------------------------------------------------------------

Voor de behuizing heb ik twee voorstellen:

Coolermaster Centurion:
prachtige kwaliteit, 1x 80mm + 1x120mm optioneel en astetisch ook OK

Thermaltake Swing
Prachtige kwaliteit, 1x120 (stil.) + 2x120mm optioneel en IMO hele mooie kast.
Lichter maar toch van metaal gemaakt, mogelijkheid tot een window versie. USB/Firewire aansluitingen hoog aan de voorkant van de kast (!) en zelfs iets kleiner (alleen iets dieper)
4 euro extra voor beter koeling, lichtere en betere kwaliteitskast. Veel versies om uit te kiezen.

-------------------------------------------------------------------

Toch vindt ik AsRock wel altijd een sneu merkje(om te horen dan, niet kwalitatief gezien, een Asus P5B Deluxe of P5B Deluxe/WIFI klinkt mij beter in de oren. Het is echt enormm jammer dat Alternate geen P5B Deluxe heeft, maar alleen de Deluxe/WIFI. Naja, kan je het gebruiken als je het nodig hebt zeg ik dan maar ;).

Ik vind de 480 versie van de U15 van Tagan een iets toekomstzekerdere investering, vooral als je kijkt naar prijs/kwaliteit verhoudingen.
Volgens de eXtreme PSU Calculator verbruiken al je onderdelen + apparatuur zo'n 280W hoog afgerond, 430W is dus goed genoeg als je later niet te vreetzuchtige videokaarten en/of processoren nemen. Als je de Tagan's modulaire kabels niet optimaal gebruikt, kan je ook voor minder geld een Coolermaster eXtremePower 430 Watt nemen, goede kwaliteit, stil en... GOEDKOOP!
Al zou je in de toekomst kiezen voor een 7950GX2 en een X6900 Conroe processor en alles aangesloten kom je op 380W uit. Maar omdat de voeding dan constant op +/- 90% moet draaien (waardoor hij onbetrouwbaar en luidruchtig wordt) is dit niet aangeraden, maar ga ervan uit dat als je iets verstandiger kiest in de toekomst, je er wel komt. ik maak alleen een vergelijking met de best of the best proc & graka van dit moment draaiende op deze voeding.
Jimbolino schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 22:58:
[...]

Dus het gaat eigenlijk om de front usb aansluitingen?

Volgens mij hebben de meeste nieuwe kasten dit wel. Die van mij heeft iig 6x usb 2x audio 1x firewire.
Cardreader is leuk, maar zou gaan voor een externe. Zeker omdat er toevallig over een jaar een nieuw formaat geheugen uitkomt dat er niet in past.
In principe een goed idee, dan zou tussen de naamloze 30-in-1 of E-tech 35-in-1 kiezen. Alsje toch liever in je computer ziet zitten, zou ik voor de Sharkoon Media Reader 2 gaan. Nu je toch met de Swing case je geen zorgen meer hoeft te maken over USB & FireWire aansluitingen, waarom niet?

Opsommingtje mijn aangerade componenten Alternate:

Intel E6300 189,-
Asus P5B Deluxe/WIFI 199,-
Asus EN7600GT 165,-
Thermaltake Swing 59,-
Samsung SH-W163A 39,-
2x Kingston ValueRAM 1GB PC4200 178,-
2x Seagate 7200.10 250GB 170,-
Coolermaster eXtremePower 430W 49,-
OEM 30-in-1 Cardreader Zwart 12,-
NEC Floppydrive Zwart 15,-

1075,-

De vriendin spreekt ;) : Het geopperde idee van een laptop vind ik persoonlijk niets. Ik heb/had 3,5 jaar een laptop die nu overleden is, nooit echt goed heeft gewerkt, traag was etc etc. Bovendien zou ik nu graag ein-de-lijk wel Unreal Tournament willen kunnen spelen. Worms en the Sims gaan uiteindelijk toch ook vervelen ;)
Een jaar of 2!?!?!?! vriendin van Erasmus MDCC, de technologie gaat zo snel dat geen enkele processor of videokaart een garantie heeft om 2 jaar mee te kunnen gaan. Straks is er weer een nieuwe technologie waar de nieuwere games dan op in spelen waardoor de huidige videokaarten in het niets vallen, maar de kans dat dat gebeurt is klein. U snapt wat ik bedoel ;), met dit systeem kunt u ruimschoots Unreal Tournament op een leuke resolutie spelen en nog vele games in de toekomst.

[ Voor 74% gewijzigd door Verwijderd op 29-08-2006 16:57 ]

Pagina: 1