Toon posts:

extra AP instellen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een (draadloze) router beneden staan. Vanaf daar loopt er een kabel naar de eerste verdieping. Omdat ik op de 2e verdieping slecht bereik heb wil ik de kabel aansluiten op een andere draadloze AP. Bedoeling is dus dat er 2 verschillende draadloze netwerken zijn. 1 waarmee ik beneden kan internetten. En de ander waarmee ik op de 2e verdieping kan internetten.

Nu is mijn vraag hoe ik dat moet intstellen.

De router beneden:
-ip: 192.168.2.1.
-bereik van de DHCP server (noem je dat zo?): 192.168.2.2 - 192.168.2.199

De ap op de 1e verdieping:
-ip: 192.168.2.100
-default gateway: 192.168.2.1
-bereik van de DHCP server: 192.168.2.1 - 192.168.2.254

Zijn de hostname en de domain name ook van belang? De zijn van de router en van de AP iig niet hetzelfde.

Als ik nu op me laptop op de 2e verdieping mijn standaard gateway en dnsserveradres op 192.168.2.1 instel dat kan ik gewoon internetten. Maar als ik het automatisch laat verkrijgen, krijgt mijn laptop 192.168.2.100 als standaard gateway en dnsserver.

Hoe zorg ik ervoor dat mijn laptop automatisch het adres 192.168.2.1 als standaard gateway en dnsserver krijgt?

• Romke
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06-01 19:34

Romke

Dieselhead

Een AP heeft geen DHCP?
Dus dan heeft die dhcp zooi op je AP al geen nut.

Een AP is in theorie inpluggen en draaien.
Je moet het nog wel configgen (beveiliging!!!)

If you buy a rubbish car, you say: I have no interest in cars. If you have no interest in cars, you have no interest in driving. And if you have no interest in something, it means you are no good at it, which means you must have your license taken away.

• bibawa
  • Registratie: Augustus 2005
  • Laatst online: 13-04-2008
Ik weet natuurllijk niet welk ap je hebt, maar bij mijn linksys ap kan ik hem instellen zodat hij zijn ip krijgt.

Als het een AP is met meerdere poorten en een uplink poortje, plug je kabel die komt van je router (en die je dan nu wss in uplink hebt zitten) in een ander poortje zodat je ap als switch/ap gaat fungeren...

• real-doc
  • Registratie: Mei 2003
  • Niet online
Je kan ook even kijken of het geheel WDS ondersteunt, dan hou je gewoon 1 netwerk en werkt het als 1 groot WiFi netwerk. Dan kan je zelfs roamen tussen de 2 verbindingen.

Verwijderd

Topicstarter
Dat een dhcp server op een AP geen zin heeft wist ik niet. Mijn AP is een router met adsl modem in één, die ik als AP gebruik. Nu krijgt de AP zijn ip automatisch en werkt het wel. Maar nog niet helemaal lekker. Gisteravond kon de laptop elke keer weer geen verbinding tot stand brengen. De laptop zag het netwerk wel. Ook nu is hij nog steeds een ip adres aan het verkrijgen maar kan ik ondertussen wel gewoon internetten.

• Pong
  • Laatst online: 12-08-2024
Een router is geen AP!!!
Wat je kan doen is de DNS servers van beneden overnemen in je modem/router boven, gateway is je modem/router beneden en je zorgt dat je óf boven met vaste IP adressen gaat werken, óf met DHCP gaat werken. Wat je in ieder geval wel moet doen is je modem/router boven adressen laten uitdelen met een ander subnet (192.168.3.1 en verder). Vervolgens kan je het subnet verlagen naar 255.255.224.0, zodat beide subnetten elkaar kunnen zien.
Stelregel: Er is in elk netwerk maar 1 DHCP server.

Geen Ping, wel Pong

• PerfectPC
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 01-02 11:46
pong schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 18:07:
Wat je in ieder geval wel moet doen is je modem/router boven adressen laten uitdelen met een ander subnet (192.168.3.1 en verder). Vervolgens kan je het subnet verlagen naar 255.255.224.0, zodat beide subnetten elkaar kunnen zien.
Stelregel: Er is in elk netwerk maar 1 DHCP server.
What the fuck? waarom wil jij in hemelsnaam gaan supernetten?
ik ga enkel akkoord met je laatste zin (op voorwaarde dat je doelt op een SOHO netwerk wel te verstaan, maar dat is een gans andere discussie)

ik snap ook voor geen meten waarom (bijna) iedereen het zo ingewikkeld ziet? er staat aleen router met AP, DNS en DHCP. het enige dat er moet gebeuren is een AP bijplaatsen. om dit te doen met een router met AP, overbrug je de routering (dit doe je door de kabel van de andere router niet in z'n WAN poort maar in een van de LAN poorten te prikken), schakel je DHCP uit, en eventueel ook NAT, DNS en alle overbodige functies.

vergeet ook niet om je SSID hetzelfde in te stellen als op het andere toestel! (en uiteraard de beveiliging ook exact hetzelfde...) zo heb je automatisch roaming (WDS zit in de IEEE 802.11 standaard in, maar die rotzooi heb je enkel nodig als je wireless repeaters wilt maken)

en nog 1 laatste opmerking: vergeet ook niet dat je en crossover kabel nodig hebt als je 2 switches met elkaar verbindt! ;) (ja de LAN poorten op een SOHO routertje zijn een ingebouwde switch)

[ Voor 5% gewijzigd door PerfectPC op 27-08-2006 18:29 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Stel je router even als volgt in mbt DHCP:

192.168.2.10 - 192.168.2.199

Zo kun je 192.168.2.1 tot en met .9 gebruiken voor dit soort dingen.

Vervolgens je AP:

IP 192.168.2.2, subnet 255.255.255.0
Default gateway 192.168.2.1
DHCP uit (als 't een AP is zal 'ie geen dhcp hebben maar een router wel)
SSID hetzelfde als je router beneden (let op hoofdletters e.d.)
wireless channel minimaal 4 kanalen hoger of lager
beveiliging exact hetzelfde instellen als je router beneden

En dan moet alles werken. Een laptop zal vervolgens de AP met het sterkste signaal pakken. En omdat de instellingen voor SSID en beveiliging hetzelfde zijn zul je daar niets van merken. Wel een ander kanaal instellen (4 hoger of lager) anders gaan de signalen elkaar storen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• DJSmiley
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 02-04 16:34
PerfectPC schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 18:24:
[...]

What the fuck? waarom wil jij in hemelsnaam gaan supernetten?
ik ga enkel akkoord met je laatste zin (op voorwaarde dat je doelt op een SOHO netwerk wel te verstaan, maar dat is een gans andere discussie)

ik snap ook voor geen meten waarom (bijna) iedereen het zo ingewikkeld ziet? er staat aleen router met AP, DNS en DHCP. het enige dat er moet gebeuren is een AP bijplaatsen. om dit te doen met een router met AP, overbrug je de routering (dit doe je door de kabel van de andere router niet in z'n WAN poort maar in een van de LAN poorten te prikken), schakel je DHCP uit, en eventueel ook NAT, DNS en alle overbodige functies.

vergeet ook niet om je SSID hetzelfde in te stellen als op het andere toestel! (en uiteraard de beveiliging ook exact hetzelfde...) zo heb je automatisch roaming (WDS zit in de IEEE 802.11 standaard in, maar die rotzooi heb je enkel nodig als je wireless repeaters wilt maken)

en nog 1 laatste opmerking: vergeet ook niet dat je en crossover kabel nodig hebt als je 2 switches met elkaar verbindt! ;) (ja de LAN poorten op een SOHO routertje zijn een ingebouwde switch)
Agree.

TS heeft blijkbaar een AP/router gekocht ipv een los AP. In dat geval dus bovenstaant doen: lanpoortje gebruiken, dhcp uit op de 2e, enz. Je kan m ook in WAN laten zitten en WAN Bridging kiezen als ie dat ondersteunt (dan schakelt ie zelf dhcp enz uit).

WDS is natuurlijk ook een mogelijkheid. Naast dat het je een netwerkkabel bespaart (hij heeft alleen power nodig) heb je ook geen problemen meer met kanalen en roaming enz: het is gewoon 1 (vergroot) wireless netwerk.

• Pong
  • Laatst online: 12-08-2024
PerfectPC schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 18:24:
[...]

het enige dat er moet gebeuren is een AP bijplaatsen. om dit te doen met een router met AP, overbrug je de routering (dit doe je door de kabel van de andere router niet in z'n WAN poort maar in een van de LAN poorten te prikken), schakel je DHCP uit, en eventueel ook NAT, DNS en alle overbodige functies.

Verwijderd schreef op zondag 27 augustus 2006 @ 17:58:
Dat een dhcp server op een AP geen zin heeft wist ik niet. Mijn AP is een router met adsl modem in één, die ik als AP gebruik.
Dáárom maakte ik mijn eerdere post. En als ik het zo lees, gaat het om een SOHO netwerk inderdaad. Door de subnetten te scheiden, kan je meer dan een DHCP draaien.

Geen Ping, wel Pong

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

pong schreef op maandag 28 augustus 2006 @ 09:34:
[...]

Dáárom maakte ik mijn eerdere post. En als ik het zo lees, gaat het om een SOHO netwerk inderdaad. Door de subnetten te scheiden, kan je meer dan een DHCP draaien.
Alleen als je ze fysiek scheidt. En dan kun je echt niet meer aankomen met een subnet mask dat beide netten omvat want dan ben je je connectivity ertussen kwijt.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Pagina: 1